استفاده از کاندوم بهترین راه برای پیشگیری از بارداری

مجله پزشکی و سلامت
1 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
استفاده از کاندوم بهترین راه برای پیشگیری از بارداری

نقش مردان در پیشگیری از بارداری

مجله پزشکی و سلامتمردان هم مانند زنان می‌توانند در پیشگیری از بارداری مؤثر باشند. در واقع در برخی از موارد که استفاده از روش‌های خاص پیشگیری از بارداری مانند استفاده از قرص های ضد بارداری و یا هورمون‌های ضد بارداری بر سلامتی خانم‌ها اثر نامطلوب بر جای می‌گذارند، این وظیفه مرد است که از روش های پیشگیری از بارداری مانند استفاده از کاندوم برای پیشگیری از بارداری استفاده نماید.

مؤثرترین روش مورد استفاده توسط مردان جهت پیشگیری از بارداری

در صورتی که زوجین قصد فرزند آوری نداشته باشند.، یکی از روش‌های مؤثر برای پیشگیری از بارداری استفاده از کاندوم توسط مرد می‌باشد. مطالعات محققان نشان داده که میزان بارداری در زمان استفاده از کاندوم از 100 مورد تنها 8 مورد می‌باشد. این در حالی است که در صورت عدم استفاده از هیچ گونه روش پیشگیری از بارداری ، احتمال بارداری از 100 مورد 85 مورد خواهد بود. البته باید توجه نمود که 8 درصد احتمال بارداری در اثر استفاده از کاندوم هم ناشی از استفاده نادرست از کاندوم می‌باشد.

به طور کلی متخصصان سلامت معتقدند که استفاده از کاندوم توسط مردان در ارتباط جنسی با دو هدف پیشگیری از بروز بیماری‌های تناسلی بین زوجین و جلوگیری از بارداری می‌تواند مؤثر باشد.
متخصصان باروری نیز معتقدند که اقتصادی‌ترین روش برای پیشگیری از بارداری های ناخواسته، استفاده از کاندوم توسط مرد در حین ارتباط جنسی می‌باشد. در واقع به این روش در هنگام ارضاء در رابطه جنسی، مایع منی و اسپرم در کاندوم تخلیه می‌گردند و نمی‌توانند وارد مجاری اندام تناسلی زن شوند و تخمک را بارور نمایند. به همین دلیل این روش را زوجینی که می‌خواهند دفعات زیادی در هفته یا ماه رابطه جنسی کامل و لذت بخش داشته باشند، می‌تواند استفاده شود.

نقاط قوت و ضعف استفاده از کاندوم برای پیشگیری از بارداری

از جمله نقاط قوت استفاده از کاندوم در برابر روش‌های استفاده از داروهای ضد بارداری، بدون عوارض جانبی بودن آن بعد از مصرف بر بدن زوجین می‌باشد. به علاوه این که استفاده از کاندوم باعث بالا بردن بهداشت رابطه جنسی نیز می‌شود. اما از جمله نکات قابل توجه در مورد استفاده از کاندوم برای پیشگیری از بارداری آن است که کاندوم مورد استفاده حتماً باید از انواع برندهای استاندارد و مورد تائید وزارت بهداشت باشد. به علاوه این که نباید تاریخ گذشته باشد.

در برخی موارد استفاده از کاندوم های غیر استاندارد می‌توانند باعث ایجاد پارگی در حین رابطه جنسی گردند و احتمال بروز بارداری را افزایش دهند. البته مطالعات انجام گرفته توسط محققان علوم سلامت و باروری بر روی زوجین مختلف نشان داده که برخی از زوجین استفاده از کاندوم را به عنوان یک روش پیشگیری از بارداری نسبت به روش‌های دیگر ارجح‌تر نمی‌دانند و عنوان می‌کنند که از لحاظ احساس لذت بخش بودن رابطه جنسی این روش نسبت به روش استفاده از داروهای ضدبارداری از درجه لذت بخشی پایین‌تری برخوردار می‌باشد و ترجیح می‌دهند که از روش استفاده از کاندوم در موارد اضطراری استفاده نمایند.

نقاط قوت و ضعف استفاده از کاندوم برای پیشگیری از بارداری

احتیاط‌های لازم در زمان استفاده از کاندوم

1. لازم به ذکر است که از کاندوم فقط یک بار می‌توان استفاده نمود و پس از استفاده حتماً باید در داخل یک دستمال و درون سطل زباله انداخته شود.
2. کاندوم نباید همراه با مواد لغزنده کننده مانند انواع روغن‌ها و لوسیون‌ها و یا مواد لیز کننده استفاده شود، چون که می‌تواند حساسیت خود را از دست بدهد و در حین رابطه جنسی پاره شده و باعث عدم پیشگیری از بارداری گردد.
3. در صورتی که بافت کاندوم قبل از استفاده خشک، سفت و غیر قابل انعطاف بود، بهتر است از آن نوع کاندوم استفاده نشود.
4. در صورت پارگی و یا ایجاد خراش بر روی بافت کاندوم در زمان قبل یا حین رابطه جنسی سریعاً باید کاندوم تعویض شود، چون که در غیر این صورت احتمال بروز بارداری افرایش می‌یابد.
5. با توجه به این که کاندوم از لحاظ بافت و ساختار، تنوع متفاوتی دارد. انتخاب بهترین نوع کاندوم وابسته به نظر زوجین و با توجه به هدف آن‌ها در حین داشتن رابطه جنسی می‌باشد. با توجه به این که نقش همه انواع کاندوم‌ها در پیشگیری از بارداری یکسان است؛ بنابراین انتخاب نوع و بافت کاندوم‌ها وابسته به احساس راحتی در حین استفاده برای هر دو جنس در حین رابطه جنسی می‌باشد.

توصیه متخصصان سلامت در مورد استفاده از کاندوم

متخصصان سلامت معتقدند که استفاده از کاندوم نقش مؤثری در رعایت بهداشت جنسی در پی دارد. به علاوه این که از جمله روش‌های کارآمد در پیشگیری از بارداری می‌باشد. بنابراین در بیشتر موارد به زوجینی که قصد پیشگیری از فرزند آوری دارند، توصیه می‌کنند که مرد در حین رابطه جنسی از کاندوم استفاده نماید.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

سلام اینجانب مدت 5 روز هست که با یک نفر رابطه جنسی داشنم بدون کاندوم ،ولی من مطمن نیستم که طرفم دچار بیماری HIV ایدزباشد یا نه! ! یعنی نمیدنم صددر صد ،الان دچار وسواس فکری شدم که آیا من هم دچار ایدز شدم یا نشدم آزمایش خون هم دادم جواب منفی بود ولی میگن باید یک ماه از رابطه ام گذشته باشه تا ببینیم بدن درچه حالتی واکنش نشان میده ممننون میشم اگه جواب بدین…

مشاهده کامل

با سلام خدمت شما آزمایش خون در حال حاضر نمیتونه ابتلای شما رو نشون بده.. بهتر هست در روابطتون همانطور که در بالا ذکر شده از کاندوم به عنوان بهترین راه پیشگیری از بارداری استفاده کنید. در ضمن شما میتونستید با مراجعه به سازمان انتقال خون شهری که در اون هستید از قرصهای پیشگیری از ایدز استفاده کنید. این قرصها به صورت رایگان و به صورت محرمانه در اختیار شما قرار خواهند گرفت.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام خسته نباشید .من خانمی ۲۰ساله هستم درحال شیردهی فرزندم ۱سال و نیمه هستن بارداری قبلی با زایمان زودرس و دکلمان مخفی بودم الان هم کمر درد و پادرد شدید دارم طوریکه دخترم رو نمیتونم بغل کنم سوالم اینه که:
من ۸ روز بعد از اخرین روز قاعدگی نزدیکی داشتم و منی کاملا وارد واژنم شد اما با فاصله ۲ ساعت بعد از نزدیکی قرص .۰.۷۵میل استفاده کردم حدودا۱۲ ساعت بعد یک عدد قرص دیگه خوردم
الان ۸ روز از زمان نزدیکی میگذره شدیدا حالت تهوع و تکرر ادرار دارم تست ادرار منفی ازمایش خون هم منفی بوده.
ایا امکان بارداری وجود داره؟و اینکه هنوز برای اقدام به ازمایش خون زود بوده؟
اگه ممکنه باردار باشم راهی برای سقط بهم معرفی کنید زندگیم زیاد رو براه نیست و تصمیم به جدایی دارم با وجود بچه دوم مشکلاتم بیشتر میشه
ممنون میشم پاسخ گو باشید.

مشاهده کامل

با سلام برای پیشگیری اورژانسی از بارداری می بایست در کمترین فاصله بعد از نزدیکی 4 قرص و 12 ساعت دیگر 4 قرص دیگر استفاده کنید. بنابراین نحوه مصرف شما صحیح نبوده. با این وجود زمان نزدیکی شما از تخمک گذاری فاصله داشته بنابراین احتمال بارداری بسیار کم هست. اقدام شما برای آزمایش خون خیلی زود بوده.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام وقت بخیر.
بنده و نامزدم روابطی داشتیم که متاسفانه الان به دلیل عقب افتادن پریودشون فکر میکنیم باردار شدن و به شدت از این موضوع ترسیدیم.
تو رابطمون بنده ارضا نشدم، قبلش ادرار کرده بودم و فقط و فقط چند بار آلت هامون با هم تماس داشتند. ترسمون از این هست که نکنه به واسطه پیش آب من اتفاقی افتاده باشه. ایشون هنوز باکره هستند. دوم ماه پریود شده بودند و این رابط تفریبا 10 ام یا 11 ام بوده… آیا امکانش هست که باردار شده باشند؟؟‌لطفا کمک کنید… خیلی ترسیدیم و به فکر استفاده از داروهای سایتوتک و …. هستیم. خواهشا پاسخ بدید. متشکرم

مشاهده کامل

دوست عزیز سلام ابتدا به دو سوال شما پاسخ میدم: آیا با پیشابراه هم امکان بارداری وجود داره؟ پاسخ مثبت هست چون پیشابراه هم حاوی اسپرمه اما مقدار اون بسیار کمتر از مایع منی هست و بنابراین احتمال بارداری با اون بسیار کمتر هست اما منتفی نیست. آیا در حالت بکارت هم احتمال بارداری وجود داره؟ باز هم پاسخ مثبته چون در موارد نادری با عبور مایع حاوی اسپرم از سوراخ موجود در پرده بکارت احتمال بارداری وجود داره. اما در این مورد هم احتمال اون بسیار کم هست. نکته مهمی که وجود داره اینه که برای اینکه بارداری بدون دخول اتفاق بیفته شرایطی لازمه : اینکه باید حداکثر 36 ساعت بعد از تخمک گذاری و یا 72 ساعت بعد از تخمک گذاری بعدی اتفاق بیفته..با توجه به شرایطی که شما فرمودید نامزد شما هنگام برقراری رابطه در هیچ یک از این شرایط قرار نداشته. در رابطه با نگرانی شما درباره پریود نشدن باید عرض کنم که بین دو سیکل قاعدگی میتونه بین 25 تا 35 روز فاصله باشه که هنوز در مورد نامزد شما این فاصله طی نشده خصوصا اگر ایشون سابقه عقب انداختن قاعدگی رو هم داشته باشن و از طرفی گاهی اوقات استرس افراد بعد از برقراری رابطه جنسی باعث میشه که پریود اونها عقب بیفته. بنابراین در مورد نامزد شما بهتره مدتی صبر کنید و بدونید احتمال بارداری ایشون بسیار بسیار کم هست. برای پیشگیری از بارداری و استرس های بعد از اون در روابط بعدیتون بهتره از کاندوم استفاده کنید؛ این مقاله رو به دقت بخونید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر