بلفاروپلاستی یا جراحی پلک

مجله پزشکی و سلامت
1 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 7 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
بلفاروپلاستی یا جراحی پلک

جراحی پلک یا بلفاروپلاستی به چه منظور انجام می‌شود؟

جراحی پلک یا بلفاروپلاستی به معنی برداشتن پوست و ضمایم اضافی پلک است. بلفاروپلاستی یکی از شایع‌ترین روش‌های جراحی پلاستیک صورت است که امروز در سطح وسیع به کار گرفته می‌شود. جراحی پلک برای بهبود ظاهر بیمار در تمام سنین از 20 سالگی تا سنین پیری انجام می‌گردد؛ ولی بیشترین کاربرد آن در میانسالی است.

افتادگی پلک بالا و پف پلک پایین می‌تواند باعث پیر نشان دادن شما و احساس خستگی در چهره و غمناک بودن چهره شما شود و حتی در مواردی سبب اختلال در میدان بینایی و دید شما نیز بشود. غالب این مشکلات با عمل جراحی بلفاروپلاستی قابل اصلاح است.

برای اینکه شما بتوانید تصور کنید که چگونه جراحی پلک یا بلفاروپلاستی سبب این تغییرات می‌شود، ضروری است که راجع به نحوه عمل جراحی پلک اطلاعات کافی داشته باشید؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم ادامه این مقاله را از دست ندهید.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” جراحی پلاستیک صورت چیست؟ ” را نیز در وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا بخوانید. برای دریافت مشاوره پزشکی رایگان سوالات خود را در پایین همین صفحه و یا در بخش مشاوره پزشکی سایت دکتر سوشا ثبت کنید.

آیا شما هم قصد انجام “ بلفاروپلاستی یا جراحی پلک ” دارید؟
شما می‌توانید در انتهای صفحه و در بخش نظرات سوال یا تجربه خود را مطرح کنید تا در کمترین زمان ممکن به سوالتان پاسخ داده شود

چه افرادی کاندید مناسبی برای جراحی پلک یا بلفاروپلاستی هستند؟

با افزایش سن، بافت های پلک تحتانی و فوقانی شل می شوند. این امر منجر به بروز چین و چروک و افتادگی در این نواحی می گردد. علاوه بر اینها، با افزایش سن، عضلات و تیغه کره چشم نیز شل می شوند. همچنین چربی اطراف کره چشم افزایش یافته به صورت فتق از سپتوم کره چشم بیرون زده و منظره چشم‌های پف‌آلود را در افراد مسن ایجاد می‌کند. بسیاری از این تغییرات به صورت نسبی یا کامل با جراحی پلک یا بلفاروپلاستی قابل برگشت است

آمارها نشان می‌دهند که هر ساله قریب یکصد هزار زن و مرد در امریکا از این عمل جراحی برای بهبود ظاهر و دید خود استفاده می‌کنند. در این عمل که با برداشتن پف ( کیسه‌های چربی ) پلک بالا و پایین و حذف عضلات شل شده و پوست اضافی انجام می‌شود، سبب جوان‌تر شدن و شاداب‌تر شدن چشم‌های شما می‌شود و با ایجاد روحیه بهتر در افزایش اعتماد به نفس و سلامت روحی شما مؤثر است.

افتادگی پلک از سنین 40-30 سالگی شروع می‌شود و به عوامل زیادی از قبیل وراثت، سابقه خانوادگی، مراقبت‌های دوران جوانی، رژیم غذایی، شغل و خستگی فرد، کار در محیط غیر سرپوشیده و  تماس مداوم با نور خورشید، مصرف سیگار و الکل ، بیماری‌های زمینه‌ای و عوامل دیگر بستگی دارد و از این سنین قابل انجام است.

فروش اینترنتی لوازم آرایشی و بهداشتی

پیشنهاد خرید محصولات مراقبت از پوست

پیشنهاد می کنیم حتماً از فروشگاه سلامت محور دکتر سوشا دیدن فرمائید. خرید اینترنتی لوازم آرایشی و بهداشتی از بهترین برند های خارجی و ایرانی با بهترین قیمت ☀ با ضمانت اصل بودن کالا ☀ دارای تاییدیه وزارت بهداشت ایران و نشان سیب سلامت.

 

شرایط عمومی برای انجام جراحی پلک یا بلفاروپلاستی چیست؟

جراحی پلک یا بلفاروپلاستی نظیر تمام جراحی‌های پلاستیک دیگر، نیاز به داشتن سلامت کامل جسمی و روانی می‌باشد؛ زیرا بسیاری از بیماری‌های عمومی نظیر اختلالات غده تیروئید ، بیماری‌های کلیوی ، کبدی و خود ایمنی می‌توانند سبب ناهنجاری‌هایی در پلک شما شوند؛ بنابراین بدون اصلاح بیماری‌های زمینه‌ای و اولیه، اصلاح پلک امکان‌پذیر نیست. همچنین مصرف برخی از داروها و عادات غلط تغذیه‌ای نیز از این جمله است.

همچنین طی جلسه مشاوره قبل از جراحی پلک یا بلفاروپلاستی ضروری است موارد زیر را به جراح خود اطلاع دهید:

  • دید و شماره چشم خود
  • وجود یا عدم وجود اشک ریزش
  • استفاده از لنزهای تماسی و یا عینک
  • کاهش و یا افزایش وزن ناگهانی
  • مصرف هر گونه دارو علی‌الخصوص داروهای ضد انعقادی نظیر آسپرین
  • مصرف سیگار
  • سابقه بیماری‌های تشنجی، ریوی و آلرژی
  • حساسیت داروئی
  • سابقه عمل جراحی قبلی چشم
  • میزان اختلال میدان بینایی ناشی از افتادگی پلک
  • سابقه تبخال چشم

پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” جراحی زیبایی واژن یا لابیاپلاستی چیست؟ ” را نیز در وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا بخوانید. برای دریافت مشاوره پزشکی رایگان سوالات خود را در پایین همین صفحه و یا در بخش مشاوره پزشکی سایت دکتر سوشا ثبت کنید.

شرایط عمومی برای انجام جراحی پلک یا بلفاروپلاستی چیست؟

نحوه عمل جراحی پلک یا بلفاروپلاستی چیست؟

عمل جراحی پلک یا بلفاروپلاستی نیاز به بیهوشی عمومی ندارد و در کلینیک یا بیمارستان در شرایط استریل با بی‌حسی موضعی به راحتی و بدون هیچ‌گونه درد و ناراحتی قابل انجام است. این جراحی امروزه به دو روش و بنا بر نظر و توصیه پزشکی انجام می‌شود:

  • جراحی پلک معمولی
  • جراحی پلک لیزری

بعد از ضد عفونی و آماده کردن محل جراحی، ابتدا در پلک بالا با مشخص کردن خطوط طبیعی پلک و در مسیر آن، طراحی برای برداشتن پوست اضافی انجام می‌شود؛ به نحوی که بعد از جراحی اثر خطر برش مشخص نشود و فرورفتگی قرینه و متناسب در پشت پلک‌ها به وجود آید. پس از برداشتن پوست اضافی، عضله شل شده ناحیه نیز برداشته می‌شود. سپس با باز کردن پرده (سپتوم) در 2 محل، چربی‌های اضافی و بیرون زده برداشته و اصلاح می‌شود. سرانجام عضله و پوست ناحیه به روش پلاستیک ترمیم می‌شود.

در عمل جراحی پلک یا بلفاروپلاستی پلک پایین، محل برش ممکن است زیر پلک از داخل پشم باشد (در کسانی که فقط پف دارند) و یا از روی پوست و به فاصله 4 میلی‌متر در زیر مژه‌ها انجام شود (در کسانی که علاوه بر پف، چروک پوست نیز دارند). سپس با جدا کردن پوست منطقه، کیسه‌های چربی اضافی در سه ناحیه برداشته می‌شود و محل عمل خیلی ظریف ترمیم می‌شود. به نحوی که هیچ‌گونه آثار جراحی باقی نمی‌ماند.

این جراحی اگرچه غالباً به طور مستقیم انجام می‌شود، لیکن ممکن است با اعمال جراحی دیگر نظیر بالا کشیدن ابرو (Eyebrow lifting) و یا کشیدن پوست (Face lifting) و یا لیزرتراپی پوست همراه شود.

مراقبت‌های بعد از جراحی پلک یا بلفاروپلاستی چیست؟

بعضی از جراحان، بعد از عمل جراحی بلفاروپلاستی پانسمان نمی‌کنند. استفاده از کمپرس یخ در 24 ساعت اول، ورم و کبودی را کم می‌کند. در بعضی از بیماران، استفاده از نرم‌کننده‌های قرنیه و ملتحمه چشم و اشک مصنوعی برای روزها و هفته اول بعد از جراحی توصیه می‌شود. معمولاً آنتی بیوتیک بعد از عمل مصرف نمی‌شود. بهتر است بخیه‌ها حداکثر تا روز پنجم خارج گردد. کبودی و تجمع لخته خون پس از 10-7 روز از عمل جراحی باید تخلیه گردد یا به کمک تزریق استروئید (ترکیبات حاوی کورتون) جذب گردد. در بیماران با پوست شل بهتر است پانسمان یا چسب‌های فشاری مصرف گردد.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” لیپوساکشن شکم چیست؟ ” را نیز در وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا بخوانید. برای دریافت مشاوره پزشکی رایگان سوالات خود را در پایین همین صفحه و یا در بخش مشاوره پزشکی سایت دکتر سوشا ثبت کنید.

بهبودی بعد از جراحی پلک یا بلفاروپلاستی چقدر طول می‌کشد؟

با توجه به اینکه عمل جراحی پلک تحت بی‌حسی موضعی و بدون نیاز به بیهوشی عمومی انجام می‌شود، لذا ساعاتی بعد از عمل می‌توانید به منزل بازگردید و یا در کلینیک به استراحت بپردازید.

رعایت موارد ذیل در تسریع بهبودی بعد از بلفاروپلاستی به شما کمک خواهد نمود:

  • داشتن یک پانسمان سبک بر روی محل جراحی در طی ساعات اولیه بعد از عمل در افرادی که مستعد ورم کردن می‌باشند، از ایجاد ورم و کبودی احتمالی پیشگیری می‌کند.
  • کمپرس سرد صورت و بلند نگه‌داشتن زیر سر در وضعیت 45 درجه طی 24 ساعت اول کمک‌کننده است.
  • از فردای عمل بدون نیاز به استراحت سعی کنید با نگاه کردن به تلویزیون، چشم‌های خود را باز نگه دارید.
  • استفاده از قطره استریل چشمی و یا آنتی بیوتیک موضعی در بعضی موارد پیشنهاد می‌شود.
  • استفاده از کپسول آنتی بیوتیک ضروری است ولی نیاز به استفاده از مسکن نیست.
  • بهتر است در طی هفته‌های اول بعد از عمل از عینک آفتابی و یا طبی استفاده کنید.
  • از انجام کارهای سخت و سنگین خودداری کنید. 48-24 ساعت بعد از عمل می‌توانید کارهای معمول روزمره نظیر مطالعه کتاب، کارهای کامپیوتری، دفتری و غیره را شروع کنید.
  • در صورت بروز یبوست از ملین استفاده کنید.
  • استفاده از آب‌میوه تازه و ویتامین‌ها را در هفته اول بعد از عمل توصیه می‌کنیم.
  • بخیه‌های پوست بین روز سوم تا پنجم باز می‌شوند و بخیه زیر جلدی در هفته دوم کشیده می‌شوند. در طی این مدت از هرگونه دست‌کاری بخیه‌های خودداری کنید.
  • از یک هفته بعد از کشیدن کامل بخیه‌ها، می‌توانید آرایش نمایید.

نتیجه کامل و رفع محل جوشگاه جراحی چند هفته و در مواردی 3-2 ماه وقت نیاز دارد. به خاطر بسپارید انجام جراحی‌های زیبایی برای استفاده در بقیه عمر شماست؛ لذا برای گرفتن نتیجه، منطقی باشید و عجله نکنید.

بهبودی بعد از جراحی پلک یا بلفاروپلاستی چقدر طول می‌کشد؟

عوارض جراحی پلک یا بلفاروپلاستی چیست؟

  • ممکن است بعد از جراحی پلک عوارض موضعی مربوط به بخیه وجود داشته باشد. به همین علت توصیه می‌شود بخیه‌ها زودتر کشیده شود (کمتر از 5 روز).
  • گاهی تغییر شکل پلک‌ها و بیرون‌زدگی مخاط پلک ( اکتروپیون ) در اثر کوتاهی پوست پلک ، شلی عضلات ، برداشتن بیش از حد عضلات چشم یا در اثر تجمع لخته خون ایجاد می‌شود که درصدی از آن، خود به خود پس از کم شدن ورم ناحیه بهبود می‌یابند. تلاش برخی از جراحان برای اصلاح کامل پلک‌ها ، باعث برداشتن زیادتر پوست و ایجاد ضایعه اکتروپیون می‌شود. گاهی برای ترمیم این ضایعه نیاز به عمل جراحی و پیوند پوست می‌باشد. عوارض خفیف را می‌توان با فشار پلک‌ها و ماساژ متناوب درمان نمود. امروز جراحان باتجربه، پوست اضافی کمتری برمی‌دارند و این ضایعه (اکتروپیون) اگر رخ دهد، در اثر شلی عضلات خود بیمار می‌باشد.
  • هیپرتروفی (افزایش ضخامت بافت‌ها) در محل عمل جراحی به خصوص بعد از برداشتن عضله در پلک تحتانی ممکن است رخ دهد که معمولاً با ماساژ مناسب، تورم کاهش می‌یابد.
  • ایجاد اسکار در محل عمل ( گوشت اضافی ) و چسبندگی از دیگر عوارض بلفاروپلاستی بوده باید مرتباً با ماساژ و بستن پلک‌ها توسط خود بیمار، مانع از ایجاد چسبندگی و عوارض بعدی گردد. 10-5 دقیقه ماساژ با تعداد 4-2 بار در روز به مدت چند هفته معمولاً باعث بهبود می‌شود.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” تزریق چربی به صورت ” را نیز در وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا بخوانید. برای دریافت مشاوره پزشکی رایگان سوالات خود را در پایین همین صفحه و یا در بخش مشاوره پزشکی سایت دکتر سوشا ثبت کنید.


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا : 


منبع مقاله :

تهیه و ترجمه : سایت سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

سلام. جهت عمل پف زير چشم بايد پيش چه دكتری رفت؟ عمل ضرر ندارد براي چشم ؟

مشاهده کامل

با سلام خدمت شما دوست گرامی برای اطلاعات بیشتر درباره عمل پف زیر چشم این مقاله رو با دقت مطالعه بفرمایید. در این مقاله به سوال شما پاسخ داده شده است اما به طور کلی باید عرض کنم که این نوع جراحی توسط جراحان پلاستیک انجام میشه و در صورتی که به درستی انجام بشه عوارض خاصی نداره.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر