آیا دنبلان گوسفندی برای اسپرم سازی مفید است؟

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
آیا دنبلان گوسفندی برای اسپرم سازی مفید است؟

چکیده مطلب

دنبلان گوسفند یا بیضه‌ی گوسفند نر از زمان‌های گذشته به‌عنوان داروی تقویت نیروی جنسی شناخته شده است. با این حال به دلیل عدم اثبات علمی همواره بحث بر این بوده که آیا واقعاً دنبلان گوسفندی برای اسپرم سازی مفید است. خواص دنبلان برای اسپرم چیست؟ در این مقاله به بررسی خواص دنبلان گوسفندی می‌پردازیم تا به جواب کامل برسیم.

تاثیر دنبلان در باروری چیست؟

تأثیر دنبلان در باروری اثبات نشده است. مواد آندوژنی و هورمون تستسترون موجود در دنبلان، بعد از ورود به معده تجزیه می‌شوند و به مولکول‌های ساده شکسته می‌شود. به همین دلیل از نظر پزشکی نمی‌توان اثبات کرد که دنبلان برای تقویت اسپرم مفید است.

بیشتر بخوانید : 21 روش تقویت اسپرم برای بارداری و 5 نکته برای تعادل هورمونی

چرا مردم دنبلان را برای تقویت اسپرم مؤثر می‌دانند؟

دلیل اینکه مردم خواص دنبلان را بیشتر در اسپرم سازی می‌دانند به علت مقدار بالای تستسترون آن است. تستسترون هورمونی است که بیشتر در مردان و همچنین پستانداران نر دیده می‌شود. این هورمون در اسپرم سازی نقش دارد و محرک جنسی است.
زنان نیز دارای مقدار کمی از تستسترون در بدن خود هستند ولی چون تستسترون به‌عنوان هورمون جنسی مردان شناخته شده و دنبلان گوسفند غنی از آن است؛ به‌عنوان خوراکی مفید در تقویت اسپرم سازی مردان شناخته می‌شود. بااین‌حال، هورمون تستسترون در صورت پخته شدن در دمای بالا تجزیه می‌شود. به همین دلیل نباید دنبلان را در دمای بالا و به مدت طولانی پخت.

خواص دنبلان برای اسپرم : چرا مردم دنبلان را برای تقویت اسپرم مؤثر می‌دانند؟

خواص دنبلان گوسفندی چیست؟

براساس ارزش غذایی، می‌توان نتیجه گرفت که دنبلان گوسفندی یک ماده‌ی غذایی غنی است. دنبلان سرشار از پروتئین، کالری و بسیاری از مواد معدنی هست. مواد معدنی موجود در دنبلان گوسفندی برای حفظ سلامتی بسیار مهم است.
دنبلان گوسفندی سرشار از منیزیم است. منیزیم برای کاهش و تنظیم فشارخون ضروری است. درصورتی‌که فشارخون بالا دارید یا مبتلابه دیابت هستید؛ از مواد حاوی منیزیم استفاده کنید. از طرفی دیگر دنبلان گوسفندی به علت داشتن مقدار زیادی ماده‌ی فسفر مفید است. فسفر در کنار کلسیم از عناصر مهم در تشکیل استخوان و استحکام دندان‌ها است.
دنبلان گوسفندی از منابع سدیم حساب می‌شود. سدیم برای تنظیم انقباض عضلات و تنظیم PH بدن ضروری است.
دنبلان گوسفندی، مانند گوشت گوسفند و گاو از منابع غنی عنصر روی محسوب می‌شود؛ که نقش مهمی در سلامت و پایداری سیستم ایمنی شما دارد. به‌عنوان آنتی‌اکسیدان برای مبارزه با رادیکال‌های آزاد عمل می‌کند؛ بنابراین بااینکه تأثیر دنبلان در باروری اثبات نشده است؛ به‌عنوان یک ماده‌ی غنی غذایی کاربرد دارد.

خواص دنبلان : خواص دنبلان گوسفندی چیست؟

خواص دنبلان برای زنان چیست؟

دنبلان گوسفندی سرشار از آهن، منیزیم و روی هست. این عناصر در خون‌سازی بسیار ضروری هستند بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که دنبلان گوسفندی یک ماده‌ی غذایی غنی برای بانوان است.
ارزش غذایی هر صد گرم دنبلان گوسفندی به شرح زیر است:

135 کیلوکالری کالری
26 گرم پروتئین
375 میلی‌گرم کلسترول
171 میلی‌گرم سدیم
13% روی
380 میلی‌گرم پتاسیم
6% آهن
26% فسفر
3% منیزیم

 

علاوه بر این در مقاله‌ای که در سال 2000 منتشر شد؛ لوین و همکاران اثر عصاره بیضه‌ی گوسفند را بر روی رشد مو و فولیکول مو بررسی کردند. طبق نتایج به‌دست آمده مشخص شد که مواد موجود در دنبلان گوسفندی مانند فاکتور رشد فیبروبلاستی و فاکتور رشد عصبی و مواد آندروژنی بر رشد فولیکول مو مؤثرند.

بهترین روش پختن دنبلان گوسفندی چیست؟

روش‌های مختلفی برای پختن دنبلان گوسفندی وجود دارد. چون مواد هورمونی داخل دنبلان به دما حساس هستند و در دمای بالا کاهش می‌یابند. بهتر است زمان پخت آن کوتاه باشد.

روش پخت دنبلان

مواد لازم:

  • نیم کیلو دنبلان با اندازه متوسط
  • چهار قاشق غذاخوری آب‌لیمو
  • نصف قاشق غذاخوری آرد
  • دو قاشق غذاخوری کره
  • نصف قاشق چای‌خوری پودر دارچین و نمک و فلفل به مقدار دلخواه

روش پخت:

  1. با استفاده از تخته آشپزی و چاقوی تیز، دنبلان‌های گوسفند را پوست بگیرید و سپس با آب سرد بشویید.
  2. آن‌ها را به قطعات مستطیل شکل کوچک برش دهید و با آب‌لیمو و پودر دارچین طعم دار کنید. برای گرفتن روغن اضافه از آرد استفاده کنید. سپس در ماهیتابه با حرارت متوسط همراه با سبزی‌های دلخواه سرخ کنید.
  3. هنگام سرخ کردن، مواد را به‌طور مرتب به هم بزنید.
  4. سپس شعله را خاموش کرده و دنبلان‌ها را همراه با سیب‌زمینی سرخ شده به‌عنوان یک وعده‌ غذایی مصرف کنید.
  5. همچنین می‌توانید دنبلان را همراه با قطعات جگر کباب کنید و سپس میل کنید.

فیلم روش پخت دنبلان گوسفند

نتیجه گیری:

دنبلان گوسفندی از دیرباز به‌عنوان یک ماده‌ی مؤثر در تقویت نیروی جنسی مردان شناخته شده و خواص دنبلان برای اسپرم سازی همواره موردبحث بوده است. با توجه به موارد گفته شده در مقاله می‌توان نتیجه گرفت که دنبلان یک ماده‌ی غذایی مقوی است و هرچند تأثیر دنبلان در بارداری اثبات نشده است اما می‌تواند یک منبع غذایی غنی از مواد معدنی و پروتئینی باشد.


شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر