نوشیدنی رژیمی خطر سکته مغزی را چندین برابر می‌کند

اخبار سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 2 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
نوشیدنی رژیمی خطر سکته مغزی را چندین برابر می‌کند

ارتباط نوشیدنی رژیمی با افزایش خطر سکته مغزی

اخبار سلامتشرکت‌های تولید نوشابه در آمریکا برای حفظ تعادل در زندگی افراد، طیف وسیعی از گزینه‌ها – مانند نوشیدنی‎های با و بدون کالری و قند – را برای مصرف کنندگان تهیه می‌کنند و این خود فرد است که خوب یا بد بودن آن را باید تشخیص دهد. نتایج مطالعه جدیدی که بر روی 4300 نفر و به مدت 10 سال، انجام شده است، نشان می‌دهد که مصرف تنها یک نوشیدنی رژیمی در روز خطر سکته مغزی مرگبار را سه برابر می‌کند. این تیم محققان از دانشگاه پزشکی بوستون در این باره گفتند: خطر سکته مغزی در افرادی که در روز یک قوطی نوشابه رژیمی می‌خوردند، در مقایسه با کسانی که نوشیدنی رژیمی مصرف نمی‌کنند، سه برابر است.

ارتباط مصرف نوشیدنی رژیمی با افزایش خطر آلزایمر

در ابتدا، این مطالعه نشان داد که احتمال ابتلا به آلزایمر در افرادی که به نوشیدنی‌های رژیمی علاقه‌مند هستند، 2.9 برابر افرادی می‌باشد که نوشیدنی رژیمی مصرف نمی‌کنند. اما بعد از بررسی دقیق داده‌های به دست آمده، محققان نتوانستند ارتباط علت و معلولی بین زوال عقل با مصرف نوشیدنی‌های رژیمی، پیدا کنند، به همین دلیل، اثبات این موضوع به مطالعات بیش‌تری نیازمند است. اما داده‌های این مطالعه نشان می‌دهد که مصرف نوشیدنی‌های رژیمی با افزایش خطر سکته مغزی، کاملاً در ارتباط است.

نتایج این مطالعه که در مجله سکته مغزی انجمن قلب آمریکا چاپ شد، نشان می‌دهد: نوشیدن حداقل یک نوشابه رژیمی در روز باعث افزایش سه برابری خطر سکته مغزی و آلزایمر می‌شود. در واقع افزایش خطر سکته مغزی خود عاملی برای افزایش خطر زوال عقل و بیماری آلزایمر در افرادی است که نوشیدنی رژیمی مصرف می‌کنند.

ارتباط میان مصرف نوشیدنی رژیمی با افزایش خطر سکته مغزی و آلزایمر ؟؟

نویسندگان این مطالعه اذعان کردند که علت و معلول یافته‌های خود را نمی‌توانند ثابت کنند، علل افزایش خطر سکته مغزی و زوال عقل بسیار است (از جمله عواملی مانند سن، فشار خون بالا، دیابت و ژنتیک) و نوشیدنی‌های رژیمی را نمی‌توانیم به عنوان یک عامل خطر معرفی کنیم، چرا که مطالعه انجام شده صرفاً بر اساس جزئیات ثبت شده توسط افراد در پرسشنامه عادات غذایی و نوشیدنی است.


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا : 

© سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
اخبار پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر