علت کج درآمدن دندان دائمی کودک (بررسی 4 علت و 3 عوارض)

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
علت کج درآمدن دندان دائمی کودک (بررسی 4 علت و 3 عوارض)

چکیده مطلب 

با افتادن دندان‌های شیری و آغاز رویش دندان‌های دائمی، نگرانی والدین برای کج درآمدن دندان‌های دائمی شروع می‌شوند. گاهی مواقع علت کج درآمدن دندان دائمی عوامل محیطی نیست و به وراثت بستگی دارد. در اینجا ما همه علت‌های کج درآمدن دندان دائمی کودک را بررسی می‌کنیم تا شما با آن‌ها آشنا شوید.

علت کج درآمدن دندان دائمی

شایع‌ترین دلایل کج درآمدن دندان دائمی در کودکان را عبارت اند از:

وجود آمدن دندان کج کودکان به علت ژنتیک

تاکنون اصلی‌ترین علت کج درآمدن دندان دائمی کودک، ژنتیک شناخته‌شده است. میزان کنترلی که ما می‌توانیم در حین رشد روی دندان‌هایمان داشته باشیم همان قدری است که می‌توانیم روی رنگ موها و پوست خود داشته باشیم، در واقع هیچ کنترلی! الگوهای قرارگیری دندان‌ها در دهان و فک از والدین ما به ارث می‌رسند.

در برخی مواقع، علت کج درآمدن دندان دائمی کودک درواقع داشتن یک دهان کوچک است. وقتی دهان کوچک‌ باشد، فضای کمتری برای رشد و جایگیری دندان‌ها وجود دارد که باعث می‌شود دندان‌ها از نقطه‌ای که باید جابجا شوند. فک کج نیز می‌تواند منجر به کجی دندان‌ها در فک بالا یا پایین شود.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” بهداشت دهان و دندان در طب سنتی ” را نیز در وب‌سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا بخوانید.

شما همواره می‌توانید از مشاوره دندانپزشکان سایت پزشکی دکتر سوشا استفاده نمایید. سؤالات خود را در بخش مشاوره پزشکی دکتر سوشا ثبت کنید.

کج درآمدن دندان دائمی

عادات بد عامل کج درآمدن دندان دائمی کودک

در دوران کودکی عادات مخربی وجود دارند که ممکن است خیلی چشمگیر نباشند، اما تا سال‌ها بر حالت دندان‌ها تأثیر می‌گذراند. واضح‌ترین این موارد، مکیدن شست دست یا پستانک برای برقراری حس آرامش در دوران کودکی است. این کارها ممکن است به نظر بی‌خطر (یا حتی مفید برای والدین خسته) به نظر بیاید، اما در نهایت منجر به کج درآمدن دندان دائمی کودک می‌شود.

عادات دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند باعث کج شدن دندان دائمی شوند، اما ناخواسته هستند و به عنوان عوامل اصلی شناخته نمی‌شوند. این عادات عبارت اند از تنفس از طریق دهان، زبان زدن به پشت دندان‌ها ، و جویدن غذا به حالتی رو به عقب (حالتی که در آن بجای اینکه دندان‌ها به هم فشرده شوند، به سمت جلو روی یکدیگر سابیده شده و منجر به برخورد زبان به پشت دندان‌ها می‌شوند).

یک پیشنهاد رایگان به کاربران : در صورتی که سوالی دارید، می‌توانید به بخش مشاوره پزشکی آنلاین سایت پزشکی دکتر سوشا مراجعه کرده و سؤالات خود را مطرح نمایید. 

بیماری یا صدمه علت کج درآمدن دندان نوزاد

برخی از انواع سوانح که برای صورت پیش میاید، مثل صدمه به فک یا دهان می‌توانند منجر به کج درآمدن دندان دائمی شوند. در واقع می‌توان گفت سانحه اصلی‌ترین دلیل بروز کجی شدید دندان ‌ها است. از دست دادن دندان‌ها یا جابجایی فک دهان به خاطر واردشده صدمه، منجر به جابجایی بقیه دندان‌ها در دهان می‌شود. به هر حال، درمان کجی دندان با استفاده از ارتودنسی کار مناسبی برای درمان این مشکل است. بدن ما در مقابل خسارات بیرونی سریع‌تر واکنش نشان می‌دهد تا ژنتیک نامناسب، پس می‌توان نتیجه گرفت واکنش بدن به حادثه فک و دهان شدیدتر از واکنش آن به ژن دندان کج است.

زمان رویش دندان‌ها علت کج درآمدن دندان نوزاد

سلامت دندان‌های دائمی کودک که هنوز بیرون نزده‌اند، کاملاً بستگی به سلامت دندان‌های شیری کودک دارد. اگر به هر دلیلی دندان‌های شیری زودتر از موعد بیفتند، دندان‌های دائمی نیز سریع‌تر شروع به رویش می‌کنند. دندان‌های شیری مثل قلابی برای دندان‌های دائمی عمل می‌کنند؛ اگر این قلاب‌ها از بین بروند، دندان‌های دائمی در نقاط نامناسبی می‌رویند.

مراقبت از دندان‌های شیری کودکان روش مناسبی برای حفظ سلامت دندان‌های دائمی نوزادان است. باکتری‌های مضر می‌توانند در دهان منتشر شده و به عمق لثه در محلی که دندان‌های دائمی در آن پنهان هستند، نفوذ کند و منجر به پوسیدگی آن‌ها گردد. در این شرایط باکتری‌ها روی سطح دندان‌ها رشد کرده و پیش از درآمدن آن‌ها، باعث پوسیدگی آن‌ها می‌شود.

ارتودنسی دندان مؤثرترین روش درمان مشکلات کجی دندان‌ها است. برای آشنایی ” صفر تا 100 مراحل ارتودنسی دندان کودکان ” روی لینک کلیک کنید.

دلیل کج درآمدن دندان نوزاد و کودکان

عوارض کج درآمدن دندان دائمی 

فرقی نمی‌کند علت کج درآمدن دندان چه باشد، کج بودن دندان‌ها می‌توانند به طرق مختلفی روی سلامتی شما اثر بگذارند، مثل:

مشکلات لثه 

اگر کجی دندان دائمی درمان نشود، بیماری‌های دهانی زیادی می‌تواند دیروز وجود داشته باشد. بیماری‌های لثه وقتی به وجود میایند که  باکتری‌های داخل لثه به پلاک تبدیل می‌شوند. وقتی لثه‌ها به صورت مناسبی در اطراف دندان قرار نگیرند، باکتری‌های بیشتری روی آن رشد می‌کنند. همچنین تمیز کردن دندان‌های کج به‌سادگی دندان‌های صاف نیست و با مسواک زدن نمی‌توان همه نقاط آن را تمیز کرد، بنابراین باکتری‌های بیشتری رشد کرده و بیماری مشکلات لثه ایجاد می‌کنند.

پیشنهاد: برای اطلاع از ” بهترین روش مسواک زدن و نخ دندان کشیدن ” روی لینک کلیک کنید.

مشکلات جویدن

کجی دندان‌های دائمی نه تنها باعث لب پر شدن دندان‌ها و یا ترک برداشتن آن‌ها می‌شود، بلکه به دلیل زاویه نامناسب فک نسبت به دندان‌ها، دندان‌ها روی یکدیگر کشیده شده  و جویدن را سخت می‌کند. این مسئله باعث بوی بد دهان نیز می‌شود.

اگر شما دچار عفونت سینوزیت هستید، حتماً از بوی بد دهان حاصل آن نیز اذیت می‌شوید. از مجله پزشکی دکتر سوشا مقاله ” بهترین روش درمان بوی بد دهان ناشی از سینوزیت ” را مطالعه نمایید تا از روش‌های بهبود آن آگاه شوید.

پایین آوردن اعتماد به نفس

مطالعات زیادی نشان داده‌اند که داشتن یک لبخند زیبا ، تمایل به لبخند زدن را بیشتر می‌کند. بیشتر لبخند زدن هم باعث کاهش استرس ، افزایش ارتباطات اجتماعی و همچنین افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس می‌شوند. داشتن دندان‌های کج باعث می‌شود شما دائماً تمایل داشته باشید دندان‌های خود را پنهان کنید و اعتماد به نفس شما را کم می‌کند.

نتیجه گیری:

اصلی‌ترین علت کج درآمدن دندان دائمی ، ارث است. به‌جز این عامل، سلامت دندان‌های شیری و عادات نیز در نظم دندان‌های دائمی تأثیر دارند. درمان به‌موقع کجی دندان از به وجود آمدن مشکلات لثه، پوسیدگی دندان و دیگر مشکلات سلامتی می‌شود.


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا :


منبع مقاله :

تهیه و گردآوری : سایت سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر