5 خاصیت ماست برای بدن

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
5 خاصیت ماست برای بدن

خاصیت ماست را بیش‌تر بشناسید

مجله پزشکی و سلامتماست دوست دارید؟ با توجه به آخرین مطالعات در آمریکا ، شما تنها کسی نیستید که از خوردن ماست لذت می‌برید. اما آیا راجع به خاصیت ماست اطلاعات کافی دارید؟ آیا اطلاعات شما راجع به این میان وعده خوشمزه ، کافی است؟ می‌خواهیم حقایقی راجع به خاصیت ماست بگوییم که شما با شنیدن آن شگفت زده می‌شوید.

1- ماست پر از باکتری است ، اما میان وعده خوبی است

ماست یک محیط کشت فعال و زنده برای باکتری‌های مختلف است ( به خصوص لاکتوباسیلوس بولگاریکوس و استرپتوکوکوس ترموفیلوس). این باکتری‌ها ، در طول تخمیر ، شیر پاستوریزه را به ماست تبدیل می‌کنند. علاوه بر این، برخی از مارک‌های ماست ، حاوی لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس، بیفیدوس و باکتری‌های دیگر هستند. تحقیقات نشان می‌دهد که این باکتری‌ها ممکن است نقشی در جلوگیری از عفونت‌های دستگاه گوارش و تقویت سیستم ایمنی بدن ایفا کنند. مطالعات اولیه راجع به مزایای این باکتری‌ها ، دلگرم کننده بود ، اما برای اطمینان بیشتر ، مطالعات تکمیلی مورد نیاز است. علاوه بر مواردی که راجع به خاصیت ماست گفته شد، ماست منبع خوبی از کلسیم، پروتئین و ویتامین B-12 است.

2- مارک‌های مختلف ماست ، یکسان نیستند

همان‌طور که در سوپرمارکت‌ها می‌بینید ، انواع مختلفی از ماست در فروشگا‌ه‌ها به فروش می‌رسد ، از جمله : ماست میوه‌ای ، ماست یونانی ، ماست کم‌چرب ، پرچرب و … . خوب است و خاصیت ماست های مختلف نیز متفاوت می‌‎باشد و باید حقایق تغذیه‌ای را راجع به انواع ماست‌ها بدانید.
میزان مختلف کالری ، چربی و شکر موجود در انواع ماست ها موجب ارزش غذایی مختلف ماست شده است، به طوری که بعضی از ماست ها ، آن‌قدر شکر دارد ، که شباهت بیشتری به دسر دارد ، تا یک میان وعده سالم.
اگر چه برای تهیه ماست ، اکثر کارخانه‌ها از شکر طبیعی شیر استفاده می‌کنند ، اما بعضی از کارخانه‌ها شکر نیز به آن اضافه می‌کنند که باعث می‌شود، ماستی که می‌خورید ، میان وعده سالمی نباشد.
اگر می‌خواهید میان وعده سالمی بخورید ، مارکی از ماست را تهیه کنید که شکر اضافی نداشته باشد.

3- میزان پروتئین ماست یونانی دو برابر است

معمولاً میزان پروتئین ماست یونانی دو برابر ماست های معمولی است ( شما را بیشتر از ماست های دیگر سیر می‌کند) ، در حالی که میزان شکر آن کمتر می‌باشد.می‌توان گفت که یک فنجان ماست یونانی ، 24 گرم پروتئین ( معادل 4 عدد تخم مرغ) دارد و به همین دلیل است که ماست یونانی سفت و خامه‌ای است.

میزان پروتئین ماست یونانی دو برابر است

4- لاغر و باریک شدن کمر با استفاده از خاصیت ماست

اگر به دنبال راهی برای کاهش کالری دریافتی و لاغر شدن هستید ، بهتر است ماست بدون چربی ساده و یا یونانی را جایگزین کره یا روغن برای پخت غذا کنید. ماست بدون اضافه کردن چربی ،به غذای شما رطوبت اضافه می‌کند و می‌توانید برای پخت کوکی ، کیک شکلاتی ، کلوچه و کیک از ماست استفاده کنید (برای پخت کیک به جای 2/1 فنجان روغن ، از 4/3 فنجان ماست استفاده کنید. همچنین می‌توانید به جای 1 عدد تخم مرغ ، از 4/1 فنجان ماست استفاده نمایید).

5- هزاران سال است که ماست وجود دارد

اگرچه زمانی که انواع مختلف ماست موجود در قفسه مغازه‌ها را می‌بینید ، ماست از دید شما ، جدید به نظر می‌رسد ، اما واقعیت این است که ماست چیز جدیدی نیست و 5000 تا 6000 سال قبل از میلاد مسیح ، چوپانان ، از معده گاو و گوسفندهای خود شیر ترش می‌دوشیدند و از آن ماست می‌گرفتند. مطالعات تاریخی نشان می‌دهد که ماست از زمان حمله چنگیز خان وجود دارد و در هند ، ترکیه و ایران نیز وجود داشته است.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر