بهترین و مهمترین نکات نظافت محل سالمندان

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 5 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
بهترین و مهمترین نکات نظافت محل سالمندان

چکیده مطلب 

اگر والدین شما یا پدربزرگ و مادر بزرگ شما به سنی رسیده‌اند که انجام فعالیت‌های روزانه مثل رعایت نظافت منزل برای آن‌ها سخت شده است، ممکن است به استخدام مراقب یا پرستار برای رسیدگی به امور منزل فکر کنید. انجام امور منزل می‌توانند یکی از چالش‌برانگیزترین کارها برای سالمندان باشند چون آن‌ها دیگر قدرت، تحرک، انعطاف و انرژی لازم برای امور منزل را ندارند. بنابراین استخدام فردی دیگر برای رعایت نظافت محل زندگی سالمند گزینه بسیار خوبی است.

اهمیت نظافت محل زندگی سالمند

نظافت محل زندگی سالمندان اهمیت زیادی دارد چون به حفظ سلامت آن‌ها کمک می‌کند. از یک طرف اگر فرد سالمند در محیطی زندگی کند که آلودگی در آن وجود دارد، خطر ابتلا به بیماری‌ها او را تهدید می‌کند. از طرف دیگر، سالمندان به دلیل اینکه قوای زیادی برای انجام امور نظافتی ندارند، ممکن است در حین پرداختن به بهداشت محیط دچار آسیب‌هایی مانند افتادن از ارتفاع و انواع شکستگی‌ها و زخم‌ها شوند که این موارد به نوبه خود برای سلامت آن‌ها بسیار خطرناک هستند.

بنابراین اگر شما سالمندی در بین اطرافیانتان دارید و به سلامت او اهمیت می‌دهید، بهتر است فردی را به استخدام کنید تا به طور خاص به نظافت محل زندگی سالمند بپردازد. اگر سالمند توانایی انجام دیگر امور روزانه منزل مثل استحمام را ندارد و شما قصد استخدام پرستار یا مراقب را دارید، رسیدگی به امور نظافت منزل را نیز در برنامه روزانه آن فرد قرار دهید. قطعاً اضافه کردن این بخش از مسئولیت‌ها برای مراقب یا پرستار هزینه‌ای مازاد خواهد داشت، اما به ریسک سلامت سالمند می‌ارزد.

اگر شما به دنبال استخدام پرستار یا مراقب هستید، مقاله ” پرستاری سالمندان و هزینه نگهداری سالمند در منزل ” را از سایت سلامتی پزشکی دکتر سوشا مطالعه نمایید.

یک پیشنهاد رایگان به کاربران : در صورتی که سوالی دارید، می‌توانید به بخش مشاوره پزشکی آنلاین سایت پزشکی دکتر سوشا مراجعه کرده و سؤالات خود را مطرح نمایید. 

مراکز نظافت منزل سالمند

وقتی شما قصد استخدام پرستار یا مراقب برای سالمند را دارید، حتماً مرکز ارائه‌دهنده خدمات از شما می‌پرسد که آیا نظافت خانه نیز جزو دایره مسئولیت‌های افراد استخدامی قرار می‌گیرد یا خیر. در صورتی که پاسخ مرکز مثبت بود، حتماً این مورد را به وظایف پرستار یا مراقب استفاده کنید. البته که به هزینه نیز اضافه می‌شود. برای اطلاعات بیشتر مقاله ” مراقبت و نگهداری از سالمندان ” را مطالعه نمایید.

بهداشت در مراکز نگهداری روزانه سالمندان

مرکز نگهداری روزانه سالمندان یا مهد سالمندی به این صورت است که فرد سالمند را به صورت روزانه به مرکز سپرده می‌شود و در پایان روز به منزل خود برگردانده می‌شود. در این مراکز، برای سالمندان انواع سرگرمی فراهم می‌شود تا اوقات خوبی را داشته باشند و همچنین اگر سالمندی شرایط جسمی خاصی دارد، مثلاً بیمار است، در این محل به سلامت او نیز رسیدگی می‌شود.

وقتی قصد دارید فرد سالمندی را در این مراکز بگذارید، حتماً کنترل نمایید که بهداشت محل رعایت شده باشد. می‌توانید آشپزخانه، سرویس بهداشتی و فضاهای عمومی و تفریحی را جست‌وجو نمایید تا از برقراری بهداشت در محل مطمئن شوید.

یکی از مهدهای سالمندان که با رعایت بهداشت، خدمات روزانه نگهداری سالمندان ( پانسیون سالمندان ) را انجام می‌دهد، مرکز یارین است.

آدرس

تهران – پاسداران -خیابان دروس – خیابان یار محمدی – بن بست نامدار – پلاک ۵

شماره تماس 021-22561956 

اگر شما می‌خواهید سالمند خود را در مرکزی بگذارید که به صورت شبانه‌روزی از آن‌ها نگهداری می‌کنند، یعنی مرکز نگهداری از سالمندان هستند، مقاله ” بهترین خانه سالمندان در تهران همراه با قیمت ” را مطالعه نمایید.

پیشنهاد: شما می‌توانید برای دریافت مقالات بیشتر در مورد سلامت سالمندان ، روی لینک کلیک کنید.

اعزام خدمات دهندگان نظافت شخصی سالمندان

برخی مراکز به صورت خاص برای نگهداری، مراقبت و ارائه خدمات به افراد سالمند یا افراد کم‌توان دیگر مانند مادران باردار افتتاح‌ شده‌اند. از جمله فعالیت‌های این مراکز اعزام خدمات دهندگان نظافت شخصی است. این افراد که آموزش مراقبت‌های بهداشتی از سالمندان را دیده‌اند، می‌توانند در خدمات بهداشتی سالمندان کمک رسان باشند.

یکی از مراکزی که این نوع خدمات را ارائه می‌دهد، مرکز آرمان سلامت است. برای تماس با این مرکز و دریافت خدمات آن‌ها با شماره‌های زیر در ارتباط باشید:

شماره همراه

09128959065

شماره تماس 021-88513409   |    021-88513410

وظایف مراقبین سالمندان در نظافت شخصی و محل زندگی آن‌ها

بهتر است از این موضوع آگاه باشید که شما در حین استخدام پرستار یا مراقب، هر وظیفه‌ای که برای آن‌ها مشخص می‌کنید را باید از آن‌ها توقع داشته باشید. برای مثال، اگر در ابتدای کار انجام وظایف مربوط به نظافت سالمندان یا نظافت محل زندگی سالمند به عهده فرد گذاشته نشده است، شما نمی‌توانید انتظار انجام این امور را از شخص مراقب داشته باشید.

درصورتی‌که شما پرستاری یا مراقبتی با وظایف مراقبت و رسیدگی به بهداشت سالمندان را استخدام می‌کنید، شخص وظیفه دارد در موارد زیر به سالمند کمک کند:

  • کمک‌های درمانی
  • مسواک زدن
  • اصلاح سروصورت
  • کوتاه کردن ناخن‌ها
  • استحمام و شست‌وشو
  • خانه‌داری (جارو کشیدن، اتو کردن و …)
  • شستن لباس‌ها و ظروف

بهتر است در هنگام استخدام پرستار سالمند ،همه مواردی که مورد انتظار است را با پرستار مطرح کرده و به‌صورت کتبی ثبت کنید تا از پیش آمدن سو تفاهم در آینده جلوگیری شود.

نظافت محل زندگی سالمند : وظایف مراقبین سالمندان در نظافت شخصی و محل زندگی آن‌ها

تجهیزات مخصوص نظافت سالمندان

برای بسیاری از سالمندان حمام کردن به صورت عادی سخت و حتی خطر آفرین است. بسیاری از آن‌ها تحمل حمام را ندارند، نمی‌توانند مدت زیادی در حمام بمانند یا اینکه ممکن است در محیط حمام سر خورده و دچار آسیب شوند. در این صورت، بهتر است از روش‌های دیگری برای شست و شوی آن‌ها استفاده شود.

یکی از بهترین روش‌های شستشوی سالمندان ، روش استحمام در بستر است. در این روش می‌توان با استفاده از فوم شست و شوی بدن دزودرم ، بدون نیاز به آبکشی بدن سالمند را از آلودگی‌ها پاک کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این روش شست‌وشو، مقاله ” استحمام در تخت برای افراد کم‌توان و بیمار ” را مطالعه نمایید.

روش استفاده از فوم شست و شوی بدن دزودرم

  • قبل از شروع به مصرف قوطی فوم را خوب تکان دهید.
  • مقداری از فوم را روی سطح پوست فرد اسپری کنید و بگذارید چند ثانیه روی پوست او باقی بماند.
  • در انتها توسط یک دستمال مرطوب و تمیز سطح پوست را پاک کنید.

خرید فوم شست و شوی بدن دزودرم

اگر شما قصد خرید فوم تمیزکننده پوست دزودرم با تعداد 3-1 عدد را دارید، روی خرید فوم شست و شوی بدن دزودرم کلیک کنید. در هنگام خرید می‌توانید با داشتن کد تخفیف “دکتر سوشا“، از 10% تخفیف بهره‌مند شوید.

اگر شما قصد خرید فوم تمیز کننده پوست دزودرم با تعداد بیش از 3 عدد را دارید، با شماره 66975357-021 تماس حاصل نمایید. در هنگام خرید می‌توانید با داشتن کد تخفیف “دکتر سوشا“، از 20% تخفیف بهره‌مند شوید.

فوم شستشو حمام در تخت

   خرید فوم شست و شوی بدن دزودرم : 

محصولات نظافت سالمندان

به منظور تسهیل نظافت و استحمام سالمند ، لوازم و تجهیزاتی ساخته شده است. از جمله این وسایل ویلچر حمامی است. برای اطلاع از ویژگی‌ها و قیمت این ویلچرها، اینجا کلیک کنید.

 

نتیجه گیری:

افراد سالمند به دلیل مشکلات و کم‌توانی جسمی ممکن است توانایی رسیدگی به امور بهداشتی و نظافت شخصی و منزل را نداشته باشند، بنابراین استخدام افرادی برای رسیدگی به نظافت سالمندان کاری بسیار سودمند برای سلامت سالمندان است.


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا :


تهیه و گردآوری : سایت سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر