ورزش سالمندان +(معرفی باشگاه ویژه سالمندان در تهران)

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 5 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
ورزش سالمندان +(معرفی باشگاه ویژه سالمندان در تهران)

چکیده مطلب 

ورزش در سالمندان یا ورزش افراد مسن به طور اختصاصی به ورزش‌هایی گفته می‌شود که باعث بهبود شرایط جسمانی سالمندان می‌شود. در این مقاله ورزش سالمندان ، به معرفی حرکات مناسب ورزشی سالمندان می‌پردازیم و مراکز انجام دهنده فیزیوتراپی سالمندان را معرفی می‌کنیم. همچنین با یکدیگر مرور می‌کنیم که یک باشگاه ورزشی و مربی خوب سالمندان باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد.

توانبخشی و ورزش مخصوص افراد مسن

توانبخشی در سالمندان به مجموعه فعالیت‌هایی گفته می‌شود که توانایی آن‌ها را برای مقابله با عوارض سالمندی بالا برده و موجب سازگاری بیشتر با محیط و حفظ استقلال آن‌ها می‌شود. توانبخشی در سالمندان را می‌توان به چهار دسته پزشکی، اجتماعی، حرفه‌ای و آموزشی تقسیم کرد.

توانبخشی در سالمندان درزمینه پزشکی 

شامل خدماتی مثل فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتار درمانی، بینایی سنجی و پرستاری می‌شود.

توانبخشی در سالمندان به روش حرفه ای

شامل خدماتی مثل کشف و تقویت توانایی‌های حرفه‌ای افراد به منظور ارتقا عملکرد ذهنی و جسمی آن‌ها می‌شود.

توانبخشی در سالمندان به روش اجتماعی

شامل خدمات مددکاری برای کاهش و بهبود مشکلات اجتماعی می‌شود.

توانبخشی در سالمندان به روش آموزشی

شامل ارائه روش‌های زندگی سالم برای سالمندان، پیشگیری از عوارض سالمندی، پرهیز از رفتارهای پر خطر و تغذیه سالم می‌شود.

یکی از موارد بسیار مهم در نگهداری از سالمندان، بهداشت دهان و دندان است. مقاله ” سلامت دهان و دندان در سنین بالا ” را در وب ‌سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا بخوانید. برای دریافت مشاوره پزشکی آنلاین سؤالات خود را در مشاوره پزشکی دکتر سوشا ثبت کنید.

فیزیوتراپی های ویژه سالمندان و معرفی  مراکز مخصوص

برای سالمندانی که در حال ریکاوری از بیماری‌ها یا جراحات هستند یا سعی می‌کنند از درد خلاص شوند، فیزیوتراپی بسیار مفید است و به بازیابی توانایی فیزیکی، انعطاف پذیری، قدرت و تعادل آن‌ها کمک می‌کند.

فیزیوتراپی سالمندان ترکیبی از حرکات کششی برای سالمندان ، قدم زدن ، ماساژ ، آب درمانی ، و استفاده از محرک‌های الکتریکی است. هدف فیزیوتراپی سالمندان این است که فعالیت‌های روزانه راحت‌تر انجام شود و سالمندان بتوانند به صورت مستقل به فعالیت‌های مورد نظرشان بپردازند. فیزیوتراپی برای سالمندان حتماً باید توسط افرادی انجام شود که  آموزش های فیزیوتراپی برای سالمندان را دیده‌اند.

مراکزی هستند که به طور خاص به توانیابی افراد مسن و فیزیوتراپی سالمندان می‌پردازند. در زیر تعدادی از این مراکز را معرفی می‌کنیم:

مرکز توانبخشی سالمندان یارین

این مرکز توانبخشی سالمندان راهی دو طرفه به سمت منزل و بیمارستان قرار داده است، به این صورت که حد فاصل بین بیمارستان تا منزل است و سالمندان بعد از ترخیص از بیمارستان برای سپری کردن دوران نقاهت، بجای سکونت در منزل در این محل قرار می‌گیرند تا به آن‌ها کمک شود که قبل از ورود به کانون خانواده، توانایی خود را بازیابی کنند.

این مرکز دارای سونا، استخر و جکوزی هست که برای آب درمانی سالمندان استفاده می‌شود. کلیه فعالیت‌های سالمندان در این مرکز تحت نظارت پزشک متخصص فیزیوتراپی انجام شده و شامل حرکات کششی برای سالمندان نیز می‌شود.

آدرس

تهران – پاسداران -خیابان دروس – خیابان یار محمدی – بن بست نامدار – پلاک ۵

شماره تماس

021-22561956

اگر بیمار سالمند مبتلا به دیابت دارید، مقاله ” بهترین تغذیه برای سالمندان دیابتی ” را مجله پزشکی دکتر سوشا مطالعه نمایید.

پیشنهاد : برای مطالعه مقالات بیشتر در مورد سلامت سالمندان روی لینک کلیک کنید.

فیزیوتراپی آسایشگاه سالمندان مهر کیان

این مرکز خدمات فیزیوتراپی سالمندان را در زمینه های کاهش درد ، افزایش یا نگهداری دامنه حرکتی مفاصل ، افزایش قدرت عضلات و یا جلوگیری از آتروفی ، تصحیح gait ، بهبود بالانس و بهبود سبک زندگی ارائه می‌کند.

آدرس

تهران – اتوبان صدر – خیابان قلندری شمالی – کوچه 14 – پلاک 10

شماره تماس

021-22689040   |    021-22205312

مرکز توانبخشی ایرانیان

این مرکز با داشتن پزشکان متخصص خدمات خود را ارائه می‌کند و از تجهیزات فیزیوتراپی مدرن برای ارائه خدمات اصولی استفاده می‌کند.

آدرس

تهران – خیابان ولیعصر – سه راه جمهوری – پاساژ سینوهه – مرکز توانبخشی ایرانیان

شماره تماس

021-28422969

ورزش سالمندان : مرکز توانبخشی ایرانیان

مرکز سالمندان پارسایان

فیزیوتراپی این مرکز با حضور کارشناسان فیزیوتراپی و کار درمانی انجام می‌شود. همچنین این مرکز دارای دستگاه‌هایی مانند الکتروتراپی، مکانوتراپی و … است.

آدرس

تهران – ونک – گاندی جنوبی – کوچه هجدهم – پلاک 7

شماره تماس

021-88791077   |    021-88792510

فیزیوتراپی سالمندان در منزل

تعدادی از مراکزی که نام آن‌ها در بالا ذکر شد و حتی مراکز دیگر، فیزیوتراپی در منزل برای سالمندان انجام می‌دهند. برای اطلاع از اینکه آیا مراکز خدمات در منزل را انجام می‌دهد یا خیر، با این مراکز تماس تلفنی برقرار کنید و از خود آن‌ها این سؤال را بپرسید.

اگر شما هم از مراکز فیزیوتراپی سالمندان هستید، با ما در تماس باشید تا ما شما را در همین صفحه معرفی نماییم.

برای آشنایی با غذاهای مناسب برای افراد مبتلا به آلزایمر مقاله ” کدام مواد غذایی برای پیشگیری از بیماری آلزایمر مناسب هستند؟ ” را مطالعه نمایید.

ویژگی های مربی ورزشی ویژه سالمندان

یک مربی خوب ورزشی ویژه سالمندان کسی است که موانعی که سالمندان برای ورزش کردن دارند را بشناسد و به افراد سالمند کمک کند که سبک زندگی خود را به سبکی سالم تر و پایدارتر تغییر دهد. همچنین باید ورزش‌های مفید و مضر برای سالمندان و ورزش مخصوص سالمندان دارای مشکلات خاص را بشناسد و از منبع موثقی دارای مدرک مربی گری باشد. از محدودیت‌های جسمانی سالمندان آگاه باشد و مکانیزم عملکرد بدن بعد از سنین 60 سالگی را بشناسد. این شناخت از بدن سالمندان بسیار مهم است چون در صورتی که شناخت وجود نداشته باشد، باعث افزایش ریسک صدمه زدن به آن‌ها می‌شود.

اگر شما مربی ورزشی سالمندان هستید که در مراکز معتبر کشور تعلیم دیده اید، با ما در تماس باشید تا ما شما را معرفی نماییم.

ویژگی‌های باشگاه ورزشی ویژه سالمندان

متأسفانه در حال حاضر تعداد بسیار محدودی باشگاه ورزش سالمندان در ایران وجود دارد که آن‌ها هم محدود به مراکز نگهداری سالمندان هستند. بنابراین بهترین گزینه بعدی این است که برای انجام ورزش سالمندی به باشگاه های ورزشی که در سطح شهر هستند مراجعه کنند، اما همه باشگاه های ورزشی به حد کافی برای ورزش سالمندان مناسب نیستند. در اینجا می‌خواهیم تعدادی از ویژگی‌های یک باشگاه ورزشی را معرفی کنیم که سالمندان نیز می‌توانند به آن مراجعه کنند.

کلاس های ورزشی مخصوص سالمندان :برخی از باشگاه‌ها هستند که سانس‌های مخصوص ورزش سالمندان را دارند. این سانس ها به سالمندان این اجازه را می‌دهد که با هم سن و سالان خود ورزش کنند و حس بهتری داشته باشند.

تجهیزات ورزشی سالمندان :شاید لوازم ورزشی که افراد به طور معمول در باشگاه‌ها از آن‌ها استفاده می‌کنند، برای سالمندان گیج کننده باشند. بنابراین برخی باشگاه‌های ورزشی برای رفاه سالمندان لوازم خاصی را تهیه کرده اند.

مربی ورزشی اختصاصی سالمندان :داشتن مربی اختصاصی برای سالمندان با ویژگی هایی که در بالا تعریف شد، یکی از مهم‌ترین موارد قابل توجه در ا نتخاب باشگاه برای سالمندان است.

از سایت سلامتی و پزشکی drsosha حتماً بخوانید : ” مراقبت و نگهداری از سالمندان “

برای دریافت مشاوره پزشکی آنلاین سؤالات خود را در بخش مشاوره پزشکی دکتر سوشا ثبت کنید.

ویدئوهای آموزشی برای ورزش سالمندان

ورزش سالمندان در منزل یکی از بهترین گزینه‌ها برای آنان است، چون با محیط آشنا هستند و خطری سالمندان را تهدید نمی‌کند. اما برخی سالمندان علاقه به ورزش در هوای آزاد را دارند که ورزش سالمندان در پارک برای آن‌ها مناسب است. ورزش در دوران سالمندی می‌تواند با اهداف مختلفی انجام شود، اما مهم‌ترین این اهداف تقویت عضلات بدن، کمک به حفظ تعادل بدن برای جلوگیری از زمین خوردن سالمندان و حفظ قوای بدنی آن‌ها است. گاهی اوقات حرکات کششی برای سالمندان می‌تواند بهترین ورزش برای سالمندان در نظر گرفته شود.

اگر سالمندی دارید که برای نگهداری او نیاز به مراقب یا پرستار دارید، مقاله ” پرستاری سالمندان ” را مطالعه نمایید تا با محدوده قیمت پرستاری سالمندان و مراکز ارائه دهنده خدمات آشنا شوید.

در اینجا ما تعدادی ورزش های هوازی برای سالمندان را معرفی می‌کنیم. برای مشاهده ورزش سالمندان تصویری و دانلود فیلم ورزش سالمندان به ادامه مطالب و قسمت ویدئو مراجعه نمایید. این ویدئو شامل ورزش های مفید برای سالمندان و نرمش برای افراد مسن است.

نتیجه گیری:

ورزش برای سالمندان امری بسیار مهم است چرا که باعث بهبود شرایط زندگی آن‌ها و کمک به رفع مشکلات آن‌ها می‌شود. همچنین از بروز مشکلات جسمانی جلوگیری می‌کند. ورزش‌های مربوط به سالمندان می‌توانند در مراکز نگهداری از سالمندان، باشگاه‌های سالمندان، پارک و یا حتی منزل انجام شوند.


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا :


تهیه و گردآوری : سایت سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر