کشف رمز علت اصلی چاقی

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 2 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
کشف رمز علت اصلی چاقی

کشف علت اصلی چاقی

مجله پزشکی و سلامت : چاقی و اضافه وزن از جمله معضلات پیچیده‌ای است که امروزه گریبان بسیاری از جوامع پیشرفته و در حال توسعه را گرفته است و هر روز نیز بسیاری از متخصصان و محققان علوم سلامت به دنبال کشف حقایقی از علل بروز و راه‌های کنترل بروز این عارضه هستند. مطالعات گسترده در زمینه معضل چاقی، محققان علوم سلامت را به کشف رمزی در این زمینه رسانده است. رمزی که می‌تواند سرآغازی برای درمان و پیشگیری از بروز چاقی باشد. حقیقت امر آن است که علت اصلی بروز چاقی در افراد مرتبط با میزان و نحوه سوخت و ساز بدن آن‌ها می‌باشد. سوخت و ساز پایین در بدن مقصر اصلی بروز چاقی و اضافه وزن در بین افراد مختلف می‌باشد.

دلایل سوخت و ساز پایین

عوامل متعددی زمینه ساز سوخت و ساز پایین در بدن افراد می‌باشند که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

جنسیت

مطالعات علمی نشان داده است که میزان سوخت و ساز خانم‌ها نسبت به آقایان به مراتب کندتر و پایین‌تر می‌باشد به همین دلیل در شرایط مساوی پایین بودن میزان سوخت و ساز در خانم‌ها به معنی مستعدتر بودن آن‌ها به اضافه وزن می‌باشد.

شکل بدنی افراد

به این معنی که افراد با توده عضلانی پایین‌تر بدنی دارند که سوخت و ساز پایینی دارد و به راحتی دچار اضافه وزن می‌شود. در حالی که ورزشکاران با توده عضلانی بالا، کمتر دچار معضل چاقی و اضافه وزن چربی می‌شوند.

میزان فعالیت بدنی

مطالعات محققان علوم ورزشی نشان داده است که هرچه فردی فعال‌تر باشد میزان سوخت و ساز بدنی او بیشتر می‌شود. پس عدم انجام فعالیت بدنی یا کم تحرکی مترادف با پایین آمدن سوخت و ساز بدن و اضافه وزن و چاقی می‌باشد.

تأثیر عوامل محیطی

 درجه حرارت محیط نقش بسیار مؤثری بر بروز اضافه وزن در افراد دارد. به طوری که گرمای شدید یا سرمای طاقت فرسا هر دو می‌توانند باعث افزایش میزان سوخت و ساز و پیشگیری از بروز اضافه وزن و چاقی شوند. به همین دلیل است که اگر فردی سالیان سال در محیط‌های بسیار گرم یا سرد زندگی نماید، سخت‌تر از یک فردی که در آب و هوای معتدل زندگی می‌کند دچار اضافه وزن و چاقی می‌شود.

عوامل هورمونی

تداخل در ترشح هورمون‌های بدن می‌توانند از جمله علل بروز چاقی و اضافه وزن باشند. برای مثال کاهش ترشح هورمون تیروکسین که ناشی از وجود کمید در بدن است، می‌تواند منجر به کاهش سوخت و ساز بدن شود که نشانه بارز این عارضه در بدن فرد بالا رفتن وزن و چاقی می‌باشد.

عوامل ژنتیکی

 ژنتیک عنصر مهمی برای کنترل میزان سوخت و ساز در بدن می‌باشد. به طوری که برخی محققان علوم سلامت معتقدند که افراد چاق اکثراً خانواده‌های چاقی دارند که همگی سوخت و ساز پایینی هم دارند.

در مجموع به نظر می‌رسد که وجود یکی یا چند عامل فوق از دلایل مستعد کننده پایین آمدن میزان سوخت و ساز بدن و بروز احتمال اضافه وزن و چاقی در بدن فرد می‌باشد. راه‌حل ساده برای پیشگیری از بروز چاقی در قدم اول افزایش میزان سوخت و ساز بدن می‌باشد و در این راستا شناسایی عوامل ایجاد کننده سوخت و ساز پایین در بدن و یافتن راه حلی برای افزایش سوخت و ساز بدن بسیار مهم و حائز اهمیت می‌باشد. به همین دلیل داشتن یک رژیم غذایی متعادل و متنوع، انجام فعالیت بدنی منظم، کاهش میزان استرس و اضطراب و داشتن خواب آرام همگی می‌توانند میزان سوخت و ساز بدن را تنظیم نمایند و مانع کند شدن آن و نهایتاً بروز اضافه وزن و چاقی گردند.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر