صفر تا 100 مراحل ارتودنسی دندان کودکان

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 5 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
صفر تا 100 مراحل ارتودنسی دندان کودکان

چکیده مطلب 

به عنوان یک والد، حتماً شما قصد دارید که سلامت دندان‌های فرزندتان را به مدت طولانی تأمین کنید. به همین دلیل به دنبال پزشک مناسبی می‌گردید که به بهترین شکل ممکن به دندان‌های فرزندتان رسیدگی کند. ارتودنسی کودکان بسیار مهم است، اما این سؤال باقی می‌ماند که از کجا بدانیم پزشک واقعاً خوب ارتودنسی می‌کند یا خیر؟ برای اینکه از این مسئله مطمئن شوید، باید از مراحل ارتودنسی دندان آگاه باشید. اگر پزشک همه این مراحل را انجام بدهد، می‌توانید به او اعتماد کنید. مراحل ارتودنسی به ترتیب در زیر آمده است.

قسمت اول مراحل ارتودنسی دندان : معاینات اولیه

برای جلسه اول ارتودنسی ، باید در سن حدوداً هفت سالگی فرزندتان به پزشک مراجعه کنید. سن ارتودنسی دندان و مدت زمان ارتودنسی دندان با توجه به شرایط دندان هر کودک متفاوت است. بنابراین بهتر است در حدود هفت سالگی فرزند خود به متخصص ارتودنسی مراجعه نمایید تا از بهترین سن برای ارتودنسی دندان مناسب با شرایط دندانی کودک خود آگاه شوید.

اگر کودک شما دچار مکیدن شست بوده باشد یا اینکه دندان های شیری خود را به دلیل سانحه در سن پایین از دست داده باشد، باید زودتر برای نظم دندان‌ها اقدام کنید.

در جلسه اول ارتودنسی پزشک معاینات کاملی از صورت، دندان‌ها و فک به عمل می‌آورد و ممکن است پزشک عکس کامل از دندان‌ها (OPG) نیز بگیرد تا از رشد دندان‌ها آگاه شود. اگر نیاز باشد که ارتودنسی دندان کودکان زودتر از زمان مورد عادی آغاز شود، پزشک باید علت این تصمیم را توضیح دهد. در نهایت پزشک سنی را مشخص می‌کند (معمولاً بعد از رویش کامل آخرین دندان دائمی) تا برای ارتودنسی کامل مراجعه شود.

به‌جز نامنظمی دندان‌ها، پوسیدگی دندان کودکان نیز یک مشکل شایع است. مقاله مهم ترین روش های جلوگیری از پوسیدگی دندان کودکان را از وب سایت پزشکی دکتر سوشا مطالعه نمایید.

برای دریافت مشاوره دندانپزشکی آنلاین سؤالات خود را در بخش مشاوره پزشکی دکتر سوشا ثبت کنید.

یک پیشنهاد رایگان به کاربران : در صورتی که سوالی دارید، می‌توانید به بخش مشاوره پزشکی آنلاین سایت پزشکی دکتر سوشا مراجعه کرده و سؤالات خود را مطرح نمایید. 

مراحل ارتودنسی دندان : قسمت اول مراحل ارتودنسی دندان : معاینات اولیه

قسمت دوم مراحل ارتودنسی دندان : آگاهی از روش‌های مناسب موجود

بسته به شرایط دندان‌های کودک، روش های ارتودنسی متفاوتی ممکن است وجود داشته باشد. برای استفاده از بهترین روش ارتودنسی کودکان ، پزشک مؤثرترین روش‌ها و همچنین هزینه و زمان درمان را مطرح می‌کند و شما می‌توانید با توجه به شرایط خود تصمیم به استفاده از یک روش داشته باشید.

متخصصان ارتودنسی در این زمینه مهارت دارند که دندان‌ها را در محل مناسب خود در دهان میزان کنند. متخصصین ارتودنسی با آخرین روش‌های ممکن کار می‌کنند و از جدیدترین تکنولوژی‌های مناسب با بودجه و شرایط شما کمک می‌گیرند.

مراحل ارتودنسی دندان : قسمت دوم مراحل ارتودنسی دندان : آگاهی از روش‌های مناسب موجود

قسمت سوم مراحل ارتودنسی دندان : توصیه پزشک را بشنوید

از پزشک بخواهید که مدت زمان ارتودنسی دندان ها را تعیین کند و توضیح کاملی درباره اتفاقاتی که در سال‌های آینده برای دندان‌ها میفتد به شما ارائه دهد.

مراحل ارتودنسی دندان : قسمت سوم مراحل ارتودنسی دندان : توصیه پزشک را بشنوید

قسمت چهارم مراحل ارتودنسی دندان : درمان را شروع کنید

بسته به روش درمانی که شما انتخاب کرده‌اید، پزشک ارتودنسی دندان کودک را شروع می‌کند. ممکن است زمان کوتاهی لازم باشد که وسایل مورد نیاز تأمین شود؛ برای مثال قالب گیری دندان برای ارتودنسی یکی از کارهایی است که باید در این قسمت انجام شود. نوع قالب گیری دندان برای ارتودنسی با توجه به نوع ارتودنسی می‌تواند متفاوت باشد؛ مثلاً برای ارتودنسی ثابت سیم (نه پلاک دندان ارتودنسی که توسط فرد بیرون میاید) لازم است قطعاتی پشت دندان‌ها گذاشته شود تا قالب دندان به صورت کامل وجود داشته باشد.

گذاشتن سیم دندان زمانی حدود یک ساعت نیاز دارد تا همه سیم‌ها با احتیاط به دندان چسبانده شود. بعد از آن پزشک توضیحات کاملی درباره روش‌های مراقبت ارائه می‌دهد. درد ارتودنسی دندان یک نوع درد کاملاً جدید است و ممکن تا چند روز بعد از کشیدن سیم‌ها باقی بماند. می‌توانید از پزشک خود کمک بگیرید که این درد را چگونه به حداقل برسانید.

قرمزی لثه در کودکان مشکل شایعی است. به شما توصیه می‌کنیم مقاله ” علت قرمزی لثه در کودکان چیست ” را از مجله پزشکی دکتر سوشا مطالعه نمایید.

مراحل ارتودنسی دندان : قسمت چهارم مراحل ارتودنسی دندان : درمان را شروع کنید

قسمت پنجم مراحل ارتودنسی دندان : از سیم دندان ها مواظب کنید

مطمئن شوید که به کودک خود روش صحیح نگهداری از سیم دندان را آموزش می‌دهید تا بعداً مجبور نشوید برای چسباندن مجدد سیم‌ها یا تعویض آن‌ها به پزشک مراجعه کنید. البته پزشک باید در همان زمان کشیدن سیم به روی دندان‌ها روش صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن با ارتودنسی را توضیح دهد.

همچنین بهتر است بعد از سیم‌کشی دندان تا چند روز از غذاهای نرم مثل سوپ، ماست و موز استفاده کنید تا درد زیادی به دندان‌ها وارد نشود. نخوردن غذاهای سفت مثل مغزها یا دیگر غذاهای جویدنی سخت از شکستن سیم دندان جلوگیری می‌کند. اگر کودک شما ورزش خاصی انجام می‌دهد، شاید بهتر باشد از نوعی محافظ دندان‌ها در حین پروسه درمان استفاده شود.

پیشنهاد: برای اطلاع از ” بهترین روش مسواک زدن و نخ دندان کشیدن ” روی لینک کلیک کنید.

مراحل ارتودنسی دندان : قسمت پنجم مراحل ارتودنسی دندان : از سیم دندان ها مواظب کنید

 قسمت ششم مراحل ارتودنسی دندان : نگهداری و معاینات

بهتر است پزشک متخصص ارتودنسی را در دوره‌های مشخصی (مثلاً بین 8-6 هفته یک‌بار) ملاقات کنید تا تنظیم سیم‌ها به‌موقع انجام گیرد. ممکن است در حین معاینات لازم شود که سیم‌ها جابجا شوند یا کش های پلاستیکی برای کمک به جابجایی دندان‌ها اضافه شوند.

مراحل ارتودنسی دندان :  قسمت ششم مراحل ارتودنسی دندان : نگهداری و معاینات

قسمت هفتم مراحل ارتودنسی دندان : مراقبت های بعد از سیم کشی دندان

وقتی سیم دندان‌ها برداشته می‌شود، درمان تمام نشده است. بعد از برداشتن سیم‌ها، کودک تا مدتی باید از پلاک دندان ارتودنسی استفاده کند تا دندان‌ها در سرجای خود ثابت شوند. این پلاک متحرک است و در هنگام تمیز کردن دهان یا خوردن غذاها می‌توان این پلاک‌ها را برداشت. زمان استفاده از پلاک دندان در روز به مرور کاهش پیدا می‌کند تا جایی که دیگر نیازی به استفاده از آن نباشد.

مراحل ارتودنسی دندان : قسمت هفتم مراحل ارتودنسی دندان : مراقبت های بعد از سیم کشی دندان

نتیجه گیری:

همه مراحلی که در بالا ذکر شدند، مراحل استاندارد ارتودنسی دندان کودکان است که باید به ترتیب سپری شوند. شما می‌توانید با آگاهی از این مراحل پزشک مناسبی را انتخاب کنید و همچنین به کودک خود در این فرایند کمک کنید.


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا :


منبع مقاله :

تهیه و گردآوری : سایت سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر