فیلاریازیس لنفاوی | Lymphatic filariasis

بیماری ها
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: < 1 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
داستان خود را برای ما تعریف کنید
فیلاریازیس لنفاوی | Lymphatic filariasis

درباره بیماری فیلاریازیس لنفاوی

فیلاریاز لنفاوی یا همان فیل پایی (Lymphatic filariasis) بیماری بسیار نادری است که توسط حشرات منتقل می‌شود. اسم فیل پایی یا پیل پایی به این دلیل استفاده می‌شود که وقتی به این بیماری دچار باشید، پاها و دست‌هایتان بسیار بزرگ‌تر از حالت عادی می‌شوند. اندام‌های تناسلی و سینه‌ها نیز ممکن است به این مشکل دچار شوند. پوست آلوده شده ضخیم و سفت می‌شود و شبیه به پوست فیل به نظر می‌رسد.

این بیماری در بین افرادی که در محل گرمسیری زندگی می‌کنند بیشتر دیده می‌شود. اگر به این بیماری مبتلا شده باشید، داروها به ورم و ناراحتی پاهایتان کمک می‌کند.

آیا شما هم دچار “ بیماری فیلاریازیس لنفاوی ” هستید؟
شما می‌توانید در انتهای صفحه و در بخش نظرات سوال یا تجربه خود را مطرح کنید تا در کمترین زمان ممکن به سوالتان پاسخ داده شود

علائم و نشانه های فیلاریازیس لنفاوی

کلیک کنید

اگر شما مبتلا به فیلاریاز باشید، ممکن است از وجود آن اطلاع نداشته باشید تا زمانی که متوجه بادکردگی نقاط بدن شوید. نشانه وجود فیلاریاز سخت شدن، زمخت شدن، باد کردن و ملتهب شدن پوست به همراه وجود درد است. در برخی موارد ممکن است فرد دچار تب و لرز نیز بشود.

علت بیماری فیلاریازیس لنفاوی

کلیک کنید

برای اینکه به بیماری فیلاریاز مبتلا شوید باید در منطقه گرمسیری باشید که حشره ناقل این بیماری و کرم حلقوی در آن محل وجود داشته باشد و شما به مدت طولانی توسط حشره گزیده شوید.

بیماری وقتی به وجود می‌آید که حشره به لارو کرم حلقوی آلوده شده باشد و شما را بگزد. لارو این کرم‌ها در جریان خون شما باقی مانده و رشد می‌کند. این کرم‌ها در سیستم لنفی فرد آلوده بالغ شده و باعث تخریب دستگاه لنفی می‌شوند. به همین دلیل است که التهاب پوست رخ می‌دهد.

آیا از روش‌های از بین بردن جای نیش حشره آگاهید؟ مقاله ” از بین بردن قرمزی جای نیش پشه با بهترین راه حل ” را از سایت سلامت دکتر سوشا مطالعه نمایید.

برای دریافت مشاوره پزشکی آنلاین سؤالات خود را در بخش  مشاوره پزشکی دکتر سوشا ثبت کنید.

فیلاریازیس لنفاوی : علت بیماری فیلاریازیس لنفاوی

عوامل تشدید کننده بیماری فیلاریازیس لنفاوی

کلیک کنید

بیماری فیل پایی یا فیلاریاز می‌تواند هر کسی که در معرض این انگل قرار می‌گیرد را آلوده کند.

ریسک آلودگی در افراد با شرایط زیر بیشتر است:

  • افرادی که به مدت طولانی در نواحی گرمسیری زندگی می‌کنند.
  • افرادی که به صورت دائم توسط حشرات گزیده می‌شوند.
  • افرادی که در شرایط غیر بهداشتی زندگی می‌کنند.

نواحی که این بیماری بیشتر شایع است عبارت اند از:

  • آفریقا
  • هند
  • آمریکای جنوبی
  • آسیای جنوبی

عوارض بیماری فیلاریازیس لنفاوی

کلیک کنید

بدون درمان پزشکی انگل میکروسکوپی می‌تواند سال‌ها در سیستم لنفی باقی بماند و موجب تخریب بافت شود.

سیستم لنفی مسئول انتقال مایعات اضافه و پروتئین‌های بدن و مبارزه با عفونت‌ها است. وقتی سیستم لنفی به درستی کار نکند، مایعات در بدن تجمع پیدا می‌کند و تجمع مایعات موجب تورم و باد کردن بافت‌ها می‌شود و در نتیجه واکنش‌های دفاعی بدن کاهش می‌یابد.

بیماری فیل پایی با برخی بیماری‌های فیزیکی و روانی در ارتباط است که عبارت‌اند از:

  • ناتوانی : فیلاریاز بیماری است که می‌تواند موجب ایجاد ناتوانی شود. با ابتلا به این بیماری ممکن است حرکت دادن نقاط دیگر بدن نیز سخت شود که در نهایت موجب سخت شدن انجام فعالیت‌های روزانه می‌شود.
  • عفونت‌های ثانوی: عفونت‌های قارچی و باکتریایی در افراد مبتلا به فیلاریاز شایع هستند و این به خاطر از کار افتادن سیستم لنفی است.
  • پریشانی احساسی: این کار باعث می‌شود که افراد مبتلا به پیل پایی حس خوبی به ظاهر نداشته باشند که موجب بروز اضطراب و افسردگی می‌شود.

پیشنهاد: برای آشنایی با انواع بیماری‌ها روی لینک کلیک کنید.

تشخیص بیماری فیلاریازیس لنفاوی

کلیک کنید

با انجام معاینات بالینی پزشک از ابتلا به بیماری فیل پایی آگاه می‌شود. پزشک در مورد سوابق پزشکی شما و سفرهای اخیر شما پرس و جو می‌کند.

در نهایت برای تشخیص این بیماری آزمایش خون انجام می‌شود تا وجود کرم حلقوی در خون بررسی شود. این آزمایش در خون انجام می‌شود چون این نوع از انگل‌ها در شب فعال هستند.

فیلاریازیس لنفاوی : تشخیص بیماری فیلاریازیس لنفاوی

درمان بیماری فیلاریازیس لنفاوی

کلیک کنید

برای درمان فیلاریاز دارو وجود دارد. پزشک ممکن است دارویی به نام دی اتیل کربامازین را تجویز کند که سالی یک بار مصرف می‌شود. این دارو کرم‌های ریز داخل خون را از بین می‌برد.

روش دیگر برای درمان فیلاریاز استفاده از داروی دی اتیل کربامازین در کنار دارویی به نام ایورمکتین است. این دارو نیز سالی یک بار مصرف می‌شود و مصرف هم‌زمان این دو دارو نتیجه بهتری نشان می‌دهد.

یکی از مواردی برای از بین بردن جای نیش حشرات استفاده می‌شود موز است. مطالعه مقاله ” فواید موز ” را از سایت سلامت drsosha از دست ندهید.

پیشگیری از بیماری فیلاریازیس لنفاوی

کلیک کنید

بهترین راه‌ها برای پیشگیری از این بیماری، پیشگیری از نیش حشرات است.

افرادی که در مناطق پر خطر زندگی می‌کنند باید:

  • زیر پشه‌بند بخوابند.
  • از بلوز آستین‌بلند و شلوار استفاده کنند.
  • از دورکننده‌های حشرات استفاده کنند.

روش‌های ذکر شده در بالا، تنها راه‌های مراقبتی نیستند که شما در هنگام سفر باید آن‌ها را انجام دهید. موارد دیگری نیز هستند که با مطالعه مقاله ” بهداشت در سفر ” از مجله پزشکی و سلامت دکتر سوشا می‌توانید به آن پی ببرید.

چه موقع برای بیماری فیلاریازیس لنفاوی به پزشک مراجعه کنیم

کلیک کنید

اگر اخیراً به مناطق پر خطر سفر داشته‌اید و نشانه‌هایی که در بالا ذکر شد را از خودتان بروز می‌دهید به پزشک مراجعه کنید.

فیلاریازیس لنفاوی : چه موقع برای بیماری فیلاریازیس لنفاوی به پزشک مراجعه کنیم


منبع مقاله :

تهیه و ترجمه : سایت سلامت دکتر سوشا

پرسش و پاسخ پزشکي رايگان

کاربران عزيز شما ميتوانيد از منوي وب سايت به بخش ” پزشکان مشاور ” مراجعه کرده و سوالات پزشکي خود را از کارشناسان و پزشکان مشاور ما بپرسيد . پرسش هاي شما در کمترين زمان ممکن پاسخ داده مي شود و لينک آن از طريق پروفايل سايت ، ايميل يا شماره تماس شما ارسال خواهد شد.

مشاهده صفحه ” مشاوره پزشکي و سلامتي

تعریف بیماری از دیدگاه وب سایت ویکی پدیا:

بیماری به ناهنجاری در بدن یا روان می‌گویند که به علت ناراحتی، اختلال عملکرد یا تنش در بیمار یا سایر افراد مرتبط با او ایجاد می‌گردد.

طبقه‌بندی و لیست انواع بیماری ها

عامل ایجادکننده بیماری مانند بیماری‌های عفونی ، بیماری‌های ژنتیکی ، بیماری‌های شغلی ، بیماری‌های روانی .

مدت زمان بیماری مانند بیماری حاد ، تحت حاد و مزمن .

عضو درگیر شده مانند بیماری‌های قلبی ، بیماری‌های گوارشی و ریوی .

انواع عوامل بیماری

·         بیماری‌های ناشی از سبک زندگی

·         عوامل عفونی

·         عوامل ژنتیک

·         بیماری‌های خود ایمنی

آشنایی با انواع بیماری ها

کاربران عزیز، ما در سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا سعی داریم که لیست بیماریها یا فهرست بیماری ‌ها را راه اندازی کنیم و در ابتدا قصد داریم تا  لیست بیماری های شایع را انتشار و در ادامه لیست بیماریهای ویروسی ، رایج ترین بیماری در ایران ، انواع بیماریهای مزمن و .. را از بهتربن و کاملترین منابع تهیه و ترجمه کنیم .

هدف ما رسیدن به دایره المعارف بیماری ها بوده و سعی کرده ایم تا دسته بندی بیماری ها به درستی انجام شود و بدین منظور چندین حالت متفاوت در صفحه جستجوی بیماری ها را برای شما قرار داده ایم که شما بتوانید در کمترین زمان ممکن اطلاعات کافی در خصوص بیماری مورد نظر خود را کسب کنید

شبکه اجتماعی سلامت دکتر سوشا

مهمترین هدف ما در بخش بیماری های سایت دکتر سوشا این است تا کاربران با ایجاد همفکری و تعامل با سایر کاربران آنها را در بهبود روند بیماریشان یاری کنند . از شما کاربران گرامی و بیماران عزیز نیز خواهشمندیم ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنید .

ما همیشه بر این شعار معتقد هستیم که “بیماری رفتنی است اگر با هم بمانیم “

شما هم می توانید در مورد این بیماری داستان خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت داستان خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن داستان جدید " کلیک کنید. همچنین داستان شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، داستان شما نمایش داده می شود.
هیچ داستانی در رابطه با این بیماری مطرح نشده است. چنانچه داستانی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.

شما هم می توانید در مورد این بیماری پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این بیماری مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
بیماریهای پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر