رژیم غذایی میوه خواری + فهرست رژیم های غذایی معروف دنیا

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 5 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
رژیم غذایی میوه خواری + فهرست رژیم های غذایی معروف دنیا

رژیم غذایی میوه خواری

آیا تا به حال در مورد رژیم استیو جابز در دوران بیماری مطلبی خواندید؟ این رژیم غذایی برای او مناسب نبود. در برخی روزها، رژیم غذایی او به یک یا دو میوه یا سبزی محدود می‌شد. اگر فکر می‌کنید این رژیم غذایی افراطی است، من با شما مخالف نیستم. در رژیم غذایی میوه خواری که زیر مجموعه رژیم غذایی گیاهخواری است، اگر به صورت طولانی مدت استفاده شود، فرد دچار کمبود مواد مغذی خواهد شد و سلامتی او را به خطر می‌اندازد. در رژیم میوه خواری و کلا رژیم غذایی گیاهخواری احتمال سوء تغذیه بسیار زیاد است. در این مطلب اطلاعات کاملی راجع به رژیم غذایی میوه خواری برای شما تهیه کردیم، پس این مطلب را تا آخر بخوانید.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” فهرست رژیم های غذایی ” را نیز در وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا بخوانید. برای دریافت مشاوره پزشکی رایگان سوالات خود را در بخش مشاوره پزشکی دکتر سوشا ثبت کنید.

رژیم میوه خواری  چیست؟

فرد میوه خوار (Fruitarians) کسی است که رژیم غذایی میوه خواری را دنبال می‌کند و معمولا میوه خام مصرف می‌کند. بعضی از محصولات مانند آجیل و حبوبات در رژیم غذایی میوه خواری وجود دارد، اما سبزیجات، غلات و تمام محصولات حیوانی در این رژیم جایی ندارد. افزودن آجیل و برخی حبوبات به رژیم میوه خواری بهتر از خوردن میوه به تنهایی است زیرا آجیل و دانه‌ها، پروتئین و چربی‌های مورد نیاز را تا حدودی به این رژیم اضافه می‌کنند. با این حال، رژیم غذایی میوه خواری بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین نمی‌کند.

اگر شما 75-50 درصد کالری مورذ نیاز خود را از طریق میوه جات دریافت کنید شما یک میوه خوار هستید.

یک فرد میوه خوار به وضوح مقدار زیادی میوه می‌خورد، همچنین سبزیجاتی مانند گوجه فرنگی، خیار، فلفل و کدو سبز نیز در رژیم غذایی میوه خواری قابل استفاده است. این سبزیجات به اشتباه جزء میوه جات نیستند در واقع میوه هستند، اما به خاطر محتوای قند کمی که دارند جزء میوه جات به حساب نمی‌آیند. آووکادو نیز یک میوه خوب و مغذی برای این افراد به حساب می‌آید، همچنین برای ورزشکاران نیز خوب است. آووکادو جزء معدود میوه‌هایی است که محتوای چربی قابل توجهی دارد.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله ”رژیم غذایی مدیترانه ای ” را نیز در وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا بخوانید. برای دریافت مشاوره پزشکی رایگان سوالات خود را در بخش مشاوره پزشکی دکتر سوشا ثبت کنید.

برنامه غذایی رژیم میوه خواری 

شما به طور عمده باید در هر نوبت فقط یک نوع  میوه بخورید. نباید میوه‌ها را مخلوط کنید، بنابراین شما باید حداقل 90 دقیقه صبر کنید تا بتوانید میوه دیگری میل کنید. میوه‌های تازه را می‌توانید تا زمانی که گرسنگی شما رفع شود، بخورید، در این رژیم غذایی می‌توانید مقدار محدودی از میوه‌های خشک را نیز بخورید.

اگر شما واقعا گرسنه نیستید، نباید چیزی بخورید. هر کدام از میوه ها معمولا زمان خاصی از روز باید مصرف شود. در رژیم غذایی میوه خواری برخی مواد غذایی را می‌شود در هر زمانی استفاده کرد:

  • موز
  • لیموناد
  • آووکادو (فقط اگر کاملا رسیده باشد)
  • نارگیل
  • زیتون (بدون مواد شیمیایی و نگهدارنده)
  • آجیل(شاه بلوط ، بادام زمینی، فندق، بادام خام)

رژیم غذایی میوه خواری : برنامه غذایی رژیم میوه خواری 

چرا برخی افراد رژیم غذایی میوه خواری را انتخاب می‌کنند؟

چرا برخی از مردم تصمیم می گیرند رژیم غذایی میوه خواری را به طور موقت یا مدت زمان طولانی رعایت کنند؟

دلایلی که توسط برخی افراد میوه خوار اشاره شده است:

  • برای لاغر شدن و یا کاهش مصرف کالری
  • برای سم زدایی
  • برای دوری از آشپزی
  • برای آسیب کمتر به محیط زیست و حیوانات

مزایای رژیم میوه خواری

در اینجا به برخی از مزایای اصلی رژیم میوه خواری اشاره می کنیم:

  • این رژیم غذایی شامل مقدار زیادی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌های موجود در میوه‌ها می‌باشد.
  • برخی میوه ها دارای خواص پروبیوتیک هستند، که به خاطر وجود برخی باکتری‌های مفید به بهبود هضم و سیستم گوارش کمک میکند.
  • رژیم غذایی میوه خواری یک محیط سالم در روده ایجاد می‌کند.
  • رژیم میوه خواری یک رژیم بسیار مناسب برای کاهش یبوست است و برای جلوگیری از هموروئید (بواسیر) مفید است.
  • این رژیم غذایی باعث کاهش وزن و جلوگیری از چاقی و بیماری‌های مرتبط می‌شود.
  • رژیم میوه خواری به خاطر مصرف زیاد کربوهیدرات‌های ساده و پیچیده، انرژی بیشتری برای فرد فراهم می‌کند. البته این به این معنی است که قند خون را نیز افزایش می‌دهد.
  • شما از خواص ضد التهابی میوه‌ها لذت می‌برید.
  • کلسترول پایین، کنترل فشار خون، کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی از دیگر مزایای رژیم میوه خواری هستند.

معایب رژیم میوه خواری

همانطور که گفته شد، نکته مثبت رژیم میوه خواری این است که میوه‌ها حاوی انواع آنتی اکسیدان‌ها به خصوص ویتامین C و بتا کاروتن هستند که اثرات بسیار مثبتی بر سلامتی دارند. با این حال، به نظر می‌رسد قسمت بد قضیه این است که رژیم میوه خواری جایگاه خوبی از لحاظ تامین تمام مواد مغذی برای فرد ندارد. زمانی که میوه تنها مواد غذایی مصرفی شما است، مقدار زیادی از مواد مغذی ضروری که در مواد غذایی دیگر است را دریافت نمی‌کنید. این کمبود مواد مغذی می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در سلامتی شما شود در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

افزایش وزن با رعایت رژیم میوه خواری

هنگامی که رژیم میوه خواری را شروع می‌کنید، مقداری کاهش وزن را شاهد خواهید بود، اما احتمال دارد که اگر رژیم میوه خواری را متوقف کنید دوباره افزایش وزن پیدا کنید. یا حتی این امکان وجود دارد که به خاطر خوردن مقدار زیاد میوه جات وزنتان افزایش یابد. یکی از دلایل این امر می‌تواند وجود قند بالا در بسیاری از میوه‌ها باشد.

رژیم غذایی میوه خواری : افزایش وزن با رعایت رژیم میوه خواری

کمبود پروتئین در رژیم غذایی میوه خواری

یکی از مهم‌ترین مواد مغذی مورد نیاز بدن، پروتئین است. پروتئین‌ها مولکول‌هایی هستند که از آمینو اسیدها ساخته می‌شوند. پروتئین‌ها برای ساختن تقریبا همه چیز در بدن مورد نیاز هستند؛ از پوست، مو و ناخن گرفته تا هموگلوبین خون همه از پروتئین تشکیل می‌شوند. پروتئین‌ها را می‌توان در گوشت قرمز، ماهی و مرغ یافت. آجیل، انواع حبوبات، لوبیا و محصولات لبنی هم می‌توانند منبع تامین پروتئین باشند. تنها منبع پروتئینی جامد که در اکثر رژیم‌های غذایی فروکتوزی مانند رژیم میوه اجازه داده می‌شود، مقدار کمی آجیل و حبوبات هستند به همین دلیل رژیم میوه خواری کمبود پروتئین دارد.

کمبود چربی‌های مفید

یکی دیگر از نگرانی‌های عمده در مورد رژیم‌های تمام میوه، کمبود چربی‌های مفید، به خصوص اسیدهای چرب ضروری مانند امگا3 است. مصرف اسید چرب ضروری و سایر چربی‌های مفید برای بسیاری از عملکردهای طبیعی بدن، از جمله حفظ تعادل هورمونی و عملکرد مغز حیاتی است. یک رژیم غذایی معتبر چندین منبع چربی مفید را در مقدار کم در نظر می‌گیرد. برخی از بهترین منابع اسیدهای چرب امگا3 ماهی آزاد و قزل آلا است که متاسفانه در رژیم میوه خواری وجود ندارد.

رژیم میوه خواری برای دیابتی‌ها خطرناک است

بعضی از میوه‌ها مانند آووکادو و انواع توت‌ها قند کمتری دارند اما به طور کلی اکثر میوه‌ها قند زیادی دارند. درست است که قند میوه‌ها طبیعی است، اما قند به شکل‌های مختلف می‌تواند برای افراد دیابتی مضر باشد. افراد دیابتی باید مراقب سلامت لوزالمعده و سطح بهینه انسولین باشند. اگر شما دیابت دارید یا مستعد ابتلا به دیابت هستید، یک رژیم غذایی محرک مثل رژیم میوه خواری می‌تواند به سادگی برای سلامت شما خطرناک باشد.

رژیم غذایی میوه خواری : رژیم میوه خواری برای دیابتی‌ها خطرناک است

کمبود مواد مغذی در رژیم غذایی میوه خواری

پروتئین‌ها و چربی‌ها تنها چیزهایی نیستند که کمبود آن‌ها در این رژیم مشاهده می‌شود. برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند کلسیم، آهن، روی، ویتامین D و همچنین تمام ویتامین‌های گروه B نیز در این رژیم نیستند. در هیچ میوه‌ای ویتامین D وجود ندارد. سطوح پایین ویتامین D باعث چاقی، سرطان پستان، سرطان روده بزرگ، سرطان پروستات، افسردگی و فشار خون بالا می‌شود.


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا : 


منبع مقاله :

تهیه و ترجمه : سایت سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر