لامیوودین برای ایدز (lamivudine for HIV)

داروها
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
نام عمومی فارسی: لامیوودین برای ایدز
نام عمومی انگلیسی: lamivudine for HIV
نام تجاری: Epivir , Combivir , Kivexa , Trizivir
کاربرد: عفونت ویروس نقص ایمنی اکتسابی (HIV) در کودکان و بزرگسالان

اطلاعات دارویی لامیوودین برای ایدز

اطلاعات دارویی : داروی لامیوودین برای ایدز از داروهای ضد رترو ویروسی می‌باشد. این دارو برای ویروس نقص ایمنی اکتسابی (HIV) تجویز می‌شود. لامیوودین سبب کند شدن روند عفونت‌زایی HIV می‌گردد اما درمانی قطعی محسوب نمی‌شود. ویروس HIV سلول‌هایی در بدن به نام سلول‌های CD4 را از بین می‌برد. این سلول‌ها از سلول‌های سفید خون هستند و اهمیت آن‌ها به این دلیل است که بدن را در برابر عفونت‌ها محافظت می‌کنند. اگر HIV درمان نشود سیستم ایمنی بدن به‌تدریج تضعیف شده و توانایی دفاعی خود را در برابر باکتری‌ها، ویروس‌ها و سایر میکروب‌ها از دست می‌دهد.

لامیوودین برای ایدز متعلق به گروهی از داروهای آنتی رتروویرال (ضد رتروویروسی) به نام مهارکننده‌های ترانس کریپتاز معکوس نوکلئوزیدی (NRTIs) است. این دارو در کنار تعدادی از داروهای دیگر ضدویروسی، به‌عنوان بخشی از درمان ترکیبی تجویز می‌شود. استفاده از سه یا تعداد بیشتری داروی ضد رتروویروسی به‌طور همزمان، مؤثرتر از استفاده تکی دارو است. مصرف ترکیبی داروهای مختلف خطر ایجاد مقاومت در برابر هر یک از داروها را کاهش می‌دهد. مارک‌های ترکیبی این دارو با داروهای ضد رتروویروسی دیگر در داروخانه‌ها موجود است.

داروی لامیوودین برای ایدز با کاهش تعداد ویروس‌ها در بدن پیشروی ویروس HIV را کند می‌کند. این فرایند سبب تقویت سیستم ایمنی شده و خطر ایجاد عفونت‌های وابسته به HIV را کاهش می‌دهد. این دارو توسط پزشکان متخصص در زمینه HIV قابل تجویز می‌باشد.

نام‌های تجاری داروی لامیوودین برای ایدز

  • اپیویر (Epivir)
  • کامبیویر (Combivir) (لامیوودین با زیدوودین)
  • کیوکسا (Kivexa) (لامیوودین با آباکاویر)
  • تریزیویر (Trizivir) (لامیوودین و زیدوودین با آباکاویر)

داروی لامیوودین برای درمان عفونت‌های ویروسی دیگر مانند هپاتیت B نیز تجویز می‌شود که یک داروی جداگانه به همین نام است؛ به منظور کسب اطلاعات بیشتر در خصوص داروی لامیوودین برای هپاتیت B به لینک مربوطه رجوع نمایید.

موارد منع مصرف داروی لامیوودین برای ایدز

  • به تاریخ انقضای داروی لامیوودین برای ایدز توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است، از آن مصرف نکنید.
  • هرگز داروی لامیوودین برای ایدز را به کس دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
  • داروی لامیوودین برای ایدز را بیش از دوز تجویزشده توسط پزشک، مصرف نکنید.
  • تداخل دارویی لامیوودین برای ایدز را چک کنید و حتماً به پزشکتان، اطلاع دهید که در حال مصرف چه داروی دیگری هستید.

تداخل دارویی لامیوودین برای ایدز

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

امتریسیتابین شبیه به لامیوودین (Lamivudine) است و نباید با لامیوودین تجویز شود. برچسب روی تمام داروهای HIV خود را بررسی کنید زیرا ممکن است این داروها نیز مواد تشکیل‌ دهندهٔ مشابه با داروی لامیوودین داشته باشند و عوارض جانبی جدی در شما ایجاد کنند. راجع به داروهای درمان HIV که استفاده می‌کنید، با پزشک خود مشورت نمایید.

نکاتی که قبل از مصرف لامیوودین باید در نظر گرفته شود

بعضی داروها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی داروها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف داروی لامیوودین برای ایدز ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • در صورتی‌ که باردار هستید و یا قصد باردار شدن دارید یا در صورتی‌ که به نوزاد خود شیر می‌دهید.
  • اگر مشکل کلیوی یا کبدی دارید.
  • اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویز شده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.
  • اگر سابقه واکنش آلرژیک به داروی دیگری دارید.

عوارض جانبی احتمالی داروی لامیوودین برای ایدز

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. بعضی از عوارض، بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. در صورت بروز مستمر هریک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

  • سردرد ، احساس بیماری ، درد شکم ، نفخ ، سوءهاضمه ، علائم شبیه سرماخوردگی ، سرفه ، تب ، احساس خستگی ، لرز ، مشکلات خواب ، خارش پوست ، ریزش مو ، درد عضلانی و درد

نکته مهم: دکتر شما راجع به امکان بروز اسیدوز لاکتیک با شما صحبت خواهد کرد. اگر شما دچار هر یک از علائم زیر شدید، فوراً به دکتر خود اطلاع دهید:

  • احساس بیماری ، درد شکمی ، کاهش اشتها ، کاهش وزن ، تنفس سریع یا نفس‌ نفس زدن

نحوه نگهداری داروی لامیوودین برای ایدز

  • دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.
  • اگر داروی لامیوودین برای ایدز را با نام تجاری اپیویر خریداری می‌کنید، فقط 30 روز بعد از باز شدن دارو، می‌توانید از آن استفاده نمایید. بعد از گذشت آن مدت، دارو را دور بریزید.

می‌خواهید راجع به این داروها اطلاعات بیشتری کسب کنید؟


مقاله پیشنهادی دکتر سوشا:

تهیه و ترجمه : مرجع تخصصی پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این دارو پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این دارو مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر