افزایش فشار گوش داخلی (Inner ear pressure)

بیماری ها
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: < 1 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
داستان خود را برای ما تعریف کنید
افزایش فشار گوش داخلی (Inner ear pressure)

درباره بیماری افزایش فشار داخلی گوش

افزایش فشار داخلی گوش یا بیماری مانیر یا سندروم مانیر (Inner ear pressure یا Maniere’s disease) نوعی بیماری است که در آن گوش میانی دچار اختلالات می‌شود و باعث می‌شود فرد احساس کند در حال چرخش است.

همراه بیماری مانیر می‌تواند مشکلات شنوایی وجود داشته باشد که درنهایت باعث کر شدن دائمی شود؛ شنیدن صدای وزوز در گوش، و برخی موارد حس پری یا فشار در گوش از علائم دیگر بیماری هستند. در بیشتر مواقع در سندروم مانیر تنها یک گوش درگیر می‌شود.

افزایش فشار داخلی گوش می‌تواند در هر سنی اتفاق بیفتد، اما معمولاً بین سنین 20 الی 50 بروز پیدا می‌کند. سندروم مانیر یک بیماری مزمن در نظر گرفته می‌شود، اما درمان‌های زیادی می‌توانند برای بهبود علائم و کاهش اثرات طولانی‌مدت آن در طول عمر استفاده شوند.

افزایش فشار گوش داخلی : درباره بیماری افزایش فشار داخلی گوش

آیا شما هم دچار “ بیماری افزایش فشار داخلی گوش ” هستید؟
شما می‌توانید در انتهای صفحه و در بخش نظرات سوال یا تجربه خود را مطرح کنید تا در کمترین زمان ممکن به سوالتان پاسخ داده شود

علائم و نشانه های بیماری افزایش فشار داخلی گوش

کلیک کنید

علائم و نشانه‌های بیماری مانیر شامل موارد زیر است:

  • تکرر سرگیجه : در این شرایط فرد حس چرخش دارد که یک‌باره شروع می‌شود و یک‌باره تمام می‌شود. تکرر سرگیجه بدون پیش‌زمینه اتفاق می‌افتد و می‌تواند بین 20 دقیقه تا چند ساعت طول بکشد اما کمتر از 24 ساعت است. سرگیجه شدید می‌تواند باعث حالت تهوع و استفراغ شود.

برای اطلاعات بیشتر در مورد سرگیجه، می‌توانید مقاله ” چگونه سرگیجه را برطرف کنید ” را از سایت سلامت پزشکی دکتر سوشا مطالعه کنید.

برای دریافت مشاوره لاغری آنلاین سؤالات خود را در بخش مشاوره پزشکی دکتر سوشا ثبت کنید.

  • از دست دادن شنوایی : از دست دادن شنوایی در بیماری مانیر ممکن است گاهی بروز کند، اما درنهایت منجر به از دست دادن شنوایی به‌طور دائمی می‌شود.
  • شنیدن صدای زنگ در گوش (تینی توس) : در این حالت فرد صدای زنگ، وزوز، غرش، صوت، یا هیس کردن را در گوش خود می‌شنود. اگر شما صداهایی در گوش خود می‌شنوید، ممکن است به دلیل ابتلا به بیماری مانیر نباشد. برای اطلاعات بیشتر در مورد شنیدن صداها در سر می‌توانید مقاله ” شنیده شدن صدا در سر : صدای وزوز، تق ‌تق، سوت، نبض و غیره ” را مطالعه نمایید.
  • حس پر بودن گوش: افراد مبتلابه اختلال افزایش فشار گوش داخلی معمولاً فشاری را در گوشی که مشکل دارد یا در یک‌طرف سر خود حس می‌کنند.

بعد از بروز یک سری از این نشانه‌ها، علائم ممکن است کاملاً از بین بروند یا بهتر شوند. دوره‌های این مشکل می‌تواند هفته‌ها یا سال‌ها طول بکشد تا بروز کنند.

علت بیماری افزایش فشار داخلی گوش

کلیک کنید

علت به وجود آورنده سندروم مانیر کشف نشده است. یکی از معروف‌ترین تئوری‌ها در مورد این بیماری این است که به دلیل افزایش غیرعادی مایع (اندولنف endolymph) در گوش داخلی این بیماری به وجود میاید. این مشکل در کالبد شکافی‌ها دیده می‌شود اما هنوز مشخص نیست که آیا علت اصلی بیماری این مشکل است یا خیر.

عواملی که می‌توانند باعث افزایش مایع داخل گوش و درنتیجه آن افزایش فشار گوش میانی شوند عبارت‌اند از:

  • عدم دریافت مایعات کافی که می‌تواند به خاطر مسدود شدن مسیرهای دریافتی مایعات بدن باشد.
  • پاسخ‌های ایمنی غیرعادی
  • آلرژی
  • عفونت ویروسی
  • استعداد ژنتیکی
  • عفونت گوش میانی
  • آسیب به سر
  • میگرن

ازآنجایی‌که یک دلیل مشخص برای این بیماری شناخته نشده است، به نظر می‌رسد سندروم مانیر درنتیجه ترکیبی از این موارد ایجاد می‌شود.

افزایش فشار گوش داخلی : علت بیماری افزایش فشار داخلی گوش

عوارض بیماری افزایش فشار داخلی گوش

کلیک کنید

وقوع غیرقابل پیش‌بینی بیماری مانیر و از دست دادن شنوایی از بزرگ‌ترین عوارض این بیماری هستند. همچنین ممکن است ابتلا به این بیماری باعث ایجاد اختلالاتی در زندگی و مشکلاتی مثل خستگی مفرط، استرس، افسردگی یا اضطراب شود.

تشخیص بیماری افزایش فشار داخلی گوش

کلیک کنید

تشخیص این بیماری توسط پزشک متخصص با استفاده از تاریخچه پزشکی و موارد زیر انجام می‌شود:

  • دوره‌های سرگیجه حدود 20 دقیقه یا بیشتر طول بکشد اما کمتر از 24 ساعت باشد.
  • انجام تست شنوایی برای سنجش قدرت آن
  • تینی توس یا شنیدن صداها و حس پر بودن در گوش
  • بروز مشکلات دیگر مربوط به این بیماری

تست‌های تعادل

بین مواقعی که سرگیجه برای افراد مبتلابه بیماری مانیر اتفاق میفتد، حالت تهوع و سرگیجه از بین می‌رود اما ممکن است برخی از علائم آن همچنان وجود داشته باشند.

از وب سایت drsosha حتماً بخوانید: ” شایع ترین علل و مؤثرترین راه‌های درمان خارش گوش “

برای دریافت مشاوره لاغری آنلاین سؤالات خود را در بخش مشاوره پزشکی دکتر سوشا ثبت کنید.

تست‌هایی که برای سنجش عملکرد گوش داخلی هستند شامل موارد زیر می‌شوند:

  • ویدیونیستاگموگرافی (Videonystagmography یا VGA): این تست با بررسی حرکات چشم بالانس فرد را می‌سنجد. حسگرهای مربوط به تعادل گوش داخلی به ماهیچه‌هایی که حرکت چشم را کنترل می‌کنند ارتباط دارند. این ارتباط بین گوش و چشم به ما این اجازه را می‌دهد که وقتی چشممان به یک نقطه خیره است، سرمان را تکان دهیم.

در تست ویدیونیستاگموگرافی برای سندروم مانیر، آب سر و گرم یا هوای سرد و گرم به داخل کانال گوش فرستاده می‌شوند. با استفاده از عینک‌های ویدئویی میزان پاسخ چشم به حرکات این محرک‌ها را اندازه می‌گیرند.

  • تست صندلی چرخند: مثل تست ویدیونیستاگموگرافی، فعالیت گوش داخلی را بر اساس حرکات چشمی اندازه می‌گیرند. فرد بیمار روی صندلی چرخنده‌ای می‌نشیند که گوش داخلی را تحریک می‌کند.
  • تست ومپ (vestibular evoked myogenic potentials یا به‌ اختصار Vemp): تست ومپ برای افزایش فشار گوش داخلی جدیدترین تست است و برای تشخیص و تحت نظر گرفتن بیماری مانیر استفاده می‌شود. با استفاده از این تست می‌توان ویژگی‌های متفاوت در گوش افراد مبتلا را شناسایی کرد.
  •  پستوروگرافی: این تست کامپیوتری نشان می‌دهد کدام قسمت از بخش تعادلی، مثل بینایی، گوش داخلی یا حس‌های پوستی، ماهیچه‌ها، تاندون‌ها و مفاصل، باعث بروز مشکلات می‌شود. در این آزمایش فرد روی صفحه‌ای می‌ایستد و سعی می‌کند در شرایط مختلف تعادل خود را حفظ کند.
  • تست ضربان سر (Video head impulse test یا به‌اختصار vHIT): در این تست با استفاده از فیلم‌برداری واکنش چشم به تغییر ناگهانی را بررسی می‌کنند. وقتی فرد به یک نقطه متمرکز می‌شود، سر او به‌طور غیرمنتظره و یک‌باره تکان می‌خورد. اگر چشم فرد از نقطه‌ای که به آن نگاه می‌کند منحرف شود، پاسخ غیرعادی است.
  • الکتروکوکلئوگرافی (Electrocochleography یا ECoG): این تست به داخل گوش میانی در حین پاسخ به صداها نگاه می‌کند. اگر تجمع غیرعادی از مایع گوشی وجود داشته باشد این تست آن را تشخیص می‌دهد، اما حساسیت بالایی برای بیماری مانیر ندارد.

آزمایش خون نیز گاهی مواقع می‌تواند برای تشخیص بیماری‌هایی که علائمی مانند سندروم مانیر دارند، مثل تومور در مغز یا ام‌اس، استفاده شود. همچنین ممکن است تصویری مانند MRI نیز لازم باشد.

درمان بیماری افزایش فشار داخلی گوش

کلیک کنید

درمانی قطعی برای افزایش فشار داخلی گوش وجود ندارد؛ اما برخی درمان‌ها می‌تواند به کاهش وخامت دوره‌های سرگیجه کمک کند. اگر بیماری با کاهش شنوایی و درنهایت از بین رفتن آن همراه باشد، درمانی برای آن وجود ندارد. در کل همه درمان‌ها برای متوقف کردن سرگیجه استفاده می‌شود.

همچنین پزشک معالج می‌تواند داروهایی برای کنترل سرگیجه تجویز کند، از جمله:

  • داروهای درمان بیماری حرکت (Motion Sickness): دارویی مثل مکلیزین یا دیازپام (والیوم) می‌تواند حس چرخش را کاهش دهد و حالت تهوع و استفراغ را کاهش دهد.
  • داروهای ضد حالت تهوع: دارویی مثل پرومتازین می‌تواند حالت تهوع و استفراغ را در دوره‌های سرگیجه کنترل کند.
افزایش فشار گوش داخلی : درمان بیماری افزایش فشار داخلی گوش

پیشگیری از بیماری افزایش فشار داخلی گوش

کلیک کنید

ازآنجایی‌که علل به وجود آورنده افزایش فشار داخل گوش به‌وضوح مشخص نیست، روش پیشگیری ثابت شده‌ای نیز برای پیشگیری از آن وجود ندارد.

به‌طورکلی نمک خوراکی یکی از موادی است که می‌تواند در برقراری و ایجاد تعادل و همچنین شنوایی نقش داشته باشد. درنتیجه توصیه می‌شود افرادی که به سندروم مانیر مبتلا هستند، میزان نمک مصرفی مجاز روزانه خود را در وعده‌های مختلف پخش کنند. همچنین کاهش استرس نیز می‌تواند نقش بسیار مهمی در بهبود علائم آن داشته باشد.

چه موقع برای بیماری افزایش فشار گوش داخلی به پزشک مراجعه کنیم

کلیک کنید

اگر هر یک از نشانه‌های بالا مربوط به بیماری مانیر را دارید، به پزشک مراجعه کنید. هر یک از این علائم می‌توانند به دلیل وجود بیماری‌های دیگر هم باشند، به همین دلیل شاید لازم باشد فرد مبتلا تحت درمان قرار گیرد.

برای کسب اطلاعات در مورد مشکلات گوش نوزادان مقاله ” درمان گوش درد نوزادان ” را مطالعه نمایید.

سبک زندگی مناسب

کلیک کنید

برخی درمان‌های خانگی برای کاهش اثرات افزایش فشار گوش داخلی وجود دارد. درصورتی‌که بار دیگر دچار سرگیجه شدید، می‌توانید از ترفندهای زیر استفاده کنید:

  • بنشینید یا دراز بکشید: هنگامی که دچار سرگیجه می‌شوید، از انجام کارهایی که باعث شدت بخشیدن به مشکلات شما می‌شود، مثل حرکات ناگهانی، نورهای زیاد، تماشای تلویزیون یا مطالعه خودداری کنید.
  • استراحت کنید: بعد از اینکه دوره‌های سرگیجه برای شما به وجود آمد مدتی استراحت کنید و به‌سرعت به فعالیت‌های روزانه خود بازنگردید.
  • بدانید که ممکن است تعادل خود را از دست دهید: زمین خوردن می‌تواند باعث بروز جراحت‌های شدید شود. اگر در طول شب از خواب بیدار می‌شوید، از نور ملایمی استفاده کنید تا بتوانید محیط خود را تا حدی ببینید. اگر در حفظ تعادل خود در روز مشکل دارید، از یک عصا استفاده کنید.
  • از رانندگی یا کار با ماشین‌های سنگین خودداری کنید: اگر دوره‌هایی از سرگیجه برای شما به وجود میاید، از استفاده از ماشین‌ها و رانندگی خودداری کنید تا خسارات جبران‌ناپذیری به وجود نیاید.

افزایش فشار گوش داخلی : سبک زندگی مناسب


منبع مقاله :

تهیه و ترجمه : سایت سلامت دکتر سوشا

پرسش و پاسخ پزشکی رایگان

کاربران عزیز شما میتوانید از منوی وب سایت به بخش ” پزشکان مشاور ” مراجعه کرده و سوالات پزشکی خود را از کارشناسان و پزشکان مشاور ما بپرسید . پرسش های شما در کمترین زمان ممکن پاسخ داده می شود و لینک آن از طریق پروفایل سایت ، ایمیل یا شماره تماس شما ارسال خواهد شد.

مشاهده صفحه ” مشاوره پزشکی و سلامتی

نگاه کلی به مقوله بیماری

کلیک کنید

تعریف بیماری از دیدگاه وب سایت ویکی پدیا:

بیماری به ناهنجاری در بدن یا روان می‌گویند که به علت ناراحتی، اختلال عملکرد یا تنش در بیمار یا سایر افراد مرتبط با او ایجاد می‌گردد.

طبقه‌بندی و لیست انواع بیماری ها

عامل ایجادکننده بیماری مانند بیماری‌های عفونی ، بیماری‌های ژنتیکی ، بیماری‌های شغلی ، بیماری‌های روانی .

مدت زمان بیماری مانند بیماری حاد ، تحت حاد و مزمن .

عضو درگیر شده مانند بیماری‌های قلبی ، بیماری‌های گوارشی و ریوی .

انواع عوامل بیماری

·         بیماری‌های ناشی از سبک زندگی

·         عوامل عفونی

·         عوامل ژنتیک

·         بیماری‌های خود ایمنی

آشنایی با انواع بیماری ها

کاربران عزیز، ما در سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا سعی داریم که لیست بیماریها یا فهرست بیماری ‌ها را راه اندازی کنیم و در ابتدا قصد داریم تا  لیست بیماری های شایع را انتشار و در ادامه لیست بیماریهای ویروسی ، رایج ترین بیماری در ایران ، انواع بیماریهای مزمن و .. را از بهتربن و کاملترین منابع تهیه و ترجمه کنیم .

هدف ما رسیدن به دایره المعارف بیماری ها بوده و سعی کرده ایم تا دسته بندی بیماری ها به درستی انجام شود و بدین منظور چندین حالت متفاوت در صفحه جستجوی بیماری ها را برای شما قرار داده ایم که شما بتوانید در کمترین زمان ممکن اطلاعات کافی در خصوص بیماری مورد نظر خود را کسب کنید

شبکه اجتماعی سلامت دکتر سوشا

مهمترین هدف ما در بخش بیماری های سایت دکتر سوشا این است تا کاربران با ایجاد همفکری و تعامل با سایر کاربران آنها را در بهبود روند بیماریشان یاری کنند . از شما کاربران گرامی و بیماران عزیز نیز خواهشمندیم ما را برای رسیدن به این هدف یاری کنید .

ما همیشه بر این شعار معتقد هستیم که “بیماری رفتنی است اگر با هم بمانیم “

سلام خانم 42 ساله هستم از دیشب تا الان یکسره گوش راستم صدای بوق ماشین میده .سرگیجه و سردرد ندارم.تهوع ندارم. بعضی موقع قبلش گوش درد داشتم

الان چکار کنم.فشار خون هم ندارم قبلش دارو نخورده بودم. ولی لرای درمان این سیتریزین و خوردم تاثیر نداشت

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
شنیدن صدای وزوز و تق تق در گوش مشکلی است که تقریبا در هیچ جای دنیا درمان قطعی ندارد چون این مشکل جسمانی نیست و به دلیل ناراحتی های روحی و روانی ایجاد میشود. قطعا بزرگترین کمک برای شما مراجعه به روانشناس است تا با روش های درمانی آن صحنه را از ذهن شما پاک کند، اما اگر دسترسی به روانشناس ندارید ما به شما توصیه میکنیم که استرس خود را تا حد ممکن کاهش دهید و اضطراب به خود راه ندهید. هرچه فشار عصبی بر روی شما بیشتر باشد این مشکل نیز بیشتر وجود خواهد داشت. با این حال میتوانید به یک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کرده و با مشورت پزشک، شست و شوی گوش و شنوایی سنجی انجام دهید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

شما هم می توانید در مورد این بیماری داستان خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت داستان خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن داستان جدید " کلیک کنید. همچنین داستان شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، داستان شما نمایش داده می شود.
هیچ داستانی در رابطه با این بیماری مطرح نشده است. چنانچه داستانی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.

شما هم می توانید در مورد این بیماری پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

سلام خانم 42 ساله هستم از دیشب تا الان یکسره گوش راستم صدای بوق ماشین میده .سرگیجه و سردرد ندارم.تهوع ندارم. بعضی موقع قبلش گوش درد داشتم

الان چکار کنم.فشار خون هم ندارم قبلش دارو نخورده بودم. ولی لرای درمان این سیتریزین و خوردم تاثیر نداشت

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
شنیدن صدای وزوز و تق تق در گوش مشکلی است که تقریبا در هیچ جای دنیا درمان قطعی ندارد چون این مشکل جسمانی نیست و به دلیل ناراحتی های روحی و روانی ایجاد میشود. قطعا بزرگترین کمک برای شما مراجعه به روانشناس است تا با روش های درمانی آن صحنه را از ذهن شما پاک کند، اما اگر دسترسی به روانشناس ندارید ما به شما توصیه میکنیم که استرس خود را تا حد ممکن کاهش دهید و اضطراب به خود راه ندهید. هرچه فشار عصبی بر روی شما بیشتر باشد این مشکل نیز بیشتر وجود خواهد داشت. با این حال میتوانید به یک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کرده و با مشورت پزشک، شست و شوی گوش و شنوایی سنجی انجام دهید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
بیماریهای پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر