کاهش فشار خون بدون استفاده از دارو در کمترین زمان

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
کاهش فشار خون بدون استفاده از دارو در کمترین زمان

فشار خون بالا مشکل نگران کننده

مجله پزشکی و سلامتزمانی که قلب شما می‌تپد، خون را به سراسر بدن شما پمپ می‌کند و اکسیژن و انرژی را به تمام سلول‌های شما منتقل می‌کند. همان‌طور که خون در عروق خونی شما حرکت می‌کند، به رگ‌های خونی شما فشار می‌آورد. اگر فشار خون شما بیش از حد بالا باشد، می‌تواند به عروق خونی و قلب شما فشار بیاورد و منجر به درد قفسه سینه، سکته قلبی و مغزی شود. اگر قلب خون را کمتر پمپ کند، فشار خون نیز کاهش خواهد یافت. داروهایی برای کاهش فشار خون به افرادی با فشار خون بالا تجویز می‌شود، اما بهترین راهکار برای کاهش فشار خون، استفاده از روش‌های طبیعی است. در ادامه مطلب راه‌های طبیعی کاهش فشار خون را می‌خوانید.

ورزش منظم راهی برای کاهش فشار خون

ورزش، قلب را تقویت می‌کند و قلب می‌تواند با تلاش کمتر، خون بیشتری را پمپ کند. در نتیجه نیروی کمتری به شریان‌ها وارد می‌شود و فشار خون کاهش می‌یابد. بعد از یک تا سه ماه ورزش منظم، اثرات مفید آن برای کاهش فشار خون آشکار می‌شود. ورزش منظم برای کاهش فشار خون می‌تواند راه رفتن، آهسته دویدن، دوچرخه سواری، شنا و یا رقص به مدت 30 دقیقه در روز باشد.

تغذیه سالم برای کاهش فشار خون

ارتباط میان تغذیه و فشار خون بسیار قوی است. تغذیه در کاهش فشار خون بالا نقش اساسی دارد. رژیم غذایی حاوی سبزیجات، میوه، لبنیات کم چرب و مقدار متوسطی از غلات سبوس دار، ماهی، مرغ و آجیل برای کاهش فشار خون و حفظ آن در یک میزان طبیعی، مناسب است. برای کاهش فشار خون ، از مصرف مواد غذایی پر نمک اجتناب کنید.

کاهش مصرف نمک، کاهش فشار خون

مصرف زیاد نمک موجب می‌شود که آب بیشتری در بدن باقی بماند. این آب اضافی منجر به فشار اضافی بر روی دیواره‌های داخل شریان‌ها و موجب ضخیم سفت شدن عروق خونی می‌شود. در نتیجه جریان خون محدود شده و فشار خون بالا می‌رود. نمک می‌تواند شریان‌های اطراف قلب را تحت تأثیر قرار دهد، در نتیجه موجب درد شدید قفسه سینه (آنژین) و انسداد سرخرگ‌ها و افزایش فشار خون می‌شود. برای کاهش فشار خون ، نمک کمتری مصرف کنید.

کاهش مصرف نمک، کاهش فشار خون

لاغر کردن دور کمر

کاهش وزن بهترین راه برای کنترل و کاهش فشار خون است. افزایش وزن و سایز دور کمر، خطر فشار خون بالا را افزایش می‌دهد. جالب است بدانید، افراد چاق حتی زمان خواب نیز، فشار خونشان کاهش نمی‌یابد. برای کنترل فشار خون، تناسب اندام خود را حفظ کنید.

دوری از مصرف الکل و سیگار

مصرف الکل موجب افزایش فشار خون می‌شود. نیکوتین موجود در دود سیگار نیز فشار خون و قلب را افزایش می‌دهد (اثرات آن چند دقیقه پس از سیگار کشیدن، آشکار می‌شود). سیگار موجب سخت شدن دیواره سرخرگ، باریک شدن شریان‌های خون و حتی لخته شدن خون می‌شود.

کاهش استرس و کاهش فشار خون

اگر شما در اکثر موارد استرس دارید، مطمئناً فشار خون شما بالا است. در مواقعی که استرس دارید، در بدن هورمون‌هایی آزاد می‌شود که موجب افزایش ضربان قلب و باریک شدن عروق خونی می‌شود. در نتیجه استرس موجب افزایش فشار خون می‌شود و اگر به همراه استرس، تغذیه نامناسبی داشته باشید و یا الکل و سیگار مصرف کنید، فشار خون شما به صورت صعودی بالا می‌رود که بسیار نگران کننده است.

کاهش کافئین

مصرف کافئین موجب افزایش فشار خون می‌شود. نوشیدن چای و یا قهوه کافئین دار، فشار خون شما را افزایش می‌دهد. اگر فشار خون شما بالا است، سعی کنید از مصرف کافئین اجتناب کنید.

کاهش کافئین

مصرف موز بیشتر

مطالعات نشان می‌دهد که خوردن دو موز در روز می‌تواند فشار خون را 10٪ کاهش دهد. موز به کاهش فشار خون کمک می‌کند، زیرا سرشار از پتاسیم، مواد معدنی مفید و تقریباً بدون نمک است. افرادی که علاقه‌ای به خوردن موز ندارند، می‌توانند سایر مواد غذایی حاوی پتاسیم مانند سیب زمینی، اسفناج و آووکادو را مصرف کنند. این مواد غذایی تأثیر بسیار زیادی روی کاهش فشار خون دارند.

کاهش فشار خون با مدیتیشن

بر اساس مطالعات انجام شده، مدیتیشن مزایای متعددی از جمله کاهش فشار خون دارد.

نور خورشید

سالیان درازی است که مؤثر بودن نور خورشید برای کاهش فشار خون، اثبات شده است. اکسید نیتریک در لایه سطحی پوست ذخیره می‌شود و هنگامی که آن با نور خورشید واکنش نشان می‌دهد، موجب اتساع رگ‌های خونی و افزایش حرکت اکسیژن در داخل جریان خون می‌شود. این اتساع رگ‌های خونی، موجب کاهش فشار خون می‌شود.

گوش دادن به موسیقی

مطالعه‌ای راجع به تأثیر موسیقی بر کاهش فشار خون انجام شده است. مطالعات نشان می‌دهد که موسیقی‌های آرام موجب کاهش فشار خون و موسیقی‌های با ریتم تند موجب افزایش فشار خون می‌شوند.

گوش دادن به موسیقی

اندازه‌گیری فشار خون

بهتر است به طور منظم فشار خونتان را اندازه گیری کنید تا متوجه شوید هر ماده غذایی و یا شیوه زندگی خاص، چه تأثیری روی فشار خون شما دارد. بر اساس این بررسی‌ها شیوه زندگی‌تان را طوری تنظیم کنید که فشار خون شما کنترل شده باقی بماند.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر