تومور مغزی | (Brain tumor)

بیماری ها
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: < 1 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
داستان خود را برای ما تعریف کنید
تومور مغزی | (Brain tumor)

درباره بیماری تومور مغزی

تومور مغزی به ضایعه یا توده‌ای از سلول‌های غیر طبیعی در مغز گفته می‌شود. انواع مختلفی از تومورهای مغزی وجود دارند. برخی از تومورهای مغزی غیر سرطانی هستند (تومور خوش خیم) و برخی از آن‌ها سرطانی هستند (تومور بدخیم). تومورهای مغزی ممکن است از ابتدا در مغز شکل گرفته باشند (تومورهای مغزی اولیه) و یا ممکن است سرطانی در بخش‌های دیگری از بدن ایجاد شده و سپس به مغز گسترش یافته باشند و ایجاد تومور مغزی کرده باشد (تومورهای مغزی متاستاتیک).

سرعت رشد تومورهای مغزی می‌تواند متفاوت از یکدیگر باشد. درواقع همین سرعت رشد تومور مغزی و محل ایجاد آن است که مشخص می‌کند چه عوارضی بر سیستم عصبی و بدن فرد وارد می‌کنند. گزینه‌های درمانی موجود برای تومور مغزی نیز بستگی به نوع تومور، اندازه و محل قرارگیری آن دارد.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” درد پشت سر نشانه چیست؟ ” را نیز در وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا بخوانید. برای دریافت مشاوره پزشکی آنلاین به بخش مشاوره پزشکی تلگرام دکتر سوشا مراجعه کنید.

علائم و نشانه های بیماری تومور مغزی

کلیک کنید

علائم و نشانه های تومور مغزی بسیار متفاوت است و به اندازه تومور مغزی، محل و سرعت رشد آن بستگی دارد.

نشانه‌های عمومی ناشی از تومورهای مغزی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • شروع سردرد و یا تغییر در الگوی آن
  • سردردهایی که به تدریج بیشتر و شدیدتر می‌شود.
  • حالت تهوع یا استفراغ با علت نامعلوم
  • مشكلات بینایی، مانند تاری دید، دوبینی یا از دست دادن دید محیطی
  • از دست دادن تدریجی احساس یا حرکت در یک دست یا پا
  • مشکلات تعادلی
  • مشکلات گفتاری
  • سردرگمی در امور روزمره
  • تغییر شخصیت یا رفتار
  • تشنج ، به ویژه در افرادی که سابقه تشنج ندارند
  • مشکلات شنوایی

علت بیماری تومور مغزی

کلیک کنید

به طور کلی تومورها هنگامی شروع می‌شوند که سلول‌های طبیعی دچار جهش هایی در DNA خود شوند. این جهش‌ها باعث می‌شوند که این سلول‌ها بیشتر از سلول‌های سالم رشد و تقسیم انجام دهند. همچنین این سلول‌ها بیش از دیگر سلول‌ها زنده می‌مانند و به عبارتی نامیرا می‌شوند. نتیجه این اتفاق ایجاد توده‌ای از سلول‌های غیر طبیعی است که تومور را تشکیل می دهند.

تومورهای مغزی ممکن است از ابتدا در مغز ایجاد شوند. همچنین ممکن است در مکان دیگری ایجاد شده و به مغز انتشار یابند. سلول‌های سرطانی ناشی از هر نوع سرطانی می‌توانند به مغز انتشار یابند؛ اما رایج ترین انواع آن عبارتند از:

علت بیماری تومور مغزی

عوامل تشدید کننده بیماری تومور مغزی

کلیک کنید

در اکثر افراد مبتلا به تومورهای اولیه مغز، علت تومور مشخص نیست؛ اما پزشکان برخی عوامل را شناسایی کرده اند که ممکن است خطر ابتلا به تومور مغزی را افزایش دهند.

عوامل خطر تومور مغزی عبارتند از:

قرار گرفتن در معرض اشعه

خطر ابتلا به تومور مغزی در افرادی که در معرض نوع خاصی از پرتوها به نام تابش یونیزه قرار می گیرند، افزایش می یابد. نمونه ای از تابش یونیزه اشعه های به کار رفته در پرتودرمانی است که برای درمان سرطان و برخی از بیماری های پوستی استفاده می‌شود. قرار گرفتن در معرض تابش ناشی از انفجار بمب های اتمی نیز اثر مشابهی دارد.

سابقه خانوادگی تومورهای مغزی

بخش کوچکی از تومورهای مغزی در افرادی رخ می دهد که سابقه خانوادگی تومورهای مغزی دارند یا افرادی که سابقه خانوادگی سندرم های ژنتیکی دارندکه خطر ابتلا به تومورهای مغزی را افزایش می دهد.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” درمان بعد از سکته مغزی ” را نیز در وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا بخوانید. برای دریافت مشاوره پزشکی رایگان به بخش مشاوره پزشکی تلگرام دکتر سوشا مراجعه کنید.

تشخیص بیماری تومور مغزی

کلیک کنید

اگر شما مشکوک به بیماری تومور مغزی باشید، پزشکتان بررسی‌هایی برای تشخیص تومور مغزی انجام خواهد داد:

تست عصبی

پزشکتان امتحان ممکن است وضعیت بینایی، شنوایی، تعادل، هماهنگی، قدرت و رفلکس‌های شما را بررسی کند. وجود مشکل در یک یا چند ناحیه، ممکن است سرنخی باشد که ممکن است بخشی از مغزتان توسط تومور مغزی آسیب دیده باشد.

آزمایشات تصویر برداری

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) معمولاً برای کمک به تشخیص تومورهای مغزی استفاده می‌شود. در بعضی موارد ممکن است یک رنگ از طریق یک ورید در بازوی فرد تزریق شود تا بررسیMRI  تسهیل گردد.

گاهی اوقات انواع دیگری از تصویربرداری نظیر توموگرافی کامپیوتری (CT– اسکن) درخواست می‌گردد. توموگرافی انتشار پوزیترون (PET) ممکن است برای تصویربرداری مغز استفاده شود، اما معمولاً تصاویر خوبی از سرطان مغز ایجاد نمی‌کند و به اندازه دیگر سرطان ها در سرطان مغز کاربرد ندارد.

آزمایشات تصویر برداری

آزمایشات برای پیدا کردن سرطان در قسمت‌های دیگر بدن

اگر پزشک شما مشکوک شود که تومور مغزی شما به علت انتشار سلول‌های سرطانی از دیگر بخش های بدن ایجاد شده باشد، سایر نواحی بدن شما را از نظر وجود سرطان بررسی خواهد کرد. به عنوان مثال CT-اسکن یا PET می‌توانند در تشخیص سرطان ریه کمک کننده باشند.

جمع آوری و آزمایش یک نمونه از بافت غیر طبیعی (بیوپسی)

بیوپسی می‌تواند همزمان با جراحی برداشت تومور انجام شود و یا به واسطه یک سوزن قبل از جراحی، انجام پذیرد. برای انجام نوع دوم، جراح مغز شما یک سوراخ کوچک در جمجمه ایجاد می‌کند. سپس یک سوزن نازک از طریق این سوراخ وارد می‌شود. این سوزن مقدار کمی از بافت تومور را برداشت می‌کند که زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار می‌گیرد. پزشک با اطلاعات حاصل از بیوپسی می‌تواند در مورد خوش خیم یا بدخیم بودن آن قضاوت بهتری داشته باشد و بهترین گزینه‌های درمانی را پیشنهاد دهد.

درمان بیماری تومور مغزی

کلیک کنید

درمان تومور مغزی بستگی به نوع، اندازه و مکان تومور و همچنین سلامت کلی شما دارد. گزینه‌های موجود برای درمان بیماری تومور مغزی در زیر آمده است:

عمل جراحی

اگر تومور مغزی در جایی قرار گرفته باشد که از طریق جراحی قابل دسترسی باشد، پزشکتان جراحی را برای حذف تومور پیشنهاد خواهد داد. در برخی موارد، تومورها کوچک هستند و به آسانی از اطراف بافت مغز جدا می‌شوند؛ بنابراین پزشکتان با جراحی تمام تومور را خارج خواهد کرد. در موارد دیگر، تومورها نمی‌توانند از بافت اطراف جدا شوند یا در محدوده حساس مغز شما واقع شده‌اند و برداشت کامل آن ممکن است خطرناک باشد. در این موارد پزشکتان بخشی از تومور را که باعث به خطر افتادن شما نمی‌شود برداشت خواهد کرد. حتی برداشت یک قسمت از تومور مغزی نیز ممکن است به کاهش نشانه‌ها و علائم شما کمک کند.

جراحی تومور مغزی دارای خطراتی نظیر عفونت و خونریزی است. خطرات دیگر به بخشی از مغز شما که تومور در آن قرار دارد، بستگی خواهد داشت. به عنوان مثال، جراحی یک تومور که در نزدیکی اعصاب چشم شما قرار دارد ممکن است خطر از بین رفتن دید را به همراه داشته باشد.

پرتو درمانی

پرتودرمانی به معنای استفاده از پرتوهای پرانرژی مانند اشعه ایکس یا پروتون‌ها برای کشتن سلول‌های تومور می‌باشد. پرتو درمانی می‌تواند از طریق یک دستگاه که از خارج از بدن به بدن تابیده شود. در موارد بسیار نادری نیز مواد رادیواکتیو درون بدن و در نزدیکی تومور قرار داده می‌شوند که به این روش براکی تراپی گفته می‌شود (brachytherapy). همچنین پرتو درمانی می‌تواند فقط بر روی بخشی از مغز که تومور در آن قرار دارد، تمرکز کند. یا می‌تواند به کل مغز شما تابیده شود. تابش اشعه به کل مغز زمانی انجام می‌شود که به دلیل انتشار سرطان از دیگر قسمت‌های بدن به مغز، تومورهای متعددی در مغز تشکیل شده است.

عوارض جانبی پرتودرمانی بستگی به نوع و دوز اشعه‌ای که دریافت می‌کنید، دارد. عوارض جانبی رایج در طول یا بلافاصله پس از تابش شامل خستگی، سردرد، از دست دادن حافظه و تحریک پوست سر می‌شود.

پرتو درمانی

رادیوسرجری

در این روش از تابش امواج متعدد از خارج از مغز، برای هدف قرار دادن تومور در یک بخش کوچک استفاده می‌شود. هر یک از امواج به تنهایی قدرت خاصی ندارد، اما در نقطه‌ای که به هم می‌رسند، انرژی کافی برای کشتن سلول‌های تومور را ایجاد می‌کنند. انواع مختلفی از روش‌های رادیوسرجری برای هدف قرار دادن تومور وجود دارد مانند گاما نایف. معمولاً روش رادیوسرجری در یک جلسه انجام می‌شود و در اکثر موارد، فرد می‌تواند بعد از انجام آن در همان روز به خانه بازگردد.

شیمی درمانی

شیمی درمانی برای از بین بردن سلول‌های تومور استفاده می‌شود. داروهای شیمی درمانی می‌تواند به صورت خوراکی به صورت قرص یا تزریق داخل وریدی استفاده شوند. متداول‌ترین داروی شیمی درمانی که برای درمان تومورهای مغزی استفاده می‌شود تموزولومید (Temozolomide) است که به صورت قرص می‌باشد.

عوارض جانبی شیمی درمانی بستگی به نوع و دوز داروهایی که دریافت می‌کنید، دارد. شیمی درمانی می‌تواند باعث تهوع، استفراغ و ریزش مو شود.

شیمی درمانی در مورد تمام انواع تومورهای مغزی مؤثر نیست. بررسی سلول‌های تومور مغزی شما می‌تواند تعیین کند که آیا شیمی درمانی برای شما مفید خواهد بود یا خیر.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” مراقبتهای بعد از شیمی درمانی ” را نیز در وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا بخوانید. برای دریافت مشاوره پزشکی تلگرام به تلگرام دکتر سوشا مراجعه کنید.

سبک زندگی مناسب

کلیک کنید

بهبودی بعد از تومور مغزی

از آنجایی که تومورهای مغزی می‌توانند در قسمت‌هایی از مغز که به مهارت‌های حرکتی، گفتاری، بینایی و کنترل تفکر مربوط‌اند صدمه وارد کنند، توانبخشی ممکن است بخشی ضروری از روند بهبودی باشد. با توجه به نیازهای شما، پزشک شما ممکن است اقدامات زیر را برای بهبودی هرچه بهترتان پیشنهاد دهد:

  • فیزیوتراپی : برای کمک به شما در بازیابی مهارت‌های حرکتی یا قدرت عضلانی
  • کاردرمانی : برای کمک به بازگشت به فعالیت‌های روزانه از جمله کار.
  • گفتار درمانی : برای کمک به بهبود مشکلات گفتاری
  • همچنین با آموزش به کودکان درگیر در سنین مدرسه به آنان کمک می‌شود تا با تغییرات پیش‌آمده در حافظه و تفکر خود مقابله کنند.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” بهبود عملکرد مغز با مصرف سالاد و سبزیجات ” را نیز در وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا بخوانید. برای دریافت مشاوره پزشکی آنلاین به بخش مشاوره پزشکی تلگرام دکتر سوشا مراجعه کنید.


مطالب مرتبط با بیماری تومور مغزی


منبع مقاله :

تهیه و ترجمه : سایت سلامت دکتر سوشا

بازگشت به صفحه اطلاعات بیماری‌ها

شما هم می توانید در مورد این بیماری داستان خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت داستان خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن داستان جدید " کلیک کنید. همچنین داستان شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، داستان شما نمایش داده می شود.
هیچ داستانی در رابطه با این بیماری مطرح نشده است. چنانچه داستانی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.

شما هم می توانید در مورد این بیماری پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این بیماری مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
بیماریهای پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر