درد قفسه سینه یا آنژین (Angina)

بیماری ها
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: < 1 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
داستان خود را برای ما تعریف کنید
درد قفسه سینه یا آنژین (Angina)

درباره بیماری آنژین

اطلاعات بیماریهاآنژین یک درد فشارنده یا احساس فشار روی قفسه سینه است. آنژین اغلب در اثر انسداد رگ‌های خونی تغذیه‌کننده قلب ایجاد می‌شود. به این حالت بیماری رگ‌های کرونری (رگ‌های قلب) یا بیماری قلبی می‌گویند.

علائم و نشانه‌های بیماری آنژین

کلیک کنید

توصیف علائم توسط بیمار کمک زیادی به پزشک می‌کند تا بتواند تشخیص و درمان مناسب را انتخاب کند. همچنین پزشک برای پیدا کردن عواملی که باعث افزایش احتمال بیماری‌های قلبی می‌شود شما را معاینه خواهد کرد. این عوامل شامل موارد زیر است:

• فشارخون بالا
• دیابت
• سیگار
• کلسترول بالا
• یائسگی در خانم‌ها
• وجود سابقه بیماری قلبی در دوران جوانی در اعضای خانواده

در صورتی که مبتلابه بیماری قلبی هستید آنژین با درمان آن بیماری خودبه‌خود بهبود می‌یابد.

چگونه می‌شود فهمید که درد از نوع آنژین است؟

کلیک کنید

آنژین باعث ایجاد ناراحتی در زمان انجام فعالیت‌هایی مانند راه رفتن، بالا رفتن از پله‌ها و ورزش می‌شود. درد ناشی از آنژین ممکن است باعث ایجاد عرق سرد و سختی تنفس شود. ممکن است علاوه بر قفسه سینه، درد را در دست یا گردن نیز احساس کنید. اگر درد خفیف باشد ممکن است پس از چند دقیقه یا با استراحت بهبود یابد. در صورت بروز درد شدید ممکن است نیاز به مصرف دارو باشد. دارویی بانام نیتروگلیسیرین (داروی زیرزبانی)، اغلب برای رفع درد شدید آنژین مصرف می‌شود.

بعضی افراد با انجام میزان معینی فعالیت دچار آنژین می‌شوند که پس از اندکی زمان برطرف می‌شود. این افراد ممکن است این درد را در طول عمر داشته باشند. به این نوع آنژین، آنژین پایدار می‌گویند.

درصورتی‌که الگوی آنژین دائماً در حال تغییر باشد به این آنژین، آنژین ناپایدار می‌گویند. آنژین ناپایدار نشانه خطر است. بروز آنژین در افرادی بدون سابقه قبلی، بروز دوره‌هایی از آنژین با فعالیت کم و بروز آنژین در حالت استراحت نیز از نشانه‌های خطر هستند.

آنژین ناپایدار ممکن است اولین نشانه حمله قلبی باشد. در صورت بروز آنژین، باید سریعاً به نزدیک‌ترین مرکز درمانی مراجعه کنید. نشانه دیگر از خطر، درد قفسه سینه‌ای است که با خوردن دارو بهبود نیابد. در این صورت نیز باید سریعاً به اورژانس مراجعه کنید.

پزشک چه تست‌ها و آزمایش‌هایی انجام می‌دهد؟

کلیک کنید

نوار قلب (ECG یا الکتروکاردیوگرام) یک تست ساده برای نشان دادن آسیب قلب و رگ‌های آن است. اگر علت آنژین مشکل قلبی باشد و در حالی‌ که شما دچار درد هستید نوار قلب گرفته شود ممکن است بتوان علت را مشخص کرد.

قدم بعدی تست ورزش است. اغلب موارد این تست با راه رفتن روی نوار متحرک (تردمیل) صورت می‌گیرد. با این تست پزشک بررسی می‌کند که آیا در هنگام فعالیت مشکل غیرطبیعی در قلب به وجود می‌آید یا خیر. ممکن است پزشک قبل و بعد از تست ورزش عکس قفسه سینه از شما بگیرد.

تست مهم دیگر آنژیوگرافی است. در این تست یک لوله نازک و دراز از رگ دست یا پا به سمت قلب هدایت می‌شود. یک ماده رنگی داخل آن تزریق می‌شود و سپس عکس گرفته می‌شود. عکس انسداد رگ‌های خونی قلب را نشان می‌دهد.

چگونه می‌توان از بروز بیماری‌های قلبی جلوگیری کرد؟

کلیک کنید

بهترین راه پیشگیری از بیماری‌های قلبی، کنترل فشارخون بالا، کنترل دیابت، کنترل کلسترول بالا و ترک سیگار است. داشتن رژیم غذایی سالم و مناسب، کاهش وزن و ورزش منظم نیز در پیشگیری از بیماری‌های قلبی کمک‌کننده هستند.

در صورتی‌ که سابقه بیماری قلبی دارید انجام موارد ذکرشده از بدتر شدن بیماری قلبی جلوگیری می‌کند.

بیماری قلبی چگونه درمان می‌شود؟

کلیک کنید

بیماری بیشتر افراد مبتلا به بیماری قلبی با مصرف دارو کنترل می‌شود. داروهایی مانند مهارکننده گیرنده بتا (پروپوانولول)، مهارکننده کانال کلسیم و نیترات‌ها در بهبود آنژین موثرند. خوردن روزانه آسپیرین با دوز کم می‌تواند احتمال بروز مجدد حمله قلبی را کاهش دهد. پزشک تصمیم می‌گیرد که از چه داروهایی استفاده نمایید.

چه موقع جراحی قلب انجام می‌شود؟

کلیک کنید

آنژیوپلاستی یک عمل جراحی برای درمان بیماری قلب است. در آنژیوپلاستی از یک بالون کوچک مثل بادکنک برای باز کردن رگ‌های مسدود قلب استفاده می‌شود. بالون از طریق رگ‌های دست یا پا وارد رگ‌های قلب می‌شود. ممکن استیک استنت (لوله فلزی) نیز برای باز نگه‌ داشتن رگ‌های مسدود در آنجا تعبیه شود. عمل جراحی دیگر برای درمان بیماری قلبی، جراحی بای پس (bypass) یا جراحی قلب باز است. در این عمل جراحی قسمتی از رگ پا را برمی‌دارند و به رگ‌های قلب وصل می‌کنند تا خون از کنار رگ مسدود به قلب برسد. جراحی به ای پس زمانی انجام می‌شود که امکان انجام آنژیوپلاستی نباشد یا پزشک تشخیص دهد که این روش درمانی برای بیمار بهتر است.

آیا روش‌های درمانی بیماری‌های قلبی عوارض جانبی دارد؟

کلیک کنید

همه داروها ممکن است عوارض جانبی داشته باشند. آسپیرین باعث ایجاد ناراحتی معده می‌شود. نیترات باعث ایجاد برافروختگی (قرمزی صورت) و سردرد می‌شوند. مهارکننده گیرنده بتا ممکن است باعث ایجاد خستگی یا مشکلات جنسی در برخی افراد شوند. مهارکننده کانال کلیسم ممکن است باعث یبوست و تورم پا شوند. خوشبختانه اکثر بیماران در اثر مصرف این داروها دچار عوارض جانبی نمی‌شوند. درصورتی‌که پس از مصرف این داروها دچار عوارض جانبی شدید با پزشک تماس بگیرید.

جراحی مانند آنژیوپلاستی یا جراحی بای پس نیز دارای خطراتی است. بزرگ‌ترین خطرها، حمله قلبی، سکته مغزی یا حتی مرگ است. البته بروز این خطرات بسیار نادر است و اکثر بیماران پس از جراحی بهبود می‌یابند. پس از آنژیوپلاستی احتمالاً می‌توان این انتظار را داشت که پس از چند روز بتوانید فعالیت‌های گذشته را حتی به‌صورت بهتری انجام دهید. اما چند دقیقه یا چند ماه طول می‌کشد که پس از جراحی به ای پس به حالت گذشته برگردید.

پزشک بهترین درمان را با توجه به شرایط شما انتخاب خواهد کرد. بیماری قلبی برای همیشه بهبود نمی‌یابد ولی با مشورت و کمک پزشک می‌توانید زندگی بهتر و طولانی‌تری داشته باشید.

© سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این بیماری داستان خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت داستان خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن داستان جدید " کلیک کنید. همچنین داستان شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، داستان شما نمایش داده می شود.
هیچ داستانی در رابطه با این بیماری مطرح نشده است. چنانچه داستانی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.

شما هم می توانید در مورد این بیماری پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این بیماری مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
بیماریهای پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر