غلط نامه سلامت | باورهای غلط در مورد کاهش وزن

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 7 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
غلط نامه سلامت | باورهای غلط در مورد کاهش وزن

در این مقاله و مجموعه مقالات غلط نامه سلامت قصد داریم باور غلط و یا بهتر بگوییم تفکرات اشتباه شما را در زمینه‌های مرتبط با سلامت اصلاح کنیم. این‌گونه به شما کمک خواهیم کرد تا با دیدی علمی و دقیق در مسیر سلامتی خود گام بردارید. این مقالات را هرگز از دست ندهید؛ زیرا بسیاری از این اشتباهات در زندگی بسیاری از ما نهادینه شده‌اند و انرژی و وقت ما را در جایی هدر می‌دهند که نباید.

تفکرات غلط در مقوله لاغری و تناسب اندام

توصیه‌های بسیاری در مورد روش‌های کاهش وزن و یا عوامل مؤثر در آن در فضای اینترنت و در بین مردم وجود دارد. برخی از این توصیه‌ها از پایه و اساس، اشتباه هستند و برخی نیز بر اساس مطالعات نشان داده شده است که بی‌تأثیر هستند.

با ما همراه باشید تا شما را با باورهای غلط در مورد کاهش وزن آشنا کنیم؛ شاید علت عدم موفقیت شما در کاهش وزن یکی از همین تفکرات غلط باشد.

باور غلط شماره 1 در مورد کاهش وزن : همه کالری‌ها برابرند

کالری واحد اندازه‌گیری انرژی است. تمام کالری‌ها محتوای انرژی مشابهی دارند. با این حال، این بدان معنا نیست که همه منابع کالری تأثیر مشابهی بر وزن شما دارند. غذاهای مختلف از طریق مسیرهای متابولیکی مختلفی تجزیه می‌شوند؛ بنابراین تأثیر آن‌ها بر گرسنگی و هورمون‌هایی که وزن بدن را تنظیم می‌کنند، بسیار متفاوت خواهد بود.

به عنوان مثال، کالری پروتئین هیچ‌گاه همانند چربی یا کربوهیدرات نیست. جایگزینی کربوهیدرات و چربی با پروتئین می‌تواند سوخت و ساز بدن را افزایش و اشتها و میل به غذا را کاهش دهد. همچنین می‌تواند عملکرد برخی از هورمون‌های تنظیم‌کننده وزن را نیز بهبود دهد.

همچنین، کالری حاصل از مواد غذایی کامل (مانند میوه) بیشتر از کالری ناشی از غذاهای تصفیه‌شده (مانند آب‌نبات) شما را سیر می‌کند.

بنابراین زمانی که شما به عنوان مثال 100 کیلوکالری انرژی را از منبع پروتئینی دریافت کنید تأثیر متفاوتی در وزن شما دارد نسبت به زمانی که 100 کیلوکالری انرژی را از منابع کربوهیدرات یا چربی کسب کنید.

باور غلط شماره 1 در مورد کاهش وزن : همه کالری‌ها برابرند

باور غلط شماره 2 در مورد کاهش وزن : کاهش وزن یک فرایند خطی است

کاهش وزن معمولاً آن‌طور که مردم فکر می‌کنند یک فرایند خطی نیست. برخی از روزها و هفته‌ها ممکن است وزن از دست بدهید و بعضی روزها مقداری اضافه کنید. این نوسان اندک وزن امری طبیعی است و نباید شما را ناامید کند.

به عنوان مثال ممکن است مقداری غذا در سیستم گوارشی شما باقیمانده باشد و یا بدنتان مقدار بیشتری آب در خود نگه داشته باشد. خصوصاً این قضیه در مورد زنان بیشتر صدق می‌کند به این علت که در سیکل قاعدگی بدن آب بیشتری جذب می‌کند.

بنابراین به نوسانات مقطعی وزن بدنتان توجه نکنید؛ سعی کنید به روند کاهش وزن خود ادامه دهید تا در بلندمدت نتیجه بگیرید.

باور غلط شماره 3 در مورد کاهش وزن : مکمل‌های کاهش وزن باعث لاغری ما می‌شوند

انواع مختلفی از مکمل‌های کاهش وزن در بازار موجود است که ادعا می‌شود می‌توانند به کاهش وزن شما کمک کنند.

درواقع بیشتر تأثیری که داروهای کاهش وزن افراد دارند به خاطر نوعی تلقین است نه تأثیر حقیقی. این افراد به خاطر هزینه‌ای که برای این مکمل‌ها کرده‌اند به صورت ناخودآگاه تغییراتی هم در سبک زندگی‌شان می‌دهند که به کاهش وزن آن‌ها منجر می‌شود.

تعداد کمی مکمل وجود دارد که واقعاً به کاهش وزن افراد کمک می‌کند. همین مکمل‌ها هم در طول چند ماه به طور میانگین باعث کاهش 2-1 کیلوگرم از وزن افراد می‌شوند که مقدار زیادی نیست.

باور غلط شماره 3 در مورد کاهش وزن : مکمل‌های کاهش وزن باعث لاغری ما می‌شوند

باور غلط شمار 4 در مورد کاهش وزن : با خوردن کمتر و تحرک بیشتر لاغر می‌شویم

برای کاهش چربی، می‌بایست میزان کالری سوزانده شده توسط سلول‌های چربی بیشتر از کالری مصرفی آن‌ها باشد. به همین علت منطقی به نظر می‌رسد که کم خوردن و بیشتر تحرک کردن باعث کاهش وزن شود.

با این وجود این توصیه برای افرادی که با مشکلات جدی وزن مواجه‌اند، وحشتناک به نظر خواهد رسید! بسیاری از افرادی که از این توصیه پیروی می‌کنند خیلی زود روند کاهش وزن را رها می‌کنند و وزنشان به میزان قبل و حتی بیشتر از قبل بازمی‌گردد.

برای کاهش وزن نیاز به یکسری تغییرات عمده در دیدگاه و عملکرد افراد می‌باشد و تنها گفتن اینکه باید کمتر بخورند و بیشتر تحرک کنند فاقد تأثیر است. مثل این است که به یک فرد معتاد بگوییم کمتر مواد بکش!

باور غلط شماره 5 در مورد کاهش وزن : از دست دادن وزن بدون رژیم و ورزش!

کاهش وزن دائمی نیازمند تلاش و پشتکار است. قرص‌ها، مکمل‌ها و کرم‌ها نمی‌توانند برای شما کاری کنند.

باور غلط شماره 5 در مورد کاهش وزن : از دست دادن وزن بدون رژیم و ورزش!

باور غلط شماره 6 در مورد کاهش وزن : جذب چربی را می‌توان متوقف کرد!

کارشناسان معتقدند که هیچ قرص مجاز و غیر مجاز جادویی وجود ندارد که به شما این امکان را بدهد که از جذب چربی، کربوهیدرات و یا دیگر منابع کالری جلوگیری کنید.

باور غلط شماره 7 در مورد کاهش وزن : کاهش نیم کیلوگرم در روز!

برای یک کاهش وزن سالم و مؤثر می‌بایست هفته‌ای نیم تا یک کیلوگرم وزن کم کنید. محصولات یا روش‌هایی که ادعا می‌کنند باعث کاهش وزن سریع می‌شوند، مطمئننا برای سلامتی شما خطرناک هستند.

باور غلط شماره 7 در مورد کاهش وزن : کاهش نیم کیلوگرم در روز!

باور غلط شماره 8 در مورد کاهش وزن : همه افراد می‌توانند کاهش وزن داشته باشند!

همه ما انسان‌هایی منحصر به فرد هستیم و هیچ چیزی در این دنیا وجود ندارد که بتوان تضمین داد برای همه افراد به یک اندازه عمل کند. فرایند کاهش وزن نیز به عوامل متعددی بستگی دارد که حتی اگر یکی از آن‌ها در یک فرد با دیگری متفاوت باشد، می‌تواند روند کاهش وزن را در او با مشکل مواجه کند.

باور غلط شماره 9 در مورد کاهش وزن : شما می‌توانید صورت یا باسن خود را موضعی لاغر کنید!

این یک تفکر غلط است که می‌توانید به طور موضعی ناحیه خاصی از بدنتان را لاغر کنید. امکان انتخاب جایی از بدنتان که می‌خواهید وزن آن را کاهش دهید، وجود ندارد.

باور غلط شماره 9 در مورد کاهش وزن : شما می‌توانید صورت یا باسن خود را موضعی لاغر کنید!

باور غلط شماره 10 در مورد کاهش وزن : با استفاده موضعی از محصول ما لاغر شوید!

شما با پوشیدن یک چیز یا مالیدن یک محصول به پوستتان نمی‌توانید وزنتان را کم کنید. این‌ها فقط ترفندهای تبلیغاتی هستند. پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” رژیم غذایی ویژه برای کاهش وزن سریع ” را نیز در وب سایت پزشکی دکتر سوشا بخوانید.

باور غلط شماره 11 در مورد کاهش وزن : برای از دست دادن مهم نیست که چقدر می‌خورید!

از دست دادن وزن، نیاز به انتخاب‌های غذایی هوشمندانه دارد. شما هیچ‌گاه با خوردن غذاهای پرکالری نمی‌توانید وزنتان را کم کنید. افراد از نظر سطح متابولیسم پایه با هم متفاوت هستند و این باعث می‌شود که سرعت ذخیره چربی در بدن برخی از افراد پایین‌تر باشد. چون این افراد متابولیسم بالاتری دارند. توجه به این نکته ضروری است که حتی در افراد که متابولیسم بالایی دارند نیز، خوردن غذاهای با کالری بالا می‌تواند در درازمدت به افزایش وزن چشمگیر منجر شود.

باور غلط شماره 11 در مورد کاهش وزن : برای از دست دادن مهم نیست که چقدر می‌خورید!

باور غلط شماره 12 در مورد کاهش وزن : وزن خود را به طور دائمی از دست بدهید!

این جمله تبلیغاتی که توسط برخی از تولیدکننده‌های محصولات لاغری یا افرادی که در حیطه تغذیه عمل می‌کنند ارائه می‌شود، اصلاً صحیح نیست. شما برای اینکه وزنتان را به طور دائمی در محدوده نرمال نگه دارید، نیاز به تغییر دائمی سبک زندگی خود دارید؛ در غیر این صورت خیلی زود مجدداً وزنتان به حالت قبل بر خواهد گشت.

باور غلط شماره 13 در مورد کاهش وزن : برای کاهش وزن بهتر است وعده‌های غذایی بیشتر و کم‌حجم‌تر بخورید!

یکی از باورهایی که در بین مردم نهادینه شده است و در واقع یک تفکر غلط است همین است. تحقیقات نشان داده‌اند که کاهش وزن هیچ ارتباطی با تعداد وعده‌ها و حجم غذای هر وعده ندارد. مهم این است که چه مقدار کالری مصرف می‌کنید. پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” رژیم لاغری سریع | معرفی ۶ رژیم لاغری سریع و عالی ” را نیز در وب سایت پزشکی دکتر سوشا بخوانید.

باور غلط شماره 13 در مورد کاهش وزن : برای کاهش وزن بهتر است وعده‌های غذایی بیشتر و کم‌حجم‌تر بخورید!

باور غلط شماره 14 در مورد کاهش وزن : برای لاغر شدن باید مصرف کربوهیدرات را کلاً قطع کنیم!

این باور نیز غلط است. درست که پیروی از تغذیه و رژیم‌ غذایی با پروتئین بالا و کربوهیدرات پایین باعث کاهش وزن می‌شود، اما این به معنای این نیست که لازم است مصرف کربوهیدرات را کلاً کنار بگذاریم و یا اینکه مسئول چاقی افراد تنها کربوهیدرات‌ها هستند. همه کربوهیدرات‌ها تأثیر یکسانی در افزایش وزن ندارند. حقیقت این است که کربوهیدرات‌های تصفیه شده (مانند قند و شکر) به وضوح با افزایش وزن ارتباط دارند، اما غذاهای کامل (مانند میوه‌ها) که اتفاقاً کربوهیدرات زیادی هم دارند بسیار سالم هستند.

مثلاً مصرف شکلات تلخ حتی می‌تواند به فرایند کاهش وزن شما کمک کند. شکلات تلخ حاوی چربی‌های سالمی است که مانع از آزاد شدن قند به جریان خون می‌شود. خوردن شکلات تلخ 20 دقيقه قبل و پنج دقيقه پس از ناهار و شام، می‌تواند اشتهايتان را تا 50 درصد کاهش دهد. بر اساس مطالعات، مصرف محدود شکلات تلخ می‌تواند با کاهش مقاومت به انسولین، از افزایش و کاهش ناگهانی قند خون جلوگیری کند.

باور غلط شماره 15 در مورد کاهش وزن : ورزش کردن اشتهای ما را افزایش می‌دهد!

تا کنون هیچ مطالعه‌ای نشان نداده است که ورزش کردن باعث افزایش اشتهای شما به غذا خوردن شود. در مقابل ورزش به شما کمک می‌کند که به تناسب اندام برسید. بعلاوه اینکه ورزش کردن می‌تواند سطح سلامتی شما را بهبود دهد.

باور غلط شماره 15 در مورد کاهش وزن : ورزش کردن اشتهای ما را افزایش می‌دهد!

باور غلط شماره 16 در مورد کاهش وزن: خوردن چربی باعث چاق شدن ما می‌شود!

این هم یک تفکر غلط است که برای لاغر شدن باید مصرف چربی‌ها را قطع کنیم یا به شدت کاهش دهیم. تا زمانی که مصرف چربی‌ها از محدوده مجاز کالری روزانه عبور نکند، باعث چاقی شما نخواهد شد. چه بسا که در برخی مطالعات نشان داده شده است که رژیم‌های غذایی با کربوهیدرات پایین اما چربی بالا حتی می‌توانند به کاهش وزن منجر شوند. قطعاً خوردن مقدار زیادی چربی همراه با رژیم غذایی با کالری و کربوهیدرات بالا همراه با هله هوله خوری باعث چاق شدن شما خواهد شد؛ اما این اتفاق فقط به خاطر چربی نیست. پیشنهاد می‌کنیم خبر ” هر دو رژیم غذایی کم چرب و کم کربوهیدرات نتایج یکسانی دارند ” را نیز در وب سایت پزشکی دکتر سوشا بخوانید.


منبع مقاله :

تهیه و ترجمه : سایت سلامت دکتر سوشا

بازگشت به صفحه مجله پزشکی و سلامت

برچسب ها

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

سلام در صورت امکان توضیح بدید که :
چطور میشه که مقدار کالری رو توی مواد غذایی که میخوریم رو اندازه گیری کنیم ؟
آیا روش و و یا جدولی برای اندازه گرفتن کالری مصرفی هست ؟
مقدار کالری غذاهای ترکیبی رو چطور میشه اندازه گرفت ؟
ومقدار کالری که در بدن سوخته میشه چگونه قابل سنجش هست ؟
ممنون از مقاله جالبتون

مشاهده کامل

مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر