خواص سین های سفره هفت سین عید نوروز

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
خواص سین های سفره هفت سین عید نوروز

نقش سلامتی بخش بودن سفره هفت سین

مجله پزشکی و سلامتسماق، سیر، سیب و سرکه چهار ماده غذایی مفید در سفره هفت سین عید نوروز ما ایرانیان هستند که تأمین کننده سلامتی ما می‌باشند.

نقش سیب سفره هفت سین در سلامتی

سیب با دارا بودن فیبر بالا سبب سلامتی قلب و عروق و چربی‌های خون می‌شود. در ضمن در کاهش کلسترول خون نیز مؤثر می‌باشد. به علاوه این که مصرف سیب به سلامت دستگاه گوارش و پیشگیری از یبوست نیز کمک می‌کند. از خواص دیگر سیب می‌توان به نقش آن در افزایش سوخت و ساز و کمک به حفظ و افزایش بافت عضلانی اشاره کرد. بنابراین استفاده منظم از این میوه مفید به کسانی که قصد کاهش وزن دارند و همچنین ورزشکاران و سالمندان توصیه می‌شود. نظر متخصصان تغذیه توصیه به مصرف یک عدد سیب در روز برای همه گروه‌های سنی می‌باشد. در ضمن سیب قرمز دارای خاصیت آنتی‌اکسیدانی بالاتری نسبت به سیب سبز یا زرد می‌باشد.

نقش سیب سفره هفت سین در سلامتی

اثر سرکه سفره هفت سین بر سلامتی بدن

سرکه در انواع مختلف آن مانند سرکه انگور یا سرکه سیب دارای خواص بالایی برای سلامتی می‌باشد به همین دلیل جزء سین‌های سفره هفت سین عید نوروز است . سرکه انگور با دارا بودن مقادیر بالایی از ترکیبات آنتی‌اکسیدانی می‌تواند سبب سلامتی سیستم قلب و عروق و پیشگیری از گرفتگی عروق شود. همچنین سرکه سیب علاوه بر خواص مفید سرکه انگور سبب افزایش سوخت‌وساز بدن نیز می‌شود. بنابراین به عنوان نوعی ماده چربی سوز نیز مطرح است. البته مصرف مداوم سرکه سیب در حالت ناشتا سبب آسیب به دستگاه گوارش می‌شود. درنتیجه به منظور بهره‌گیری از خواص مفید سرکه سیب و سرکه انگور مصرف سرکه همراه با غذا توصیه می‌شود. از طرف دیگر مصرف سرکه همراه با سالاد و غذا به جذب مواد مغذی موجود در غذا مانند آهن و کلسیم نیز کمک می‌کند.

اثر سرکه سفره هفت سین بر سلامتی بدن

اهمیت سماق بر سلامتی بدن

سماق از جمله ادویه‌های مفید برای سلامتی بدن و سین‌های سفره هفت سین می‌باشد. خاصیت سماق در ممانعت از ترکیب گلوکز با مولکول‌های پروتئین‌های حیاتی بدن می‌باشد. بنابراین تا میزان 80 درصد باعث کنترل قند خون برای بیماران مبتلا به دیابت می‌شود. از سماق برای درمان رماتیسم، نقرس نیز استفاده می‌شود. به علاوه این که خاصیت ضد میکروبی این گیاه به اثبات رسیده است. سماق به عنوان افزایش دهنده اشتها در افراد لاغر نیز کاربرد دارد. سماق همچنین لثه را تقویت و از خونریزی معده جلوگیری می‌کند. سماق از اسهال صفراوی و مزمن و اسهال خونی و آمدن خلط خونی از سینه جلوگیری می‌کند و خونریزی را بند می‌آورد. سماق نباید تازه مصرف شود زیرا ایجاد مسمومیت می‌کند و همیشه باید خشک و سائیده آن مصرف شود.

اهمیت سماق بر سلامتی بدن

سفره هفت سین عید نوروز و سیر آن ماده حیاتی برای سلامتی

این گیاه از حداقل 5000 سال پیش ، یک گیاه با ارزش به حساب می‌آمد. این ماده غذایی اثر شناخته شده‌ای در کاهش میزان کلسترول خون دارد. جدیدترین مطالعات نشان دادند که سیر احتمال خطر حمله‌های قلبی در بیماران قلبی را کاهش می‌دهد. همچنین سیر یک محرک سیستم ایمنی و دارای خاصیت آنتی‌بیوتیکی است. از این خاصیت سیر در درمان عفونت‌ها مخصوصاً مشکلات تنفسی، اختلالات گوارشی استفاده می‌شود. بوی سیر عمدتاً ناشی از ترکیبات گوگردی آن است که بیشتر خاصیت دارویی سیر هم مربوط به همین ترکیبات گوگرددار موجود در سیر است. بنابراین فرآورده‌های بدون بوی سیر قطعاً کم اثرترند. البته مهم‌ترین اثر سیر در کاهش قند خون می‌باشد. به همین دلیل برای افراد دیابتی بسیار مفید است.

سفره هفت سین عید نوروز و سیر آن ماده حیاتی برای سلامتی

© سایت اطلاعات پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر