انواع اعتیاد در سالمندان و روش های درمان آن

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
انواع اعتیاد در سالمندان و روش های درمان آن

چکیده مطلب 

اعتیاد سالمندان دو نوع اعتیاد به الکل و مواد مخدر را شامل می‌شود. اعتیاد در سالمندان همانند اعتیاد در دیگر افراد بسیار زیان‌بار است و می‌تواند باعث بروز مشکلات شناختی، سو تغذیه ، انزوا و گوشه‌گیری و ریسک بیشتر ابتلا بیماری‌ها در آن‌ها شود. اعتیاد به الکل و مواد مخدر در سالمندان باعث افزایش احتمال مرگ آن‌ها می‌شود. در این مقاله این دو نوع اعتیاد به سالمندان را بررسی کرده و روش‌های ترک را برای شما توضیح می‌دهیم.

علت اعتیاد سالمندان

با بالا رفتن سن، افراد با تغییرات فیزیکی، ذهنی، اجتماعی و حتی تغییر در شرایط خانه و خانواده مواجه می‌شوند. وقتی سن بالا می‌رود، شرایط جسمانی افراد تغییر می‌کند و مراقبت‌های پزشکی باید بیشتر انجام شود. برای بسیاری از افراد این مسئله موجب بروز حس افسردگی و تنهایی می‌شود و باعث می‌شود به استفاده از مواد مخدر و الکل روی بیاورند.

اگر سالمند شما به تریاک اعتیاد دارد، برای کمک به شخص می‌توانید مطالعه مقاله ” ترک تریاک : بهترین روش ترک تریاک ” را به آن‌ها توصیه نمایید. برای دریافت مشاوره پزشکی رایگان سؤالات خود را در بخش مشاوره پزشکی دکتر سوشا ثبت کنید.

یک پیشنهاد رایگان به کاربران : در صورتی که سوالی دارید، می‌توانید به بخش مشاوره پزشکی آنلاین سایت پزشکی دکتر سوشا مراجعه کرده و سؤالات خود را مطرح نمایید. 

اعتیاد سالمندان به الکل و مواد مخدر

بسیاری از علائم و نشانه‌های اعتیاد به الکل و مواد مخدر با گذشت زمان و بالا رفتن سن، تغییری نمی‌کنند. این مسئله می‌تواند باعث شود که مشکل اصلی و اعتیاد سخت‌تر شناسایی شود.

در شرایطی علائم و عوارض اعتیاد پیچیده‌تر می‌شوند که اعتیاد با مشکلات سلامتی سالمندان همراه باشد. به همین دلیل بسیار مهم است که علائم اعتیاد به الکل در سالمندان شناسایی شود تا از بروش مشکلات جدی برای آن‌ها جلوگیری شود.

اگر فردی به شیشه اعتیاد دارد، برای کمک به شخص می‌توانید مطالعه مقاله ” ترک شیشه با انواع روش‌های مرسوم ” را به آن‌ها توصیه نمایید.

پیشنهاد: برای اطلاعات بیشتر در مورد سلامت سالمندان روی لینک کلیک کنید.

نشانه‌های دقیق اعتیاد به الکل و مواد مخدر در سالمندان در افراد مختلف متفاوت است، اما به‌طورکلی شامل موارد زیر است:

  • اذیت کردن اطرافیان و عزیزان
  • منزوی بودن و جدا ماندن از جامعه
  • وجود بوی عجیب در بدن، لباس یا نفس فرد
  • اختلال در خواب و خوراک
  • درد مزمن بدون داشتن علت خاص
  • نوشیدن الکل علی‌رغم توصیه پزشک برای ترک آن
  • افسردگی
  • خستگی مفرط
  • احتکار داروها
  • از دست دادن حافظه
  • اختلالات خلقی
  • مشکلات سلامتی بدون وجود دلیل خاص
  • گیجی
  • حالت تهوع و استفراغ بی‌دلیل
  • بزرگ بودن یا کوچک بودن بیش‌ازحد مردمک چشم
  • قرمزی چشم
  • اختلال در تعادل
  • مشکل در تکلم

شناسایی به‌موقع اعتیاد سالمندان به الکل از مشکلاتی مثل اعتیاد آن‌ها به مواد مخدر و دیگر مشکلات سلامتی جلوگیری می‌کند. همچنین به اطرافیان شخص این اجازه را می‌دهد که به موقع مشکل را شناسایی کرده و برای درمان آن اقدام کنند. بدون کمک و درمان، اعتیاد سالمندان می‌تواند موجب کاهش ناگهانی سلامتی آن‌ها و بیمار شدنشان شود.

اعتیاد سالمندان باعث می‌شود به اندازه کافی به سلامت خودشان اهمیت ندهند و مواد غذایی لازم برای بدنشان را دریافت نکنند. در نتیجه این موارد، مشکلات سلامتی شدیدی برای فرد به وجود میاید که حتی می‌تواند منجر به اعتیاد به دیگر مواد مثل مسکن‌ها شود.

اگر فردی به متادون اعتیاد دارد، برای کمک به شخص می‌توانید مطالعه مقاله ” روش ترک متادون بدون درد ” را به آن‌ها توصیه نمایید.

ترک اعتیاد سالمندان : اعتیاد سالمندان به الکل و مواد مخدر

خطرات اعتیاد سالمندان

می‌توان گفت اعتیاد در سالمندان دو دسته است. دسته اول کسانی هستند که اعتیاد در آن‌ها از سن پایین شروع شده است و تا سنین بالا ادامه پیدا کرده است و دسته دوم کسانی هستند که در سنین بالا شروع به مصرف مواد مخدر داشته اند. مطالعات نشان داده است که خطرات اعتیاد سالمندان در کسانی که دیرتر شروع به مصرف مواد مخدر کرده‌اند، کمتر دیده می‌شود.

خطراتی که سالمندان دچار اعتیاد را تهدید می‌کند عبارت‌اند از:

  • غصه و غم شدید
  • مشکلات اقتصادی
  • همیار نبودن با عزیزان
  • مشکلات ذهنی
  • انزوا در جامعه

هرچه سن فرد سالمند بالاتر می‌رود، این خطرات جانبی بیشتر متوجه آن‌ها می‌شود. شرایط خاص ذهنی و بیماری‌های روانی موجب می‌شود که فرد سالمند به دنبال درمان‌های سنتی باشد، درصورتی‌که درمان پزشکی اعتیاد سالمندان بهترین روش درمان اعتیاد سالمندان است.

آیا از ” روشهای ترک اعتیاد به الکل ” اطلاع دارید؟ مطالعه این مقاله را از مجله سلامتی drsosha از دست ندهید.

ترک اعتیاد سالمندان

ترک اعتیاد در سالمندان، دقیقاً مانند ترک  اعتیاد در دیگر افراد است. در مراکز ترک اعتیاد، روش‌های متفاوتی ممکن است وجود داشته باشد، اما کلیدی‌ترین مرحله از ترک اعتیاد سالمندان و دیگر افراد، مرحله سم‌زدایی است. سم‌زدایی به این معنی است که نوشیدن الکل یا استفاده از مواد مخدر توسط فرد بیمار باید کاملاً متوقف شود تا بدن بتواند به نداشتن آن ماده عادت کند.

ادامه درمان‌ها در مراکز ترک اعتیاد سالمندان، به روش روانشناسی و روانی-اجتماعی انجام می‌شود. درمان‌های روانشناسی و روانی- اجتماعی در مرکز ترک اعتیاد به بیمار کمک می‌کند که پروسه تغییر را بهتر بشناسد و رفتارش را برای مصرف الکل بهبود بخشد. این درمان‌ها به دو صورت انجمن ترک اعتیاد سالمندان و مشاوره ترک اعتیاد برای افراد مسن انجام می‌شوند.

درمان‌های گروهی اعتیاد سالمندان بیشترین تأثیر را برای ترک اعتیاد سالمندان دارد به این دلیل که سالمندان در این گروه‌ها می‌توانند با دیگر همسالان خود در ارتباط باشند و با روش همدلی و بیان تجربیات، از روی آوردن مجدد به مصرف مواد مخدر خودداری نمایند.

ترک اعتیاد سالمندان : ترک اعتیاد سالمندان

کلینیک های ترک اعتیاد سالمندان

مراکز ترک اعتیاد برای سالمندان و دیگر افراد همسان هستند و تفاوتی بین کلینیک های ترک اعتیاد سالمندان با دیگر مراکز وجود ندارد. همچنین بهتر است بدانید ترک الکل و مواد مخدر هردو در همین مراکز انجام می‌شود و در حال حاضر در کشور ما مراکز جداگانه برای ترک الکل وجود ندارد.

وب سایت پزشکی دکتر سوشا در مقاله‌ای به نام ” مراکز ترک الکل ” بهترین این مراکز را در تهران به شما معرفی می‌کند. برای اطلاع از این مراکز لطفاً به این مقاله مراجعه کرده و آن را مطالعه نمایید.

اگر شما هم خدماتی در حوزه ترک الکل ارائه می‌دهید، با مرجع پزشکی و سلامت دکتر سوشا در ارتباط باشید تا ما شما را معرفی کنیم.

نتیجه گیری:

ترک اعتیاد سالمندان کمی چالش‌برانگیزتر از ترک اعتیاد در افراد با سن پایین است، اما بسیار به همان اندازه اهمیت دارد. افراد با بالا رفتن سن دچار مشکلات سلامتی می‌شوند و اعتیاد نیز به این مشکلات جسمانی اضافه می‌کند و خطر مرگ را افزایش می‌دهد. بنابراین ترک اعتیاد سالمندان بسیار حائز اهمیت است و مؤثرترین راه آن شرکت در گروه‌های ترک اعتیاد است.


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا :


منبع مقاله :

تهیه و گردآوری : سایت سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

سلام وقت‌تون بخیر
من سالمندی حدود ۵۴ ساله رو می‌شناسم که تقریبا از دوران جوانی، ماده تریاک مصرف می‌کردن. بعد از چند سالی، تصميم به ترک گرفتند و دکتر رفته بودند که داروهای شیمیایی برای ترک تریاک، بهشون دادن.
یه مدت مصرف کردن ولی در کنارش، مصرف سیگارشون خیلی زیاد شد.
گاهی اوقات، روزی یه پاکت کامل!
از علائم مربوط به اعتیاد، علائم رواني مثل افسردگی رو ندارند. اما علائم جسمی، افزایش خواب، لرزش بدن و… را اغلب دارند.
در یک‌سال اخیر، بیماری زمینه‌ای قند خون دارن، البته رژیم غذایی شون را رعایت می‌کنند. اما بخاطر این مشکل و عوارض زیادی که مصرف سیگار داره، اگر تریاک جایگزین مصرف سیگار بشه، و مصرف تریاک کم داشته باشند، با توجه به سنی که دارند، می‌تونه براشون بهتر باشه یا خیر؟
چون گاهی اوقات برای افراد مسن مبتلا به قند خون، پزشکان مصرف کم تریاک رو مجوز ميدند.

مشاهده کامل

مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر