اثرات دوگانه چربی‌ها بر روی سرطان

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 2 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
اثرات دوگانه چربی‌ها بر روی سرطان

 اثرات دوگانه چربی‌ها بر سرطان

مجله سلامت : رژیم‌های پرچربی اغلب حاوی مقادیر قابل توجهی گوشت قرمز هستند چربی اشباع موجود در گوشت قرمز ممکن است با افزایش خطر سرطان‌های کلورکتال، رحم، و احتمالاً لنفوئید و سرطان خون ارتباط داشته باشد. در صورت مصرف گوشت قرمز، توصیه می‌شود قسمت‌های زخم‌تر و قطعات کوچک‌تر انتخاب شوند.

بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند که دریافت بالای چربی به خصوص در زنان یائسه احتمال بروز سرطان سینه را افزایش می‌دهد و همچنین رژیم‌های غنی از چربی معمولاً کالری بیشتری داشته و باعث چاقی و اضافه وزن می‌شوند که یکی از مهم‌ترین علل سرطان می‌باشد. اما در مقابل کاهش چربی دریافتی تا 33% کل انرژی و افزایش مصرف اسیدهای چرب امگا 3 مانند مصرف ماهی‌ها در کاهش خطر بیماری‌های قلب و عروق و همچنین کاهش شیوع سرطان مؤثر می‌باشند. گوشت ماهی از گوشت قرمز سالم‌تر است، چربی کمتری داشته و منبع غنی اسیدهای چرب امگا 3 می‌باشد. همچنین ماهی دارای مواد مغذی چون روی و سلنیوم است که به دلیل داشتن خاصیت آنتی‌اکسیدانی، مانع تجمع رادیکال‌های آزاد در بافت‌ها می‌شود  و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و به مبارزه با سلول‌های سرطانی می‌پردازد.

 اهمیت چربی در بدن

• تأمین انرژی
• تأمین چربی‌های ضروری که بدن قادر به ساخت آن نیست
• کمک به جذب ویتامین‌های محلول در چربی مانند A, D, E, K 4- کمک به تنظیم سطح کلسترول که پیش ساز بسیاری از هورمون‌های بدن مانند استروژن، تستوسترون، کورتیزول و … می‌باشد
• اسیدهای چرب افزاینده‌ی خطر سرطان

 اسیدهای چرب اشباع

در انواع چربی‌های حیوانی مانند کره و روغن نارگیل، کره بادام زمینی یافت می‌شوند و مصرف زیاد آن‌ها با خطر بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان دارای ارتباط مستقیم می‌باشد. اثر اسیدهای چرب اشباع روی کلسترول خون بسیار بیشتر از مصرف کلسترول رژیمی می‌باشد. زمانی که کلسترول خون بالا می‌رود، توسط رادیکال‌های آزاد بدن ما اکسید می‌شود و کلسترول اکسید شده باعث انسداد عروق تغذیه کننده‌ی قلب (عروق کرونر) و همچنین آسیب به سلول‌های بدن ما و سرطان می‌شود.

اسیدهای چرب ترانس

به مقدار زیاد در روغن‌های جامد هیدروژنه، شیرینی‌ها و روغن‌های سرخ کردنی تجاری یافت می‌شوند. اسیدهای چرب ترانس باعث بیماری‌هایی از جمله سرطان، بیماری عروق کرونر قلب، آلرژی و دیابت نوع دو می‌شوند. این اسیدهای چرب باعث سختی غشای سلول‌های بدن ما می‌شوند و همچنین از سنتز اسیدهای چرب ضروری جلوگیری کرده و با افزایش کلسترول خون در پاتوژنز سرطان نقش دارند.

 اسیدهای چرب کاهنده‌ی خطر سرطان

 اسیدهای چرب تک غیر اشباع و چند غیر اشباع

شامل اسیدهای چرب امگا 9، امگا 6 و امگا 3 می‌باشند که این اسیدهای چرب در روغن‌های مایع گیاهی مانند روغن زیتون، انواع مغزهای گیاهی و ماهی‌های چرب (سالمون، ساردین و کادو…) وجود دارند. این اسیدهای چرب به علت خاصیت آنتی‌اکسیدانی، کاهش التهاب و کلسترول خون می‌توانند نقش مهمی در کاهش خطر سرطان ایفا کنند.

مرجع تخصصی پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر