ژل ایزوترتینوئین (Isotretinoin gel)

داروها
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 5 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
نام عمومی فارسی: ژل ایزوترتینوئین
نام عمومی انگلیسی: Isotretinoin gel
نام تجاری: Isotrex , Isotrexin
کاربرد: جوش یا آکنه خفیف تا متوسط
 اطلاعات دقیق و جامع دارو را در این صفحه بخوانید
دکتر سوشا مرجع اطلاعات دارویی

اطلاعات دارویی ژل ایزوترتینوئین

اطلاعات داروها : آکنه یا جوش عامل اصلی لکه‌های صورت می‌باشد. سن شایع آکنه 25-12 سال است اما ممکن است افراد جوان‌تر و یا مسن‌تر نیز به این عارضه مبتلا شوند. غده‌های کوچک چربی در زیر پوست وجود دارند که با ترشح چربی سطح پوست را صاف نگه می‌دارند. منافذ کوچک موجود در پوست راه ورود این چربی‌ها به سطح پوست می‌باشد. در آکنه، برخی از این منافذ مسدود شده و سبب تشکیل جوش‌های سر سیاه و جوش‌های سرسفید می‌شود. با استفاده از ایزوترتینوئین به صورت موضعی، منافذ بسته باز می‌شوند و جوش‌ها از بین می‌روند. ژل‌هایی (ایزوترکسین) نیز موجود هستند که حاوی ایزوترتینوئین همراه با یک ماده ضد باکتریایی به نام اریترومایسین هستند. این ژل در صورتی تجویز می‌شود که جوش‌ها حالت التهابی داشته باشند.

کپسول ایزوترتینوئین به صورت دسترس است. این نوع از داروها برای موارد شدیدتر آکنه که با ژل‌های پوستی درمان نمی‌شوند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

موارد منع مصرف ژل ایزوترتینوئین

• به تاریخ انقضا ژل ایزوترتینوئین توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است،از آن مصرف نکنید.
• هرگز دارو را به کس دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
• ژل ایزوترتینوئین را بیش از دوز تجویزشده توسط پزشک ، مصرف نکنید.
• تداخل دارویی ژل ایزوترتینوئین را چک کنید و حتماً به پزشکتان،اطلاع دهید که در حال مصرف چه داروی دیگری هستید.
• در اثر استفاده از ژل ایزوترتینوئین ، پوست شما حساس می‎شود ، از استفاده از ضد آفتاب‌های قوی اجتناب کنید.

تداخل دارویی ژل ایزوترتینوئین

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

قبل از استفاده از دارو ، یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. به خصوص اگر داروهایی مانند : تتراسایکلین‎ها (به عنوان مثال، مینوسیکلین، تتراسایکلین)، داروهای ویتامین نوع A (به عنوان مثال، ترتین، بکساروتن (بگزاروتن)) ، ویتامین A و داروهایی که باعث از دست دادن استخوان می‌شوند (به عنوان مثال، داروهای ضد تشنج مانند فنی توئین، کورتیکواستروئیدها مثل پردنیزولون) را استفاده می‌کنید.

همراه با مصرف ایزوترتینوئین از روش کنترل بارداری قابل اعتمادی استفاده کنید. اگر دچار لکه بینی یا خونریزی شدید با دکتر خود راجع به این مورد صحبت کنید، زیرا این ممکن است نشانه‌ای از این باشد که روش کنترل بارداری شما به خوبی کار نمی‌کند.

نکاتی که قبل از مصرف ایزوترتینوئین باید در نظر گرفته شود

بعضی داروها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی داروها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد. بنابراین بهتر است که قبل از مصرف ایزوترتینوئین ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

• در صورت حاملگی و یا در صورتی که به نوزاد خود شیر می‌دهید.
• در صورتی که مشکل پوستی به غیر از آکنه نظیر اگزما یا روزاسه دارید.
• در صورتی که شما و یا یکی از نزدیکان مبتلا به سرطان پوست بوده است.
• اگر در حال حاضر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمام داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویز شده است و چه بدن تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.
• اگر تاکنون به هر نوع دارو حساسیت داشته‌اید.

عوارض جانبی احتمالی ژل ایزوترتینوئین

تمام داروها در کنار تأثیرات مثبتشان، می‌توانند مسبب عوارض ناخواسته‌ای در بدن باشند. اگرچه این عوارض در همه افراد به وجود نمی‌آید. با گذر زمان بدن خود را با داروی جدید وفق می‌دهد و این علائم نیز برطرف می‌شوند اما اگر علائم زیر ادامه پیدا کرد و یا رنج آور شد با پزشک خود مشورت نمایید.

• سوزش پوستی، خشکی، قرمزی و فلسی شدن پوست: در چند روز اول به تعداد دفعات کمتری از ژل استفاده کنید تا بهتر شود. در صورت شدیدتر شدن این موارد با پزشک خود مشورت کنید.
• نواحی تیره و یا روشن بر روی پوست: این موارد موقتی هستند و سریع برطرف می‌شوند.

اگر علائم دیگری در شما پدید آمد که احساس می‌کنید به واسطه مصرف ژل ایزوترتینوئین می‌باشد با پزشک خود صحبت کنید.

نحوه نگه‌داری ژل ایزوترتینوئین

• تمام داروها را دور از دسترس کودکان نگه دارید.
• دارو را در جایی خنک، خشک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم آفتاب نگه دارید.

فروش اینترنتی لوازم آرایشی و بهداشتی

پیشنهاد خرید محصولات مراقبت از پوست، مو و ناخن

پیشنهاد می کنیم حتماً از فروشگاه سلامت محور دکتر سوشا دیدن فرمائید. خرید اینترنتی لوازم آرایشی و بهداشتی از بهترین برند های خارجی و ایرانی با بهترین قیمت ☀ با ضمانت اصل بودن کالا ☀ دارای تاییدیه وزارت بهداشت ایران و نشان سیب سلامت.

پرسش پزشکی رایگان

کاربران عزیز شما می‌توانید از منوی وب سایت به بخش ” پزشکان مشاور ” مراجعه کرده و سوالات پزشکی خود را از کارشناسان و پزشکان مشاور ما بپرسید . پرسش های شما در کمترین زمان ممکن پاسخ داده می شود و لینک آن از طریق پروفایل سایت ، ایمیل یا شماره تماس شما ارسال خواهد شد.

مشاهده صفحه ” پرسش و پاسخ پزشکی “

سامانه دارویی 1490

کاربران عزیز ، سامانه اطلاعات دارویی کشور با عنوان سامانه دارویی 1490 به عنوان مهم‌ترین راه جهت جستجوی دارو است که می‌توان از سه طریق اینترنت، پیامک و تماس تلفنی به طور رایگان با آن تماس برقرار کرد تا سامانه نام دو داروخانه را که دارو مدنظر در آن موجود بوده را به شما معرفی کند.

لازم بذکر است که جهت جستجوی داروهای کمیاب یا تهیه داروهای خارجی نیز از همین سامانه دارویی 1490 می‌توانید استفاده کنید در برخی موارد نیز مرکز اطلاعات دارویی 13 آبان گزینه مناسبی برای جستجو و یافتن دارو است.

جستجوی دارو در مرجع پزشکی و سلامت دکتر سوشا

کاربر گرامی شما می‌توانید در قسمت بانک اطلاعات دارویی ، داروی مورد نظر خود را جستجو کنید . برای شناخت دارو در بانک جستجوی داروی وب سایت دکتر سوشا می‌توانید اسامی دارو ها ، اطلاعات داروها ، خواص داروها و … را مطالعه کنید و می‌توانیم بگوییم که *اطلاعات این دارو توسط کارشناسان این حوزه با حداکثر دقت و از بهترین مراجع خارجی ترجمه و گردآوری شده است*


آیا می‌خواهید راجع به این داروها اطلاعات بیشتری داشته باشید؟


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا:

تهیه و ترجمه : سایت اطلاعات پزشکی دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این دارو پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این دارو مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر