این روش، یادگیری را تا 80 درصد افزایش می‌دهد

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 2 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
این روش، یادگیری را تا 80 درصد افزایش می‌دهد

شناسایی بخشی از مغز که در ایجاد حافظه بلند مدت نقش دارد

مجله سلامت : بخشی از مغز که در یادگیری و بازیابی اطلاعات نقش دارند را شناسایی کردند. این یافته‌ها که در ژورنال نوروساینس در اکتبر 2015 منتشر شد نشان داد که بخشی از مغز به نام posterior cingulate ناحیه‌ای که در مغز بیماران آلزایمری دچار اختلال می‌شود نقش مهمی در تولید حافظه بلند مدت و یادگیری قوی‌تر دارد. این قسمت از مغز نه تنها در به یادآوری جزئیات کمک می‌کند بلکه می‌تواند حافظه را با دانش و فهم ترکیب کرده و فراموشی را کاهش دهد.

شبکه کردن اطلاعات راهی کلیدی برای به خاطر سپاری طولانی مدت

در این مطالعه 26 کلیپ کوتاه 40 ثانیه‌ای روایتی، از یوتیوب گرفته شد. برای 20 کلیپ به شرکت کنندگان 40 ثانیه فرصت داده شد تا جزئیات هر ویدئو را با دانسته‌هایی که در ذهن خود دارند مرتبط کنند ( شبکه کردن اطلاعات ) اما برای 6 کلیپ این فرصت ارتباطی داده نشد. بعد از دو هفته شرکت کنندگان، بسیاری از جزئیات کلیپ‌هایی که 40 ثانیه فرصت شبکه‌ای کردن آن‌ها را داشته‌اند به یاد می‌آوردند، در حالی که بسیاری از جزئیات 6 ویدئوی بدون فرصت را فراموش کرده بودند. تصویرهای MRI آشکار کردند که بخشی از مغز به نام posterior cingulat بیشترین تأثیر را در پیوند اطلاعات دارد و در هنگام شبکه کردن اطلاعات جدید با دانسته‌های قبلی فعالیتش نسبت به سایر بخش‌های مغز افزایش بیشتری نشان می‌دهد.

شبکه کردن اطلاعات مکانیسم فراموشی مغز را از کار می‌اندازد

درجه‌ای که مغز بتواند جزئیات جدید را با دانسته‌های قبلی ارتباط دهد می‌تواند میزان به خاطر سپاری و به یادآوری آن را پس از دو هفته تعیین کند. در صورتی که اطلاعات جدید وارد شده به مغز دوره تلفیقی ( با دانسته‌های قبلی ) را سپری نکند سریع از ذهن پاک می‌شود در واقع با این مکانیسم مغز سعی دارد اطلاعات غیر ضروری را از ذهن حذف نماید.  مغز ما نه تنها دارای مکانیسم یادگیری است بلکه ساز و کارهایی نیز دارد که دانسته‌های غیرضروری را پاک کند. نگه داشتن اطلاعات اضافه در مغز سبب صرف انرژی بیشتر و خسته شدن مغز می‌شود. از این‌رو مغز به طور مداوم در پی آن است که اطلاعات غیر ضروری را از حافظه پاک کند. بنابراین در صورتی که اطلاعاتی برایتان ضروری است حتماً سعی کنید بلافاصله پس از دریافت آن اطلاعات، وقتی را برای پیوند جزئیات دانسته‌های جدید با اطلاعات قبلی اختصاص دهید. این کار میزان به یادآوری اطلاعات را تا 80 درصد می‌افزاید. در واقع این کار مکانیسم پاک کردن اطلاعات را مهار می‌کند.

مرجع تخصصی پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر