ترک اعتیاد به الکل : روشهای ترک اعتیاد به الکل

مجله پزشکی و سلامت
1 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 5 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
ترک اعتیاد به الکل : روشهای ترک اعتیاد به الکل

الکلی کیست؟

ترک اعتیاد به الکل موضوع مهمی است که برای افراد الکلی مطرح است، از نظر پزشکی الکلی بودن به شرایطی گفته می‌شود که یکی از حالت‌هایی که در ادامه گفته می‌شود در فرد وجود داشته باشد:

  • کسی که مدت زیادی است که عادت به مصرف میزان زیادی الکل دارد و به همین دلیل ترک اعتیاد به الکل برایش سخت است.
  • کسی که زمان زیادی را به نوشیدن الکل اختصاص می‌دهد.
  • میل شدید به مصرف الکل دارد.
  • فرد نمی‌داند چه زمان و چگونه شروع به ترک  اعتیاد به الکل کند.
  • فردی که تمام مدت به الکل فکر می‌کند.
  • نمی‌تواند در مقابل الکل خود را کنترل کند.
  • دوست دارد در تنهایی نیز نوشیدنی الکلی بنوشد.
  • بعد از مدتی نیاز به نوشیدن الکل بیشتری دارد تا اثر گذاری آن را احساس کند.
  • نسبت به علایق قبلی خود بی تفاوت می‌شود.

اگر شما هم هر یک حالت‌های بالا را دارید، یک فرد الکلی هستید و باید با استفاده از روشهای ترک اعتیاد به الکل مشکل خود را برطرف کنید تا به عواقب بعدی آن دچار نشوید.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” بهترین روش دفع الکل از بدن ” را نیز در وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا بخوانید. برای دریافت مشاوره پزشکی رایگان سوالات خود را در بخش مشاوره پزشکی دکتر سوشا ثبت کنید.

روشهای ترک اعتیاد به الکل

روش‌های خانگی ترک اعتیاد به الکل  

انگور، کدو تلخ، سیب، کرفس، خرما، بادام، جینسنگ، خار مریم، قاصدک، کلوچه، ریشه شیرین بیان، آب میوه‌ها و رژیم غذایی متعادل روش‌های خانگی ترک اعتیاد به الکل هستند. نتایج مثبت این روش‌های خانگی در بسیاری از موارد در سراسر جهان ثابت شده است.

ترک اعتیاد به الکل با داروهای گیاهی

کودزو داروی گیاهی ترک اعتیاد به الکل 

بیش از یک هزار سال است که پزشکان چینی از یک گیاه به نام کودزو (kudzu) برای کاهش مصرف الکل استفاده کرده‌اند. کودزو در ایالات متحده به عنوان علف هرز شناخته می‌شود،  مطالعه‌ای در دانشگاه هاروارد در سال 2005 نشان داد کودزو ممکن است مصرف الکل توسط مصرف کنندگان سنگین را کاهش دهد.

ماده موثره کودزو، پوئرارین (Puerarin) نام دارد که موجب افزایش جریان خون مغز می‌شود. محققان معتقدند که این گیاه عطش و هوس مردم را برای نوشیدن الکل کم می‌کند.

ترک اعتیاد به الکل با ایبوگا

ایبوگا یک بوته چند ساله بومی آفریقای مرکزی است. ترکیبات این گیاه شامل آلکالوئیدهای روانشناختی به نام ایبوگین (ibogaine) است که برای درمان انواع اعتیاد، از جمله اعتیاد به الکل، کوکائین، هروئین و متامفتامین استفاده می‌شود. ایبوگین بر روی گیرنده‌های سروتونین، دوپامین و اپيوئيد اثر می‌گذارد تا گرایش افراد به آن ماده کاهش یابد.

ایبوگین ممکن است در دوزهای بالا سمی باشد، اما اخیرا این داروی گیاهی را بدون عوارض جانبی و عاری از مواد سمی تولید کرده‌اند. در یک مطالعه منتشر شده دریافتند که ایبوگین و آنالوگ آن باعث کاهش میل به نوشیدن بیش از حد در حیوانات می‌شود.

افراد معتاد به الکل نباید بدون اجازه پزشک از داروهای گیاهی استفاده کنند. مصرف خودسر داروهای گیاهی می‌تواند با دیگر داروهای مصرفی تداخل داشته باشد و مشکلات جدی‌تری برایتان ایجاد کند.

درمان گروهی اعتیاد به الکل

درمان گروهی ترک اعتیاد به الکل می‌تواند به شما کمک کند تا زندگی خود را به حالت عادی باز گردانید و در مسیر درست قرار بگیرید. درمان گروهی به وسیله یک نفر که رهبر پروه است انجام می‌شود و با حمایت دیگر اعضای گروه این امکان را به شما می‌دهد تا با در میان گذاشتن مشکلات و حمایت نفرات دیگر اعتیاد به الکل را ترک کنید.

این گروه‌ها توسط افراد متخصص رهبری نمی‌شوند، بلکه افرادی که خودشان درگیر اعتیاد به الکل هستند در این گروه‌ها هستند و برنامه‌های ترک اعتیاد به الکل را مشخص می‌کنند. افراد این گروه‌ها معمولاً در یک رده سنی قرار دارند و درک بهتری از مشکلات یکدیگر دارند.

بسیاری از مردم برای ترک اعتیاد به الکل به طور مداوم در جلسات این گروه‌ها، کمپ‌های ترک اعتیاد الکل و کلاس های ترک الکل شرکت می‌کنند.

ترک اعتیاد به الکل : درمان گروهی اعتیاد به الکل

درمان دارویی اعتیاد به الکل

هیچ دارویی را نمی‌توان به صورت حتمی به عنوان درمان برای ترک اعتیاد به الکل معرفی کرد، اما برخی از داروها می‌توانند در روند ترک اعتیاد به الکل به شما کمک کنند. نوشیدن الکل لذت بخش است، بنابراین شما با استفاده از داروها بایستی این لذت را کاهش دهید. داروهای پیشنهاد شده برای ترک اعتیاد به الکل عبارتند از:

  • دی سولفیرام (Disulfiram): این دارو باعث می‌شود که شما در صورت نوشیدن الکل احساس بیماری یا تب داشته باشید.
  • آکامپروسات (Acamprosate): این دارو هوس شما را نسبت به الکل کاهش می‌دهد.
  • نالترکسون: این دارو جلوی اثرات الکل روی بدن را می‌گیرد.

داروهای مورد استفاده برای ترک سیگار، درد و صرع نیز ممکن است به ترک اعتیاد به الکل نیز کمک کنند. با پزشک خود در این مورد مشورت کنید تا داروی مناسب را برای شما تجویز کند.

ترک اعتیاد به الکل با طب سوزنی

طب سوزنی یک نوع طب سنتی چینی است که در آن سوزن‌های کوچکی به پوست وارد می‌شود و هدف آن بازگرداندن تعادل به بدن است. بسیاری از افراد برای رفع درد و افسردگی از طب سوزنی استفاده می‌کنند. برخی افراد برای ترک سیگار نیز از طب سوزنی استفاده می‌کنند.

البته در حال حاضر هیچ تحقیق معتبر و قطعی در مورد تاثیر طب سوزنی برای ترک اعتیاد به الکل منتشر نشده است. برخی مطالعات نشان می‌دهد که طب سوزنی اثرات مثبتی برای ترک اعتیاد به الکل دارد، اما تحقیقات بیشتری جهت اثبات این قضیه لازم است.

مراکز ترک الکل و مزیت آنها

همانطور که گفته شد درمان گروهی ترک اعتیاد به الکل و شرکت در مراکز ترک اعتیاد و کلاس‌های آن می‌تواند به شما کمک کند تا راحت‌تر اعتیاد به الکل را کنار بگذارید و زندگی خود را به حالت عادی باز گردانید تا در مسیر درست قرار بگیرید.

افراد شرکت کننده در کمپ ترک اعتیاد الکل معمولا در یک رده سنی قرار دارند و درک بهتری از مشکلات یکدیگر دارند به همین دلیل کلاس های ترک الکل ترک الکل را آسان‌تر می‌کند.

ترک الکل چند روز طول میکشد

الکل عامل ایجاد پریشان حالی است و طول عمر کوتاهی در بدن دارد. هنگامی که الکل وارد جریان خون شما می‌شود، بدن شما آن را با سرعت 20 میلی گرم در دسی لیتر (mg / dL) در ساعت شروع به متابولیز خواهد کرد. این بدان معنی است که اگر میزان الکل خون شما 40 میلی گرم در دسی لیتر باشد، برای متابولیسم الکل، حدود دو ساعت زمان نیاز است، این بدان معنی است که ماندگاری الکل در خون کم است.

معمولا سرعت متابولیز الکل در بدن همه افراد ثابت است، اما ممکن است برخی افراد وجود الکل در بدنشان را بیشتر حس کنند. این امر می‌تواند به دلایل متعددی رخ دهد که معمولاً تحت اثر غلظت خون افراد است.

الکل با سرعت ثابت متابولیزه می‌شود، اما برخی افراد ممکن است اثرات الکل را برای مدت زمان بیشتری احساس کنند. به این دلیل که غلظت الکل خون می‌تواند در میان افراد و در شرایط مختلف، متفاوت باشد. غلظت الکل در خون (BAC) به مقدار الکل در خون گفته می‌شود که در ارتباط مستقیم با میزان آب در خون شما است.

عوامل متعددی می‌تواند بر BAC و نحوه واکنش نشان دادن به الکل تاثیر گذار باشد، از جمله:

  • سن
  • وزن
  • نوشیدن الکل با معده خالی
  • داروهای مصرفی
  • بیماری‌های کبد

همچنین مهم است که بدانید که نوشیدنی الکی شما چقدر الکل دارد، این موضوع تعیین می‌کند که چقدر طول می‌کشد تا نوشیدنی در بدن شما متابولیزه شود.

دفع الکل معمولاً از 8 ساعت پس از آخرین نوشیدن شروع می‌شود، اما ممکن است چند روز به طول بیانجامد. علائم و نشانه‌ها معمولا در 72-24 ساعت بعد از مصرف نوشیدنی الکلی اوج می‌یابند، اما ممکن است به مدت چند هفته ادامه یابد.

علائم و نشانه های ترک اعتیاد به الکل

  • تحریک پذیری
  • افسردگی
  • اضطراب
  • خستگی شدید
  • تعریق
  • استفراغ
  • نوسانات خلقی و رفتاری
  • سریع‌تر شدن ضربان قلب
  • کم آب شدن بدن
  • لرزش و رعشه
  • تشنج

حتماً با مطالعه این علائم متوجه خواهید شد که این علائم دقیقا عکس علائم در زمان مصرف الکل هستند.

منبع مقاله :

تهیه و ترجمه : سایت سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

پسری دارم 23 ساله که مشروبات الکلی مصرف میکند. میخواهم مرا راهنمایی کنید

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
گاربر گرامی با سلام در ابتدا باید بدانید برای ترک مصرف الکل در این سن، هیچ روشی بهتر از همدلی با فرزند نیست. مرحله اول برای آغاز ترک اعتیاد به الکل، پذیرش آن از طرف فرد است. شما باید با روش همدلانه سعی کنید فرزند خود را متوجه عواقب و مضرات مصرف الکل بکنید. اگر فکر میکنید تنهایی نمیتوانید این کار را انجام دهید، میتوانید از همسرتان کمک بگیرید. حتی اگر فکر میکنید حرف شنوی فرزند شما از فردی دیگر غیر شما و همسرتان است، مشاور میتواند به شما کمک کند. مراجعه به مشاور شما را برای قدم بعدی ترک الکل یعنی رواندرمانی نیز آماده میکند. رواشناس و مشاور به فرزند شما کمک میکند که عاملی که موجب تمایل مصرف الکل شده را شناسایی کرده و برای رفع آن کمک کند. البته پیش از مرحله رواندرمانی لازم است مصرف الکل در فرزند شما به صفر برسد. برای اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله بالا را مطالعه نمایید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر