آیا مسواک شما را بیمار می‌کند؟

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 5 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
آیا مسواک شما را بیمار می‌کند؟

چکیده مطلب 

به تازگی در رسانه ها مطالبی تحت عنوان اینکه مسواک زدن موجب بیماری می‌شود، پخش شده است. در این مقاله می‌خواهیم بررسی کنیم که آیا این مطلب واقعاً درست است و مسواک موجب بیماری می‌شود؟ یا مسواک نزدن بیماری‌های شدیدی ایجاد می‌کند؟ با ما همراه باشید.

مسواک زدن و حفظ بهداشت دهان و دندان

برای حفظ بهداشت دهان و دندان، از دوران بچگی دائماً به شما مسواک زدن منظم توصیه شده است. اما تصورش را هم نمی‌کنید که چه چیزهایی به مسواکی که هر روز صبح می‌زنید، چسبیده است. بر اساس گفته‌های متخصصان دندانپزشکی، هر بار که مسواک را وارد دهان خود می‌کنید، مسواک به میکروارگانیسم‌های دهان شما آلوده می‌شود. ویروس‌ها و باکتری‌های دهان فرد آلوده می‌توانند برای چندین هفته روی سطح مسواک زنده بمانند و موجب بیماری شوند. به این ترتیب بهداشت دهان و دندان به خطر می‌افتد.

جالب است بدانید که حتی میکروارگانیسم‌های عادی و سالم نیز می‌توانند عفونت ایجاد کنند، به ویژه اگر به دلیل زخم دهانی و یا زخمی روی لثه، وارد بافت لثه شوند. به همین دلیل است که حفظ بهداشت مسواک رابطه مستقیمی با سلامت و بهداشت دهان و دندان دارد. سلامت دندان‌های ما در گروی حفظ بهداشت مسواک و دهان و دندان است. برای حفظ بهداشت مسواک لازم نیست که مسواک در جعبه‌های استریل به فروش برسد، زیرا به محض اینکه از جعبه خارج شود، آلوده می‌گردد. به منظور حفظ بهداشت دهان و دندان و جلوگیری از ابتلا به بیماری، باید از ورود میکروارگانیسم‌های بیماری‌زای روی مسواک به داخل دهان خود جلوگیری کنید. در ادامه مطلب نکاتی راجع به حفظ بهداشت دهان و دندان و مسواک می‌خوانید.

مسواک را تمیز نگه دارید

مطمئناً توجه زیادی به تمیز کردن مسواک خود نمی‌کنید زیرا به نظرتان خیس کردن آن برای مسواک زدن و تمیز کردن دندان‌هایتان کافی است. اما تمیز کردن مسواک کاری آسان است که برای حفظ بهداشت دهان و دندان ضروری است.

مسواک را بشویید

برای از بین بردن هرگونه آشغال داخل موهای مسواک، آن را کاملاً با آب بشویید. اگر شما به بیماری سیستمیک و یا اختلال سیستم ایمنی مبتلا هستید، مسواک را با یک محلول دهان‌شویه ضد باکتری و با ماشین ظرف‌شویی بشویید. برای از بین بردن میکروارگانیسم‌های روی مسواک انواعی مختلفی از ضدعفونی‌کننده‌های مسواک در بازار به فروش می‌رسد که می‌توانید با استفاده از آن‌ها میکروارگانیسم‌ها را از بین ببرید. حتی برخی از افراد برای حفظ بهداشت دهان و دندان خود از نور ماوراءبنفش برای کشتن میکروارگانیسم‌های مسواک استفاده می‌کنند.

 

یک پیشنهاد رایگان به کاربران : در صورتی که شما هم دچار این مشکل هستید، می‌توانید به بخش مشاوره پزشکی آنلاین سایت پزشکی دکتر سوشا مراجعه کرده و سؤالات خود را مطرح نمایید. 

مسواک را در جای مناسب نگه دارید

بعد از مسواک زدن، مسواک را در جامسواکی و یا کمد حمام که مرطوب است نگه ندارید. نگه داشتن مسواک در جای مرطوب را فراموش کنید تا بهداشت دهان و دندان شما به خطر نیفتد.
مسواک را در قفسه و یا فنجانی خارج حمام بگذارید تا خشک شود. پوششی روی مسواک بگذارید که هوا در آن گردش کند (زیرا کمبود هوا موجب رشد باکتری در مسواک می‌شود) و از کپک زدن جلوگیری شود، اما کاملاً مهر و موم باشد.

طول عمر مسواک چه قدر است؟

هر 4-3 ماه یک بار باید مسواک خود را تعویض کنید. اگر موهای مسواک کج و آسیب دیده شود باید مسواک را دور بیندازید زیرا لثه و دندان را تمیز نمی‌کند و بهداشت دهان و دندان شما را به خطر می‌اندازد. حتی اگر از مسواک الکتریکی استفاده می‌کنید باید حواستان به موهای مسواک باشد و اگر نشانه‌ای از کهنگی در مسواک دیدید، آن را تعویض کنید.

به اشتراک گذاشتن مسواک

آیا مسواک شما با اعضای خانواده‌تان مشترک است؟ برای حفظ بهداشت دهان و دندان، این کار را نکنید. به اشتراک گذاشتن مسواک می‌تواند بزاق و باکتری‌های دهان را از فردی به فرد دیگر منتقل کند و موجب پوسیدگی دندان و بیماری‌های عفونی شود.

مضرات مسواک : به اشتراک گذاشتن مسواک

مسواک زدن برای از بین بردن باکتری ها

دهان ما دارای باکتری است، این یک حقیقت نا امید کننده است. دهان انسان حدود 700 نوع باکتری مختلف دارد. شما هیچ‌وقت نمی‌توانید تشخیص دهید چه نوع از باکتری‌ها در دهان شما وجود دارد، اما به طور قطع تعدادی از بین دندان‌ها و لثه شما در حال رشد هستند. بیشتر باکتری‌ها بدون ضرر هستند، اما تعدادی از آن‌ها می‌توانند منجر به بروز بیماری شوند.

دو نوع از باکتری‌های دهان که می‌توانند مشکلات جدی ایجاد کنند استرپتوکوکوس موتانس و پوفیروموناس ژنژیوالیس نام دارند. استرپتوکوک موتانس از شکرها و نشاسته موجود در دهان تغذیه می‌کند و اسیدی را تولید می‌کند که مینای دندان را در معرض پوسیدگی قرار می‌دهد. پوفیروموناس ژنژیوالیس کمیاب‌تر اما خطرناک‌تر است و با پریودنتیت (بیماری لثه که منجر به از درد در لثه و افتادن دندان‌ها می‌شود) ارتباط مستقیم دارد.

5 بیماری که مسواک نزدن عامل آن‌هاست

تا اینجا بررسی کردیم که مسواک آلوده یا اشتراکی می‌تواند چه خطراتی برای سلامتی به همراه داشته باشد. اگر تصمیم گرفتید که دیگر مسواک نزنید، بهتر است ادامه این مقاله را بخوانید تا متوجه شوید که تصمیم صحیحی نگرفته‌اید. مسواک نزدن می‌تواند باعث بروز بیماری‌های خطرناکی شود.

حتماً شنیده‌اید که دندان‌پزشکان همواره میگویند که رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان منجر به پوسیدگی دندان، افتادن دندان‌ها، بیماری‌های لثه و بوی بد دهان می‌شوند. برای بسیاری از افراد ساعت‌ها وقت گذراندن زیر دست دندان‌پزشکان و مته کافی است که تصمیم بگیرند همیشه مسواک بزنند و نخ دندان بکشند. اما اگر شما از آن دسته افرادی هستید که به دلایل بیشتری برای مسواک زدن نیاز دارید، اینجا 5 بیماری را معرفی می‌کنیم که از مضرات مسواک نزدن هستند:

بیماری های قلبی و عروقی از مضرات مسواک نزدن

افرادی که به مشکلات لثه دچار هستند، دو برابر بیشتر ممکن است به بیماری‌های قلبی و عروقی دچار شوند. پزشکان معتقدند که این مشکل به دلیل باکتری موجود در دهان است که وارد خون می‌شود و به پلاک‌های موجود در عروق می‌چسبد؛ در نتیجه آن لخته‌هایی تشکیل می‌شود که منجر به حملات قلبی می‌شود.

زوال عقل از مشکلات مسواک نزدن

محققان کشف کردند که کسانی که مسواک نمی‌زنند 65 درصد بیشتر ممکن است به کم‌خونی مبتلا شوند. باکتری موجود در دهان که در نتیجه مسواک نزدن به وجود میاید، می‌تواند منجر به بیماری دمنتیا یا زوان عقل شود. باکتری‌های موجود در دهان از طریق بافت عصبی موجود در صورت می‌توانند به مغز منتقل شود که بیماری زوال عقل را به همراه دارد.

دیابت از خطرات مسواک نزدن

افراد مبتلا به دیابت بیشتر در معرض خطر ابتلا به مشکلات لثه قرار دارند. سلامت ضعیف دندان‌ها ممکن است ریسک به وجود آمدن مقاومت به انسولین و  دیابت را افزایش دهد.

ذات‌الریه از مضرات مسواک نزدن

اگر شما مسواک نزنید و مقادیر زیادی باکتری در حال رشد در دهان خود داشته باشید، ممکن است که این باکتری‌ها از طریق تنفس وارد ریه‌های شما شده و مشکلاتی مثل سینه پهلو یا ذات‌الریه را به وجود بیاورند. تحقیقات نشان داده است که مراقبت بیشتر از دندان‌ها در بیماران بستری در بیمارستان احتمال ابتلا به ذات‌الریه را تا 40 درصد کاهش داده است.

مضرات مسواک : ذات‌الریه از مضرات مسواک نزدن

مشکلات بارداری از عوارض مسواک نزدن

مادرهایی که باردار هستند و مسواک نمی‌زنند، بیشتر ممکن است جنین آن‌ها بیماری یا وزن کمی داشته باشد. التهاب و باکتری‌های موجود درد دهان در جفت مادر تجمع پیدا می‌کنند.

البته تمامی مواردی که در بالا ذکر شد از عوارض مسواک نزدن است، اما مسواک به تنهایی برای رعایت بهداشت دهان و دندان کافی نیست، استفاده از نخ دندان نیز ضروری است. آمار نشان داده است که قسمت عمده مردم طرز صحیح مسواک زدن و طرز صحیح نخ دندان کشیدن را نمی‌دانند که این خود مسئله‌ای قابل تأمل است. برای آشنایی با روش صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن روی ادامه مطالب کلیک کنید.

نتیجه گیری:

اگر مسواک زدن با مسواک تمیز و بهداشتی انجام شود، هیچ خطری ندارد و موجب بیماری نمی‌شود. مسواک‌های آلوده می‌توانند باعث بروز مشکلات شوند. از طرفی دیگر، مسواک نزدن می‌تواند باعث به وجود آمدن بیماری‌های مثل مشکلات قلبی، دیابت، ذات‌الریه و مشکلات باروری شود.


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا :


منبع مقاله :

تهیه و گردآوری : سایت سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر