با آلرژی بهاری چگونه کنار بیاییم؟

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
با آلرژی بهاری چگونه کنار بیاییم؟

آلرژی بهاری چیست؟

مجله پزشکی و سلامتفصل بهار، فصل گرده افشانی گیاهان است و اطراف ما پر از گرده گیاهان می‌باشد که موجب بروز آلرژی بهاری در برخی از افراد می‌شود. گرده چمن‌ها نیز در این فصل در بسیاری از افراد، ایجاد آلرژی بهاری می‌کنند. گاهی گرده افشانی برخی از گیاهان بسیار زودتر از موعود نیز شروع می‌شود و بسیاری از افراد از قبل از بهار درگیر آلرژی می‌‎شوند. اگر چه ما نمی‌توانیم میزان گرده اطرافمان را کنترل کنیم، اما راه‌هایی برای کاهش تأثیر آن وجود دارد.

راه‎های مقابله با آلرژی بهاری در افرا مختلف، متنوع است، به طور مثال در برخی از افراد، تغییر رژیم غذایی ، مصرف برخی داروها، اجتناب از قرار گرفتن در معرض گرده‎ها و در عین حال استفاده از روش‌های درمان آلرژی بهاری دیگر به نوبه خود می‌تواند نشانه‌های آلرژی بهاری مانند عطسه و آبریزش بینی را کاهش دهد. البته در نظر داشته باشید که فصل گرده افشانی گیاهان تنها در بهار نیست و گاهی گیاهان در فصل‌های دیگر و حتی به مدت طولانی گرده افشانی می‌کنند، به همین دلیل است که برخی از افراد در فصل تابستان یا نزدیک به بهار نیز دچار آلرژی فصلی می‌شوند، اما به طور کلی آلرژی بهاری بسیار رایج بوده و بهتر است برخی از راه‌های مقابله با آلرژی بهاری را بشناسید تا بتوانید با این آلرژی کنار بیایید.

آیا رژیم غذایی بر میزان آلرژی بهاری مؤثر است؟

گاهی تداخل بین گرده گیاهان آلرژی زا و مواد غذایی آلرژی زا در برخی از افراد وضعیت آلرژی را بدتر می‌کند. یعنی اگر فردی به گرده گیاهی آلرژی دارد، در همان زمان اگر ماده غذایی را بخورد که به آن نیز آلرژی دارد، وضعیت آلرژی او تشدید می‌شود و این موضوع موجب تشدید پاسخ آلرژیک سیستم ایمنی بدن او و بدتر شدن علائم آلرژی بهاری در فرد می‌شود. برخی از افراد مبتلا به آلرژی بهاری (آلرژی به گرده گیاهان)، بلافاصله بعد از خوردن میوه و سبزیجات خام و برخی از آجیل‌ها، نشانه‌های آلرژی در اطراف دهان و گلویشان بروز می‌کند به این وضعیت، سندرم آلرژی دهانی و یا سندرم گرده-مواد غذایی می‌گویند.

برای مقابله با این وضعیت، افرادی که به آلرژی دچار هستند ، بهتر است از خوردن مواد غذایی که آلرژی بهاری را بدتر می‌کنند، مانند میوه و سبزیجات خام و آجیل اجتناب نمایند و میوه و سبزیجات پخته شده بخورند تا علائم آلرژی  آن‌ها تشدید نشود. برای درمان آلرژی بهاری بهتر است به مصرف مواد غذایی مناسب برای درمان آلرژی بهاری که در مقاله مواد غذایی که آلرژی فصلی را درمان میکنند نام برده شده است، روی بیاورید.

آیا رژیم غذایی بر میزان آلرژی بهاری مؤثر است؟ - دکتر سوشا

با علائم آلرژی چگونه کنار بیایید؟

• برای کنترل علائم آلرژی، دو هفته قبل از شروع علائم، داروهای ضد حساسیت مانند آنتی هیستامین و ستیریزین مصرف کنید.
• زمانی که از بیرون به خانه می‌آیید، لباس‎‌هایتان را عوض کنید تا گرده را با خودتان به منزل حمل نکنید.
• اگر قصد ورزش یا فعالیت در بیرون از منزل دارید ، بعد از ظهر برای شما مناسب‌تر از صبح است، زیرا در صبح میزان گرده هوا بسیار بیش‌تر است.
• در صورت امکان بعد از آمدن به خانه دوش بگیرید و موهایتان را بشویید تا گرده و مواد آلرژی زا از روی بدن شما حذف شوند.
• در فصل گرده افشانی پنجره خانه را ببندید تا گرده وارد هوای منزل شما نشده و آلرژی در شما تشدید نشود.
• بینی خود را به طور مرتب با محلول آب و نمک شستشو دهید، این کار التهاب سینوس‌ها را کم می‌کند.

ویدیو چگونه با آلرژی فصلی مقابله کنیم 

© سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر