تب تیفوئید (Typhoid Fever)

بیماری ها
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: < 1 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
داستان خود را برای ما تعریف کنید
تب تیفوئید (Typhoid Fever)

درباره بیماری تب تیفوئید

تب تیفوئید توسط باکتری سالمونلا تیفی ایجاد می‌شود. تب تیفوئید در کشورهای صنعتی به‌ندرت دیده می‌شود، اما در کشورهای در حالت توسعه یک خطر سلامتی جدی مخصوصاً برای کودکان به شمار می‌آید.

تب تیفوئید از طریق آب و غذای آلوده یا تماس نزدیک با فرد آلوده منتقل می‌شود. علائم و نشانه‌های آن شامل تب بالا، سردرد، درد در ناحیه شکم، یبوست یا اسهال می‌شود.

بیشتر مردم فکر می‌کنند که تب تیفوئید با مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها به مدت چند روز بهتر می‌شود درحالی‌که تعداد کمی ممکن است در اثر عوارض جانبی آن جان خود را از دست بدهند. واکسن‌هایی برای مقابله با تب تیفوئید وجود دارند اما به‌طور کامل تأثیرگذار نیستند. واکسیناسیون تب تیفوئیدی برای کسانی که در معرض ابتلا به بیماری قرار دارند یا قصد سفر به نواحی که این بیماری در آن زیاد است را دارند، توصیه می‌شود.

آیا شما هم دچار “ بیماری تب تیفوئید ” هستید؟
شما می‌توانید در انتهای صفحه و در بخش نظرات سوال یا تجربه خود را مطرح کنید تا در کمترین زمان ممکن به سوالتان پاسخ داده شود

علائم و نشانه های بیماری تب تیفوئید

کلیک کنید

علائم و نشانه‌های تب تیفوس به‌تدریج در حدود یک الی سه هفته بعد از مبتلا شدن پدیدار می‌شوند.

مشکلات اولیه

وقتی علائم و نشانه‌ها پدیدار شوند، فرد موارد زیر را تجربه می‌کند:

  • تبی که از خفیف شروع شده و با هر روزی که می‌گذرد بیشتر شده تا به حدود 5/40 درجه سانتی‌گراد برسد.
  • سردرد
  • ضعف و بی‌حالی
  • درد عضلات
  • تعرق
  • سرفه‌های خشک
  • از دست دادن اشتها و کاهش وزن
  • درد در ناحیه شکم
  • اسهال یا یبوست
  • جوش یا دانه‌های قرمز
  • شکم بادکرده

آیا از علت‌های باد کردن شکم آگاهی دارید؟ مقاله ” علت بزرگ شدن ناگهانی شکم زنان ، کودکان و مردان ” را از سایت سلامت دکتر سوشا مطالعه نمایید.

برای دریافت مشاوره پزشکی آنلاین سؤالات خود را در بخش مشاوره پزشکی دکتر سوشا ثبت کنید.

مشکلات ثانویه

اگر فرد مبتلا برای درمان مراجعه نکند، ممکن است موارد زیر را نیز تجربه کند:

  • هذیان‌گویی
  • بی‌حرکت ماندن با چشمان نیمه‌باز و احساس خستگی که به آن مرحله تیفوئیدی میگویند.

علاوه بر این‌ها، مشکلات مادام‌العمری ممکن است در این زمان پدیدار شود.

در برخی افراد، نشانه‌ها و علائم تب تیفوئیدی تا دو هفته بعد از رفع تب ممکن است بازگردد.

علت بیماری تب تیفوئید

کلیک کنید

علت به وجود آمدن بیماری تب تیفوئید باکتری به نام سالمونلا تیفی است. البته این باکتری با باکتری به وجود آورنده بیماری سالمونلوسیس نباید اشتباه گرفته شود.

انتقال از طریق مدفوع-دهان

باکتری به وجود آورنده تب تیفوئید می‌تواند از طریق آب و غذای آلوده و یا تماس مستقیم با فرد آلوده منتقل شود. در کشورهای در حال توسعه، نقاطی که در آن‌ها تب تیفوئید به عنوان یک بیماری بومی شناخته می‌شود، بیشترین عامل ایجادکننده بیماری نوشیدن آب آلوده و بهداشت پایین است. بیشتر افرادی که از کشورهای توسعه‌یافته به کشورهای در حال توسعه سفر می‌کنند، مبتلا به تب تیفوئید شده و آن را از طریق مدفوع-دهانی منتقل می‌کنند.

این بدین معنی است که باکتری سالمونلا تیفی از طریق مدفوع و گاهی اوقات ادرار افراد مبتلا دفع می‌شود. اگر فرد مبتلا بعد از استفاده از ادرار یا مدفوع کردن دست خود را به‌خوبی نشسته باشد و با فرد دیگری در تماس باشد احتمالاً این بیماری را منتقل می‌کند.

یکی از مواردی که از طریق مدفوع-دهان منتقل می‌شود، انگل توکسوپلاسموز گربه است. مطالعه مقاله ” خطر موی گربه برای خانم‌ها و آقایان ” را از سایت سلامت drsosha از دست ندهید.

تب تیفوئید : علت بیماری تب تیفوئید

ناقل‌های تب تیفوئید

حتی بعد از درمان با آنتی‌بیوتیک‌ها، این باکتری در روده یا کیسه صفرای افراد تا سال‌ها باقی می‌ماند. این افراد که به آن‌ها ناقل‌های مزمن گفته می‌شود، باکتری را از طریق مدفوع خود پخش می‌کنند و مستعد آلوده کردن دیگران هستند. این در حالی است که این افراد هیچ نشانه و علائمی از بیماری تب تیفوئید بروز نمی‌دهند.

عوامل تشدید کننده بیماری تب تیفوئید

کلیک کنید

تب تیفوئید به عنوان یک خطر جهانی، علی‌الخصوص در کشورهای در حال توسعه، شناخته می‌شود و سالانه حدود 26 میلیون نفر را آلوده می‌کند. این بیماری در هند، آسیای جنوب شرقی، آفریقا، و آمریکای جنوبی به‌عنوان بیماری اندمیک (بیماری بومی) شناخته می‌شود.

در مقیاس جهانی، کودکان بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند. البته در صورتی که کودکان به این باکتری آلوده شوند، علائم خفیف‌تری را از خود نشان می‌دهند.

اگر شما در کشوری زندگی می‌کنید که بیماری تب تیفوئید بسیار کمیاب است، در شرایط زیر ریسک ابتلا وجود دارد:

  • سفر یا کار در نقاطی که تب تیفوئید به عنوان بیماری بومی شناخته‌شده است.
  • کار به عنوان میکروبیولوژیست و سر و کار داشتن با باکتری سالمونلا تیفی
  • تماس داشتن با کسی که آلوده شده است یا از قبل به باکتری آلوده بوده است.
  • نوشیدن آب آلوده به فاضلاب شهری که حاوی باکتری سالمونلا تیفی بوده است.

عوارض بیماری تب تیفوئید

کلیک کنید

خونریزی یا زخم روده

جدی‌ترین عارضه‌ای که می‌تواند از تب تیفوئید حاصل شود، خونریزی یا سوراخ شدن روده است که ممکن است در هفته سوم از آلودگی به وجود بیاید. سوراخ شدن روده در حالتی به وجود می‌آید که روده کوچک یا بزرگ سوراخی پیدا می‌کند که باعث می‌شود محتویات آن به داخل حفره شکمی بریزد و باعث بروز دردهای شدید شکمی، حالت تهوع، بالا آوردن و عفونت خونی بشود.

عوارض نادر دیگر:

عوارض دیگر تب تیفوئید که کمتر ظاهر می‌شوند عبارت‌اند از:

  • التهاب ماهیچه قلب (میوکاردیتیس)
  • عفونت لایه داخلی و دریچه‌های قلب (اندوکاردیتیس)
  • ذات‌الریه
  • التهاب پانکراس (پانکراتیت)
  • عفونت کلیه یا مثانه
  • عفونت و التهاب لایه‌های محافظت‌کننده اطراف مغز (مننژیت)
  • مشکلات روانی مثل هذیان گفتن، توهم ذهن یا پارانویید

با درمان مناسب، تقریباً همه افرادی که از کشورهای توسعه‌یافته به این بیماری مبتلا می‌شوند، بهبود پیدا می‌کنند. بدون درمان، برخی افراد ممکن است از عوارض بیماری جان سالم به در نبرند.

حتماً بخوانید : ” 15 نکته برای ارتقای سلامت دستگاه گوارش “

پیشنهاد : برای دسترسی به بانک اطلاعات بیماریها روی لینک کلیک کنید.

تشخیص بیماری تب تیفوئید

کلیک کنید

سابقه پزشکی و سفر

پزشک عموماً از طریق بررسی علائم ظاهری و سوابق سفر شما ابتلا به تب تیفوئید را تشخیص می‌دهد. برای تشخیص قطعی این بیماری خون یا دیگر مایعات بدنی برای وجود باکتری سالمونلا تیفی بررسی می‌شوند.

مایعات بدنی یا بافت

برای تشخیص وجود باکتری، نمونه کوچکی از مایعات بدنی مثل خون، مدفوع، ادرار یا مغز استخوان بر روی محیط کشت باکتری گذاشته می‌شود. بعد از گذشت مدتی محیط کشت را با میکروسکوپ بررسی می‌کنند تا از وجود باکتری مطمئن شوند. آزمایش با استفاده از مغز استخوان قطعی‌ترین جواب را دارد.

اگرچه آزمایش قطعی‌ترین نتیجه برای ابتلا به تب تیفوئید را دارد، اما در برخی مواقع تشخیص تب تیفوئید می‌تواند با شناسایی آنتی‌بادی‌های ضد باکتری سالمونلا تیفی موجود در خون یا DNA باکتری در خون انجام شود.

درمان بیماری تب تیفوئید

کلیک کنید

درمان با آنتی‌بیوتیک‌ها اثرگذارترین راه درمان تب تیفوئید است.

آنتی‌بیوتیک‌های تجویزی

مهم‌ترین آنتی‌بیوتیک‌هایی که برای تب تیفوئید تجویز می‌شوند عبارت‌اند از:

سیپروفلوکساسین: این دارو معمولاً برای افراد غیر باردار و بالغ تجویز می‌شود. داروی مشابهی با نام افلوکساسین نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد. متأسفانه بسیاری از انواع باکتری سالمونلا تیفی مخصوصاً در جنوب شرقی آسیا، به این آنتی‌بیوتیک مقاوم هستند.

آزیترومایسین (زیتروماکس): اگر فرد توانایی استفاده از سیپروفلوکساسین را نداشته باشد یا باکتری به سیپروفلوکساسین مقاوم باشد، از این آنتی‌بیوتیک استفاده می‌شود.

سفتریاکسون: این آنتی‌بیوتیک تزریقی معمولاً در انواع وخیم تب تیفوئید یا افرادی که نمی‌توانند از سفتریاکسون استفاده کنند، مثل کودکان استفاده می‌شود.

این داروها می‌توانند موجب بروز عوارض جانبی شوند و مصرف طولانی‌مدت آن‌ها باعث بروز مقاومت باکتری سالمونلا تیفی به آنتی‌بیوتیک می‌شود.

پیشگیری از بیماری تب تیفوئید

کلیک کنید

در بسیاری از کشورهای در حال توسعه، هدف سلامت جامعه این است که با افزایش دسترسی به آب آشامیدنی سالم، افزایش بهداشت و مراقبت‌های پزشکی تب تیفوئید را کنترل یا از آن پیشگیری کنند. به همین دلیل، برخی متخصصان باور دارند که واکسیناسیون جمعیت در معرض ابتلا به این بیماری، بهترین روش برای کنترل آن است.

در صورتی که شما در مناطقی که تب تیفوئید به عنوان بیماری عمومی شناخته شده است زندگی می‌کنید یا قصد سفر به این نواحی را دارید، توصیه می‌شود واکسن تب تیفوئید را بزنید.

واکسن این بیماری تنها مراقبتی نیست که شما در هنگام سفر باید آن را انجام دهید. موارد دیگری نیز هستند که با مطالعه مقاله ” بهداشت در سفر ” از مجله پزشکی و سلامت دکترسوشا می‌توانید به آن پی ببرید.

واکسن‌ها

دو نوع واکسن وجود دارد:

  • واکسنی که یک‌بار و حداقل یک هفته پیش از سفر زده می‌شود
  • واکسنی که به صورت قطره خوراکی در چهار کپسول داده می‌شود که یک روز در میان خورده شود.

هیچ‌کدام از این واکسن‌ها به صورت صددرصدی جوابگو نیستند و هر دوی آن‌ها به تجدید و یادآور نیاز دارند که تأثیر آن‌ها به مرور زمان کم نشود.

از آنجایی که این واکسن‌ها به صورت صددرصدی شما ر ا ایمن نمی‌کند، از روش‌های زیر برای حفظ ایمنی در هنگام سفر به نقاطی که تب تیفوئیدی دارند استفاده کنید:

دست‌ها را بشویید: دست‌های خود را به صورت متداول با آب گرم و صابون بشویید. این کار را حتماً قبل از خوردن غذا یا آماده کردن آن و بعد از استفاده از دستشویی انجام دهید. اگر امکان شستن دست‌ها وجود ندارد، از ضد عفونی کننده‌ها با پایه الکل برای ضد عفونی کردن دست‌ها استفاده کنید.

از نوشیدن آب غیر مطمئن پرهیز کنید : نوشیدن آب آلوده یکی از اصلی دلیل دلایل ابتلا به عفونت تیفوئید در کشورهای در حال توسعه است. به همین دلیل بهتر است در این نواحی تنها از آب بطری‌ها استفاده کنید. اگر در رستورانی هستید و نوشیدنی سفارش می‌دهید، آن را بدون یخ بنوشید. در حین مسواک زدن از آب بطری استفاده کنید و مراقب باشید در هنگام دوش گرفتن آب به دهان شما وارد نشود.

از خوردن سبزی‌ها و میوه‌های خام پرهیز کنید : مواد خام ممکن است در آب آلوده شسته شده باشند. میوه‌ها و سبزی‌هایی که نمی‌توانید آن‌ها را پوست بکنید، مخصوصاً کاهو را مصرف نکنید. برای اینکه کاملاً در امان باشید، از مصرف میوه و سبزی‌های خام به‌صورت کامل پرهیز کنید.

غذاهای گرم انتخاب کنید :از غذاهایی که در دمای اتاق نگهداری می‌شوند استفاده نکنید. غذاهای بخارپز گرم بهترین گزینه هستند. با اینکه هیچ تضمینی وجود ندارد که غذاهای گرم در غذاخوری‌های خوب کاملاً امن باشند، اما بهتر است از مصرف غذاهای خیابانی پرهیز کنید.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” تأثیر تغذیه بر سلامت دستگاه گوارش ” را از وب سایت دکتر سوشا حتماً مطالعه نمایید.

جلوگیری از آلوده کردن دیگران

اگر شما در حال گذراندن دوران نقاهت ابتلا به تب تیفوئید هستید، موارد احتیاط زیر را رعایت نمایید تا اطرافیانتان آلوده نشوند:

  • آنتی‌بیوتیک‌ها را مصرف کنید: از دستورالعمل پزشک خود برای استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها پیروی کنید و مطمئن شوید که تمام دوره درمان را پشت سر گذاشته و همه قرص‌ها را مصرف کرده‌اید.
  • دست‌های خود را مرتب بشویید: این ساده‌ترین و مهم‌ترین کاری است که می‌توانید برای جلوگیری از پخش شدن عفونت انجام دهید. از آب گرم و صابون استفاده کنید و دست‌های خود را حدود 30 ثانیه به یکدیگر بکشید. این کار را قبل از غذا خوردن و بعد از استفاده توالت انجام دهید.
  • از دست زدن به غذا خودداری کنید: تا زمانی که پزشکتان تشخیص نداده است که دیگر آلوده نیستید، از پختن غذا برای دیگران خودداری نمایید. اگر در محلی که با غذا سر و کار دارد، مثل رستوران‌ها کار می‌کنید، به هیچ وجه اجازه ندارید پیش از بهبود کامل به محل کار خود بازگردید.

چه موقع برای بیماری تب تیفوئید به پزشک مراجعه کنیم

کلیک کنید

اگر مشکوک به ابتلا به تب تیفوئید هستید، فوراً به پزشک مراجعه کنید. اگر به نقطه‌ای سفر کردید که تب تیفوس در آن رایج بود و بعد از بازگشتن به خانه نشانه‌های بیماری ظاهر شدند، حتماً به پزشک ماهر مراجعه نمایید تا بیماری شما را پیش از آنکه به بقیه سرایت کند تشخیص بدهد.


منبع مقاله :

تهیه و ترجمه : سایت سلامت دکتر سوشا

پرسش و پاسخ پزشکي رايگان

کاربران عزيز شما ميتوانيد از منوي وب سايت به بخش ” پزشکان مشاور ” مراجعه کرده و سوالات پزشکي خود را از کارشناسان و پزشکان مشاور ما بپرسيد . پرسش هاي شما در کمترين زمان ممکن پاسخ داده مي شود و لينک آن از طريق پروفايل سايت ، ايميل يا شماره تماس شما ارسال خواهد شد.

مشاهده صفحه ” مشاوره پزشکي و سلامتي

تعریف بیماری از دیدگاه وب سایت ویکی پدیا:

بیماری به ناهنجاری در بدن یا روان می‌گویند که به علت ناراحتی، اختلال عملکرد یا تنش در بیمار یا سایر افراد مرتبط با او ایجاد می‌گردد.

طبقه‌بندی و لیست انواع بیماری ها

عامل ایجادکننده بیماری مانند بیماری‌های عفونی ، بیماری‌های ژنتیکی ، بیماری‌های شغلی ، بیماری‌های روانی .

مدت زمان بیماری مانند بیماری حاد ، تحت حاد و مزمن .

عضو درگیر شده مانند بیماری‌های قلبی ، بیماری‌های گوارشی و ریوی .

انواع عوامل بیماری

·         بیماری‌های ناشی از سبک زندگی

·         عوامل عفونی

·         عوامل ژنتیک

·         بیماری‌های خود ایمنی

آشنایی با انواع بیماری ها

کاربران عزیز، ما در سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا سعی داریم که لیست بیماریها یا فهرست بیماری ‌ها را راه اندازی کنیم و در ابتدا قصد داریم تا  لیست بیماری های شایع را انتشار و در ادامه لیست بیماریهای ویروسی ، رایج ترین بیماری در ایران ، انواع بیماریهای مزمن و .. را از بهتربن و کاملترین منابع تهیه و ترجمه کنیم .

هدف ما رسیدن به دایره المعارف بیماری ها بوده و سعی کرده ایم تا دسته بندی بیماری ها به درستی انجام شود و بدین منظور چندین حالت متفاوت در صفحه جستجوی بیماری ها را برای شما قرار داده ایم که شما بتوانید در کمترین زمان ممکن اطلاعات کافی در خصوص بیماری مورد نظر خود را کسب کنید

شبکه اجتماعی سلامت دکتر سوشا

مهمترین هدف ما در بخش بیماری های سایت دکتر سوشا این است تا کاربران با ایجاد همفکری و تعامل با سایر کاربران آنها را در بهبود روند بیماریشان یاری کنند . از شما کاربران گرامی و بیماران عزیز نیز خواهشمندیم ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنید .

ما همیشه بر این شعار معتقد هستیم که “بیماری رفتنی است اگر با هم بمانیم “

شما هم می توانید در مورد این بیماری داستان خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت داستان خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن داستان جدید " کلیک کنید. همچنین داستان شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، داستان شما نمایش داده می شود.
هیچ داستانی در رابطه با این بیماری مطرح نشده است. چنانچه داستانی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.

شما هم می توانید در مورد این بیماری پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این بیماری مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
بیماریهای پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر