بهترین روش‌های تسکین درد در بیماران مولتیپل اسکلروزیس

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
بهترین روش‌های تسکین درد در بیماران مولتیپل اسکلروزیس

درد در بیماران مولتیپل اسکلروزیس

مجله سلامتبیش از نیمی از افراد مبتلا به بیماری ام اس ، تجربه دردهای قابل توجهی دارند ، با توجه به انجمن ملی مولتیپل اسکلروزیس (NMSS) ،بسیاری از افراد مبتلا با درد مزمن زندگی می‌کنند. دانیال رایس استادیار بخش مغز و اعصاب در دانشگاه لویولا شیکاگو و متخصص مغز و اعصاب و اسکلروز، در این باره می‌گوید:برخلاف سایر بیماری‌ها،درد و علائم بیماری ام اس در میان بیماران مولتیپل اسکلروزیس ، متفاوت است و می‌تواند در طول زمان تغییر کند. درد بیماران مولتیپل اسکلروزیس می‌تواند حاد یا مزمن باشد، درد حاد معمولاً به یک حمله مرتبط است، در حالی که درد مزمن به تجمع مدام آسیب و بازگشت ناقص آسیب حمله قبلی حاصل می‌شود.

راه‌های تسکین درد بیماران مولتیپل اسکلروزیس

خبر خوب ما این است که این درد، در اغلب موارد، قابل درمان است.راه‌های متفاوت درمان و تسکین درد بیماران مولتیپل اسکلروزیس عبارت‌اند از:

زندگی سالم برای تسکین درد بیماران مولتیپل اسکلروزیس

این یک نقطه عطف عالی برای بهبودی درد است،روش زندگی سالم یعنی:خواب مناسب ،رژیم غذایی مناسب، ورزش کردن،استراحت کافی(زیرا خستگی، درد را تشدید می‌کند.).

دارو برای تسکین درد بیماران مولتیپل اسکلروزیس

دکتر شما ممکن است داروهای طراحی شده برای کاهش درد عصب،تجویز کند. “آن‌ها بر روی سیستم اعصاب، عمل می‌کنند و مغز شما را فریب می‌دهند که فکر کند شما درد ندارید.با توجه به جامعه بین‌المللی مولتیپل اسکلروزیس (NMSS) ، این داروها شامل: داروهای ضد تشنج، داروهای ضد افسردگی و استروئیدها، هستند.”
بعضی از مسکن‌هایی برای تسکین درد عضلانی اسکلتی،مانند داروهای مواد مخدر و داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی وجود دارند اما این داروها فقط برای تسکین درد هستند و نقشی در آسیب‌های عصبی و بیماری ندارند. دکتر رایس می‌گوید: “اگر شما می‌خواهید از این داروها رها شوید باید متخصص درد و اعصاب شما با یک دکتر متخصص درد مشورت کند.”

ماساژ و تسکین درد در بیماران مولتیپل اسکلروزیس

ماساژ به شما کمک می‌کند که آرامش بگیرید و ممکن است برخی از دردهای شما را ، کاهش دهد.

ماساژ و تسکین درد در بیماران مولتیپل اسکلروزیس

تسکین درد بیماران مولتیپل اسکلروزیس با طب سوزنی

طب سوزنی از سوزن نازک،برای تحریک پوست برای تغییر جریان انرژی، استفاده می‌کند. برخی مطالعات کوچک نشان می‌دهد که طب سوزنی،به کاهش علائم بیماری ام اس ، از جمله درد، کمک می‌کند،اما تحقیقات بیشتری برای نتیجه گیری و اثبات این موضوع مورد نیاز می‌باشد.

یوگا و کشش

یوگا و کشش، در کنار یک رژیم غذایی مناسب می‌تواند،برای تسکین درد فرد مبتلا به MS،مفید باشد.ورزش نیز مهم است اما به‌شرط اینکه با ورزش به بدن خود آسیب نزنید و شدت آن زیاد نباشد.متعادل ورزش کنید و با دکتر خود راجع به نوع ورزشتان،مشورت کنید.

روان درمانی در بیماران مولتیپل اسکلروزیس

درمان‌هایی مانند درمان شناختی رفتاری (CBT)، تمرکز حواس،تکنیک‌های آرامش اعصاب و خود تلقینی ،به مغز شما ، یاد می‌دهد که بر روی درد تمرکز نکند و درنتیجه باعث بهبودی درد و بهتر شدن شما می‌شود. دکتر اسلیوراستین(Silversteen) در این باره می‌گوید:”آنچه شما به خودتان می‌گویید و آنچه در افکار شما می‌گذرد،تأثیر زیادی روی درد و روند بیماری ام اس ،دارد.

درمان فیزیکی و تسکین درد در بیماران مولتیپل اسکلروزیس

فیزیوتراپی برای بیماران مولتیپل اسکلروزیس ،می‌تواند به قدرت عضلانی،حفظ تعادل و مدیریت علائم مداوم، از جمله درد،کمک کند.

رویکرد چندوجهی به عوامل تسکین درد

برای درمان و تسکین درد بیماران مولتیپل اسکلروزیس باید یک رویکرد چندوجهی به تمامی موارد بالا داشته باشید و به کمک دکتر متخصص خود،می‌توانید عوامل مؤثرتر در این باره را بیابید و با رعایت آن‌ها درد خود را کاهش دهید.


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا : 

© سایت اطلاعات پزشکی دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر