قطره بینی اکسی متازولین | اسپری بینی اکسی متازولین | Oxymetazoline nasal spray | Oxymetazoline nasal Drops

داروها
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
نام عمومی فارسی: اکسی متازولین (اسپری و قطره بینی)
نام عمومی انگلیسی: Oxymetazoline nasal spray and Drops
نام تجاری:
کاربرد: گرفتگی بینی - سرماخوردگی - سینوزیت - تب یونجه

اشکال دارویی اکسی متازولین

  • کرم، قطره بینی، اسپری بینی

 اطلاعات دارویی اسپری و قطره بینی اکسی متازولین

پوشش درون بینی شما حساس به تغییرات جوی (مانند تغییرات دما و رطوبت) است و این می‌تواند منجر به گرفتگی بینی شود. برای تسکین گرفتگی بینی، می‌توانید از بخار آب و یا حمام بخار استفاده نمایید، اما این کارها برای تسکین گرفتگی بینی کافی نیست، ضد احتقان‌هایی مانند اسپری و قطره بینی اکسی متازولین ممکن است برای تسکین گرفتگی بینی ناشی از سرماخوردگی، سینوزیت، تب یونجه و آلرژی‌ها مفید باشد. اکسی متازولین باعث تنگ شدن عروق خونی بینی می‌شود. این مسئله موجب کاهش تورم و احتقان بینی می‌شود.

اگر به کسب اطلاعات بیشتر راجع به دیگر اشکال دارویی اکسی متازولین مانند کرم اکسی متازولین علاقه دارید، می‌توانید به صفحه مربوطه مراجعه نمایید.

مقدار و روش مصرف اسپری و قطره بینی اکسی متازولین

  • قبل از شروع درمان با اسپری و قطره بینی اکسی متازولین ، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامعی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.
  • اگر بعد از 72 ساعت از استفاده این دارو، وضعیت شما بدتر شد و یا تغییری نکرد، با پزشک خود مشورت کنید. 
  • این دارو برای استفاده کوتاه مدت و تسکین موقتی است، نباید این دارو را طولانی مدت (بیش از 3 روز) استفاده کنید.
  • برای میزان مصرف قطره و اسپری بینی اکسی متازولین به تجویز پزشک خود توجه نمایید. 
  • قبل از استفاده از قطره یا اسپری، دست‌های خود را خوب بشویید.

موارد منع مصرف اسپری و قطره بینی اکسی متازولین

  • به تاریخ انقضای این دارو توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌ شده است، از آن مصرف نکنید.
  • هرگز این دارو را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
  • تداخل دارویی اسپری و قطره بینی اکسی متازولین را چک کنید و اگر در حال استفاده از دارویی هستید که با این دارو تداخل دارد، با پزشک خود راجع به استفاده از داروهایتان مشورت نمایید.

مصرف اسپری و قطره بینی اکسی متازولین در دوران بارداری و شیردهی

در دوران بارداری و شیردهی، نباید دارویی را خودسرانه و بدون مشورت با پزشک استفاده کنید. داروها می‌توانند آثار مخربی روی جنین و یا خودتان داشته باشند.

تداخلات دارویی اسپری و قطره بینی اکسی متازولین

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروها (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

قبل از اینکه پزشک این دارو را برایتان تجویز کند، اگر این داروها را استفاده می‌کنید، به او اطلاع دهید: مهار کننده‌های MAO (مانند ایزوکاربوکسازید، لینزولید، متیلن بلو، موکلوبماید، فنلزین پروکاربازین، رازاگیلین، سلجیلین و … )، داروهای فشار خون بالا (به عنوان مثال، گوانتیدین)، داروهای ضد افسردگی (به عنوان مثال، آمی تریپتیلین).

برچسب بر روی تمام داروهای خود را (مانند داروهای آلرژی یا سرفه و سرماخوردگی) بررسی کنید چرا که برخی از آن‌ها از موادی تشکیل شده‌اند که باعث بدتر شدن وضعیت فشار خون و ضربان قلب می‌شوند. از داروساز خود در مورد استفاده از آن‌ها سؤال کنید تا با خیال راحت بتوانید از این داروها استفاده کنید.

موارد هشدار و احتیاطات ویژه حین مصرف اسپری و قطره بینی اکسی متازولین

بعضی دارو‌ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف دارو، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • اگر باردار یا شیرده هستید. 
  • در صورتی که سابقه هر یک از بیماری‌های زیر را دارید: دیابت، مشکلات قلبی (مانند حمله قلبی، درد قفسه سینه)، فشار خون بالا، پرکاری تیروئید، مشکل دفع ادرار (به علت بزرگ شدن پروستات
  • اگر سابقه واکنش آلرژیک به داروی دیگری دارید.

عوارض جانبی اسپری و قطره بینی اکسی متازولین

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. در‌ صورت بروز مستمر هریک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

  • سوزش موقت، خارش، خشکی بینی، آبریزش بینی و عطسه
  • سردرد، تپش قلب، سرگیجه، تهوع، تغییرات ذهنی و خلقی، کم خوابی، لرز، تعریق زیاد، ضعف غیر معمول: اگر چنین عوارض نادری داشتید، به سرعت به پزشک مراجعه کنید.

اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از اسپری و قطره بینی اکسی متازولین می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف بیش از حد اسپری و قطره بینی اکسی متازولین (مسمومیت دارویی)

  • این قطره را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک ، مصرف نکنید.
  • اگر احساس کردید که فردی دچار مسمومیت دارویی شده است و علائمی مانند خواب آلودگی، ضربان قلب آرام، سرگیجه، تنگی نفس یا غش و ضعف (از حال رفتن) در او دیدید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

شرایط نگهداری اسپری و قطره بینی اکسی متازولین

  • دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.

دوست دارید راجع به این داروها اطلاعات بیشتری کسب کنید؟


مقاله پیشنهادی:


منبع مقاله :
تهیه و ترجمه : سایت سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این دارو پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این دارو مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر