آیا نوشیدنی‌های انرژی‌زا خطرناک‌اند؟

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 2 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
آیا نوشیدنی‌های انرژی‌زا خطرناک‌اند؟

نوشابه‌های انرژی‌زا خوب است یا بد؟

مجله پزشکی و سلامت : گاهی اوقات آن‌قدر خسته هستید که مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا بهترین راه برای این است که انرژی دوباره‌ای بگیرید و بتوانید فعالیت‌های روزانه خود را ادامه بدهید.
برخی مطالعات نشان داده‌اند، مواد خاصی مانند جینسنگ و ویتامین B ، که در نوشیدنی‌های انرژی‌زا هستند ، در دوزهای مناسب ، برای سلامتی شما مفید هستند ، اما در اغلب موارد، اگر مقدار مصرف شما زیاد باشد ، این مواد برای بدن شما مضر می‌باشند.
خطرات بالقوه مرتبط با مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا عبارت‌اند از: دیابت، سقط جنین، چاقی و بهداشت ضعیف دهان و دندان.
در ادامه حقایقی را راجع به نوشیدنی‌ های انرژی‌زا برایتان بیان می‌کنیم.

1. نوشیدنی‌های انرژی‌زا می‌توانند شما را بکشند

تاکنون گزارش‌هایی راجع به مرگ و یا وقوع شرایط تهدیدکننده حیات مانند حملات قلبی و تشنج در اثر مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا گزارش شده است. مصرف بیش از حد نوشیدنی‌ های انرژی‌زا ، به خصوص در کودکان و نوجوانان منجر به مرگ و یا خطرات جدی دیگر می‌شود.

2. نوشیدنی‌های انرژی‌زا حاوی مقدار نامناسبی کافئین هستند

بسیار واضح است که نوشیدنی‌ های انرژی‌زا مقدار زیادی کافئین دارند . در هر فنجان قهوه 500-150 میلی‌گرم کافئین وجود دارد، در حالی که مقدار کافئین برخی از نوشیدنی‌های انرژی‌زا بسیار زیادی و نگران کننده است. از آنجا که کافئین به شکل جامد قابل جذب است، شرکت‌های این نوشیدنی‌ها ، مواد شیمیایی خاصی به این نوشیدنی‌ها اضافه می‌کنند تا جذب کافئین در بدن ، بیش‌تر شده و انرژی فرد به سرعت افزایش یابد. به همین دلیل است که مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا در برخی از افراد با عوارضی مانند بی خوابی، عصبانیت ، بی‌قراری و سردرد همراه است.

3. قند بیش از حد

اگر شما در حال کاهش وزن هستید و یا از مصرف شیرینی دوری می‌کنید ، از مصرف نوشیدنی‌ های انرژی‌زا اجتناب کنید ، زیرا این نوشیدنی‌ها قند بسیار بالایی دارند (حدود 62 گرم) که موجب می‌‌شود ، کالری این نوشیدنی‌ های انرژی‌زا به قدری بالا باشد که موجب افزایش وزن شما شوند.

قند بیش از حد

4. نوشیدنی‌های انرژی‌زا اعتیادآور هستند

کافئین موجود در نوشیدنی‌ های انرژی‌زا موجب وابستگی و اعتیاد به مصرف این نوشیدنی‌ها می‌شود. اگر فرد برای مدتی این نوشیدنی‌ها را مصرف نکند ، دچار علائم ترک اعتیاد مانند سردرد و یا خستگی می‌شود.

5. نوشیدنی‌های انرژی‌زا مشکلات قلبی به وجود می‌آورد

مطالعه‌ای که در مجله کانادایی قلب و عروق چاپ شده است ، نشان می‌دهد که مصرف نوشیدنی‌ های انرژی‌زا خطر حملات و مشکلات قلبی را در نوجوانان مصرف کننده بالا می‌برد. این خطر زمانی بیشتر می‌شود که مصرف نوشیدنی‌ های انرژی‌زا به همراه ورزش باشد ، مطالعات نشان می‌دهد که مصرف نوشیدنی ‌های انرژی‌زا هرگز نباید قبل یا بعد از ورزش باشد ( به‌خصوص در افرادی که سابقه مشکلات قلبی دارند) .

6. مصرف نوشیدنی‌های انرژی‎زا به همراه دارو ، خطرناک است

از مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا به همراه داروهایتان اجتناب کنید ، زیرا برخی از مواد تشکیل دهنده موجود در نوشیدنی‌های انرژی‌زا ، می‌تواند با داروی مصرفی شما تداخل ایجاد کرده و موجب تأثیر منفی دارو ، در بدن شما شود. برای مثال نوشابه‌های انرژی‌زا با داروهای ضد افسردگی تداخل ایجاد می‌کنند.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر