ارتباط قند خون بالا با سکته قلبی در چیست؟

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 2 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
ارتباط قند خون بالا با سکته قلبی در چیست؟

سکته قلبی(حمله قلبی)

مجله پزشکی و سلامت : سکته قلبی یا انفارکتوس میوکارد (Myocardial infarction) یا حمله قلبی٬ به معنی مرگ سلولی دائم و غیرقابل بازگشت در میوکارد قلب است که به علت ازبین ‌رفتن جریان خون در آن قسمت از قلب روی‌ می‌دهد. این توقف گردش خون ممکن است ناگهانی و بدون هیچ علائم قبلی باشد یا پس از درد قفسه سینه اتفاق افتد. عمده‌ترین دلیل حمله قلبی ، بسته‌ شدن رگ‌های تغذیه‌کننده قلب است. برای رفع انسداد از دارو، بالن و جراحی قلب باز استفاده می‌شود. سکته قلبی بسیار فراگیر است و هرساله جان هزاران نفر را در سراسر جهان می‌گیرد.

عوامل تشدیدکننده سکته قلبی

دیابت، فشارخون بالا، کلسترول خون بالا افراط در استعمال دخانیات و الکل، عدم فعالیت بدنی، فشار عصبی، سابقۀ فامیلی و سن از عوامل تشدیدکننده سکته قلبی هستند.

عوامل تشدیدکننده سکته قلبی

مطالعه انجام شده بر روی ارتباط قند خون و سکته قلبی

سکته قلبی زمانی اتفاق می‌افتد که رگ‌های خون ‌رسان به قلب،مسدود می‌شوند.قند خون بالا در هنگام حمله قلبی،با انقباض عروق،این انسداد را تشدید می‌کند و درنتیجه خطر عوارض را بیش‌تر می‌کند.
در این مطالعه نشان داده شد که تعداد زیادی از افرادی که دچار سکته قلبی شدند،سطح قند خونشان در پاسخ به استرس بالا بوده است(یعنی حتی افرادی که دیابتی نیستند،در طی حمله قلبی،سطح قند خونشان بالا است).

محققان در یک مطالعه تجربی(از مدل‌های تجربی در این مطالعه استفاده شده است) دریافتند که قند خون بالا (گلوکز) ، باعث انقباض شدید‌تر رگ‌های خونی می‌شود که این افزایش انقباض،با یک پروتئین در ارتباط است.
مطالعات نشان داده است که میزان قند یا گلوکز خون،رفتار رگ‌های خونی را تغییر می‌دهد و باعث می‌شود که بیش‌ازحد طبیعی منقبض شوند. درنتیجه سبب افزایش فشارخون و یا کاهش مقدار خون جاری در اندام‌های حیاتی می‌شود.

این اولین مطالعه‌ای بود که ارتباط مستقیم بین قند خون بالا و انقباض رگ‌های خونی را اثبات کرد و مکانیسم احتمالی دخیل در این فرایند را نشان داد.
در این فرایند(فرایند انقباض عروق خونی) یک سیگنالینگ خانواده پروتئینی C (پروتئین کیناز ) نقش کلیدی در ایجاد پاسخ انقباضی دارد. با استفاده از مهارکننده‌های این پروتئین،می‌توان پاسخ انقباضی و تأثیرات آن را بر روی قلب بازگرداند.
این یافته‌ها می‌تواند منجر به درمان‌های جدیدی شود که باعث بهبود نتایج پس از حمله قلبی یا سکته مغزی شود.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر