کنترل بزرگی پروستات در مردان با این مواد غذایی

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
کنترل بزرگی پروستات در مردان با این مواد غذایی

بزرگی پروستات در مردان

مجله پزشکی و سلامت : تقریباً 50 درصد مردان بالای 60 سال ممکن است دچار درجاتی از مشکل بزرگی پروستات باشند. حتی ممکن است برخی مردان تا سن 85 تا 95 سالگی با مشکل بزرگی پروستات زندگی کنند. البته یک خیر خوب برای این افراد آن است که مصرف کافی ویتامین‌ها و املاح از راه رژیم غذایی می‌توانند به عنوان یک عامل پیشگیری کننده از بروز مشکلات وخیم‌تر بزرگی پروستات مطرح باشند. به علاوه این که مردان چاق باید توجه نمایند که اگر در سنین زیر 50 سال نتوانند وزن خود را به میزان وزن ایده آل برسانند، امکان ابتلا به بزرگی پروستات در آنها بعد از سنین 60 سال بسیار بالا می‌باشد.
از آنجایی که بزرگی پروستات در مردان مسن می‌تواند آزاردهنده باشد و در دفع ادرار و سلامت کلیه‌ها هم ایجاد اشکال نماید. به همین دلیل متخصصان تغذیه و علوم سلامت بر این اعتقادند که مصرف برخی از مواد غذایی در تنظیم اندازه پروستات در مردان مؤثر هستند.

6 ماده غذایی مؤثر برای کنترل بزرگی پروستات

1. تخم کتان

تخم کتان منبع غنی از عنصر روی می‌باشد. روی نقش مؤثری در سلامت پروستات در مردان دارد. بر اساس یک مطالعه علمی که در مجله اورولوژی هند به چاپ رسیده است، مردانی که منابع کافی روی از راه رژیم غذایی دریافت می‌کنند، 75 درصد کمتر از افراد دیگر به مشکلات مرتبط با پروستات از جمله بزرگی پروستات مبتلا می‌شوند.
البته لازم به ذکر است که جذب روی موجود در مواد غذایی برای بدن آسان‌تر از جذب آن از مکمل‌های غذایی می‌باشد. روی علاوه بر دانه کنجد در صدف‌های دریایی، حبوبات، تخم کدو و بادام نیز به مقادیر بالایی موجود می‌باشد.

2. ماهی سالمون

ماهی سالمون غنی از اسید چرب امگا 3 می‌باشد. این اسید چرب به عنوان یک چربی سلامت بخش مطرح می‌باشد که می‌تواند مانع از بزرگی پروستات در آقایان شود. البته در صورتی که مردی نمی‌تواند ماهی سالمون مصرف نماید، می‌بایستی برای تأمین این اسید چرب از گردو، تخم کتان و لوبیای چشم بلبلی در رژیم غذایی خود بیشتر استفاده نماید.

ماهی سالمون

3. محصولات سویا

بر اساس ادعای یک مطالعه تحقیقاتی شیوع مشکل بزرگی پروستات در مردان شرق آسیا کمتر از نقاط دیگر می‌باشد که یک علت این امر به مصرف بیشتر سویا در رژیم غذایی این مردان برمی‌گردد. دانه سویا حاوی ترکیبات ایزوفلاونوئیدی می‌باشند که می‌توانند خطر بروز بزرگی پروستات را در فرد کاهش دهند. دانه سویا، شیر سویا، توفو و آجیل سویا از بهترین محصولات سویا می‌باشند.

4. فلفل دلمه‌ای

فلفل دلمه‌ای از منابع غنی ویتامین C می‌باشد. ویتامین C به عنوان یک ترکیب آنتی‌اکسیدانی می‌تواند در کاهش خطر بروز بزرگی پروستات مؤثر باشد. به همین دلیل توصیه می‌شود، روزانه حدود 120 گرم فلفل دلمه‌ای خام همراه با غذا استفاده شود. چون که به این روش می‌توان نیاز بدن به ویتامین C مورد نیاز را تأمین نمود. علاوه بر فلفل دلمه‌ای، از منابع غنی دیگر ویتامین C مانند انواع کلم می‌توان استفاده نمود.

فلفل دلمه‌ای

5. گوجه فرنگی

گوجه فرنگی منبع غنی از ترکیباتی موسوم به لیکوپن می‌باشد. لیکوپن می‌تواند باعث کاهش بروز بیماری‌های پروستات شود. در واقع لیکوپن می‌تواند سطح پروتئین‌های التهاب زا را در خون کاهش دهد و به این ترتیب باعث کنترل بروز بیماری‌های پروستات شود.

6. آواکادو

آواکادو منبع غنی از بتا سیسترول می‌باشد که می‌تواند نشانه‌های بزرگی پروستات را به طور قابل توجهی کاهش دهد و جریان ادرار و حجم ادرار را در حد قابل قبولی تثبیت نماید.

آواکادو

جمع بندی کلی

در مجموع برای پیشگیری و کنترل بزرگی پروستات توصیه می شود که مصرف میوه ها و سبزی ها در رژیم غذایی افزایش یابند و از مصرف غذاهای چرب و فرآیند شده که باعث بالا رفتن وزن می شوند، به شدت پرهیز گردد.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

منبع : (healthline)

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر