مزایا و معایب ایمپلنت دندان – خطرات ایمپلنت که سلامتی شما را تهدید میکند!

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
مزایا و معایب ایمپلنت دندان – خطرات ایمپلنت که سلامتی شما را تهدید میکند!

چکیده مطلب 

با وجود بهبودی که در سال‌های اخیر در زمینه بهداشت دهان و دندان به وجود آمده است، همچنان مشکل از دست دادن دندان‌ها، پوسیدن یا آسیب‌های دیگر پا برجا است. سال‌ پیش تنها راه جبران دندان‌های از دست رفته، استفاده از دندان‌های مصنوعی بود اما امروزه ایمپلنت ها جایگزین مناسبی برای دندان‌های از دست رفته هستند. برای اطلاع در مورد مزایا و معایب ایمپلنت ادامه مقاله را مطالعه نمایید.

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان روشی برای جایگزینی دندان‌ها است. این کار با کاشتن دندان‌ها در فک به صورت دائمی و موقت انجام می‌شود به صورتی که تفاوتی با دیگر دندان‌ها نداشته باشد.

فوائد ایمپلنت دندان چیست ؟

داشتن ایمپلنت دندان فوائد زیادی دارد از جمله:

  • بهبود ظاهر دهان: ایمپلنت‌های دندانی بسیار شبیه به خود دندان‌ها هستند و چون با استخوان جوش می‌خورند، تا همیشه در دهان باقی می‌مانند.
  • بهبود تکلم: دندان‌های مصنوعی ممکن است از داخل دهان سر خورده و باعث شوند فرد نتواند کلمات را به درستی ادا کند. در استفاده از ایمپلنت‌های دندانی جای نگرانی برای لیز خوردن آن‌ها وجود ندارد.
  • بهبود راحتی : ایمپلنت دندانی جزئی از بدن فرد می‌شوند و دردسرهای دندان مصنوعی را ندارند.
  • بلع ساده تر: دندان‌های مصنوعی روی فک سر می‌خورند، اما ایمپلنت‌های دندانی مثل دندان‌های طبیعی هستند و اجازه خوردن غذاهای مختلف بدون هیچ مشکلی را به شما می‌دهند.
  • افزایش اعتماد به نفس: با داشتن ایمپلنت دندانی می‌توانید لبخندی زیبا و در نتیجه حس بهتری نسبت به خودتان داشته باشید.
  • بهبود بهداشت دهان: برای داشتن ایمپلنت دندانی، نیازی نیست باقی دندان‌ها را بکشید. در کاشت ایمپلنت‌های دندانی، دندان‌های مجاور تغییری نمی‌کنند و سالم باقی می‌مانند.
  • ماندگاری: ایمپلنت دندان ماندگاری بسیار بالایی دارد و با نگهداری مناسب می‌توان آن‌ها را تا سال‌ها حتی تا آخر عمر نگهداری کرد.
  • سهولت: دندان‌های مصنوعی تنها قابل برداشتن هستند، اما در استفاده از ایمپلنت‌ها برای دندان نیازی برای برداشتن آن‌ها نیست. در نتیجه، در محیط‌های خاص افراد دچار خجالت زدگی نمی‌شوند.

یک پیشنهاد رایگان به کاربران : در صورتی که شما هم این مشکل را دارید، می‌توانید به بخش مشاوره پزشکی آنلاین سایت پزشکی دکتر سوشا مراجعه کرده و سؤالات خود را مطرح نمایید. 

ایمپلنت دندان چقدر موفق است؟

میزان موفقیت‌های ایمپلنت دندانی به نوع فک بیمار و نوع ایمپلنت استفاده شده بستگی دارد، اما به طور کلی میزان موفقیت آن‌ها 98 درصد است. بیشتر عوارض جانبی ایمپلنت دندان کوچک هستند و ظرف مدت کوتاهی برطرف می‌شوند.

آیا از روش صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن آگاهی دارید؟ حتما مقاله ” بهترین روش مسواک زدن و نخ دندان کشیدن ” را از سایت دکتر سوشا مطالعه نمایید.

برای دریافت مشاوره دندانپزشکی آنلاین سؤالات خود را در بخش مشاوره پزشکی دکتر سوشا ثبت کنید.

ایمپلنت دندان : ایمپلنت دندان چقدر موفق است؟

معایب ایمپلنت دندان

هیچ فرآیند پزشکی بدون عوارض جانبی و عوامل خطر نیست، حتی ایمپلنت دندان‌ها. اگر چه ایمپلنت ها بسیار موفق هستند، اما عوارض جانبی آن‌ها در برخی افراد به چشم می‌خورد.

عوارض ایمپلنت دندان – عوارض موقت

برخی از عوارض ایمپلنت دندان هستند که به صورت کوتاه مدت ظاهر می‌شوند و طبیعی هستند. این عوارض عبارت اند از:

  • ورم لثه و صورت تا 48 ساعت
  • کبود شدن پوست و لثه که ممکن است تا چند روز باقی بماند
  • درد و ناراحتی که معمولاً بیشتر از دو هفته طول نمی‌کشد.
  • خونریزی کم که تا 24 ساعت وجود دارد.

پزشک برای کنترل این عوارض جانبی، دارو می‌نویسد. هرکدام از این عوارض اگر به‌خودی‌خود از بین نروند، لازم است مجدداً به پزشک مراجعه شود چون ممکن است به خاطر عفونت یا دیگر مشکلات جدی باشد.

عوارض ایمپلنت دندان – عوارض معمول

در بین همه عوارض جانبی ایمپلنت دندان ،برخی از این عوارض از بقیه بیشتر اتفاق می‌افتند. البته این موارد نیز همچنان نادر هستند، اما بهتر است از وجود آن‌ها آگاه باشید:

  • عفونت در محل ایمپلنت
  • جراحت یا صدمه در لثه، عروق خونی یا دیگر دندان‌ها
  • آسیب به اعصاب که می‌تواند باعث بروز درد، بی‌حسی یا حس مورمور شدن در لب ها، دندان‌ها، لثه یا چانه شود.
  • مشکلات سینوس که معمولاً به خاطر ایمپلنت های دندانی در فک بالا به وجود میایند.

برای پیشگیری از عوارض ایمپلنت دندان، لازم است سابقه‌ای از مشکلات سلامتی خود را در اختیار دندان‌پزشک قرار دهید و اگر از دارویی استفاده می‌کنید، به پزشک اطلاع دهید. برخی داروها بر میزان موفقیت ایمپلنت دندان تأثیر منفی می‌گذارند و باعث بروز عوارض جانبی می‌شوند.

در موارد بسیار نادری ممکن است موارد زیر پیش بیاید که در اسرع وقت باید مجدداً به پزشک مراجعه کرد:

  • افتادن ایمپلنت ها
  • لثه‌های متورم، قرمز و باد کرده بعد از بهبودی کامل
  • وجود بو یا مزه بد در دهان که منشأ آن ایمپلنت است.

یکی از مشکلات رایج دندانی، عفونت ریشه دندان است. حتماً مقاله ” همه چیز درباره درمان و ترمیم ریشه دندان ” را از مجله سلامتی drsosha بخوانید.

ایمپلنت دندان : عوارض ایمپلنت دندان – عوارض معمول

عدم موفقیت ایمپلنت دندان

بدترین عارضه جانبی ایمپلنت دندان که ممکن است وجود داشته باشد، این است که ایمپلنت ناموفق باشد. در برخی موارد، ممکن است بعد از گذشت چند ماه بتوان دوباره از ایمپلنت‌ها استفاده کرد. علت ناموفق بودن ایمپلنت دندان می‌تواند موارد زیر باشد:

عدم جوش خوردن استخوان به ایمپلنت: برای اینکه ایمپلنت دندان سالم باشد و شما به خوبی بتوانید از آن استفاده کنید، لازم است که ایمپلنت به استخوان فک جوش بخورد. وقتی این اتفاق رخ ندهد، ایمپلنت ها شل شده و مشکلاتی به وجود میاورند. بیمارانی که سیگار می‌کشند، پوکی استخوان دارند، الکل زیادی مصرف می‌کنند یا دیابت کنترل نشده دارند ممکن است دچار این مشکل شوند.

شاید شنیده باشید که میگویند مسواک زدن عامل بیماری است. برای اطلاع از اینکه ” آیا مسواک شما را بیمار می‌کند ” به این مقاله از سایت دکتر پزشکی سوشا مراجعه نمایید.

شکستگی ایمپلنت: شکستگی ایمپلنت دندان وقتی اتفاق می‌افتد که فشار زیادی بر ایمپلنت وارد شود و باعث ترک خوردن یا شکستگی آن شود. برای تصحیح این مشکل، ایمپلنت به کلی برداشته شده و ایمپلنت جدیدی بعد از چند ماه کار گذاشته می‌شود. اگر فرد به دندان قروچه مبتلا باشد نیز ممکن است با شکستگی ایمپلنت مواجه شود. یک دلیل دیگر شکستن ایمپلنت دندان، کار گذاشتن آن در نقطه اشتباه است.

نتیجه گیری:

ایمپلنت دندانی روشی بسیار مؤثر برای جایگزینی دندان‌های مصنوعی هستند، از ماندگاری بالایی برخوردارند، ظاهر زیباتری دارند و مشکلات معمول دندان مصنوعی را ندارند. البته ممکن است استفاده از ایمپلنت دندانی با عوارض جانبی مثل ورم یا خونریزی همراه باشد، اما این عوارض بسیار کمیاب هستند و در موارد نادر اتفاق می‌افتند.


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا :


منبع مقاله :

تهیه و گردآوری : سایت سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر