آمی تریپتیلین (Amitriptyline)

داروها
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
نام عمومی فارسی: آمی‌ تریپتیلین
نام عمومی انگلیسی: Amitriptyline
نام تجاری:
کاربرد: افسردگی، درد عصبی

اطلاعات دارویی آمی تریپتیلین

اطلاعات داروها : آمی تریپتیلین متعلق به گروهی از داروها بنام داروهای ضد افسردگی سه حلقه‌ای می‌باشد. این داروها درگذشته برای درمان افسردگی، تجویز می‌شدند اما امروزه به‌ندرت تجویز می‌شوند؛ اما نسبت به داروهای دیگر در اولویت قرار دارند.

اگرچه آمی تریپتیلین برای درمان افسردگی تجویز می‌شود، اما برای کمک به کاهش انواع خاصی از درد عصب و همچنین برای کمک به جلوگیری از میگرن نیز تجویز می‌شود. اگر شما هرگونه سؤالی در مورد درمان با داروی آمی تریپتیلین دارید، با پزشک مشورت کنید.

موارد منع مصرف داروی آمی تریپتیلین

• به تاریخ انقضا داروی آمی تریپتیلین توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است، از آن مصرف نکنید.
• هرگز داروی آمی تریپتیلین را به کس دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
• داروی آمی تریپتیلین را بیش از دوز تجویزشده توسط پزشک، مصرف نکنید.
• تداخل دارویی آمی تریپتیلین را چک کنید و حتماً به پزشکتان، اطلاع دهید که در حال مصرف چه داروی دیگری هستید.
• آمی تریپتیلین خواب‌آور است، از رانندگی در مواقع مصرف این دارو بپرهیزید.

تداخل دارویی آمی تریپتیلین

ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و محصولات گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

برخی از داروهایی که ممکن است با آمی تریپتیلین تداخل کنند عبارت‌اند از: آربوتامین (arbutamine)، دی سولفیرام (disulfiram)، مکمل‌های تیروئید، داروهایی که می‌توانند موجب خونریزی یا کبودی شوند (از جمله داروهای ضد پلاکتی مانند کلوپیدوگرل (clopidogrel)، داروهای التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن (ibuprofen)، “رقیق کننده خون” مانند وارفارین (warfarin))، داروهای آنتی کولینرژیک (مانند بنزتروپین (benztropine)، آلکالوئیدهای بلادونا (belladonna alkaloids))، داروهای خاص برای فشارخون بالا (داروهایی که در مغز عمل می‌کنند مانند کلونیدین (clonidine)، گوانابنز (guanabenz)، رزرپین reserpine))).

آمی تریپتیلین با مهارکننده‌های MAO تداخل دارویی جدی ایجاد می‌کنند، این تداخل ممکن است حتی منجر به مرگ شود، همراه با آمی تریپتیلین از مهارکننده‌های MAO (ایزوکاربوکسازید (isocarboxazid)، لینزولید (linezolid)، متیلن بلو (methylene blue)، موکلوبماید (moclobemide)، فنلزین (phenelzine)، پروکاربازین (procarbazine)، راساژیلین (rasagiline)، سلژیلین (selegiline)، ترانیل سیپرومین (tranylcypromine)) استفاده نکنید. اکثر مهارکننده‌های MAO حتی نباید تا 2 هفته قبل از شروع استفاده از داروی آمی تریپتیلین ، استفاده شوند.

داروهایی که می‌توانند بر حذف آمی تریپتیلین از بدن تأثیر گذارند و عملکرد آن را تحت تأثیر قرار دهند، شامل: سایمتیدین (cimetidine)، تربینافین (terbinafine)، داروهای درمان ضربان قلب نامنظم (مانند کینیدین (quinidine) / پروپافنون (propafenone) / فلکاینید (flecainide))، داروهای ضد افسردگی (مانند SSRI ها از جمله پاروکستین (paroxetine) / فلوکستین (fluoxetine) / فلووکسامین (fluvoxamine))، البته این فهرست کامل نیست؛ بنابراین قبل از استفاده از داروی آمی تریپتیلین یک لیست از تمام داروهایی که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید.

بسیاری از داروها علاوه بر آمی تریپتیلین ممکن است ریتم قلب (طولانی شدن زمان QT) را تحت تأثیر قرار دهند، از جمله: آمیودارون (amiodarone)، دوفتیلید (dofetilide)، پیموزاید (pimozide)، پروکائین آمید (procainamide)، کینیدین (quinidine)، سوتالول (sotalol)، آنتی‌بیوتیک‌های ماکرولید (مانند اریترومایسین).

اگر داروهایی مصرف می‌کنید که باعث خواب‌آلودگی می‌شوند، به دکتر یا داروساز خود بگویید، از جمله: الکل، آنتی‌هیستامین‌ها (از قبیل ستیریزین (cetirizine)، دیفن هیدرامین (diphenhydramine))، داروهای خواب و یا اضطراب (مانند آلپرازولام (alprazolam)، دیازپام (diazepam)، زولپیدم (zolpidem))، شل کننده‌های عضلانی و داروهای ضد درد و مسکن (مانند کدئین).

برچسب بر روی تمام داروهای خود را (مانند داروهای آلرژی یا سرفه و سرماخوردگی) بررسی کنید چرا که برخی از آن‌ها از موادی تشکیل شده‌اند که باعث خواب‌آلودگی می‌شوند. از داروساز خود در مورد استفاده از آن‌ها سؤال کنید تا با خیال راحت بتوانید از این داروها استفاده کنید.

آسپرین اگر به همراه آمی تریپتیلین مصرف شود، می‌تواند خطر خونریزی را افزایش دهد. با این حال، اگر دکتر به شما برای پیشگیری از سکته مغزی یا حمله قلبی، آسپرین با دوز پایین (معمولاً دوزهای 325-81 میلی‌گرم در روز) تجویز کرده است، باید مصرف آن را ادامه دهید، مگر اینکه دکتر به شما دستور ترک مصرف آسپرین را دهد. راجع به جزئیات بیشتر با داروساز خود مشورت کنید.
استفاده از یک سری داروها همراه با داروی آمی تریپتیلین ممکن است خطر تشنج را افزایش دهد، این داروها شامل: ایزونیازید (INH)، فنوتیازین‌ها (مانند تیوریدازین (thioridazine))، تئوفیلین (theophylline) و یا داروهای ضد افسردگی سه حلقه‌ (مانند نورتریپتیلین (nortriptyline)).

آمی تریپتیلین بسیار شبیه به نورتریپتیلین (nortriptyline) است. داروهای حاوی نورتریپتیلین را همراه با آمی تریپتیلین استفاده نکنید.

نکاتی که قبل از مصرف آمی تریپتیلین باید در نظر گرفته شود

برخی از داروها برای افراد با شرایط خاص مناسب نیست و بعضی داروها نیز درصورتی‌که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است قبل از مصرف آمی تریپتیلین ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

• اگر باردار هستید یا به نوزادتان شیر می‌دهید.
• اگر پرکاری تیروئید دارید.
• اگر مشکل کبدی دارید.
• اگر صرع یا دیابت شیرین دارید.
• اگر مشکل یبوست دارید.
• اگر مشکلی در دفع ادرار یا پروستات دارید.
• اگر مشکل قلبی-عروقی دارید.
• اگر تاکنون یک مشکل سلامت روان (به‌خصوص اختلال دو قطبی یا روان‌پریشی) داشته‌اید.
• اگر دچار افزایش فشار در چشم (گلوکوم) هستید.
• اگر بیماری بنام فئوکروموسیتوم (توموری در غده آدرنال) دارید.
• اگر بیماری بنام پورفیری (اختلال خونی ارثی نادر) دارید.
• اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویزشده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل. به‌خصوص اگر داروی ضد افسردگی (مهارکننده مونو آمین اکسیداز) استفاده می‌کنید.
• اگر سابقه واکنش آلرژیک به دارویی دارید.

عوارض جانبی احتمالی داروی آمی تریپتیلین

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند؛ اما بسیاری از مصرف ‌کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. در بروز مستمر هریک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

• خشکی دهان، احساس خواب‌آلودگی، تاری دید، احساس مریضی، اسهال، درد شکمی، احساس سرگیجه به هنگام بلند شدن، یبوست، احساس اضطراب و گیجی، خواب، مشکلات دفع ادرار، احساس سوزن سوزن شدن، حساسیت پستان، مشکلات هنگام رابطه جنسی، تغییرات در اشتها و وزن، تغییرات در طعم خوراکی‌ها و چشایی، احساس زنگ در گوش، بثورات خارش‌دار پوستی، ریزش مو، افزایش عرق کردن، تغییرات در ضربان قلب یا ریتم قلب

اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از داروی آمی تریپتیلین می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

نحوه نگه‌داری داروی آمی تریپتیلین

• تمامی داروها را دور از دسترس کودکان نگه‌ دارید.
• دارو را در جای خنک، خشک و دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.


آیا می‌خواهید راجع به این داروها اطلاعات بیشتری کسب کنید؟


بیشتر بخوانید:

تهیه و ترجمه : مرجع تخصصی پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این دارو پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این دارو مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر