رژیم غذایی روزه داری متناوب + فهرست رژیم های غذایی معروف دنیا

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
رژیم غذایی روزه داری متناوب + فهرست رژیم های غذایی معروف دنیا

رژیم غذایی روزه داری متناوب چیست؟

روزه داری متناوب در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین رژیم‌های سلامتی و تناسب اندام در جهان است که در لیست رژیم های غذایی قرار دارد. مردم از این رژیم غذایی جهت سلامتی بیشتر، لاغری و بهبود شیوه زندگی استفاده می‌کنند. روزه داری متناوب یک الگوی غذایی است که شامل دوره‌ای از خوردن و روزه گرفتن است. در رژیم غذایی روزه داری متناوب این که چه می‌خورید اهمیت زیادی ندارد، بلکه مهم این است که چه زمانی غدا می‌خورید. در اصل رژیم روزه داری متناوب بیشتر یک شیوه زندگی است تا یک رژیم غذایی. در ادامه مطلب اطلاعات کاملی راجع به این رژیم غذایی در اختیار شما می‌گذاریم.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” فهرست رژیم های غذایی ” را نیز در وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا بخوانید. برای دریافت مشاوره پزشکی رایگان سوالات خود را در بخش مشاوره پزشکی دکتر سوشا ثبت کنید.

متدهای رژیم روزه داری متناوب 

روش‌های مختلفی برای رعایت رژیم غذایی روزه داری متناوب وجود دارد که هرکدام به نوعی شامل یک دوره خوردن و یک دوره هیچی نخورن است. در طول دوره‌های نخورن، شما خیلی کم غذا می‌خورید یا هیچ چیز نمی‌خورید.

روش 16/8  در رژیم غذایی روزه داری متناوب

در این روش شما صبحانه نمی‌خورید و میزان غذایی که می‌خواهید بخورید را در یک بازه زمانی 8 ساعته (مثلا از ساعت 1 تا 9 بعد از ظهر) می‌خورید، سپس 16 ساعت چیزی نمی‌خورید.

روش خوردن – توقف – خوردن در رژیم غذایی روزه داری متناوب

این روش شامل روزه گرفتن به مدت 24 ساعت، یک یا دو بار در هفته است. به عنوان مثال، از شام یک روز تا شام  روز بعد.

رژیم غذایی 5 : 2

با استفاده از این روش، شما تنها 600-500 کالری را در دو روز متوالی در هفته دریافت می‌کنید، اما معمولاً 5 روز دیگر می‌خورید.

با کاهش میزان مصرف کالری در تمام روش‌ها شما باید شاهد کاهش وزن باشید، اما به شرطی که در دوره خوردن بیش از حد غذا نخورید. بسیاری از مردم روش 16/8 را ساده‌ترین، پایدارترین و آسان‌ترین روش برای ادامه دادن رژیم غذایی روزه داری متناوب می‌دانند.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” رژیم غذایی بر پایه گیاهان ” را نیز در وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا بخوانید. برای دریافت مشاوره پزشکی رایگان سوالات خود را در بخش مشاوره پزشکی دکتر سوشا ثبت کنید.

رژیم روزه داری متناوب : رژیم غذایی 5 : 2

رژیم غذایی روزه داری متناوب یک روش ایده آل برای کاهش وزن

کم کردن وزن و لاغری، یکی از شایع‌ترین دلایل مردم برای رعایت رژیم روزه داری متناوب است. در روزه داری به دلیل خوردن غذاهای کمتر، به صورت خودکار مصرف کالری کم می‌شود.

همچنین کاهش انسولین و افزایش سطح هورمون رشد، باعث آزاد شدن هورمون چربی سوزی نور اپی نفرین (نورآدرنالین) می‌شود. به دلیل تغییرات در هورمون‌ها در رژیم غذایی روزه داری ، متابولیسم به میزان 14-4.36 درصد افزایش می‌یابد، در نتیجه رژیم روزه داری متناوب می‌تواند یک ابزار بسیار قدرتمند کاهش وزن باشد.

ثابت شده است که رژیم غذایی روزه داری متناوب می‌تواند باعث کاهش وزن 8-3 درصدی در طول 24-3 هفته شود، که در مقایسه با سایر رژیم‌های موجود در فهرست رژیم های غذایی عددی قابل توجه است.

اما از سوی دیگر مطالعه دیگری نشان داد که روزه داری متناوب باعث کاهش ناگهانی میزان بافت عضلات نسبت به سایر روش‌های استانداردتر می‌شود.

مزایای رژیم روزه داری متناوب

بسیاری از مطالعات راجع به رژیم روزه داری متناوب نشان داده است که این رژیم می‌تواند اثرات قوی از لحاظ کنترل وزن و سلامت بدن و مغز شما داشته باشد. حتی ممکن است به خاطر تغییر شیوه زندگی، به شما کمک کند عمر طولانی‌تری داشته باشید. در ادامه به مزایای این رژیم اشاره می‌کنیم :

  • از دست دادن وزن : همانطور که در بالا ذکر شد، روزه گیری متناوب می‌تواند به کاهش وزن و کاهش چربی‌های دور شکم کمک کند.
  • مقاومت به انسولین : روزه داری متناوب می‌تواند منجر به مقاومت به انسولین شود و قند خون 6-3% و سطوح انسولین ناشتا را از 31-20% کاهش دهد.
  • سلامت قلب : رژیم روزه داری متناوب کلسترول بد (LDL) ، تری گلیسیرید خون، قند خون را کاهش می‌دهد که همه از عوامل خطر برای قلب هستند.
  • سرطان : مطالعات حیوانی نشان می‌دهد که رژیم غذایی روزه داری متناوب می‌تواند از سرطان جلوگیری کند اما در مطالعات انسانی نتایج قابل توجهی در این مورد حاصل نشده است.
  • سلامت مغز : رژیم روزه داری متناوب باعث افزایش BDNF (فاکتور نورون زایی مشتق شده از مغز) هورمون مغز می‌شود و ممکن است به رشد سلول‌های عصبی جدید کمک کند. همچنین ممکن است از بیماری آلزایمر جلوگیری نماید.
  • ضد پیری : در مطالعات مختلف، رژیم روزه داری متناوب طول عمر موش‌ها را افزایش داده است. مطالعات نشان داد که موش‌های تحت این رژیم، 83-36% طول عمر طولانی‌تری داشتند.

در نظر داشته باشید که اکثر مطالعات و پژوهش‌ها هنوز در مراحل اولیه هستند. بسیاری از مطالعات در جامعه آماری کوچک، کوتاه مدت و یا در فقط بر روی حیوانات انجام شده است و بسیاری از نتایج بر روی انسان قابل استناد نیست.

معایب رژیم روزه داری متناوب

رژیم روزه داری متناوب قطعا برای تمامی افراد مناسب نیست، در موارد زیر باید از این روش اجتناب کرد:

  • اگر کم وزن هستید و یا سابقه اختلالات غذایی داشته‌اید، ابتدا باید با یک مشاور و متخصص تغذیه مشورت کنید.
  • شواهدی وجود دارد که ممکن است روزه داری متناوب برای مردان و زنان به یک اندازه مفید نیست. به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد که حساسیت به انسولین را در مردان بهبود می‌بخشد، اما کنترل قند خون در زنان را بدتر می‌کند.
  • برخی گزارشات از زنان وجود دارد که با شروع رژیم روزه داری متناوب ، دوره قاعدگی آن‌ها قطع شده و با قطع این رژیم و برگشتن به روال عادی، دوره‌های قاعدگی آن‌ها بازگشته است. به همین علت زنان باید مراقب سلامتی خود باشند.
  • رژیم غذایی روزه داری متناوب نمی‌تواند روش خوبی در دوران بارداری یا شیردهی باشد.

عوارض جانبی رژیم روزه داری متناوب

گرسنگی یکی عوارض اصلی این رژیم است. شما ممکن است احساس ضعف کنید و مغز شما ممکن است عملکرد مفیدی نداشته باشد. البته این اثرات ممکن است موقتی باشد، زیرا در اکثر موارد بدن خود را به شرایط عادت می‌دهد.

چه زمانی برای رعایت رژیم روزه داری باید با پزشک مشورت کنید؟

اگر مشکل پزشکی برای روزه گرفتن دارید حتما با راهنمایی پزشک این کار را انجام دهید. در موارد زیر حتما با مشورت پزشک و مراقبت اقدام به رعایت رژیم غذایی روزه داری متناوب نمایید:

  • دیابت
  • مشکل تنظیم قند خون
  • فشار خون پایین
  • مصرف دارو
  • کم وزنی
  • سابقه اختلالات غذایی
  • سابقه سقط جنین
  • سابقه کم خونی
  • دوران بارداری
  • دوران شیردهی

مقالات پیشنهادی دکتر سوشا : 


منبع مقاله :

تهیه و ترجمه : سایت سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر