آیا ورزش کردن باعث تاخیر در پیری می شود

اخبار سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 2 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
آیا ورزش کردن باعث تاخیر در پیری می شود

تاخیر در پیری با ورزش کردن زیاد

اخبار سلامتدانشمندان تلاش‌های بسیاری برای متوقف کردن و یا تاخیر در پیری کرده‌اند، آن‌ها کرم‌های ضد پیری متنوعی را برای متوقف کردن روند پیری به بازار عرضه کرده‌اند اما با وجود تمام این تلاش‌ها، کرم‌های ضد پیری هم نتوانسته‌اند روند پیری را متوقف کنند؛ اما تحقیقات جدید در دانشگاه بریگهام توسط تاکر (استاد علوم ورزش) و همکارانش نشان می‌دهد، شما می‌توانید روند یک نوع پیری (پیری که داخل سلول‌های بدن رخ می‌دهد) را کند کنید، راه مبارزه با روند پیری، ورزش کردن زیاد است.

موضوعی که جالب است بدانید، این است که فقط اینکه شما 40 سال سن دارید، به این معنا نیست که شما 40 سال بیولوژیکی هستید. همه می‌دانیم که همه ما کمتر از سن واقعی خود به نظر می‌رسیم یعنی همه ما از لحاظ بیولوژیکی، پیرتر از سن واقعی‌مان هستیم. بر اساس آخرین تحقیقات انجام شده، ورزش کردن زیاد موجب تاخیر در پیری بیولوژیکی می‌شود.

مطالعه‌ای جالب راجع به ارتباط ورزش کردن زیاد و تاخیر در پیری

این مطالعه که در مجله پزشکی طب پیشگیری منتشر شده است، نشان می‌دهد طول تلومر افرادی که به ورزش کردن زیاد و فعالیت بدنی مداوم عادت دارند، بلندتر از افراد بی تحرک و یا با فعالیت بدنی متوسط است. تلومر (Telomere) پایانه فیزیکی کروموزوم‌های خطی می‌باشد که از یک توالی غیر کد کننده تشکیل شده است، آن‌ها مانند ساعت بیولوژیکی ما هستند و بسیار وابسته به سن می‌باشند. هر بار که یک سلول رونویسی می‌کند، قسمتی از تلومر کوتاه می‌شود، بنابراین، هر چه سن بیشتر می‌شود، طول تلومر کوتاه‌تر می‌شود.

یافته‌های مطالعه تاکر و همکارانش نشان می‌دهند، افرادی که عادت به ورزش کردن زیاد دارند، از لحاظ بیولوژیکی، 9 سال جوان‌تر از افراد بی تحرک و 7 سال جوان‌تر از افرادی با فعالیت بدنی متوسط هستند؛ یعنی ورزش کردن زیاد ، از کوتاه شدن تلومرها جلوگیری کرده و از این راه موجب تاخیر در پیری بیولوژیک می‌شود. ورزش زیاد به معنی 30 دقیقه آهسته دویدن در روز برای زنان (5 روز در هفته) و 40 دقیقه برای مردان بود.

در نتیجه، اگر می‌خواهید به طور شگفت انگیزی تاخیر در پیری خود را حس کنید، باید به ورزش کردن زیاد عادت کنید تا سلامت عمومی و جوانی را به دست آورید. این تحقیق نشان داد که افراد کم تحرک کوتاه‌ترین طول تلومر را دارند (140 جفت باز کمتر از افراد پرتحرک) در حالی که افرادی که به ورزش کردن زیاد عادت دارند، طول تلومر بلندتری دارند و به همین دلیل است که تحرک زیاد به عنوان عاملی برای تاخیر در پیری شناخته شده است. اگرچه مکانیسم دقیق برای چگونگی تأثیر ورزش کردن زیاد در حفظ طول تلومر ناشناخته است، اما ممکن است به خاطر سرکوب التهاب و استرس اکسیداتیو توسط ورزش باشد.


اخبار پیشنهادی دکتر سوشا:

© سایت اطلاعات پزشکی دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
اخبار پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر