کاهش سن اعتیاد در جوانان ایرانی نگران کننده تر شد

اخبار سلامت
1 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 2 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
کاهش سن اعتیاد در جوانان ایرانی نگران کننده تر شد

آیا کاهش سن اعتیاد در جوانان حقیقت دارد؟

بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده، در حال حاضر حدود 3 میلیون معتاد به مواد مخدر در کشور وجود دارد. برخی از فعالان حوزه اعتیاد معتقدند که سن شروع اعتیاد کاهش یافته است؛ به طوری که میانگین سنی افراد معتاد از 65-15 می‌باشد.

در حال حاضر حدود 1 درصد از حدود 14 میلیون دانش آموزی که در حال تحصیل هستند با معضل اعتیاد مواجه هستند. این آمار شاید به نظر کم بیاید اما همچنان نگران‌کننده به نظر می‌رسد. خصوصاً که فعالان این حوزه معتقدند که این آمار رو به رشد می‌باشد.

با این وجود هومان نارنجی ها، مدیر سابق بخش فرهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر می‌گوید، کاهش سن اعتیاد در ایران تا این حدی که ادعا می‌شود نیست. در واقع او معتقد است که از سال 86 که سن اعتیاد در ایران حدود 22 سال بود، این امکان وجود ندارد که در عرض 10 سال حدود 8 سال کاهش پیدا کرده باشد.

نارنجی ها گفت در حال حاضر اقدامات فراوانی برای کاهش اعتیاد در ایران در حال انجام است که پیش‌بینی می‌شود نتایج خوبی به همراه داشته باشد. او همچنین معتقد است برای این روند می‌بایست زمان قائل شد و کار یک سال یا دو سال نیست. گاهی 15 سال کار و فرهنگ‌سازی لازم است تا سن اعتیاد تنها 2 سال کاهش پیدا کند. نارنجی ها وضعیت اعتیاد در مدارس ایران را بسیار بهتر از دیگر کشورها می‌داند.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” ترک سریع سیگار با جایگزینی نیکوتین – موثر و دائمی ” را نیز در وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا بخوانید. برای دریافت مشاوره پزشکی آنلاین به بخش مشاوره پزشکی تلگرام مراجعه کنید.

علت کاهش سن اعتیاد در جوانان چیست؟

مجید ابهری، آسیب شناس و رفتارشناس اجتماعی کاهش سن اعتیاد در ایران را تائید کرد و آن را نگران‌کننده خواند. او می‌گوید گرایش به اعتیاد از مصرف سیگار و قلیان آغاز می‌شود که گاهی توسط خانواده‌ها نادیده گرفته می‌شود. او می‌گوید شایعات غلطی نظیر اینکه ” مواد مخدر گیاهی اعتیادآور نیستند ” باعث می‌شود که جوانان گرایش بیشتری نسبت به مواد مخدر پیدا کنند بی‌آنکه نسبت به آن آگاه باشند.

نکته قابل اهمیت دیگر این است که مصرف قرص‌های ریتالین و ترامادول توسط برخی از جوانان در ایام امتحانات بسیار نگران‌کننده است و می‌بایست کنترل شود.

متخصصان این حوزه معتقدند که یک علت کاهش سن اعتیاد، نفوذ افراد سودجو به مدارس است که باعث دسترسی بیشتر و آسان‌تر به مواد مخدر شده‌اند. از طرفی تغییر سبک زندگی‌ و بیشتر شدن مشغله والدین، باعث ایجاد شکافی عمیق بین والدین و فرزندان شده است.

با توجه به جمعیت قابل توجه جوانانان در کشورمان، مسئله درگیر شدن با اعتیاد بسیار نگران‌کننده خواهد بود. برای مبارزه با اعتیاد در جوانان می‌بایست ارگان‌هایی نظیر سازمان صدا و سیما ، نهادها و سازمان‌های دولتی و غیر دولتی و همچنین خانواده‌ها دست به دست یکدیگر دهند.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” مواد غذایی و مکمل هایی که برای ترک اعتیاد بسیار ضروری هستند ” را نیز در وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا بخوانید. برای دریافت مشاوره پزشکی آنلاین به بخش مشاوره پزشکی تلگرام مراجعه کنید.


منبع خبر :

  • ایرنا

تهیه و ترجمه : سایت سلامت دکتر سوشا

بازگشت به صفحه اخبار سلامت

شما هم می توانید در مورد این پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
اخبار پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر