آزیترومایسین برای بیماری‌های عفونی (Azithromycin)

داروها
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
نام عمومی فارسی: آزیترومایسین برای بیماری‌های عفونی
نام عمومی انگلیسی: Azithromycin
نام تجاری: Clamelle , Zithromax
کاربرد: عفونت باکتریایی

اطلاعات دارویی آزیترومایسین

اطلاعات داروها : آزیترومایسین برای درمان بیماری‌های حاد باکتریایی در عفونت‌های تنفسی، عفونت‌های گوشی، عفونت‌های پوستی، و برخی از عفونت‌های تناسلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. داروی آزیترومایسین هم برای کودکان و هم بزرگ‌سالان قابل استفاده است. آزیترومایسین از تکثیر باکتری‌ها در محل عفونت جلوگیری می‌کند.

موارد منع مصرف داروی آزیترومایسین

• به تاریخ انقضا داروی آزیترومایسین توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است،از آن مصرف نکنید.
• هرگز داروی آزیترومایسین را به کس دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
• داروی آزیترومایسین را بیش از دوز تجویزشده توسط پزشک ، مصرف نکنید.
• تداخل دارویی آزیترومایسین را چک کنید و حتماً به پزشکتان،اطلاع دهید که در حال مصرف چه داروی دیگری هستید.

تداخل دارویی آزیترومایسین

ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و محصولات گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

برخی از داروهایی که ممکن است با داروی آزیترومایسین تداخل کنند عبارت‌اند از: واکسن‌های باکتریایی زنده.

اگر چه بیشتر آنتی‌بیوتیک‌ها بعید است که قرص، پچ یا حلقه هورمونی کنترل بارداری را تحت تأثیر قرار دهد، اما برخی آنتی‌بیوتیک‌ها مانند ریفامپین (rifampin)، ریفابوتین(rifabutin) می‌تواند تأثیر داروهای بارداری را کاهش دهد و در نتیجه می‌تواند منجر به بارداری شود. اگر شما از روش‌های پیشگیری از بارداری استفاده می‌کنید، با دکتر یا داروساز خود مشورت کنید.

علاوه بر آزیترومایسین بسیاری از داروها ممکن است ریتم قلب (طولانی شدن زمان QT) را تحت تأثیر قرار دهند، از جمله: آمیودارون (amiodarone)، دیزوپرامید (disopyramide)، دوفتیلید (dofetilide)، درونیدرونات (dronedarone)، ایبوتیلید (ibutilide)، پیموزاید (pimozide)، پروکائین آمید (procainamide)، کینیدین (quinidine)، سوتالول (sotalol).

نکاتی که قبل از مصرف آزیترومایسین باید در نظر گرفته شود

بعضی داروها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی داروها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد. بنابراین بهتر است که قبل از مصرف داروی آزیترومایسین ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

• در صورت حاملگی و یا در صورتی که به نوزاد خود شیر می‌دهید.
• در صورتی که دچار مشکلات کبدی و کلیوی هستید.
• در صورتی که ریتم قلبی نامنظمی دارید.
• در صورتی که مبتلا به بیماری میاستنی گراویس هستید.
• اگر از سایر داروها استفاده می‌کنید. این داروها شامل تمام داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویز شده است و چه بدن تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.
• اگر نسبت به دارویی آلرژی و حساسیت داشته‌اید و مهم‌تر اینکه اگر قبلاً آباکاویر دریافت نموده‌اید و اثرات جانبی در شما پدید آورده است باید پزشک خود را مطلع نمایید.

عوارض جانبی احتمالی داروی آزیترومایسین

تمام داروها در کنار تأثیرات مثبتشان، می‌توانند مسبب عوارض ناخواسته‌ای در بدن شوند. هر چند که این عوارض در همه افراد به وجود نمی‌آید. اگر پس از دریافت دارو تغییری منفی در وضعیت سلامتی شما پدید آمد بهتر است که با پزشک خود مشورت نمایید. بسیاری از عوارض ممکن است با علائم سایر بیماری مشابهت داشته باشد.

• اسهال: آب فراوان بنوشید تا آب از دست رفته تأمین شود. در صورت تداوم و یا بدتر شدن، موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.
• احساس کسالت، درد معده، نفخ: غذاهای ساده مصرف کنید و از خوردن غذاهای تند و پرچرب پرهیز نمایید.
• سردرد: از پزشکتان بخواهید که یک داروی مسکن مناسب تجویز نماید.
• کاهش اشتها، احساس ناشنوایی: در صورت آزار دهنده شدن با پزشک خود مشورت نمایید.

در صورتی که هر گونه علائمی در خود مشاهده نمودید که احتمال می‌دهید به دلیل استفاده از آزیترومایسین باشد به پزشک خود اطلاع دهید.

نحوه نگه‌داری داروی آزیترومایسین

• دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
• دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه دارید.
• در صورتی که داروی مایع برای شما تجویز شده است، به تاریخ انقضای آن دقت نمایید. اگر تاریخ انقضا سپری شده است از مصرف دارو خودداری نمایید.


آیا می‌خواهید راجع به این داروها اطلاعات بیشتری کسب کنید؟


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا:

تهیه و ترجمه : مرجع تخصصی پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این دارو پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این دارو مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر