روش ترک متادون بدون درد

مجله پزشکی و سلامت
2 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 5 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
روش ترک متادون بدون درد

روش ترک متادون بدون درد چیست؟

متادون یک داروی سنتتیک (ترکیبی) است که گاهی توسط پزشک برای تسکین درد مزمن تجویز می‌شود، اما برخی معتادین برای ترک مواد مخدر مانند هروئین به آن پناه می‌برند. برای اکثر معتادان، درمان طولانی مدت با متادون برای جلوگیری از بازگشت به سمت هروئین لازم است. بعد از این مدت طولانی بیشتر افراد به دنبال راهی برای ترک متادون بدون درد هستند تا بتوانند بدون نیاز به متادون به زندگی خود ادامه دهند.

متادون برای معتادان هروئین به عنوان معادل انسولین برای بیماران دیابتی مفید است. با این وجود، برخی از معتادان تمایلی به مصرف متادون به جای هروئین ندارند. برای ترک متادون، شما باید با دکتر خود مشورت کنید و به تدریج با استفاده از داروهای جایگزین تجویز شده توسط دکتر، مصرف متادون را نیز به حداقل برسانید. این تنها راه شما برای ترک متادون بدون درد است، البته این به این معنا نیست که به راحتی می‌توانید این دارو را ترک کنید، بلکه با زیر نظر پزشک بودن درد ترک اعتیاد شما به حداقل خواهد رسید.

بدیهی است که ترک هرگونه مخدر باید تحت نظر فرد متخصص و مجرب انجام شود و این مقاله صرفا راهنمایی عمومی است و نمی‌تواند جایگزین برنامه ترک مواد مخدر و یا ترک متادون باشد. در این مطلب روش ترک قرص متادون بدون درد را برایتان توضیح می‌دهیم.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” مواد غذایی و مکمل هایی برای ترک اعتیاد ” را نیز در وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا بخوانید. برای دریافت مشاوره پزشکی رایگان سوالات خود را در بخش مشاوره پزشکی دکتر سوشا ثبت کنید.

تصمیم گیری برای ترک متادون

  1. فکر کنید که چرا می‌خواهید متادون را ترک کنید. اگر متادون را به عنوان یک دارو برای کمک به ترک اعتیاد به مواد مخدر مصرف کنید، احتمالا بهتر است با آن کنار بیایید. ادامه مصرف متادون هیچ تأثیر منفی بر سلامت بدن ندارد.
  2. با یک پزشک متخصص ترک اعتیاد مشورت کنید. برای ترک اعتیاد به متادون هم نیاز به حمایت روانشناسی و پزشکی دارید. پزشکان با آموزش مناسب به فرد و خانواده وی می‌توانند برنامه ترک اعتیاد را با توجه به نیازهای شما مطابقت دهند و داروهای مناسب ترک متادون بدون درد را تجویز کنند.
  3. ارتباط خود را با دوستان و خانواده قطع نکنید. ترک متادون آسان نیست. شما از علائم ترک اعتیاد رنج می‌برید و باید با دقت از مصرف متادون در طول زمان بکاهید یا به طور مرتب داروهای جایگزین را مصرف کنید. به خصوص اگر شما در بیمارستان بستری شده و تحت درمان هستید، حضور دوستان و خانواده در کنار شما بسیار مفید است.

آیا شما هم به دنبال “ روش ترک متادون بدون درد ” هستید؟
شما می‌توانید در انتهای صفحه و در بخش نظرات سوال یا تجربه خود را مطرح کنید تا در کمترین زمان ممکن به سوالتان پاسخ داده شود

علائم ترک قرص متادون

نشانه های خروج متادون از بدن به اندازه کافی دردناک است. علائم شروع خروج متادون از بدن معمولا در عرض 30 ساعت از آخرین مصرف شروع می‌شوند و عبارتند از:

  • علائم اولیه: تحریک، اضطراب، درد عضلانی، بی خوابی، آبریزش بینی، عرق کردن و خمیازه
  • علائم ثانویه: گرفتگی و انقباضات شکمی، اسهال، تهوع، استفراغ

توجه داشته باشید که ترک متادون یک روند دراز مدت است. علائم اولیه ترک متادون معمولا از 36-24 ساعت پس از آخرین مصرف و نهایتا از 144-96 ساعت بعد از آخرین مصرف شروع می‌شوند. در حالی که فرآیند سم زدایی معمولا پس از 7-5 روز شروع می‌شوند. علائم خفیف ترک قرص متادون مانند بی توجهی، خستگی، بی خوابی و تحریک پذیری ممکن است برای هفته‌ها ادامه یابند، باید بدانید که این علائم ترک متادون ممکن است حتی تا 8 ماه طول بکشد، خودتان را آماده کنید.

8  نکته کلیدی برای ترک متادون بدون درد

  1. می‌توانید به صورت سرپایی در بیمارستان تحت درمان باشید و فقط جهت دریافت داروی جایگزین به بیمارستان مراجعه کنید. این روش زمان کمتری از شما می‌گیرد و تا چهار برابر موثرتر است.
  2. برای ترک متادون بدون درد استفاد از متادون را به تدریج کاهش دهید. دو روش رایج برای این کار استفاده می‌شود، که در ادامه مطلب به صورت جداگانه توضیح داده می‌شوند.
  • کاهش میزان متادون مورد استفاده
  • جایگزینی بوپرنورفین به جای متادون
  1. شواهد نشان می‌دهد که درمان طولانی مدت با بوپرنورفین همراه با گروه‌های مشاوره و پشتیبانی، بیشترین میزان موفقیت را در ترک قرص متادون بدون درد دارد.
  2. داروهای سم زدایی سریع مانند نالترکسون می‌توانند علائم ترک اعتیاد را به 3-2 روز کاهش دهند، اما هیچ سندی در رابطه با جوابدهی این محصولات در دراز مدت وجود ندارد.
  3. از سم زدایی سریع تحت بیهوشی اجتناب کنید. زیرا این کار نتایج دراز مدت مثبتی ندارد و خطر مرگ ناشی از آب آورذن ریه‌ها را به دنبال دارد.
  4. اغلب داروی کلونیدین به کاهش علائم ترک و ترک متادون بدون درد کمک می کند.
  5. به دنبال مشورت کردن باشید. پزشک یا کلینیکی که به آن مراجعه می‌کنید می‌تواند شما را به مشاور متخصص و با تجربه در زمینه مواد مخدر ارجاع دهد. تجربه نشان داده است که بعد از ترک متادون اگر مشاوره به صورت گروهی یا به همراه خانواده فرد باشد بسیار موثرتر از زمانی است که بیمار تنهایی به مشاور مراجعه می کند.
  6. خودتان را مجبور نکنید به تنهایی از درد ترک متادون جلوگیری کنید. هزاران نفر دیگر از بیماران هستند می‌خواهند متادون را ترک کنند.

ترک متادون بدون درد : 8  نکته کلیدی برای ترک متادون بدون درد

کاهش تدریجی مصرف متادون برای ترک متادون بدون درد

ترک متادون در روش سنتی معمولا 7-5 هفته طول می‌کشد. ابتدا بیمار سریعا مصرف خود را تا 30 میلی گرم در روز کاهش داده و به میزان حدودا 5 میلی گرم در هفته مصرف خود را کاهش می‌دهند. اما 

اگر به دنبال روش ترک قرص متادون بدون درد هستید باید به کلینیک‌های ترک متادون مراجعه کنید، این کلینیک‌های ترک متادون در حال حاضر توصیه می‌کنند که روند ترک متادون بدون درد از 6 ماه تا یک سال زمان نیاز دارد. دوز مصرف در هر 14-3 روز به میزان 5 میلی گرم کاهش می‌یابد و پس از رسیدن به 20 میلی گرم به آرامی کاهش می‌یابد. به این ترتیب می‌توانید ترک متادون بدون درد را تجربه کنید.

ترک متادون بدون درد با داروی بوپرنورفین

ترک متادون همراه با مصرف بوپرنورفین مؤثرتر از ترک متادون به تنهایی است. ترک همراه با بوپرنورفین به اندازه ترک با متادون موثر است و کمک می‌کند که علائم ترک سریع‌تر از بین برود. بیمار ابتدا باید قبل از شروع به مصرف بوپرنورفین برای ترک متادون بدون درد ، مصرف متادون خود را تا 40 میلی گرم در روز کاهش دهد. 36 ساعت پس از آخرین مصرف متادون، بوپرنورفین خوراکی می‌تواند برای کاهش علائم اولیه ترک متادون و ترک قرص متادون بدون درد استفاده شود.

دوز اولیه 4-2 میلی گرم بوپرنورفین است. در صورتی که بیمار توانست تحمل کند، 4-2 میلی گرم یک ساعت بعد و سپس 4 میلی گرم 8-6 ساعت بعد، برای روز اول، یک دوز 12-8 میلی گرم کافی است.

در روزهای دوم یا سوم، دوز 16-12 میلی گرم می‌باشد و بیشتر علائم ترک متادون را کم می‌کند، به این ترتیب ترک متادون بدون درد خواهد بود. علائم باقی مانده را می‌توان با کلونیدین کم کرد.

هنگامی که علائم ترک متادون در بیمار تثبیت می‌شود، بوپرنورفین می‌تواند به عنوان یک داروی درمانی دراز مدت ادامه یابد.

داروهایی برای کاهش علائم ترک و ترک متادون بدون درد

درست است که کلونیدین در طول سم زدایی به اندازه بوپرنورفین موثر نیست، اما در کاهش علائمی مانند اضطراب، تحریک، درد عضلانی، عرق کردن، آبریزش بینی و گرفتگی مفصلی مفید است، که این علائم ممکن است تا هشت ماه طول بکشد. لوفکسیدین یک داروی ترک متادون با مصرف مشابه است که اخيرا در انگلستان تایید شده است و می‌تواند علایم ترک متادون را با عوارض جانبی کمتری کاهش دهد.

از پزشک خود در مورد استفاده از ترازودون، زالپلون یا زولپیدم برای کاهش بی خوابی ترک قرص متادون مشورت بگیرید. بی خوابی یکی از علامت‌های رایج ترک متادون است. زالپلون و زولپیدم مثل بنزودیازپین‌ها و کلونازپام کار می‌کنند اما عوارض آن‌ها را ندارند. ترازودون نیز یک داروی ضد افسردگی است که سطح سروتونین را تنظیم می‌کند و در نتیجه به داشتن خواب بیشتر کمک می‌کند.

گرفتگی عضلات، اسهال، تهوع و علائمی شبیه آنفولانزا ، علائمی هستند که بیمار در طول سم زدایی ممکن است به مدت چند هفته با آن‌ها مواجه باشد .بیشتر این علائم را می‌توان با داروهای بدون نسخه مانند ایبوپروفن (Advil) درمان کرد. پزشک شما ممکن است پروکلرپرازین یا اندانسترون را برای رفع حالت تهوع تجویز کند.


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا : 


منبع مقاله :

تهیه و ترجمه : سایت سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

سلام برای ترک متادون میشه از داروی جدید گیاهی دتوکسین استفاده کرد؟ آیا تجربه ای دارید؟؟ممنون

مشاهده کامل

سلام خسته نباشید جوانی 30 ساله هستم.من مدت 8 ماه است که روزانه یک وعده شربت متادون به مقدار 6 سی سی مصرف میکنم درخواست راهنمایی برای ترک بدون درد و خماری دارم چون واقعا شرایط ترک کردن یکجا را ندارم.

مشاهده کامل

با سلام ترک متادون به صورت ناگهانی بسیار خطرناک بوده و علاوه بر عوارض بسیاری که میتونه براتون ایجاد بکنه،خطرات جانی هم به همراه ممکنه داشته باشه.در نتیجه به هیچ وجه توصیه نمیشه این کار رو به تنهایی انجام بدین و حتما باید زیر نظر متخصص مجرب انجام باشید.برای ترک متادون باید برنامه طولانی مدت به شما داده بشه و به لحاظ فیزیکی و روانی در این مدت تحت نظر باشید.در غیر این صورت نه تنها این پروسه خطرناک هست بلکه در هشتاد درصد کیس ها که بدون تیم مناسب این کار رو انجام دادند،بازگشت مجدد به استفاده از مواد داشتند.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام ۳۶ساعته متادون نخوردم علائم فقط سردمه و دردی ندارم. ایا همین روند ادامه داره یا درد شروع میشه؟ اگه تحمل کنم اوجش چند روزه؟ ۲۵سالمه بدن قوی دارم و عزمم جزمه برای ترک با توکل بخدا.
برنامه تغذیه بدین ممنون میشم. راهکار بدین ممنون میشم

مشاهده کامل

با سلام طول مدت نقاحت ناشی از ترک این دارو بستگی به طول مدت و میزان مصرف دارو و میزان وابستگی بدن شما داره.هرچند که میزان واکنش بدن هر فرد متفاوت هست ولی اثرات ناشیاز ترک معمولا شباهت بسیار زیادی به بیماری آنفلانزا داره مانند:لرز، تب،اضطراب، بدن درد، حالت تهوع و استفراغ، دل درد، اسهال، توهم، بیخوابی، افسردگی. مدت تدوام این علائم بین سه تا شش هفته میباشد و ده روز اول این علائم شدت بیشتری دارند. با گذشت زمان شدت این علائم کمتر شده و کم کم از بین خواهد رفت. آنچه در پروسه ترک مهم هست علائم روانی ناشی از عدم مصرف این دارو هست که موجب نگرانی و افسردگی در فرد وابسته میشود که ممکنه باعث بازگشت دوباره فرد به مصرف شود. بهتره این دارو رو تحت نظر متخصص ترک اعتیاد یا مراکز تخصصی این کار انجام بدین تا عوارض کمتری رو متحمل بشید و بعد از ترک هم از مشاوره جهت کاهش وابستگی های روانی دارو کمک بگیرید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

ببخشید من راهکار میخوام واسه ترک متادون ؟

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
موثرترین داروهایی برای ترک متادون همان بوپرنوفرین یا بی۲ و کلونیدین است. البته قرص بی۲ را باید تحت شرایطی مصرف کرد که از ۷۲ ساعت قبل از آن متادون مصرف نشده باشد. متاسفانه همه داروهای دیگری که برای ترک متادون استفاده میشوند، خودشان به همان اندازه متادون اعتیاد آور هستند (مثل سابوکسن) یا اینکه به طور موقتی تاثیر میگذارند (مثل نالترکسون). بهتر است بدانید که اعتیاد به متادون بیشتر به صورت ذهنی است یعنی ذهن شما حاضر نیست نبود این ماده را بپذیرد. بنابراین بنظر بهترین راه برای ترک متادون این است که ذهن خود را کنترل کنید و خودتان برای کنار گذاشتن کامل متادون اقدام نمایید. اگر شرایطی فراهم شود که بتوانید به روانشناس مراجعه نمایید و تحت نظر این دارو را ترک کنید خیلی بهتر است چون اگر به صورت خود سرانه دارو مصرف کنید، احتمال اعتیاد به داروهای جدید وجود دارد.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام.
من ۲۳ سالمه و ۳ یا ۴ ساله متادون مصرف میکنم از همون اول سعی در کنترل داشتم که زیاد نشه الان روزی یک چهارم قرص قهوه ای ۴۰ مصرف میکنم و رسوندمش به یک هشتم مشکل اینه که همونم که نمیخورم خیلی حالم بد میشه و بدتر از اون اینه که خوانوادم خبر نداره و به هیچ عنوان نمیشه گفت بهشون میخوام هر چه سریع تر بزارمش کنار. به نظرتون چه قرصی رو میشه جایگزین این مقدار کرد تا با خماری کمتر بزارم کنار خوانوادم نفهمن.
کلوییدین خوردم اما خیلی روم تاثیر بد میزاره و اعصابمو بهم میریزه و بدنمو خیلی داغ
ب ۲ هم که میخورم از خود ترک متادون برام بدتره کل بدنمو به درد میاره انقدر که شبا میخوام دست و پامو اره کنم
کدیین هم اثری روم نداره
میشه قرص های جایگزینی که اعتیاد نداشته باشه و برای ترک متادوون هست معرفی کنین؟ (البته امکان رفتن پیش متخصص هم ندارم بنا به دلالیلی)
ممنون میشم جوابمو بدین.

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
کاربر گرامی با سلام موثرترین داروهایی برای ترک متادون همان بوپرنوفرین یا بی2 و کلونیدین است که مصرف کرده اید و دچار عوارض جانبی شده اید. البته قرص بی2 را باید تحت شرایطی مصرف کرد که از 72 ساعت قبل از آن متادون مصرف نشده باشد. متاسفانه همه داروهای دیگری که برای ترک متادون استفاده میشوند، خودشان به همان اندازه متادون اعتیاد آور هستند (مثل سابوکسن) یا اینکه به طور موقتی تاثیر میگذارند (مثل نالترکسون). اینکه یک هشتم از قرص برای شما انقدر ضروری است، به نظر میرسد وابستگی ذهنی باشد و بیشتر ذهن شما به این دارو معتاد شده است نه بدن شما. بنابراین بنظر تنها راهی که برای درمان شما باقی مانده است، این است که ذهن خود را کنترل کنید و خودتان برای کنار گذاشتن کامل متادون اقدام نمایید. اگر شرایطی فراهم شود که بتوانید به روانشناس مراجعه نمایید و تحت نظر این دارو را ترک کنید خیلی بهتر است.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام،مدت پنج سال است متادون مصرف میکنم از روزی سه عدد قرص چهل که الان شده روزی یک قرص بیست،می خوام به ندرت بزارم کنار،می خوام بدونم به چه میزان در روز می تونم از قرص لوفکسیدین و یا کلونیدین و بوپرنورفین استفاده کنم ممنونم از اینکه وقت تان را گذاشتید.

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
کاربر گرامی با سلام این قرص ها برای رفع عوارض ترک متادون مصرف میشود. از آنجایی که اعتیاد شما مدت 5 سال طول کشیده است، احتمالا میزانی که باید از این داروها مصرف کنید بالاست، اما دوز مصرفی در روز باید توسط پزشک تعیین شود.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

همسر بنده چند سال پیش ترامادول مصرف میکرد.به درخواست خودش و هماهنگی ترک اعتیاد متادون تجویز کردن و همه ی بدبختی های ترامادول برگشت و الان ۸ ساله متادون مصرف میکنه و نمیدونم چطور کمکش کنم .داروهای جایگزین خودشون اعتیاد رو فقط به ماده ی دیگه تغییر میدن. نظرتون بعد از سم زدایی و مصرف قرص نالترکسون برای پا دردش چیه؟؟ممنون میشم کمک کنید. واقعا نمیدونم چکار کنم.خسته شدم هر چی هر دومون کار کردیم پول متادون میده.الان ده روزه نمیخوره چون پول نداریم و منم با یه داروی دیگه سعی کردم از تلقین استفاده کنم ولی واقعا درد داره

مشاهده کامل

با سلام خدمت شما برای ترک متادون بهتره تحت نظر روانپزشک، با کاهش تدریجی دوز دارو و مصرف همزمان آرامبخش های ملایم این دوره رو طی بفرمایید. برای ترک متادون بدون درد از نکات موجود در مقاله بالا استفاده کنید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

ضمن عرض سلام، ادب و احترام
همسر من ۵۳ ساله، مرد، حدود شش ماه و بطور نامتناوب وابستگی به آمپول پتدین پیدا کرده، اما طوریه که اگر مثلا پنج روزم استفاده نکنه مشکلی براش پیش نمیاد اما بمحض پیدا شدن شرایط برای تزریق اقدام به این کار میکنه ناگفته نمونه علت بوجود اومدن این قضیه فشار روحی عصبی وحشتناکی که از لحاظ مالی براش پیش اومد شد.الان میخواد کامل ترک کنه میخواستم ببینم چه کمکی از دستم برمیاد که براش انجام بدم میل شدیدی به خوردن شربت و بستنی پیدا کرده زمانی هم که چند روز از آمپول استفاده نمیکنه با کوچکترین حرفی به گریه میفته و چند وقت پیش هم وسوسه شده بود که خودشو از روی پل عابر پیاده پرت کنه پایین که خداروشکر من زود متوجه شدم و مانع کارش شد. لطفا راهنماییم کنید خیلی از عاقبت کارش میترسم.

مشاهده کامل

با سلام برای ترک اعتیاد به داروهای مخدر و شبه مخدر نیاز به همراهی یک مشاور و روانپزشک دارید. می بایست در این مدت با مصرف داروهای آرامبخش ملایم به طور تدریجی این دارو رو ترک کنید. همچنین مشاور میتونه در تقویت انگیزه های همسرتون به شما کمک کنه.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام.پسر من مدتی روزانه نصف قرص متادون 20 مصرف میکرد.الان دوهفته است که مصرف نمی کند.پادرد دارد.چه باید بکند؟
سن:30 سال

مشاهده کامل

با سلام برای ترک متادون بدون درد از نکات مقاله بالا استفاده کنید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر