آزمایش غربالگری مردان برای تشخیص بیماری‌های خاص

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
آزمایش غربالگری مردان برای تشخیص بیماری‌های خاص

آزمایش غربالگری ضروری برای تشخیص بیماری‌های خاص

مجله پزشکی و سلامت : انجام آزمایش غربالگری در زمان مناسب یکی از مهم‌ترین اقدامات برای حفظ سلامت مردان و زنان و تشخیص بیماری‌های خاص و عمومی است. تشخیص بیماری ، درمان را راحت‌تر می‌کند و از بروز عوارض پیچیده و مهلک جلوگیری می‌کند ، به طور مثال تشخیص بیماری‌ مانند دیابت از بروز عوارض پیچیده‌‌ای مانند ناتوانی جنسی و از دست دادن بینایی جلوگیری می‌کند.

برای حفظ سلامتی باید آزمایش‌های مربوط به غربالگری بیماری‌ها را در زمان  مناسب انجام دهید. در این مطلب به تعدادی آزمایش غربالگری ضروری برای تشخیص بیماری‌های خاص و حفظ سلامت در مردان اشاره می‌کنیم ،  قابل ذکر است که انجام آزمایش غربالگری برای حفظ سلامت زنان نیز ضروری است:

تشخیص بیماری دیابت نوع 2

بسیاری از افراد بدون اینکه بدانند ، به دیابت مبتلا هستند. دیابت کنترل نشده می‌تواند به بیماری قلبی ، سکته مغزی، بیماری‎های کلیوی، کوری ناشی از آسیب به عروق خونی شبکیه چشم ، آسیب‌های عصبی و ناتوانی جنسی منجر شود. به همین دلیل است که تشخیص بیماری دیابت یکی از پایه‌ای‌ترین نیازها برای حفظ سلامت مردان است.زمانی که بیماری تشخیص داده شود ، هر فردی می‌تواند با رژیم غذایی ، ورزش ،کاهش وزن و داروهای کاهش قند خون ، بیماری‌اش را درمان کند.

تشخیص بیماری دیابت نوع 2

آزمایش غربالگری برای تشخیص بیماری دیابت نوع 2

آزمایش غربالگری قند خون ناشتا و یا تست تحمل گلوکز از روش‌های تشخیص بیماری دیابت و سنجش میزان قند خون است .افراد سالم باید از 45 سالگی و هر سه سال یک بار آزمایش غربالگری را انجام‌ دهند ، اما در افرادی که سابقه خانوادگی دارند و یا کلسترول خون و فشار خون بالایی دارند ، باید از سنین پایین‌تر و به طور منظم ، آزمایش غربالگری خود را انجام دهند.

تشخیص بیماری نقص ایمنی اکتسابی (ایدز)

HIV ویروسی است که باعث بیماری ایدز می‌شود. این ویروس در خون و ترشحات بدن افراد آلوده، حتی زمانی که هیچ نشانه‌ای ندارند ، وجود دارد و می‌تواند توسط ترشحات در تماس با واژن، مقعد، دهان، چشم و یا خراش روی پوست از فردی به فرد دیگر منتقل شود و افراد مختلف را بیمار کند. هنوز هیچ درمان یا واکسنی برای این بیماری وجود ندارد. درمان‌های جدید می‌توانند از تبدیل عفونت HIV به ایدز جلوگیری کنند ، اما عوارض جانبی این داروها نیز بسیار زیاد است.

تشخیص بیماری نقص ایمنی اکتسابی (ایدز)

آزمایش غربالگری برای تشخیص بیماری ایدز

افراد آلوده به ویروس HIV می‌توانند ، برای سال‌های طولانی، بدون علامت باقی بمانند. تنها راه برای اطمینان از آلوده بودن یا نبودن ، انجام یک سری آزمایش غربالگری است. آزمون اول ،الایزا (ELISA و یا EIA) نام دارد که میزان پادتن (آنتی‌بادی) مخصوص HIV در خون را می‌سنجد. ممکن است هنوز دچار عفونت HIV نشده باشید ، اما نتیجه این آزمایش در شما مثبت باشد ، یعنی ویروس در شما وجود دارد و پادتن مخصوص آن نیز در بدن ساخته شده است و به همین دلیل ، نتیجه این  آزمایش خون در شما مثبت است.بنابراین یک آزمون دوم به روش وسترن بلات برای تائید انجام می‌شود.

اگر شما به تازگی آلوده شده باشید، نتیجه این آزمون منفی می‌شود و به همین دلیل تکرار آزمون توصیه می‌شود. اگر احتمال می‌دهید که در معرض ویروس HIV قرار گرفته‌اید به پزشک مراجعه کنید تا این آزمون‌های غربالگری برای تشخیص بیماری ایدز را برای شما تجویز کند.

جلوگیری از گسترش ویروس ایدز

نتیجه آزمایش غربالگری برای تشخیص بیماری ایدز در اکثر افراد، دو ماه پس از ابتلا به عفونت ، مثبت می‌شود ، اما نتیجه آزمایش غربالگری در 5 درصد از افراد،حتی تا شش ماه بعد از عفونت نیز ،منفی است. به همین دلیل باید برای جلوگیری از گسترش ایدز و دیگر بیماری‌های مقاربتی، رابطه جنسی سالمی داشته باشید ، یعنی در حین رابطه جنسی ،باید از وسایلی از جنس لاتکس مانند کاندوم استفاده کنید که سدی برای انتقال ویروس باشد. همچنین برای جلوگیری از گسترش ویروس ایدز ، افرادی که مواد مخدر مصرف می‌کنند ، نباید از سوزن مشترک استفاده نمایند.

مقاله پیشنهادی دکتر سوشا : آزمایش غربالگری از مردان برای تشخیص سرطان

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر