داروهای پیشگیری از بارداری هورمونی اورژانسی ((Emergency hormonal contraception (EHC)

داروها
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
نام عمومی فارسی: داروهای پیشگیری از بارداری هورمونی اورژانسی
نام عمومی انگلیسی: (Emergency hormonal contraception (EHC
نام تجاری: EllaOne , Levonelle , Isteranda , Upostelle
کاربرد: برای پیشگیری از بارداری بعد از رابطه جنسی محافظت نشده

اطلاعات دارویی پیشگیری از بارداری هورمونی اورژانسی

اطلاعات دارویی : پیشگیری از بارداری هورمونی اورژانسی ، “قرص صبح روز بعد” نیز نامیده می‌شود. اگر شما رابطه جنسی محافظت نشده داشته باشید، این قرص‌های پیشگیری از بارداری اورژانسی 5-3 روز بعد از رابطه جنسی، در پیشگیری از بارداری به شما کمک می‌کنند. اگر قرص‌های پیشگیری از بارداری اورژانسی را در اسرع وقت بعد از رابطه جنسی، مصرف کنید، مؤثرتر خواهند بود. حتی در شرایطی که روش‌های پیشگیری از بارداری معمول شما با مشکلی دچار شده باشد (کاندوم در حین رابطه جنسی پاره شود و یا فراموش کنید قرص پیشگیری از بارداری معمول خود را بخورید)، می‌توانید از قرص‌های پیشگیری از بارداری اورژانسی استفاده کنید.

دو نوع قرص صبح روز بعد وجود دارد. یکی شامل دارویی به نام لوونورژسترول می‌باشد که هورمون پروژسترون زنان است. دیگری حاوی دارویی به نام اولیپریستال استات است که بر روی گیرنده‌های هورمون زنانه در بدن تأثیر می‌گذارد. هردوی این داروها آزاد شدن تخمک از تخمدان‌ها را متوقف کرده و یا به تأخیر می‌اندازند.

اگرچه قرص‌های پیشگیری از بارداری اورژانسی مؤثر هستند، اما نمی‌توان از این قرص‌ها برای پیشگیری از بارداری منظم استفاده کرد، زیرا این قرص‌ها را فقط یک بار در ماه می‌توان استفاده کرد، یعنی فقط در مواقع اورژانسی می‌توانید برای پیشگیری از بارداری از این قرص‌ها استفاده نمایید. قرص لوونورژسترول با نام‌های تجاری Levonelle , Isteranda , Upostelle در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد. این داروها را می‌توانید بدون نسخه از داروخانه‌ها خریداری کنید، این داروها تا 72 ساعت بعد از رابطه جنسی محافظت نشده مؤثر هستند. همچنین قرص اولیپریستال استات با نام تجاری EllaOne ، تا 120 ساعت بعد از رابطه جنسی محافظت نشده مؤثر است.

موارد منع مصرف داروهای پیشگیری از بارداری هورمونی اورژانسی

  • از این داروهای پیشگیری از بارداری هورمونی اورژانسی به عنوان یک روش معمول برای پیشگیری از بارداری استفاده نکنید.
  • به تاریخ انقضای داروهای پیشگیری از بارداری هورمونی اورژانسی توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است، از آن مصرف نکنید.
  • داروهای پیشگیری از بارداری هورمونی اورژانسی را بیش از دوز تجویزشده توسط پزشک، مصرف نکنید.
  • تداخل دارویی داروهای پیشگیری از بارداری هورمونی اورژانسی را چک کنید و حتماً به پزشکتان، اطلاع دهید که در حال مصرف چه داروی دیگری هستید.

تداخل دارویی داروهای پیشگیری از بارداری هورمونی اورژانسی

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و محصولات گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

سایر داروها می‌توانند بر حذف اولیپریستال استات از بدن تأثیر بگذارند و عملکرد آن را تغییر دهند. این داروها عبارت‌اند از: ضد قارچ‌های آزول (مانند ایتراکونازول، کتوکونازول)، گریزئوفولوین، مودافینیل، ریفامایسین‌ها (مانند ریفامپین، ریفابوتین)، مخمر سنت جان، داروهای ضد تشنج (مانند باربیتورات‌ها، کاربامازپین، فلبامات، فنی توئین، پریمیدون، توپیرامات)، داروهای درمان HIV (مانند نلفیناویر، نویراپین، ریتوناویر).

داروهای دیگر می‌توانند بر حذف لوونورژسترول از بدن تأثیر بگذارند و عملکرد آن را تغییر دهند. این داروها عبارت‌اند از: گریزئوفولوین، مودافینیل، ریفامایسین‌ها (مانند ریفامپین، ریفابوتین)، مخمر سنت جان، داروهای ضد تشنج (مانند باربیتورات‌ها، کاربامازپین، فلبامات، فنی توئین، پریمیدون، توپیرامات)، داروهای درمان HIV (مانند نلفیناویر، نویراپین، ریتوناویر).

نکاتی که قبل از مصرف داروهای پیشگیری از بارداری هورمونی اورژانسی باید در نظر گرفته شود

بعضی داروها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی داروها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد. بنابراین بهتر است که قبل از مصرف داروهای پیشگیری از بارداری هورمونی اورژانسی ( حاوی اولیپریستال استات یا لوونورژسترول )، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • اگر امکان دارد که باردار باشید.
  • در صورتی که به نوزاد خود شیر می‌دهید.
  • اگر هرگونه مشکل کبدی دارید.
  • اگر آسم شدید دارید.
  • اگر سابقه بارداری نابجا دارید.
  • اگر بیماری (بیماری کرون) دارید که به خاطر آن روده کوچک شما به درستی مواد غذایی را جذب نمی‌کند.
  • در صورتی که به بیماری ارثی خونی نادری به نام پورفیری مبتلا هستید.
  • اگر سابقه واکنش آلرژیک به دارویی دارید.
  • اگر در حال حاضر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویزشده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل. زیرا برخی از داروها، تأثیر داروهای پیشگیری از بارداری اورژانسی را کاهش می‌دهند. (داروهایی که در قسمت تداخل دارویی نام برده شد)

عوارض جانبی احتمالی داروهای پیشگیری از بارداری هورمونی اورژانسی

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. در صورت بروز مستمر هر یک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

  • احساس بیماری ، خونریزی نامنظم قبل از پریود بعدی ، دوره قاعدگی سنگین یا سبک ، جلو یا عقب افتادن دوره قاعدگی ، درد زیر شکم ، سرگیجه و خستگی ، سردرد ، حساسیت به لمس پستان ، اسهال ، کمر درد ، تغییرات خلق و خوی

اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از داروهای پیشگیری از بارداری هورمونی اورژانسی می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

نحوه نگهداری داروهای پیشگیری از بارداری هورمونی اورژانسی

  • تمامی داروها را دور از دسترس کودکان نگه‌ دارید.
  • دارو را در جای خنک، خشک و دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.

 آیا می‌خواهید راجع به این داروها اطلاعات بیشتری کسب کنید؟


مقاله پیشنهادی دکتر سوشا:

تهیه و ترجمه : مرجع تخصصی پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این دارو پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

سلام لطفا قرص اورژانس به من معرفي كنيد شديدا لازم دارم فقط قرصي هست يكبار خورده بشه ؟؟ به خاطر اينكه مي خواهم روزه بگيرم ممنونم🙏🏻

مشاهده کامل

مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر