خوراکی های مفید در بارداری برای زیبایی جنین

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
خوراکی های مفید در بارداری برای زیبایی جنین

خوراکی های بسیار مفید در بارداری 

مجله پزشکی و سلامتیکی از بزرگترین آرزوهای تمامی ‌زنان، داشتن نوزادی زیبا و سالم است.به همین دلیل، تمامی‌ مادران سعی می‌کنند تا عوامل مؤثر بر بهبود روند بارداری و عوامل موثر در به دنیا آوردن نوزادی زیبا و سالم را مورد بررسی قرار دهند و آن‌ها را رعایت کنند و از طرفی نیز از عوامل زیان آور برای جنین دوری می‌کنند.تغییرات زیادی در اثر بارداری در بدن مادر به وجود می‌آید و عوامل زیادی در تعیین روند صحیح بارداری و نتیجه بارداری موثر هستند. یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین نکات، تغذیه مادر باردار و خوراکی های دوران بارداری می‌باشد. در دوران بارداری رژیم غذایی کامل و کافی ، سلامت و زیبایی شما را حفظ می کند و رشد نوزادتان را تأمین می‌کند . در نتیجه در دوران بارداری باید به تغذیه خود بیشتر توجه کنید ، زیرا خوراکی های دوران بارداری توسط جنین، جذب می‌شود و روی رشد و سلامت جنین تاثیرگذار است.
شما می‌دانید که در طی دوران بارداری ، به عنوان مثال ،برای ساخت استخوان و ماهیچه‌ جنین در حال رشد خود ، به پروتئین و کلسیم بیشتری نیاز دارید. همچنین برای جلوگیری از نقص طناب عصبی در جنین، به فولیک اسید بیشتری نیاز دارید.در دوران بارداری میزان آهن دریافتی شما باید بیشتر باشد زیرا گلبول‌های قرمز خون بتوانند اکسیژن بیشتری به جنین شما برسانند. در نتیجه تغذیه سالم در دوران بارداری نکته بسیار مهمی است که باید برای به دنیا آوردن نوزادی زیبا و سالم به آن توجه کنید. در گذشته عقیده داشتند که خوراک زن حامله بایستی دو برابر غذای زن عادی باشد ، البته درست است که زن حامله به میزان غذای بیشتری نیاز دارد ولی خوراک روزانه او نباید آنقدر زیاد باشد که او را دچار اضافه وزن زیاد و یا دیابت دوران بارداری کند. در نتیجه زیاده روی در کالری دریافتی روزانه زن باردار،نه تنها مفید نیست،بلکه برای خود مادر و جنین زیان آور است. تنها نکته مهمی که زن باردار باید رعایت کند، این است که باید تغذیه مناسب داشته باشد و در طی روز مواد معدنی و ویتامین‌های مورد نیازش را دریافت کند. اگر می‌خواهید در دوران بارداری ، تغذیه مناسب داشته باشید،حتما این خوراکی های دوران بارداری را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید.

غلات(گندم،حبوبات ، جو، سبوس) از خوراکی های دوران بارداری

تمام نان‌های سبوس‌دار و غلات ، با فولیک اسید و آهن غنی شده‌اند و نسبت به نان‌های سفید و برنج سفید، آهن بیشتری دارند.این حبوبات را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید.در دوران بارداری برای وعده‌های صبحانه و نهار خود از نان‌های سبوس‌دار،برنج قهوه‌ای (سبوس‌دار) و ماکارونی غنی شده با سبوس استفاده کنید.

مصرف حبوبات در دوران بارداری برای داشتن نوزادی زیبا و سالم

به رژیم غذایی خود در دوران بارداری انواع حبوبات مانند لوبیا سفید، لوبیا قرمز،سویا، لوبیا چشم بلبلی و … را اضافه کنید. حبوبات از خوارکی های دوران بارداری است که می‌توانید به سوپ،سالاد و پاستا اضافه کنید و بخورید.حبوبات علاوه بر پروتئین و فیبر،منبع غنی از کلسیم،آهن، فولات و روی هستند.

مصرف حبوبات در دوران بارداری برای داشتن نوزادی زیبا و سالم

ماهی سالمون از خوراکی های دوران بارداری

ماهی سالمون سرشار از امگا3 می‌باشد و اسید چرب امگا3 برای مغز و چشم جنین شما مفید است.ماهی سالمون علاوه بر امگا3،سرشار از پروتئین و ویتامین B نیز هست. تمامی ماهی‌ها حاوی فلز سمی به نام جیوه هستند که به سیستم عصبی آسیب جدی می‌رساند.این ماهی،نسبت به سایر ماهی‌ها، جیوه کمتری دارد و از این لحاظ برای کودک ایمن‌تر است. این ماهی را می‌توانید به صورت‌های مختلف(کبابی،سرخ شده و آبپز) پخته و میل کنید.یک زن باردار باید هفته‌ای 12 اونس ماهی مصرف کند.مصرف بیشتر ماهی،به دلیل فلز سمی آن(جیوه) برای جنین خطرناک است.

تخم مرغ یکی از خوراکی های دوران بارداری

تخم مرغ ، از خوراکی های دوران بارداری و از منابع غنی و متنوعی از پروتئین دارند که آمینو اسیدهای مورد نیاز شما و جنین را فراهم می‌کند و برای به دنیا آوردن نوزادی سالم و زیبا به آن نیاز دارید . این‌ها سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی هستند، یکی از این مواد، کولین است که برای رشد مغز جنین شما مفید است ، اما تخم‌مرغ را خام و نپخته نخورید.

انواع توت‌ها

زغال‌اخته،تمشک و شاه توت ، میان وعده‌های خوشمزه‌ای هستند که سرشار از ویتامین C ، پتاسیم ، فولات و فیبر هستند.

انواع توت‌ها

ماست کم چرب

یک فنجان ماست کم چرب،خیلی بیشتر از شیر، کلسیم دارد و سرشار از پروتئین است،ماست کم چرب، شکر و طعم‌دهنده اضافی ندارد.ماست را می‌توانید به عنوان دسر،همراه با میوه و یا غلات بخورید.
نکته: در دوران بارداری باید از مصرف شیرینی و قند اضافی پرهیز کنید،زیرا دیابت دوران بارداری یکی از رایج‌ترین مشکلات دوران بارداری است که بر روی سلامت جنین تاثیر می‌گذارد.

© سایت اطلاعات پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر