کلاه خنک کننده راهی برای جلوگیری از ریزش مو ناشی از شیمی درمانی

اخبار سلامت
4 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 2 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
کلاه خنک کننده راهی برای جلوگیری از ریزش مو ناشی از شیمی درمانی

کلاه خنک کننده برای جلوگیری از ریزش مو ناشی از شیمی درمانی

اخبار سلامت : شیمی درمانی ، سلول‌های با تقسیم سریع را از بین می‌برد ، تقسیم سریع مشخصه سلول‌ها سرطانی است و به همین دلیل است تأثیر شیمی درمانی بر سلول‌های با تقسیم سریع است. متأسفانه، سلول‌های مو به سرعت تقسیم در حال تقسیم است و به همین دلیل است که شیمی درمانی ، سلول‌های مو را نیز تحت تأثیر قرار داده و موجب ریزش مو می‌شود. به همین دلیل از که تحقیقات زیادی برای جلوگیری از ریزش مو در بیماران سرطانی تحت شیمی درمانی انجام شده است.

ایده کلاه خنک کننده برای کاهش حمله عوامل شیمی درمانی به فولیکول‌های مو مطرح شد.کلاه خنک کننده با کاهش دمای پوست سر و سرد کردن آن ، موجب انقباض عروق خونی و کاهش 40-20 درصدی جریان خون  می‌شود و از آنجایی که داروهای شیمی درمانی از طریق جریان خون حرکت می‌کنند ، زمانی که جریان خون در پوست سر کاهش یابد ، تخریب فولیکول‌های مو نیز کاهش می‌یابد. این کلاه خنک کننده باید 30 دقیقه قبل از شروع شیمی درمانی و در طول شیمی درمانی بر روی سر بیماران سرطانی باشد.

یک سالی است که سازمان غذا و دارو ایالات متحده ، سیستم کلاه خنک کننده را برای جلوگیری از ریزش مو در بیماران سرطانی تحت شیمی درمانی تائید کرده است. بعد از تائید این کلاه خنک کننده ، آزمایش بالینی برای بررسی تأثیر این کلاه خنک کننده انجام شده است که نشان می‌دهد این کلاه خنک کننده واقعاً در جلوگیری از ریزش مو مؤثر است.

آزمایش بالینی کلاه خنک کننده 

در یک آزمایش بالینی ، 95 بیمار مبتلا به سرطان سینه به صورت تصادفی برای آزمایش کلاه خنک کننده انتخاب شدند. 51-48% این بیماران بعد از چهار دوره شیمی درمانی، هنوز هم مقدار موهایشان خوب بود؛ در حالی که در 47 بیمار که از کلاه خنک کننده استفاده نکردند ، پس از چهار دوره شیمی درمانی، هیچ مویی نداشتند. نتایج این مطالعه آن قدر جالب بود که محققان تصمیم گرفتند نتایج این تحقیق بالینی را منتشر کنند.

نویسندگان این مطالعه در نظر دارند ، بیماران سرطانی را تا پنج سال ، زیر نظر قرار دهند تا تأثیر کلاه خنک کننده بر جلوگیری از ریزش مو و بقای بیماران سرطانی را به طور کامل بررسی کنند.
کلاه خنک کننده برای بیماران مبتلا به هر نوع تومور جامد کارایی دارد ، اما محققان بیماران مبتلا به سرطان سینه را مورد بررسی قرار دادند ، زیرا زنان نسبت به مردان از ریزش مو ضربه روحی بزرگ‌تری می‌خورند. کلاه خنک کننده برای بیماران مبتلا به سرطان خون یا لوسمی مناسب نیست ، زیرا موجب انقباض عروق خونی این بیماران سرطانی می‌شود.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
اخبار پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر