خوردن بعد از عمل بینی (بعد عمل بینی چی بخوریم چی نخوریم!)

مجله پزشکی و سلامت
1 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
خوردن بعد از عمل بینی (بعد عمل بینی چی بخوریم چی نخوریم!)

بعد از عمل بینی چه چیزهایی باید خورد

مجله پزشکی و سلامت : عمل بینی از جمله عمل‌های جراحی است که نیاز به ملاحظات خاصی در تغذیه قبل از عمل جراحی ندارد، اما بعد از عمل بینی باید برخی توصیه‌ها در مورد درست غذا خوردن مد نظر قرار گیرد تا منجر به بروز خونریزی یا لخته خونی در محدوده عمل نشود.
اولین ملاحظه تغذیه‌ای بعد از عمل بینی توجه به نوع رژیم غذایی در سه تا شش هفته بعد از عمل بینی می‌باشد. دومین ملاحظه توجه به نوع مواد غذایی مصرفی در این دوران و ملاحظه سوم دقت در درجه حرارت مواد غذایی مصرفی می‌باشد

بعد از عمل بینی چه غذاهایی باید خورد

توصیه متخصصان تغذیه و بسیاری از جراحان آن است که بخصوص در سه هفته اول بعد از جراحی بینی از یک رژیم غذایی نرم و آبکی استفاده شود. چون که مواد غذایی خشک و سفت که نیاز به جویدن زیاد دارند، می‌توانند بر روی موضع مورد عمل فشار وارد نمایند و باعث بروز خونریزی یا لخته خونی در این مکان‌ها شوند. به همین دلیل مصرف برخی مواد غذایی مانند میوه‌ها و سبزی‌های بخارپز شده، ماست، شیر، آب میوه‌ها و آب سبزی‌های تازه، سوپ‌های سبزیجات نرم شده که نیاز به جویدن زیاد ندارند، می‌توانند برای فرد مورد عمل بسیار مفید باشند.

مواد غذایی که بعد از عمل بینی باید بیشتر مصرف شوند

همان‌طور که عنوان شد مصرف مواد غذایی که نیاز به جویدن زیاد دارند، نباید در این دوران استفاده شوند، اما مصرف مواد غذایی غنی از فیبر در چند روز بعد از عمل بینی از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشند. به خاطر این که یکی از مشکلات بعد از عمل بینی بروز یبوست می‌باشد که راه درمان ساده آن استفاده از مواد غذایی پر فیبر می‌باشد. از آنجایی که بیشتر مواد غذایی پر فیبر مانند انواع نان‌های سبوس‌دار نیاز به جویدن دارند، توصیه می‌شود که در 2 تا 3 هفته بعد از عمل بینی از سبوس جوی دوسر و یا سوپ سبزیجاتی که حاوی سبزیجات ریشه‌ای مانند هویج می‌باشند و یا فالوده میوه‌ها مانند فالوده سیب یا هلو برای تأمین فیبر مورد نیاز استفاده گردد.
توصیه متخصصان تغذیه آن است که روزانه باید 25 گرم فیبر غذایی از راه رژیم غذایی وارد بدن شود.

بعد از عمل بینی چه چیزهایی باید خورد

درجه حرارت مواد غذایی

توجه به درجه حرارت مواد غذایی بعد از عمل بینی اهمیت دارد. غذاهای بسیار داغ و غذاهای سرد برای این افراد به هیچ عنوان توصیه نمی‌شوند. چون که غذاهای داغ با تحریک مخاط دهان و مری ممکن است باعث تحریک و خونریزی در ناحیه جراحی شده در بینی شوند. به علاوه این که مصرف غذاهای سرد مانند انواع بستنی‌ها در دو تا سه هفته بعد از عمل بینی توصیه نمی‌شوند، چون که می‌توانند باعث حساسیت پذیری دندان‌ها و درد در ناحیه بینی شوند. به همین دلیل توصیه آن است که درجه حرارت مواد غذایی مصرفی در حد ولرم باشد و به هیچ عنوان مواد غذایی داغ و سرد در شش هفته اول بعد از عمل بینی استفاده نشوند.

مصرف الکل و کافئین بعد از عمل بینی

نوشیدنی‌های الکلی و کافئین دار از قبیل انواع نوشیدنی‌های گازدار، نسکافه و قهوه باید در چند روز بعد از عمل بینی محدود شوند. چون که کافئین موجود در قهوه و نسکافه می‌توانند با افزایش مقطعی فشارخون باعث بروز مشکلاتی در جریان خون طبیعی در منطقه جراحی شده شوند. به علاوه این که مصرف نوشیدنی‌های الکلی با افزایش بروز لخته خونی در قسمت جراحی شده می‌توانند باعث بروز مشکلاتی در بهبود آن منطقه شوند.

خوردن شور و ترشی بعد از عمل بینی

توصیه متخصصان تغذیه و پزشکان جراح بر آن است که در جهت تسریع در بهبود جراحت‌های بعد از عمل و کنترل فشار خون از مصرف غذاهای شور و نمکی در چند هفته بعد از عمل بینی پرهیز گردد. علاوه بر این که مصرف زیاد مواد غذایی شور می‌توانند با بالا بردن حس تشنگی، نیاز بدن به مایعات را افزایش دهند و همین امر می‌تواند تا حدی میزان حجم خون را افزایش داده و از این راه باعث بروز خونریزی در برخی از افراد شود.

توصیه پایانی راجع به بعد از عمل بینی

در پایان توصیه می‌شود، بعد از عمل بینی تا حدود 6 هفته حتماً تحت نظر پزشک معالج بوده و دقیقاً از توصیه‌های مذکور در زمینه تغذیه پیروی نموده و تا زمان بهبودی کامل از مصرف مواد غذایی محرک و پر ادویه پرهیز گردد.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

باسلام.من خانمی17 ساله هستم که با امروز 19 روزی میشه که عمل بینی رو انجام دادم تنفس درستی رو از بینی ندارم و اکثر اوقات هم نمیتونم مزه ی غذاهارو بچشم میخواستم بدونم این امر طبیعیه یا که نه؟
و دوم اینکه امکانش هست که هر چند وقت یکبار خوراکی هایی مثل چیپس و پفک رو به میزان کم میل کنم یا خیر؟

مشاهده کامل

سلام خانمی ۳۱ ساله من ۷ماه عمل جراحی زیبایی بینی انجام دادم اما دماغم یه طرفش نامیزونه و یک ماه پانسمان گذاشتم وباز نامیزونه و قوز هم دارم چکارکنم ؟ایا برطرف میشه یا نه ؟

مشاهده کامل

با سلام معمولا تورم بخشهای مختلف بینی تا یکسال بعد از عمل جراحی وجود داره. منتها منظور شما رو از قوز یا نامیزان بودن بینی متوجه نمیشم. اگر اشکال در استخوان بینی هست که اشکال در جراحی شما وجود داره و اگر تورم هست پزشکتون میتونه با ترفندهایی نظیر ماساژ و یا تزریق کورتیکواستروئید در بهبود این تورم به شما کمک کند.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر