تشخیص سرطان از طریق بوی دهان

اخبار سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 2 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
تشخیص سرطان از طریق بوی دهان

آیا تشخیص سرطان از طریق بوی دهان امکان پذیر است؟

اخبار سلامتبا توجه به انجمن سرطان آمریکا، سرطان معده می‌تواند خود را با بی اشتهایی ، کاهش وزن ناخواسته، درد معده، احساس سیری ، سوزش سر دل ، تهوع ، تورم و کم خونی نشان دهد. سرطان مری نیز با علائمی مانند مشکل بلع ، کاهش وزن ناخواسته، درد قفسه سینه، خش در صدا و خونریزی همراه است. با وجود این علائم ، تشخیص سرطان مری و معده در مراحل اولیه مشکل است و این دو سرطان در اغلب موارد خیلی دیر قابل تشخیص هستند و زمانی تشخیص داده می‌شوند که سرطان به اندام‌های دیگر نیز گسترش یافته و درمان آن‌ بسیار مشکل می‌شود.

بر اساس تخمین‌های انجمن سرطان آمریکا ، در سال 2017 تقریباً 11000 نفر از سرطان معده و بیش از 15000 نفر از سرطان مری می‌میرند. از آنجایی که تشخیص زود هنگام سرطان ، درمان را موفقیت آمیزتر می‌کند، پیدا کردن روشی مناسب برای تشخیص سرطان و نجات جان بیماران اهمیت دارد.
تحقیقات اخیری که در کنفرانس 2017 کنگره سرطان اروپا در آمستردام ارائه شد، نشان می‌دهد که تشخیص سرطان از طریق بوی دهان امکان پذیر است و ممکن است پزشکان بتوانند از این طریق ، این سرطان‌ها را سریع‌تر تشخیص دهند و در نتیجه روند درمان موفقیت آمیزتر باشد.

روند تشخیص سرطان از طریق بوی دهان و تست تنفسی

سازمان اروپایی سرطان در بیانیه‌ای گفت: روند تشخیص سرطان از طریق بوی دهان متکی بر تشخیص پنج ماده شیمیایی است که می‌تواند در سطوح مختلف در افراد مبتلا به سرطان مری یا معده باشد. زیرا سلول‌های سرطان مواد شیمیایی متفاوتی تولید می‌کنند که در تنفس فرد بیمار وجود خواهند داشت.در این مطالعه ، نمونه‌های تنفسی بیش از 300 بیمار برای تشخیص سرطان جمع آوری شد و سپس با استفاده از یک طیف سنج جرمی و تجزیه و تحلیل داده‌ها ، متوجه شدند که دقت تشخیص سرطان از طریق بررسی مواد شیمیایی نمونه‌های تنفسی و بوی دهان ، تا 85% است.

البته این روش تشخیص سرطان از طریق بوی دهان و انجام تست تنفسی با کمک گرفتن از مطالعات و کشفیات قبلی توسعه یافته است. در مطالعات قبلی دستگاه Na-Nose برای تشخیص چندین بیماری از طریق آنالیز هوای بازدم و تجزیه و تحلیل مواد شیمیایی تنفس افراد ساخته شد. با استفاده از این دستگاه می‌توان 17 بیماری مانند پارکینسون، بیماری ام اس ، بیماری کلیه و برخی سرطان‌ها را تشخیص داد.

آیا تشخیص سرطان از طریق بوی دهان نسبت به روش‌های تشخیصی دیگر مزیت دارد؟

در حال حاضر تشخیص سرطان معده و مری با استفاده از روش آندوسکوپی امکان پذیر است ؛ در روش آندوسکوپی دوربین همراه با لوله‌ای وارد دستگاه گوارش بیمار می‌شود تا از معده و مجاری گوارشی بیمار عکس برداری کند و زخم و یا هر نوع توده سرطانی را تشخیص دهد . آندوسکوپی روش تهاجمی و ارزانی است که ممکن است همراه با عوارض بعدی ناگواری باشد. آزمون تنفسی که به تازگی کشف شده است، می‌تواند به عنوان یک روش غیر تهاجمی در تشخیص سرطان مری و معده استفاده شود و تعداد دفعات آندوسکوپی‌های غیر ضروری را کاهش دهد. استفاده از روش بوی دهان ، در دراز مدت می‌تواند موجب تشخیص و درمان زودهنگام شده و در نتیجه مدت زمان بقای بیمار را افزایش دهد.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
اخبار پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر