بهترین داروی گیاهی برای آرامش اعصاب

مجله پزشکی و سلامت
1 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
بهترین داروی گیاهی برای آرامش اعصاب

چکیده مطلب

برای آرامش اعصاب چه بخوریم ؟بجز داروهای شیمیایی، گیاهانی دارویی نیز وجود دارند که خاصیت آرامبخش دارند. در این مقاله بهترین داروی گیاهی برای اعصاب  را معرفی میکنیم و برای شما توضیح می‌دهیم که چگونه می‌توانید این دمنوش ها را تهیه نمایید.

استفاده از داروی گیاهی برای آرامش اعصاب

وقتی مشکلاتی در سلامت، کار، خانواده، روابط عاطفی پیدا کرده‌اید، مضطرب، نگران یا ناراحت می‌شوید. قلب شما سریع‌تر می‌تپد، تنفس شما کوتاه و سریع می‌شود، بدترین افکار ممکن از ذهن شما می‌گذرد و تنها چیزی که شما می‌خواهید آرامش اعصاب است. فرقی نمی‌کند دچار اختلالات جدی استرس و اضطراب باشید یا اینکه در لحظه به آن دچار شده باشید، حتماً به این فکر می‌افتید که چه گیاهی برای آرامش اعصاب خوب است.

ترکیبات غیر دارویی و گیاهی برای آرامش اعصاب وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید استرس و اضطراب را از خود دور کنید. بهترین داروی گیاهی برای اعصاب عبارت است از:

چای سبز گیاهی برای آرامش اعصاب

آمینواسید موجود در چای سبز به نام ال-تیانین (L-theanine)، چای سبز را به بهترین داروی گیاهی برای اعصاب تبدیل می‌کند. میگویند پیشوایان بودائی با مصرف چای سبز ساعت‌ها هشیار و در عین حال ریلکس باقی می‌ماندند.

تحقیقات نشان می‌دهد که آمینواسید ال-تیانین (L-theanine) می‌تواند تپش قلب و فشارخون را محدود کند و اضطراب را کاهش دهد. در یکی از تحقیقات، افرادی که مورد مطالعه قرار گرفته بودند، 200 میلی‌گرم از آمینواسید ال-تیانین را مصرف می‌کردند و این به آرامش و تمرکز آن‌ها کمک به سزایی می‌کرد.

با مصرف چای سبز می‌توانید ال-تیانین زیادی دریافت کنید، اما میزان مصرف آن باید چیزی حدود 5 لیوان یا بیشتر باشد. برای تهیه کردن دمنوش چای سبز ،به ازای هر یک لیوان دمنوش یک قاشق مرباخوری چای سبز را با آب داغ در دمای 80 الی 85 درجه سانتی‌گراد مخلوط نمایید. نیازی به دم کردن چای سبز روی حرارت نیست.

آیا میدانستید بعضی مواقع که استرس زیادی دارید ممکن است دچار حملات پانیک شوید؟ برای آشنایی با حملات پانیک مقاله ” 10 روش بسیار مفید برای درمان پانیک بدون دارو ” را مطالعه نمایید.

 برای دریافت مشاوره پزشکی آنلاین سؤالات خود را در بخش مشاوره پزشکی دکتر سوشا ثبت کنید.

گیاه رازک گیاهی برای آرامش اعصاب

با استفاده از دم‌کرده گیاه رازک می‌توانید از خواص این داروی گیاهی برای اعصاب و روان بهره‌مند شوید. البته گیاه رازک مزه تلخی دارد و معمولاً به‌تنهایی مصرف نمی‌شود. می‌توان گیاه رازک را با بابونه یا نعنا دم و مصرف کرد.

از دیگر خواص این گیاه این است که رازک داروی گیاهی آرامبخش قوی است و می‌تواند در کنار سنبل‌الطیب خواب‌آور باشد یا برای بهبود کیفیت خواب استفاده شود.

برای تهیه دمنوش رازک ، یک قاشق مرباخوری گیاه رازک را در یک لیوان آب جوش ریخته و به مدت 5 دقیقه حرارت دهید. برای شیرین کردن آن می‌توانید از عسل یا نبات استفاده کنید.

برای اینکه با علل به وجود آورنده بی خوابی و راه های درمان آن آشنا شوید مقاله ” درمان بی خوابی : بررسی کلیه موارد و راههای درمان آنها ” را مطالعه نمایید.

پیشنهاد: برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد گیاهان دارویی و طب سنتی روی لینک کلیک کنید.

گیاهی برای آرامش اعصاب : گیاه رازک گیاهی برای آرامش اعصاب

بادرنجبویه گیاهی برای آرامش اعصاب

یکی از قدیمی‌ترین مواد گیاهی برای آرامش اعصاب بادرنجبویه است که از قرون وسطی به این منظور استفاده می‌شده است. از بادرنجبویه برای بهبود خواب نیز استفاده می‌شود.

هرچند مصرف گیاه دارویی بادرنجبویه بیشتر مواقع بدون ضرر است، اما مصرف بیش از اندازه آن می‌تواند حتی شما را مضطرب‌تر کند. بنابراین مقادیر کمی از این دمنوش گیاهی را برای آرامش اعصاب استفاده نمایید.

برای تهیه دمنوش بادرنجبویه به ازای هر لیوان آب یک قاشق مرباخوری از برگ بادرنجبویه را در آب با دمای 80 درجه سانتی‌گراد ریخته و حدود 15 دقیقه آن را روی حرارت قرار دهید تا دم بکشد.

استرس زیاد در بروز بیماری ام اس نقش دارد. مقاله ” تاثیر استرس در بروز بیماری ام اس ” را از مرجع پزشکی و سلامت دکتر سوشا مطالعه نمایید.

برای انجام پرسش و پاسخ پزشکی رایگان سؤالات پزشکی خود را در بخش مشاوره پزشکی دکتر سوشا ثبت کنید.

گل ساعتی گیاهی برای آرامش اعصاب

یک دمنوش گیاهی برای آرامش اعصاب ، دمنوش گیاه گل ساعتی است. دانشمندان آلمانی ثابت کردند که گل ساعتی یکی از گیاهان دارویی آرامبخش است که می‌تواند برای بی‌قراری اعصاب مورد استفاده قرار گیرد.

مطالعات نشان می‌دهند که این گیاه می‌تواند علائم استرس و اضطراب را به میزان داروهای اعصاب کاهش دهد. از گیاه گل ساعتی برای بی ‌خوابی نیز استفاده می‌شود. یک بار در روز یک قاشق از برگ خشک گیاه گل ساعتی را در یک لیوان آب جوش ریخته و به حال خود رها کنید. نیازی به حرارت دادن مجدد آن نیست.

” آیا استرس هایتان را میشناسید؟ ” مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

اسطوخودوس

یکی از راه‌های تقویت اعصاب ضعیف مصرف دمنوش اسطوخودوس است. تحقیقات نشان داده است که مصرف اسطوخودوس می‌تواند مثل داروهایی مانند لورازپام تنش را رفع کند.

یک قاشق مرباخوری گل تازه اسطوخودوس را در یک لیوان آب جوش ریخته و به مدت 15 دقیقه روی حرارت بگذارید تا دم بکشد.

گیاهی برای آرامش اعصاب : اسطوخودوس

بابونه گیاهی برای آرامش اعصاب

یکی از راه‌های تقویت اعصاب ضعیف مصرف چای بابونه است. برخی مواد موجود در بابونه مانند آرام‌بخش‌های مثل والیوم به گیرنده‌های مغز متصل می‌شوند.

از مجله سلامتی drsosha بخوانید: ” 8 ماده غذایی که نباید قبل از خواب مصرف کرد “

برای انجام مشاوره رایگان پزشکی سؤالات پزشکی خود را در بخش مشاوره پزشکی دکتر سوشا ثبت کنید.

همچنین می‌توانید از قرص گیاهی اعصاب که حاوی 2/1 درصد آپیجنین (ماده موجود در بابونه) استفاده نمایید. برای تهیه دمنوش بابونه یک قاشق مرباخوری گیاه بابونه را در یک لیوان آب جوش ریخته و به مدت 5 دقیقه روی حرارت بگذارید تا دم بکشد.

نتیجه گیری:

بهترین داروی گیاهی برای اعصاب عبارت است از چای سبز، بابونه، اسطوخودوس، گل ساعتی، بادرنجبویه و رازک. اگر شما از داروهای آرامبخش استفاده می‌کنید، بهتر است در مورد استفاده از گیاهان آرامبخش ابتدا با پزشک خود مشورت نمایید. اثر برخی از این گیاهان می‌توانند با داروها تداخل داشته باشند.


منبع مقاله :

تهیه و ترجمه : سایت سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

سلام من ۱۲ ساله حمله پانیک رو تحمل میکنم.وقتی از اتقاقی شوکه میشم شروع میشه اولش افکار منفی استارتش زده میشه بعد منفی بافی و پیشگویی منفی تا اینکه علایمش شروع بعد بدتر میشم. دارو درمانی و روانشناس هم رفتم ولی باز موقع وقوع اتفاق باز هس . خیلی مطالبتون عالی بود. من تو مورد اعتماد بنفس مشکل دارم
تشکر میکنم

مشاهده کامل

با سلام در مورد کارهایی که برای کنترل استرس در این مواقع میشه انجام داد مقاله ای که در سایت داریم رو حتما مطالعه بفرمائید ،سعی کردیم راه کارهای متفاوت رو ارائه بدیم و امیدواریم که مفید بوده باشه. اما بهترین کار درمان ریشه ای این مشکل هست و برای این کار حتما نیاز هست به متخصص مراجعه کنید تا بررسی کنند و به مرور سطح واکنش شما نسبت به این حوادث دچار تغییر می شود. درمان اینگونه مسائل نیاز به شاید سال ها کار روی خودمون هست اون هم زیر نظر فرد ذیصلاح ،و اگر با مراجعه به یک روانشناس جواب نگرفتید آگاه باشید که شاید با خود شخص مشاورتون ارتباط خوبی برقرار نکردید و نیاز هست به شخص دیگری مراجعه کنید و شاید هم پیگیریهای لازم رو برای رسیدن به جواب مطلوب انجام ندادید. در نتیجه ناامید نشوید و پروسه درمانتون رو حتما ادامه بدید. لینک مقاله رو براتون اینجا میزارم. حتما تجربه هاتون رو در پایین همین مطلب به افرادی که مانند شما با این مسئله درگیر هستند به اشتراک بزارین. امیدوارم که بازگو کردن همین موارد هم به خود شما هم به دیگران کمک کنه . ممنون از شما درمان پانیک بدون دارو ( ۲۰ تکنیک برای درمان سریع پانیک ) درمان پانیک با گیاهان دارویی
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر