رژیم غذایی بدن برای زندگی + فهرست رژیم های غذایی معروف دنیا

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 5 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
رژیم غذایی بدن برای زندگی + فهرست رژیم های غذایی معروف دنیا

رژیم غذایی بدن برای زندگی

رژیم غذایی بدن برای زندگی یک رژیم هماهنگ تغذیه و ورزش است که به بسیاری از مردم کمک کرده است تا شیوه زندگی سالمتری داشته باشند. با این حال، منتقدان این رژیم می‌گویند که افراد رعایت کننده این رژیم گفته‌اند که در این رژیم پروتئین بیش از حد مصرف می‌کنند و میوه‌ها و سبزیجات به اندازه کافی مصرف نمی‌کنند.

روش کلی این رژیم بدین صورت است که شما وعده‌های غذایی کم پروتئین و با کربوهیدرات بالا مصرف می‌کنید اما در حجم کم و می‌توانید تا شش بار در روز این وعده را مصرف کنید. تحقیقات راجع به رژیم غذایی بدن برای زندگی نشان می‌دهد که خوردن وعده‌های کوچک‌تر غالبا سرعت متابولیسم شما را افزایش می‌دهد و به شما کمک می‌کند تا سطح انرژی ثابتی را در طول روز حفظ کنید.

از سمت دیگر برنامه ورزشی شامل 45 دقیقه ورزش وزنه است که سه روز در هفته باید انجام شود و سه روز دیگر نیز باید ایروبیک کار کنید. نکته جالب توجه این است که روز هفتم شما آزاد هستید هرچه می‌خواهید بخورید و تمرین انجام ندهید.

رژیم بدن برای زندگی میزان پروتئین و کربوهیدرات‌ها را در بدن متعادل می‌کند. پروتئین، میزان انسولین را در بدن تثبیت می‌کند، که به حفظ سطح انرژی در طول روز کمک می‌کند و همچنین می‌تواند اشتها را کاهش دهد. ادامه مطلب را بخوانید تا بهترین و کامل‌ترین اطلاعات را راجع به رژیم غذایی بدن برای زندگی به دست آورید.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” فهرست رژیم های غذایی ” را نیز در وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا بخوانید. برای دریافت مشاوره پزشکی رایگان سوالات خود را در بخش مشاوره پزشکی دکتر سوشا ثبت کنید.

عملکرد رژیم غذایی بدن برای زندگی

تئوری رژیم غذایی بدن برای زندگی این است که خوردن وعده های غذایی کم حجم اما با پروتئین بالا در طول روز کمک می‌کند تا سطح انسولین را در بدن پایدار نگه دارد (انسولین هورمونی است که سطح قند خون را در بدن تنظیم می‌کند. وقتی که گلوکز خون بیش از حد بالا باشد، سلول‌ها گلوکز اضافی را به عنوان گلیکوژن یا چربی ذخیره می‌کنند) و متابولیسم را افزایش دهد به طوری که بدن کالری‌ها را با نرخ بالاتر بسوزاند.

برنامه غذایی رژیم بدن برای زندگی

در رژیم بدن برای زندگی برای مدت 12 هفته، روزانه پنج یا شش وعده غذایی مصرف می‌شود. وعده های غذایی شامل بخشی از غذاهای غنی از پروتئین و مواد مغذی و بخشی از کربوهیدرات‌ها است. علاوه بر این، حداقل دو وعده از غذاهای روزانه باید شامل یک قسمت سبزیجات باشد.

علاوه بر غذاهای مجازی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، در این رژیم غذایی باید روزانه 10 لیوان یا بیشتر آب بنوشید. این رژیم غذایی باید به مدت شش روز درهفته رعایت شود. در روز هفتم، فرد می‌تواند هر چیزی که می‌خواهد بخورد. به طور کلی، این رژیم غذایی نسبت به رژیم‌های دیگر لیست رژیم های غذایی از تنوع غذایی بالایی برخوردار است

رژیم غذایی بدن برای زندگی دارای پروتئین بالا با چربی کم است. در این رژیم تقریبا نیمی از کالری مصرف شده از پروتئین و مقدار بسیار کمی از چربی‌ها تامین می‌شود. معمولا متخصصین تغذیه توصیه می‌کنند که رژیم غذایی حاوی حدود 55 درصد کربوهیدرات باشد. به جز کربوهیدرات‌ها، 20-15 درصد پروتئین و بیش از 30 درصد چربی باشد. نکته مثبت این است که، رژیم غذایی بدن برای زندگی چربی‌های اشباع نشده را توصیه می‌کند و شیرینی‌ها و سایر مواد خوراکی که دارای ارزش غذایی پایینی هستند را منع می‌کند.

رژیم غذایی بدن برای زندگی : برنامه غذایی رژیم بدن برای زندگی

پروتئین‌های مجاز در رژیم غذایی بدن

پروتئین‌های مجاز در رژیم غذایی بدن برای زندگی شامل مرغ ، اکثر ماهی‌ها و غذاهای دریایی، سفیده تخم مرغ، پنیر کم چرب هستند. بر خلاف بسیاری از رژیم‌های غذایی، در این رژیم گوشت گاو و سایر گوشت‌های قرمز دیگر نیز جای دارد. کسانی که رژیم‌های گیاهی فهرست رژیم های غذایی را دنبال می‌کنند زمان به مراتب زیادتری صرف می‌کنند تا پروتئین مورد نیاز خود را دریافت کنند که شامل سویا و برخی پروتئین‌های گیاهی دیگر است.

کربوهیدرات‌های مجاز در رژیم بدن برای زندگی

کربوهیدرات‌های مجاز در رژیم بدن برای زندگی شامل سیب زمینی پخته شده، سیب زمینی شیرین، برنج قهوه‌ای و سفید، ماکارونی، نان گندم، لوبیای خشک شده، بلغور جو دوسر، سیب، خربزه، توت فرنگی، پرتقال و ذرت و غلات کامل می‌باشند. این یک لیست بسیار محدود از کربوهیدرات‌ها است که در بسیاری از رژیم‌های موجود در لیست رژیم های غذایی دیده می‌شود.

سبزیجات مجاز در رژیم غذایی بدن برای زندگی

سبزیجات مجاز در این رژیم شامل کاهو، گوجه فرنگی، هویج، کلم بروکلی، گل کلم، مارچوبه، اسفناج، قارچ، کدو سبز، نخود فرنگی، فلفل، کرفس و پیاز است. همه این سبزیجات باید ساده و بدون هیچ گونه سس استفاده شوند. می‌توانید برای خوشمزه‌تر شدن سبزیجات از مقداری روغن زیتون استفاده کنید.

سبزیجات مجاز در رژیم غذایی بدن برای زندگی

چربی‌های مجاز در رژیم بدن برای زندگی

نیازهای چربی خود را در این رژیم غذایی می‌توانید با روغن‌های غیر اشباع مانند کلزا، زیتون، دانه کتان و همچنین از طریق خوردن ماهی قزل آلا به میزان سه بار در هفته و یا با آووکادو، کره بادام زمینی طبیعی و یا تعداد انگشت شماری از آجیل‌ها تامین کنید.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله ”رژیم غذایی روزه داری متناوب ” را نیز در وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا بخوانید. برای دریافت مشاوره پزشکی رایگان سوالات خود را در بخش مشاوره پزشکی دکتر سوشا ثبت کنید.

برنامه ورزشی رژیم غذایی بدن برای زندگی

پروتئینی که در اثر ورزش در بدن تولید می‌شود بسیار پیچیده‌تر از پروتئین‌هایی است که از طریق خوردن دریافت می‌کنید. این برنامه شامل دو هفته کامل ورزش است. 3 روز در هفته تمرینات با وزنه به مدت 45 دقیقه هم برای بالا تنه و هم برای پایین تنه و 3 روز دیگر، 20 دقیقه تمرینات هوازی باشد و روز هفتم بدون هیچ ورزشی سپری شود.

بهتر است تمرینات ورزشی خود را سطح بندی کنید تا از رژیم و ورزش کردن خسته نشوید، برای مثال می‌توانید میزان سختی تمرینات ورزشی را از یک تا ده سطح بندی کنید. سپس از سطوح پایین شروع کنید و در ادامه و طی روزهای بعد سطح تمرینات خود را بالا ببرید تا جایی که در سطح 10 نهایت تلاش خود را برای انجام تمرینات به کار بگیرید.

مزایای رژیم بدن برای زندگی

پنج یا شش بار غذا خوردن در روز و پیدا کردن وقت برای تمرین روزانه، نیاز به تغییر سبک زندگی دارد اما این برنامه قطعاً برای همه نیست و بیشتر مخصوص کسانی است که بتوانند این سبک زندگی را دنبال کنند. افرادی که این رژیم را رعایت می‌کنند قطعا مزایای آن را خواهند دید:

  • رژیم بدن برای زندگی با افزایش تمرینات بدنی، مصرف چربی کم و پروتئین بالا به افراد کمک می‌کند تا به سرعت وزن خود را کاهش دهند.
  • مردم از طریق ورزش عضله سازی کرده و قدرت بدنی به دست می‌آورند. اشکال اصلی برای دست یابی به این مزایا، سختگیری برنامه و مشکلاتی است که مردم در اجرای آن میبینند.

رژیم غذایی بدن برای زندگی : مزایای رژیم بدن برای زندگی

معایب رژیم بدن برای زندگی

توجه کنید که در رژیم غذایی بدن برای زندگی هم تغذیه و هم ورزش به یک اندازه اثرگذار هستند. افرادی که به میزان تاکید شده ورزش نکنند ، در معرض چاق شدن قرار خواهند گرفت. علاوه بر این، بسیاری از کارشناسان احساس می‌ کنند که کاهش سریع وزن، یعنی از دست دادن بیش از 0.7-0.5 کیلوگرم در هفته، در دراز مدت می‌تواند باعث برعکس شدن روند لاغری در افراد شود و این امر می‌تواند عوارض قلبی و عروقی جبران ناپذیری بر روی افراد داشته باشد.


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا : 


منبع مقاله :

تهیه و ترجمه : سایت سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر