استقلال و عدم وابستگی در کودکان

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 2 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
استقلال و عدم وابستگی در کودکان

چگونه کودک خود را مستقل کنید؟

مجله سلامت : اگر کودک نوپا توسط بزرگ‌سالان مراقبت فیزیکی نشود خواهد مرد.  اگر برای ساعاتی در طی روز او را تنها بگذارید، هرچند که تغذیه شود و یا پوشک او تعویض گردد، در آینده او را فردی منفعل، بی تفاوت و غیر اجتماعی خواهید یافت. بدون عشق و تماس فیزیکی کودک پیشرفت نخواهد کرد. هرچند کودک 3، 7، 12 ساله روز به روز بزرگ‌تر می‌شود اما محتاج مراقبت ماست. هرچند که سطح مراقبت در آن‌ها متفاوت خواهد بود.

ما غذا برای کودک آماده می‌کنیم اما آن را در دهانش نمی‌گذاریم، به او لباسش را می‌دهیم اما لباس نمی‌پوشانیم، مراقب او هستیم اما هر لحظه او را چک نخواهیم کرد، به او محبت کرده و عشق خود را نشان می‌دهیم اما دائم او را نمی‌بوسیم و در آغوش نمی‌گیریم. دیر یا زود کودک ما باید مستقل گردد اما این جریان باید به طور آهسته و پیوسته انجام گیرد. اگر این روند خیلی سریع و پر شتاب شکل بگیرد، کودک به فردی درون گرا و خویشتن دار تبدیل می‌شود که از مستقل شدن واهمه دارد و اگر این جریان خیلی دیر صورت بگیرد فرد همواره وابسته و غیر مستقل خواهد بود.

چگونه کودک خود را مستقل کنید؟

راهکارهای مستقل کردن کودکان

راهکارهایی وجود دارند که می‌توانند کودکان را برای استقلال و عدم وابستگی در زندگی مستعد و آماده کنند:

•او را آماده کنیم که کم‌کم به تنهایی بیرون برود. مثلاً ابتدا در یک اتاق تنها بازی کند به شرط آن که وسیله‌ی خطرناکی آنجا نباشد. سپس در حیاط خانه بازی کند و در سنین دبستان و در ساعات محدودی او را در خانه تنها بگذاریم.
• به او یاد بدهیم خودش غذایش را بخورد. از حدود شش تا نه ماهگی قطعات کوچک نان یا میوه را بدهیم تا خودش به دهان برده و بخورد.
• وقتی توانست با قاشق چیزی بخورد به او قاشق بدهیم و تشویقش کنیم.
• حدود سه سالگی با چنگال می‌تواند بخورد به شرط آن که غذا را به قطعات کوچک تقسیم کرده باشیم.
• به کودک خود کمک کنیم تا خودش لباس بپوشد. برای کودک لباس‌های راحت، بدون دگمه و زیپ انتخاب کنید تا خودش بتواند بپوشد.
• به او نشان دهید برای پوشیدن لباس بهتر است چه گونه عمل کند.

به طور کل نظارت والدین در تمامی امور کودک لازم است ولی همیشه باید به کودک بقبولانند که می‌تواند خودش از پس کارهایش بربیاید. این بهترین تمرین برای مستقل شدن است.


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا : 

© سایت اطلاعات پزشکی دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر