پیر چشمی (Presbyopia)

بیماری ها
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: < 1 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
داستان خود را برای ما تعریف کنید
پیر چشمی (Presbyopia)

درباره بیماری پیر چشمی

اطلاعات بیماریها : پیر چشمی به معنای از دست رفتن توانایی چشم در رویت اجسام نزدیک می‌باشد.بخشی از علت این عارضه به دلیل پیری است و امری طبیعی محسوب می‌شود.پیر چشمی معمولاً از اواسط 40 سالگی آغاز می‌شود و تا 65 سالگی رو به وخامت می‌گذارد.

شما زمانی متوجه پیر چشمی خود خواهید شد که هنگام مطالعه‌ی کتاب و روزنامه و یا هر چیز دیگری مجبور شوید دستان خود را دورتر نگه دارید. می‌توان این وضعیت را با عینک یا لنز اصلاح کرد.همچنین می‌شود به گزینه جراحی فکر کرد.

برای شکل‌گیری تصویر چشمان شما با کمک قرنیه و عدسی ،نور منعکس شده از اشیاء را متمرکز می‌کند.قرنیه بخش گنبدی شکل و شفافی است که در جلوی چشمان قرار دارد.عدسی ساختاری شفاف به اندازه یک آب نبات کوچک است که پشت قرنیه قرار گرفته است و به همراه قرنیه نورهای وارد شده به چشم را دچار شکست می‌کنند تا بر روی رتینا(واقع در دیواره پشتی چشم) قرار بگیرد و تصویر شکل بگیرد.

پیر چشمی بر اثر سخت شدن عدسی چشم که با افزایش سن رخ می‌دهد ایجاد می‌شود.هر چه عدسی انعطاف‌پذیری‌اش کمتر شود دیگر نمی‌تواند با تغییر شکل خود تصاویر را شکل دهد. لذا این تصاویر متمرکز و واضح به نظر نمی‌رسند.

علائم و نشانه‌های بیماری پیر چشمی

کلیک کنید

پیر چشمی به مرور زمان به وجود می‌آید؛ ممکن است شما در ابتدا پس از سن 40 سالگی این علائم را بروز دهید :

• تمایل به دور نگه داشتن اجسام جهت واضح شدن نوشته آن‌ها
• تاری دید در فواصلی که برای سایر افراد نرمال محسوب می‌شوند.
• خستگی چشم یا سردرد پس از مطالعه و کارهایی که نیاز به دید از نزدیک دارند.

این علائم می‌توانند در زمان‌هایی که خسته هستید یا پس از مصرف الکل یا در نور کم تشدید شوند. اگر تاری دید هنگام مشاهده اجسام نزدیک شما را اذیت می‌کند و از فعالیت‌های عادی باز می‌دارد حتماً به پزشک مراجعه کنید. در صورت مشاهده هریک از علائم زیر نیز می‌بایست بلافاصله به پزشک مراجعه شود :

• از دست دادن ناگهانی بینایی در یک چشم
• احساس تاری یا مه آلودگی در چشم
• احساس چشمک زدن نور ، لکه‌های سفید و مه آلود، یا چیزی شبیه هاله‌های اطراف چراغ روشن در چشم

عوامل خطر یا ریسک فاکتورها در بیماری پیر چشمی

کلیک کنید

عوامل خاصی در وقوع پیر چشمی دخالت می‌کنند مانند :

سن

با افزایش سن خطر ابتلا به پیر چشمی افزایش پیدا می‌کند. تقریباً تمام موارد پیر چشمی بعد از 40 سالگی رخ می‌دهد.

شرایط پزشکی

داشتن بیماری‌های خاص نظیر دیابت،MS یا بیماری‌های قلبی-عروقی می‌تواند منجر به بروز پیر چشمی زودرس شود که در سنین پایین‌تر از 40 سالگی رخ می‌دهند.

داروها

برخی از داروها نیز منجر به بروز زودرس پیر چشمی می‌شوند. مانند داروهای ضدافسردگی،آنتی‌هیستامین‌ها و دیورتیک‌ها(ادرار آورها)

اقداماتی که می‌توانید در هنگام بروز مشکل پیر چشمی انجام دهید

کلیک کنید

مطمئن شوید که در محیطتان نور کافی وجود دارد. هم‌چنین استفاده از عینک‌های بدون شماره که بدون نسخه قابل تهیه هستند نیز می‌تواند کمک کننده باشد.

پیر چشمی را می‌توان توسط یک معاینه اولیه تشخیص داد. یک معاینه کامل چشم شامل یکسری از آزمایشات می‌باشد. چشم پزشک احتمالاً چند قطره از یک نوع قطره مخصوص به داخل چشم می‌ریزد که باعث اتساع (گشادی) چشم‌ها خواهد شد. این امر ممکن است باعث حساسیت چشم تا چند ساعت پس از آزمایش شود. این اتساع چشم کمک می‌کند که پزشک به راحتی داخل چشم را بررسی کند. چشم پزشک از ابزارهای مختلفی برای معاینه چشم استفاده می‌کند؛ با چراغ قوه به درون چشم نگاه می‌کند و برای ارزیابی دید فرد با استفاده از لنزهای مختلف ، دید فرد را از فواصل مختلف بررسی می‌کند.

آکادمی چشم پزشکی امریکا توصیه می‌کند که بزرگسالان یک معاینه کامل چشم را در فواصل زیر انجام دهند :

• افراد زیر 40 سال هر 5 تا 10 سال
• افراد 40 تا 54 ساله هر 2 تا 4 سال
• افراد 55 تا 64 ساله هر 1 تا 3 سال
• افراد 65 ساله و بیشتر هر 1 تا 2 سال

درمان بیماری پیر چشمی

کلیک کنید

عینک

عینک یک راه امن و ساده برای اصلاح مشکلات بینایی ناشی از پیر چشمی می‌باشد. اگر عینک‌های بدون نمره که بدون نسخه قابل تهیه هستند مشکل شما را برطرف کرد می‌توانید با مشورت پزشک از آن‌ها استفاده کنید. نمره عینک‌های بدون نسخه معمولاً بین 1 دیوپتر تا 3 دیوپتر تفاوت می‌کند. در صورتی که عینک‌های بدون نسخه مشکل شما را برطرف نمی‌کنند می‌بایست از لنزها و یا عینک‌های تجویز شده توسط پزشک استفاده کنید که در درمان نزدیک بینی،دوربینی و آستیگمات به کار می‌روند. انتخاب‌های شما می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

عینک‌های دوکانونی

در این نوع عینک‌ها قسمت فوقانی جهت مشاهده اجسام دور و قطعه پایینی برای مشاهده اجسام نزدیک به کار می‌رود. بیشتر برای افرادی کاربرد دارد که مایل نیستند از دو عینک،یکی برای دید دور و دیگری برای نزدیک استفاده کنند.

عینک‌های سه کانونی

این نوع از عینک‌ها از سه قسمت تشکیل‌ شده‌اند. دید دور، دید میانی و نزدیک. قسمت مربوط به دید میانی و نزدیک همانند عینک‌های دو کانونی از سایر قسمت‌های عدسی متمایز می‌باشد و در اندازه و اشکال متفاوتی وجود دارد. عدسی‌های سه کاره مخصوص کسانی است که علاوه بر مشکلات بینایی در دور و نزدیک، از دید میانی خوبی نیز برخوردار نیستند.

لنزهای تماسی

کسانی که تمایلی به استفاده از عینک ندارند معمولاً از لنز برای بهبود بینایی خود استفاده می‌کنند. اگر شما مشکلات مربوط به پلک، غدد اشکی یا سطح چشمانتان دارید لنز گزینه مناسبی برای شما نخواهد بود. انواعی از لنزها وجود دارند:

لنزهای تماسی دوکانونی

لنز دوکانونه می‌تواند دید دور و نزدیک را هم‌زمان بهبود بخشد.

لنزهای تک دید

در این مورد، شما یک لنز که برای دیدن دور می‌باشد را در یک چشم که معمولاً چشم غالبتان می‌باشد قرار می‌دهید (چشم غالب همان چشمی است که هنگام عکاسی پشت لنز دوربین قرار می‌دهید.) و یک لنز مربوط به دید نزدیک در چشم دیگر قرار می‌گیرد.

لنز تک دید تغییر یافته

در این روش شما یک لنز تماسی دو کانونی یا چند کانونی را در یک چشم قرار می‌دهید و یک لنز تماسی برای مشاهده دور در چشم دیگر (معمولاً در چشم غالب) قرار می‌دهید. در این صورت شما از هردو چشمتان برای مشاهده اجسام دور و از یک چشم برای مطالعه استفاده خواهید کرد.

جراحی انکساری چشم

در جراحی انکساری، شکل قرنیه را تغییر می‌دهند. این نوع جراحی برای بهبود دید نزدیک در چشم غیر غالب به کار می‌رود. این جراحی چیزی شبیه به استفاده از لنزهای تک دید می‌باشد. حتی پس از جراحی نیز ممکن است برای انجام کارهایی که به دید نزدیک نیاز دارد نیاز به عینک داشته باشید.

روش‌های جراحی انکساری شامل :

کراتوپلاستی هدایتی

در این روش با استفاده از گرمای حاصل از انرژی فرکانس رادیویی به نقاط اطراف قرنیه انجام می‌گیرد. این گرما باعث می‌شود انحنای قرینه بیشتر شود و در نتیجه میزان تمرکز آن افزایش پیدا کند. نتایج این عمل می‌تواند متفاوت باشد و ممکن است خیلی پایدار نباشد.

کراتومیلوزیس با لیزر (LASIK)

با این روش ،جراح قرنیه را نازک می‌کند. پزشک با استفاده از لیزر لایه‌های درونی قرنیه را حذف می‌کند تا قرنیه به حالت گنبدی شکل درآید. فرد پس از عمل جراحی LASIK معمولاً سریع بهبود می‌یابد و درد زیادی را تحمل نمی‌کند.

کراتوتومی زیر اپی تلیالی به کمک لیزر(LASEK)

به جای جراحی خود قرنیه تنها در پوشش خارجی آن لایه‌برداری صورت می‌پذیرد. اما دوره بهبودی آن به نسبت LASIK طولانی‌تر است و درد بیش‌تری هم برای بیماری وجود خواهد داشت.

کاشت عدسی

روشی است که در آن عدسی‌های هرکدام از چشم‌ها برداشته شده و با یک عدسی مصنوعی جایگزین می‌شود. خیلی از مردم این عمل را پس از انجام LASIK انجام می‌دهند تا دیگر نیازی به عینک نداشته باشند.

حلقه‌های داخل بستری قرنیه

یکی از روش‌های درمان پیر چشمی قرار دادن یک حلقه پلاستیکی در لبه هر قرنیه است که انحنای آن را تغییر می‌دهد. شما حتی زمانی که قبلاً LASIK انجام داده باشید نیز می‌توانید این عمل را انجام دهید. اگر از نتیجه راضی نباشید پزشکتان می‌تواند این حلقه‌ها را مجدداً بردارد.

پیشگیری از بیماری پیر چشمی

کلیک کنید

از پیر چشمی نمی‌توان جلوگیری کرد اما می‌توان با اقدامات زیر از سلامت کلی چشم‌ها محافظت کرد:

• کنترل بیماری‌های مزمنی نظیر دیابت و بالا بودن فشار خون که می‌تواند بر بینایی اثر بگذارد.
• محافظت از چشم‌ها برابر نور خورشید
• جلوگیری از صدمه دیدن چشم‌ها
• خوردن غذاهای سالم
• استفاده از عینک مناسب
• استفاده از نور مناسب
• تشخیص علائم مشکلات جدی و پیگیری آن‌ها

شما هم می توانید در مورد این بیماری داستان خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت داستان خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن داستان جدید " کلیک کنید. همچنین داستان شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، داستان شما نمایش داده می شود.
هیچ داستانی در رابطه با این بیماری مطرح نشده است. چنانچه داستانی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.

شما هم می توانید در مورد این بیماری پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این بیماری مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
بیماریهای پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر