شیر دادن برای مادر هم خوب است!

اخبار سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 2 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
شیر دادن برای مادر هم خوب است!

چرا شیر دادن برای خود مادر نیز خوب است؟

تقریباً همه ما میدانیم که شیر مادر برای سلامت نوزادان بسیار مهم است؛ اما کمتر کسی تأثیرات مفید شیر مادر برای خود مادران را یادآوری می‌کند.

به گفته دکتر واریسا ویز (Dr. Marisa Weiss) مؤسس وب‌سایت breastCancer.org، شیر دادن مثل این است که سینه‌هایتان شاغل باشند، بیدار شوند، شیر تولید کنند و به عبارتی بی‌مصرف نباشند. مراحل تغییر بافت سینه‌ها در دوران بارداری باعث می‌شود تغییراتی در غدد شیری به وجود بیاید که آن‌ها را در برابر سرطان مقاوم کنند.

” کاهش بروز سرطان سینه با رژیم غذایی پر فیبر ” را حتماً بخوانید. برای دریافت مشاوره پزشکی رایگان سؤالات خود را  در بخش مشاوره پزشکی دکتر سوشا ثبت کنید

دانشمندان هنوز به‌طور دقیق نمی‌دانند که چه چیزی در پروسه شیر دادن به نوزادان خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می‌دهد، اما به نظر می‌رسد تغییراتی که در غدد شیری اتاق می‌افتد و افزایش تعداد آن‌ها در دوره بارداری بر این پدیده تأثیر دارد.

بااین‌وجود تنها 16 درصد یا کمتر از یک نفر از هر ده مادر شیرده از این موضوع آگاهی دارند که تغذیه با شیر مادر علاوه بر نوزادان برای خود مادران نیز مفید است. این آمار در مجله پزشکی شیردهی (Breastfeeding Medicine) چاپ‌شده است.

حتماً مقاله ” اقدامات و پیشگیری های لازم برای جلوگیری از سرطان سینه ” را مطالعه نمایید.

فواید شیر دادن برای مادر چیست؟

مادرانی که به نوزادان خود شیر می‌دهند، با هر 12 ماه شیردهی شانس ابتلا به سرطان سینه تا 3/4 درصد کاهش می‌دهد و با هر نوزاد 7 درصد این احتمال کاهش میابد. از دیگر فواید شیر دادن به نوزاد برای مادران این است که خطر ابتلا به تومورها تا حد چشمگیری کاهش پیدا می‌کند.

شیر دادن به نوزادان باعث می‌شود خانم‌هایی که جهش ژنتیکی مربوط به سرطان سینه را دارند، در حدود یک‌سوم شانس ابتلا به سرطان سینه در آن‌ها کاهش پیدا کند.

تغذیه با شیر مادر علاوه بر فوایدی که برای نوزادان دارد، باعث می‌شود مادران شیرده کمتر در معرض ابتلا به سرطان رحم ، دیابت نوع دو ، و آرتروز روماتوئید قرار بگیرند و همچنین سلامت عروق را تضمین کند.

بعد از اتمام دوره شیردهی، سینه‌ی مادران شیرده به حالت پیش از بارداری بازمی‌گردد. این بازگشت به حالت قبلی می‌تواند به‌تدریج رخ بدهد یا اینکه با قطع یک‌باره شیر (شیر ندادن به نوزاد) یا شیر دادن به نوزاد تنها در زمان کوتاهی اتفاق بیفتد؛ در شرایطی که شیر دادن به یک باره متوقف می‌شود، ممکن است حالت عفونی به وجود بیاید که درنهایت منجر به سرطان سینه شود.

حتماً بخوانید: ” سرطان سینه شایع‌ترین سرطان زنان “

برای دریافت مشاوره پزشکی رایگان سؤالات خود را در بخش مشاوره پزشکی دکتر سوشا ثبت کنید.

یک فایده شیر دادن برای مادر این است که متابولیسم بدن بعد از بارداری تنظیم می‌شود، متابولیسم گلوکز و حساسیت به انسولین بهبود میابد، کالری سوزی انجام شود و چربی‌هایی که در دوران بارداری به وجود آمده‌اند از بین بروند. به همین دلیل است که خانم‌هایی که به نوزادان خود شیر می‌دهند کمتر به بیماری‌هایی مثل دیابت دچار می‌شوند.


اخبار پیشنهادی دکتر سوشا :


منبع خبر :

تهیه شده توسط : سایت سلامت دکتر سوشا

داروهای مرتبط با این مقاله
مشاهده و جستجوی داروهای بیشتر

شما هم می توانید در مورد این پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
اخبار پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر